Harry Sandholm wrote:
> Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
> ind
Lyder mere som en koblingsfejl. Er du sikker på, at koblingen slipper
helt? - er der fx forskel, når olien bliver varm? - forskel med emn anden
type olie? - er frigangen i koblingen justeret korrekt?
> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
Ja, er det gummiklodser, bliver de jo trykket sammen og mister deres
elasticitet efterhånden...
> Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
> garanteret aldrig været skiftet.
...det er måske også tidligt nok, men afhænger også af, hvor hårdt cyklen
er kørt dvs. klodserne har arbejdet...
> Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
> fra kæden?
Uden at kende specs for din CB ville jeg som udgangspunkt forvente, at
klodserne skal passe stramt, så der ikke er luft mellem medbringer
kædehjulets medbringertappe og bagnavets ditto.
> Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
Tjah, i en eller anden udstrækning. Men køremåden har sikkert større.
Træder du fx let på bagbremsen, når du lukker af for gassen, så du holder
trækket i kæden og undgår, at kædeslækket lægges op på den øverste del med
et smæld? - eller modsat, motorbremser du meget? - den slags påvirker
kædens levetid - og kardanens for den sags skyld
> Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
> indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
> mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?
Ja, olien kan have indflydelse på dette - andre må dog anbefale en olie,
der bedst modvirker det på din CB
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com