/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan testes en rykdæmper??
Fra : Harry Sandholm


Dato : 14-11-04 11:43

Vinteren skal bruges til skift af kædekit.
Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
ind
Jeg har overvejet om noget af det kan skyldes slidte eller hårde
"rykdæmperklodser" i baghjulet.
Hvad er jeres erfaring?
Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
garanteret aldrig været skiftet.
Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
fra kæden?
Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?

Harry Sandholm
(der lige skal nå en sidste tur i det smukke søndagsvejr)

 
 
Richard (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-11-04 12:13

Harry Sandholm wrote:

> Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
> ind

Lyder mere som en koblingsfejl. Er du sikker på, at koblingen slipper
helt? - er der fx forskel, når olien bliver varm? - forskel med emn anden
type olie? - er frigangen i koblingen justeret korrekt?

> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?

Ja, er det gummiklodser, bliver de jo trykket sammen og mister deres
elasticitet efterhånden...

> Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
> garanteret aldrig været skiftet.

...det er måske også tidligt nok, men afhænger også af, hvor hårdt cyklen
er kørt dvs. klodserne har arbejdet...

> Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
> fra kæden?

Uden at kende specs for din CB ville jeg som udgangspunkt forvente, at
klodserne skal passe stramt, så der ikke er luft mellem medbringer
kædehjulets medbringertappe og bagnavets ditto.

> Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?

Tjah, i en eller anden udstrækning. Men køremåden har sikkert større.
Træder du fx let på bagbremsen, når du lukker af for gassen, så du holder
trækket i kæden og undgår, at kædeslækket lægges op på den øverste del med
et smæld? - eller modsat, motorbremser du meget? - den slags påvirker
kædens levetid - og kardanens for den sags skyld

> Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
> indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
> mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?

Ja, olien kan have indflydelse på dette - andre må dog anbefale en olie,
der bedst modvirker det på din CB

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Armand (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-11-04 13:00


Harry Sandholm <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xoGld.39$No3.15@news.get2net.dk...
> Vinteren skal bruges til skift af kædekit.
> Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
> ind
> Jeg har overvejet om noget af det kan skyldes slidte eller hårde
> "rykdæmperklodser" i baghjulet.
> Hvad er jeres erfaring?
> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
> Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
> fra kæden?

Monteringen af bagtandhjulet i ryk-dæmperen skal være fast og uden slup!
Hvis der ér slup kan man umiddelbart kompensere for det v.h.a. nogle
foliestykker der lægges imellem og fylder sluppet ud. Dette trick er bedre
end at køre med løs dæmper-klodser; men en ny er at foretrække.

> Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?

Nej - For gearkassens funktion og for eliminering af den mest metalliske
del
af forekommende *KLONK's*!

> Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
> indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
> mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?

Begge dele!
Prøv at søge på Goggle-grupper under ordet KLONK og find de bud der har
været på olier der eliminerer problemet, samt øvrige trick's til at få
koblingspladerne til at løsnes fra hinanden inden gearet lægges ind!

--
Armand.





anders majland (14-11-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 14-11-04 15:50

> Hvis der ér slup kan man umiddelbart kompensere for det v.h.a.
> nogle foliestykker der lægges imellem og fylder sluppet ud. Dette
> trick er bedre end at køre med løs dæmper-klodser; men en ny er at
> foretrække.

Hvad tænker du på med "foliestykker" ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Richard (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-11-04 23:06

anders majland wrote:

>> Hvis der ér slup kan man umiddelbart kompensere for det v.h.a.
>> nogle foliestykker der lægges imellem og fylder sluppet ud. Dette
>> trick er bedre end at køre med løs dæmper-klodser; men en ny er at
>> foretrække.

> Hvad tænker du på med "foliestykker" ?

Noget metalplade i passende tykkelse kan bruges til at udligne sluppet,
evt. blot noget alu-folie - eller bedre alu-tape (VVS-produkt, bruges på
afgangsrør på kedler mm), der har den fordel, at det let kan limes sammen
i et passende antal lag og klippes i form

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-11-04 20:14


anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4197b77e$0$33739$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hvis der ér slup kan man umiddelbart kompensere for det v.h.a.
> > nogle foliestykker der lægges imellem og fylder sluppet ud. Dette
> > trick er bedre end at køre med løs dæmper-klodser; men en ny er at
> > foretrække.
>
> Hvad tænker du på med "foliestykker" ?

= hvad man nu lige kan komme til af tyndt blik, eller plast for den sags
skyld: Typisk ses opklippede øldåser brugt, men hvis tykkere sager er
nødvendigt er netop opklippede oliedunke (kantede 4-5 liters er af tykkere
materiale end 1 liters) anvendelige!
Gummiklodsernes kompression hhv. ekspansion bliver ikke påvirket af at man
får udfyldt et forekommende luftrum, så en "opshimsning" med forekommende
pladestykker er faktisk en ganske fin nødreperation!

PS:
Først nu dæmrede den rette designation for mig:
Det er en "chok-kobling" vi taler om!

--
Armand.




Claus Rittig (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-11-04 22:20

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:cn7hbg$qpi$1@abbeden.bunk.cc...

> > Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
>
> Nej - For gearkassens funktion og for eliminering af den mest metalliske
> del
> af forekommende *KLONK's*!

Nemlig, og i særdeleshed for slid på gearkassen!

Rittig
(Med mange år på to næstne ens cykler, den ene med rykkobling, den anden
uden)



Gert Bo thorgersen (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-11-04 14:51


"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
news:xoGld.39$No3.15@news.get2net.dk...
> Vinteren skal bruges til skift af kædekit.
> Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
> ind
> Jeg har overvejet om noget af det kan skyldes slidte eller hårde
> "rykdæmperklodser" i baghjulet.
> Hvad er jeres erfaring?
> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
> Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
> garanteret aldrig været skiftet.
> Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
> fra kæden?
> Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
> Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
> indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
> mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?
>
> Harry Sandholm
> (der lige skal nå en sidste tur i det smukke søndagsvejr)
>
Som Richard jo også skiver, så kan jeg ikke forestille mig at
dæmperklodserne kan være skyld i klonkningen hvis bare der ikke luft mellem
gummiklodserne og de 2 andre dele.
Jeg har endnu heller aldrig hørt om dæmperklodser der har forårsaget
klonkning; selvom det naturvis kan ske og må have sket for nogen.

Mvh. Gert



Nicolaj Christensen (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj Christensen


Dato : 14-11-04 15:58

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
news:xoGld.39$No3.15@news.get2net.dk...
> Vinteren skal bruges til skift af kædekit.
> Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
> ind
> Jeg har overvejet om noget af det kan skyldes slidte eller hårde
> "rykdæmperklodser" i baghjulet.
> Hvad er jeres erfaring?
> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
> Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
> garanteret aldrig været skiftet.
> Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
> fra kæden?
> Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
> Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
> indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
> mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?
>
> Harry Sandholm
> (der lige skal nå en sidste tur i det smukke søndagsvejr)

Nu er det jo en Honda.
De to jeg har haft har klonket cirka lige meget. Det lever jeg så med.
Har du prøvet andre Honda for at sammenligne ?
Nic



anders majland (14-11-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 14-11-04 15:49

> Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
> Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
> garanteret aldrig været skiftet.

Nu er min erfaring med støddæmpende klodser begrænset til min xt600z.
Men de originale var helt færdige ved 37000km (hvor jeg købte den).
Tandhjulet kunne med håndkraft rykkes i forhold til hjulet. Efter
~20000km synes kan jeg allerede mærke at de nye ikke er så stramme som
de gamle... Så jeg overvejer at skifte dem igen sammen med næste
kædekit.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Brassball (27-02-2005)
Kommentar
Fra : Brassball


Dato : 27-02-05 17:21

Det første jeg ville checke var kædestramningen, hvis kæden er for
slap, vil det uvægerligt give sig udslag i mere klonk end hvis den er
stram.

Kim
BMW 100 RS
Tidligere
Suzuki T250
Suzuki GT500
MZ ETZ
Honda 350F
Honda 400F

On Sun, 14 Nov 2004 11:43:01 +0100, Harry Sandholm
<harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote:

>Vinteren skal bruges til skift af kædekit.
>Jeg har haft et lille problem med at det "klonkede" når jeg lagde 1.gear
>ind
>Jeg har overvejet om noget af det kan skyldes slidte eller hårde
>"rykdæmperklodser" i baghjulet.
>Hvad er jeres erfaring?
>Slides eller stivner den affjedrende funktion i klodserne?
>Jeg har en Honda 500CB fra 1998 der har kørt 56k og klodserne har
>garanteret aldrig været skiftet.
>Hvordan afgør man om klodserne har bevaret deres evne til at dæmpe ryk
>fra kæden?
>Har velfungerende dæmperklodser stor betydning for kædens levetid?
>Kan oliens viscositet og kvalitet (delsyntetisk/fuldsyntetisk) have
>indflydelse på "klonkeriet" i 1.gear, eller er det bare et almindligt
>mindre problem på denne model, som jeg skal vænne mig til?
>
>Harry Sandholm
>(der lige skal nå en sidste tur i det smukke søndagsvejr)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste