De konglelige
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 13-11-04 23:14

Det ser ud til at en kongelig har brudty loven.
(http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=269937).
Man kunne have den holdning at man i visse tilfælde kunne ophæve deres
immunitet.

Er det nogen sinde sket (i nyere tid) at en kongelig har fået ophævet sin
immunitet og er blevet retsforfulgt?

Hvad vil det kræve for at ophæve en kongeligs immunitet?

Mvh.
Hans

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 00:24

Hans J. Jensen wrote:

> Er det nogen sinde sket (i nyere tid) at en kongelig har fået ophævet sin
> immunitet og er blevet retsforfulgt?

Ja, i erhvervsmessig gods sager der er Prins Jorkim's immunitet ophævet, har
været det i et (thivertifald for mig) ukendt tidsrum, og er gældende til
andet er bestemt.

> Hvad vil det kræve for at ophæve en kongeligs immunitet?

Det er kun Kongen (dronningen) der kan dømme over de kongelige, og dermed
kun denne der kan give tilladelse til nedsættelse af en domstol der kan
dømme de kongelige.

Ivar Madsen

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 14-11-04 09:59

"Ivar Madsen" skrev:

> Ja, i erhvervsmessig gods sager der er Prins Jorkim's immunitet ophævet,
har
> været det i et (thivertifald for mig) ukendt tidsrum, og er gældende til
> andet er bestemt.

Og der var det dronningen som ophævede hans immunitet?

> Det er kun Kongen (dronningen) der kan dømme over de kongelige, og dermed
> kun denne der kan give tilladelse til nedsættelse af en domstol der kan
> dømme de kongelige.

Så rent teknisk vil det være en domstol som skal stå for at skulle vurdere
skyldsspørgsmålet?. Og det ville være domstolen som skulle bestemme en
straf?

Efter at en eventuel straf er blevet bestemt, kan dronningen så ændre
dommen?

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 10:24

Hans J. Jensen wrote:

> Så rent teknisk vil det være en domstol som skal stå for at skulle vurdere
> skyldsspørgsmålet?. Og det ville være domstolen som skulle bestemme en
> straf?

Vel ikke nødvendigvis. Det afhænger vel af, hvad Kongen vil. Kongen kan
vel nedsætte sig selv som "domstol" og dømme.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 18:45

Ivar Madsen wrote:
-snip-

> Det er kun Kongen (dronningen) der kan dømme over de kongelige, og dermed
> kun denne der kan give tilladelse til nedsættelse af en domstol der kan
> dømme de kongelige.

Hvem kan så ophæve kongens (dronningens) immunitet? Folketinget???

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 19:19

Martin Jørgensen wrote:

> Hvem kan så ophæve kongens (dronningens) immunitet? Folketinget???

Folketinget, en folkeafstemning, og endnu et foketing (efter et
folketingsvalg).

Jeg er dog ikke klarover om folkeafstemningen skal være før eller efter
folketingsvalget.
Hvem kan kaste lyset over det?

Jeg mener (måske fejlagtigt?) at der skal en grundlovsændning til,,,

Ivar Madsen

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 20:09

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> folketingsvalget.
> Hvem kan kaste lyset over det?
>
> Jeg mener (måske fejlagtigt?) at der skal en grundlovsændning til,,,

Ja, det tror jeg ikke, at der skal.

Det vil kræve en ændring af Kongeloven, og en ændring af Kongeloven
kræver ikke en folkeafstemning. Det er nemlig i Kongeloven, at man finder:

"25.) De skulle og for ingen Underdommere svare, men deres første og
sidste Dommer skal være Kongen, eller hvem Han særdeles dertil forordner
..."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 20:56

Holst wrote:

> Ja, det tror jeg ikke, at der skal.
> Det vil kræve en ændring af Kongeloven, og en ændring af Kongeloven
> kræver ikke en folkeafstemning. Det er nemlig i Kongeloven, at man finder:

Jeg bøger mig i støvet. Men hvilken rækefølge forgår det ved en
grundlovslænring?

Ivar Madsen

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 22:17

Ivar Madsen wrote:

> Jeg bøger mig i støvet. Men hvilken rækefølge forgår det ved en
> grundlovslænring?

Nu skal du passe på, at du ikke bøjer dig for meget, for jeg er alt
andet end jurist.

Med hensyn til en grundlovsændring, så vil jeg tro, at Folketinget
"vedtager" en ny grundlov, hvorefter den sendes til folkeafstemning. Vil
folket have den nye grundlov, underskriver Hendes Majestæt den.

Vil jeg tro.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 22:33

Holst wrote:

> [...]
> "vedtager" en ny grundlov, hvorefter den sendes til folkeafstemning. Vil
> folket have den nye grundlov, underskriver Hendes Majestæt den.

Jeg føler mig temlig sikker på at den skal både vedtages af to folketing, og
til folkeafstemning.

Ivar Madsen

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 23:07

Ivar Madsen wrote:

> Jeg føler mig temlig sikker på at den skal både vedtages af to folketing, og
> til folkeafstemning.

Ja, man kan jo altid kigge efter:

Kapitel X.

§ 88. Vedtager folketinget et forslag til en ny
grundlovsbestemmelse, og regeringen vil fremme sagen, udskrives nyvalg
til folketinget. Vedtages forslaget i uændret skikkelse af det efter
valget følgende folketing, bliver det inden et halvt år efter den
endelige vedtagelse at forelægge folketingsvælgerne til godkendelse
eller forkastelse ved direkte afstemning. De nærmere regler for denne
afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de i afstemningen
deltagende og mindst 40 pct. af samtlige stemmeberettigede afgivet deres
stemme for folketingets beslutning, og stadfæstes denne af kongen, er
den grundlov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-04 22:34

Ivar Madsen skrev:

>Jeg bøger mig i støvet. Men hvilken rækefølge forgår det ved en
>grundlovslænring?

En ny grundlov foreslås og behandles normalt. Hvis den vedtages,
udskrives der valg til Folketinget. Hvis det nye folketing så
også vedtager grundlovsændringen så træder den ikraft.

Jeg ved ikke om det nye folketing skal gennemgå de tre
behandlinger som normalt eller om de blot kan ratificere det én
gang vedtagne forslag.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-11-04 23:02

Holst <newsnov04@shelter.dk> wrote in

> [...]

> "25.) De skulle og for ingen Underdommere svare, men deres
> første og sidste Dommer skal være Kongen, eller hvem Han

Hvad med grundlovens §13 ?
Kongen er ansvarsfri, hans person er fredhellig. Ministrene er
ansvarlige for regeringens førelse; deres ansvarlighed
bestemmes nærmere ved lov.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 09:47

Henrik Stidsen wrote:

> Hvad med grundlovens §13 ?
> Kongen er ansvarsfri, hans person er fredhellig. Ministrene er
> ansvarlige for regeringens førelse; deres ansvarlighed
> bestemmes nærmere ved lov.

Grundlovens §13 gælder kun for selve kongen (eller i dag dronningen,
kaldes vel regentet samlet set), hvorimod Kongelovens art. 25 gælder for
de øvrige.

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 12:31

"Holst" <newsnov04@shelter.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
Det vil kræve en ændring af Kongeloven, og en ændring af Kongeloven
kræver ikke en folkeafstemning.

Det er nu ikke så ligetil endda. Det kunne meget vel tænkes, at kongeloven
havde grundlovsrang på samme måde, som tronfølgerloven har det. Det antages
dog vist med konsesus i den juridiske teori, at kongeloven ikke har
grundlovsrang og dermed kan ændres ved en almindelig lovændring.

Karina

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 09:07

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Hvad med grundlovens §13 ?
> Kongen er ansvarsfri, hans person er fredhellig. Ministrene er
> ansvarlige for regeringens førelse; deres ansvarlighed
> bestemmes nærmere ved lov.

Den § gælder udelukkende den siddende regent. Ikke prinser, prinsesser
mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 14-11-04 08:21

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse

> Er det nogen sinde sket (i nyere tid) at en kongelig har fået ophævet sin
> immunitet og er blevet retsforfulgt?

Ja... Prins Joakim fik det for et par måneder siden, således at han kunne
retsforfølges. Men hvor meget af hans immunitet der blev ophævet ved jeg
ikke.

> Hvad vil det kræve for at ophæve en kongeligs immunitet?

Det kan kun dronningen gøre

Peter

Fra : Jan Andreasen

Dato : 14-11-04 10:01

Endnu en grund til at afskaffe kongehuset....

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 10:40

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Endnu en grund til at afskaffe kongehuset....

Jeg tror jan stemmer på enhedslisten.

Fra : Jens......

Dato : 14-11-04 10:54

Lasse N. Larsen wrote:
> "Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg tror jan stemmer på enhedslisten.

hvorfor ikke SF ?

--
Jens.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 18:46

Jens...... wrote:

> hvorfor ikke SF ?

Hvorfor ikke borgerligt? Det kunne være nogen skulle lave et
"republikaner-parti" i DK?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-04 11:40

"Jan Andreasen" wrote

> Endnu en grund til at afskaffe kongehuset....

Det ved jeg såmen ikke
Der er vel ikke kørt hurtigere en politikerne gør/har gjort?

- Peter

Fra : Padre

Dato : 14-11-04 11:57

> Der er vel ikke kørt hurtigere en politikerne gør/har gjort?

Endnu en grund til at afskaffe Folketinget

--
Padre

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 14:32

Padre wrote:

> Endnu en grund til at afskaffe Folketinget

Der er vel ikke kørt hurtiger end så mange andre borger i dette land gør.

Så afskaf bilisterne.

Denne tråd er OFF TOPIC, så FUT sat til noget fornuftigt

Ivar Madsen

Fra : Jens......

Dato : 14-11-04 14:55

Ivar Madsen wrote:

> Der er vel ikke kørt hurtiger end så mange andre borger i dette land
> gør.
>
> Så afskaf bilisterne.
>
> Denne tråd er OFF TOPIC, så FUT sat til noget fornuftigt

har du svært ved at lave en rigtig fut ?

--
Jens.

Fra : Gevaldi

Dato : 14-11-04 15:09

Ivar Madsen skriblede:

> Denne tråd er OFF TOPIC, så FUT sat til noget fornuftigt

Det er den nok, men det er jo idioti at sætte
sådan en fut, men du har jo nok ikke meget
begreb på hvor den så skulle futtes hen.

--
/Gevaldi

Fra : Pilgaard

Dato : 14-11-04 18:03

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev>

> men du har jo nok ikke meget
> begreb på hvor den så skulle futtes hen.

Skal naturligvis futtes til afskaf.kongehuset

/Pilgaard

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-11-04 11:57

Peter Lykkegaard wrote:
> "Jan Andreasen" wrote

> Det ved jeg såmen ikke
> Der er vel ikke kørt hurtigere en politikerne gør/har gjort?

Så må vi jo hellere også afskaffe demokratiet nu vi er igang....

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 18:47

Anders Christensen wrote:

> Så må vi jo hellere også afskaffe demokratiet nu vi er igang....

Vi kan vel bare nøjes med at afskaffe færdselsloven

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-11-04 11:59

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jan Andreasen" wrote

> Det ved jeg såmen ikke
> Der er vel ikke kørt hurtigere en politikerne gør/har gjort?

afskaf politikerne
En diktator kan i dette tilfælde kun gøre lidt skade: hvis han kører for
stærkt er han stadig kun en person - hvorimod hvis 179 politikere gør det
samme + kongehuset, så er den da mere alvorlig?

--
ahw

Fra : Niels

Dato : 14-11-04 11:34

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> Det ser ud til at en kongelig har brudty loven.
> (http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=269937).

Og hvordan med journalisten i kamerabilen?
Kan han straffrit forfølge den royale ekvipage i samme høje tempo, eller
nyder han samme immunitet som kongehuset?

Mvh Niels

Fra : Bj@rne

Dato : 14-11-04 12:49

Niels wrote:
> [...]
> Kan han straffrit forfølge den royale ekvipage i samme høje tempo, eller
> nyder han samme immunitet som kongehuset?

Tænk..... det slog også mig da jeg så videoen. Men jeg KAN dælme ikke
forstå hvordan han kunne køre 170 i den tætte trafik han blev filmet i.
Kan være det skete senere for jeg så ikke videoen færdig.
Bjarne

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 12:50

Niels wrote:

> Og hvordan med journalisten i kamerabilen?

Så afskaffer vi også journalisterne, nu vi er igang.

> Kan han straffrit forfølge den royale ekvipage i samme høje tempo, eller
> nyder han samme immunitet som kongehuset?

Det synes jeg ikke. Nogen burde melde ham.

Joachim har sikkert kørt så stærkt, fordi han følte sig forfulgt af
journalisterne. Vi så jo, hvad det endte med i Paris. Så det er nok
bedst bare at afskaffe dem også.

Fra : Pilgaard

Dato : 14-11-04 18:05

"Holst" <newsnov04@shelter.dk> skrev

>Joachim har sikkert kørt så stærkt, fordi han følte sig >forfulgt af
>journalisterne. Vi så jo, hvad det endte med i Paris. Så >det er nok
>bedst bare at afskaffe dem også.

Han skal bare overholde reglerne om han er forfulgt eller ej.

Han får rimelig store summer for at være "kendt" og "kongelig" så hvis han
ikke kan klare presset så kan han ligeledes futte af.

/Pillgaard

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-11-04 19:18

Niels wrote:
> [...]
> Kan han straffrit forfølge den royale ekvipage i samme høje tempo, eller
> nyder han samme immunitet som kongehuset?

Tjah, hvis Joachim kørte 170 og kameramanden kørte 110, så burde
videoen ikke kunne vare over 15 sekunder ?
Københavnere er altså et folkefærd for sig selv.

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 20:03

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, hvis Joachim kørte 170 og kameramanden kørte 110, så burde
> videoen ikke kunne vare over 15 sekunder ?
> Københavnere er altså et folkefærd for sig selv.

Altså en afstands forskel på maximalt 250 m. Det var ikke meget for at
erklære et kamera ude af spillet.

Ved de nævnte hastigheder vil sønderjyden have bevæget sig præcis 250 m
længere end de københavnske(?) lokaløjne over 15 sekunder.

(170km/t-110 km/t)*1000m/km / 3600sek/t *15 sekunder = 250 meter. Sådan
regner vi i Lyngby, jeg ved ikke med jer andre? Nu vi er et folkefærd for os
selv.
(forskellen kan jo ligge i at vi regner efter på det vi udtaler os om .-) )

250 meter virker ikke usandsynligt for mig - og med tanke på at dette skulle
være den til tider opnåede topfart på 160 til 170 km/t og ikke en gnsfart.

Men hvis kamerabilen skulle have brudt en eller flere love, heriblandt
hastighedsbegrænsningerne, er de jo strafbare efter disse.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-11-04 21:04

Jonas Kofod wrote:

> [...]
>
> Ved de nævnte hastigheder vil sønderjyden have bevæget sig præcis 250 m
> længere end de københavnske(?) lokaløjne over 15 sekunder.

Efter 15 sekunder er aftanden så stor, at det ikke særligt sandsynligt,
at der er frit udsyn fra kameraet til prinsens køretøj længere, at dømme
ud fra den afgivne forklaring, hvis altså ikke, at anmelderen er lige så stor
en lovbryder som anmeldte.

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 21:31

> [...]
> at der er frit udsyn fra kameraet til prinsens køretøj længere, at dømme
> ud fra den afgivne forklaring, hvis altså ikke, at anmelderen er lige så

Istedet for at snakke om hvor stor og betydende du mener at kunne fortælle
os andre at afstanden er, hvorfor forholder du dig ikke til afstandens
kvantitative størrelse? Den afstand du snakker om er 250 meter.
Du dømmer øjensynet og et kamera ude ved 250 meter?
Du mener det juridisk påvist at fotografen har kørt for hurtigt hvis
modargumentet skal være at han har kunnet filme et objekt 250 meter fremme?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-11-04 21:58

Jonas Kofod wrote:
> [...]
> Du mener det juridisk påvist at fotografen har kørt for hurtigt hvis
> modargumentet skal være at han har kunnet filme et objekt 250 meter fremme?

Anmelder forklarer jo at prinsen zig-zagger sig gennem trafikken på
motorvejen, derfor undrer det mig at anmelderen kan filme som han
gør, hvis han selv holder en hastighed på 110 Km timen.

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 22:07

> Anmelder forklarer jo at prinsen zig-zagger sig gennem trafikken på
> motorvejen, derfor undrer det mig at anmelderen kan filme som han
> gør, hvis han selv holder en hastighed på 110 Km timen.

Jeg syntes bare ikke det er et særligt holdbart argument at man ikke skulle
kunne holde synskontakt 250 meter frem på en motorvej. Især ikke med tanke
på de højdeforskelle der er på den strækning af helsingørmotorvejen.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-11-04 22:27

Jonas Kofod wrote:
> [...]
> kunne holde synskontakt 250 meter frem på en motorvej. Især ikke med tanke
> på de højdeforskelle der er på den strækning af helsingørmotorvejen.

Hvis prinsen zig-zagger sig frem i trafikken, så kommer der da ret hurtigt
flere køretøjer i sigtelinjen for kameraet ?
Hvis altså anmelder selv holder en fart af 110 Km i timen.
Men det har du måske også en forklaring på ?

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 22:32

> [...]
> Hvis altså anmelder selv holder en fart af 110 Km i timen.
> Men det har du måske også en forklaring på ?

Ja at du godt kan holde synskontakt med en bil 250 meter fremme på en
motorvej - især helsingørmotorvejen på den strækning.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-11-04 23:38

Jonas Kofod wrote:
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja at du godt kan holde synskontakt med en bil 250 meter fremme på en
> motorvej - især helsingørmotorvejen på den strækning.

Tjah...anmelderen siger på et tidspunkt i videoen, "nu er vi oppe på 150",
på en strækning med 90 Km hastighedsbegrænsning.
Københavnere ER underlige.

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 00:02

> Tjah...anmelderen siger på et tidspunkt i videoen, "nu er vi oppe på 150",
> på en strækning med 90 Km hastighedsbegrænsning.
> Københavnere ER underlige.

Jamen så har de jo kørt for hurtigt hvis det passer - men ikke pga dit 15
sekunders postulat.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 15-11-04 00:28

Jonas Kofod wrote:
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så har de jo kørt for hurtigt hvis det passer - men ikke pga dit 15
> sekunders postulat.

Sygt, siger han også...men mon ikke det er om hans egen kørsel ?

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 00:34

> Sygt, siger han også...men mon ikke det er om hans egen kørsel ?

Har det relevans for dit 15 sekunders postulat?

Eller er vi bare ude i en rodet sammenblanding af løse ender der skal sige
at fotografen er dum og prinsen god?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 15-11-04 09:50

Jonas Kofod wrote:

> Har det relevans for dit 15 sekunders postulat?
>
> Eller er vi bare ude i en rodet sammenblanding af løse ender der skal sige
> at fotografen er dum og prinsen god?

Kald det hvad du vil, men når jeg kører 110 ude på motorvejen,
og der er en der overhaler mig med 170, så er han altså væk,
inden jeg når at finde videokameraet frem.
Men hvis anmelderen sidder med kameraet i hånden, og selv kører
chikanekørsel i yderbanen, ja så vil jeg da godt tro på, at han kan nå
at optage en 15 sekunders video af, at prinsen kører indenom, med
170 Km. t.
Men det er jo ikke det der er tale om, anmelder har jo filmet prinsens
køretøj over så lang en strækning, mange steder på så klods hold,
og ved så høje hastigheder, at det er direkte uforsvarlig kørsel fra
anmelders side af.
Den ene forbrydelse berettiger ikke den anden, men det fårstår I nok
ikke i København

--
Ejvind

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 13:10

> [...]
> anmelders side af.
> Den ene forbrydelse berettiger ikke den anden, men det fårstår I nok

1. Hvis en bil overhaler dig med 170 km/t mens du kører 110 km/t så
forsvinder den ikke efter 15 sekunder, for hvis du ikke kan se 250 meter
frem foran dig så skal du slet ikke have lov til at køre bil!

2. Hvem har påstået at den ene forbrydelse berettiger den anden?

3. Hvorfor er du helt pervers med at det er en københavner ting?

Fra : Ronnie

Dato : 15-11-04 00:56

Man kan se fotografens speedometer på billederne (ikke skalaen, men nålen),
så det er vel en smal sag for politiet, at finde ud af hvor hurtigt
fotografen kører.

Ronnie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-04 10:50

Ronnie skrev:

>Man kan se fotografens speedometer på billederne (ikke skalaen, men nålen),
>så det er vel en smal sag for politiet, at finde ud af hvor hurtigt
>fotografen kører.

Jeg hørte lige i morgen-tv at der ligger en anmeldelse imod
fotografen for at køre for stærkt.

--
Bertel

Fra : Gevaldi

Dato : 14-11-04 22:34

Ejvind Kruse skriblede:

> [...]
> Hvis altså anmelder selv holder en fart af 110 Km i timen.
> Men det har du måske også en forklaring på ?

Kunne det være muligt for dig og Jonas
at klippe lidt i det i svarer på, i medtager
op til 6 - 7 citater uden det giver mening
i dabatten. (Hvis der overhovedet er en
mening)

*Vil du lære citatteknik, så læs mere på*

/Gevaldi

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-04 22:33

> Anmelder forklarer jo at prinsen zig-zagger sig gennem trafikken på
> motorvejen, derfor undrer det mig at anmelderen kan filme som han
> gør, hvis han selv holder en hastighed på 110 Km timen.

Uanset hvad, så er det komplet umuligt at zigzagge på den motorvejsstrækning
kl 17 med en hastighed på 170 km/t, og det behøver man altså ikke bo i
området for at vide. Måske over 110, men så skal han godt nok også have
gjort sig umage for at ramme et "hul" uden for meget trafik. Det er der jo
ingen historie i, men ville det kunne indgå som et gyldigt juridisk bevis?
En anden ting - i følge billederne kører han forbi andre biler, men hvis man
måler på hastighedsforskellen, så må de øvrige jo også have kørt for hurtigt
hvis de 170 holder. Ville man kunne bruge deres udsagn om egen hastighed i
en retssag - hvis der altså kom en?

Mvh Maria

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 21:58

Ejvind Kruse wrote:

> [...]
> at der er frit udsyn fra kameraet til prinsens køretøj længere, at dømme
> ud fra den afgivne forklaring, hvis altså ikke, at anmelderen er lige så

ifl. TV-Avisen er han thivertifald politi anmeldt for at være det.

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-04 22:38

Jonas Kofod skrev:

>Altså en afstands forskel på maximalt 250 m. Det var ikke meget for at
>erklære et kamera ude af spillet.

Det er sikkert muligt med et godt kamera at tage gode billeder på
den afstand. Men hvordan kan fotografen fastslå den anden bils
hastighed medmindre han selv over en strækning holder samme fart
og er villig til at bevidne det?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 14:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg hørte lige i morgen-tv at der ligger en anmeldelse imod
> fotografen for at køre for stærkt.

Og så kunne det jo være morsomt, hvis han straffes for at have kørt for
stærkt og Joachim slipper. Den går simpelthen ikke og så må Kongelov
være Kongelov. Vi kan jo også se ved seperationen mellem Alex og
Joachim, der blev der set stort på Kongeloven og det var
Statsministeren og ikke Dronningen, der sørgede for, at de relevante
aftaler og forhandlinger blev lavet. Selvom det formelt set er
Dronningen der har ret til dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 14:36

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> Statsministeren og ikke Dronningen, der sørgede for, at de relevante
> aftaler og forhandlinger blev lavet. Selvom det formelt set er

Nu aner jeg ikke, hvad der blevet lavet af relevante aftaler og
forhandlinger, men Hendes Majestæt har jo også ret til at lade
Statsministeren klare dette.

Fra : Claus Tondering

Dato : 14-11-04 21:44

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> writes:
> Er det nogen sinde sket (i nyere tid) at en kongelig har fået
> ophævet sin immunitet og er blevet retsforfulgt?

Hvilken immunitet? Ifølge hvilken lov er de kongelige ansvarsfri?

Grundlovens §13 siger at kongen (dvs. dronningen i dagens Danmark) er
ansvarsfri, men der står ikke noget om resten af kongehuset.

--
Claus Tøndering

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-11-04 22:02

Claus Tondering wrote:

> Hvilken immunitet? Ifølge hvilken lov er de kongelige ansvarsfri?
> Grundlovens §13 siger at kongen (dvs. dronningen i dagens Danmark) er
> ansvarsfri, men der står ikke noget om resten af kongehuset.

Holst svarede mig 20:08

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 22:23

Ivar Madsen wrote:

> Holst svarede mig 20:08

Tak, så slipper jeg for at klippe den ind igen. Men jeg kan jo lige
tilføje 21.) for at få resten af den gældende Kongelov med.

"21.) Ingen Prinds af Blodet, som her i Riget er og udi Vores Gebeet sig
opholder, maa gifte sig, eller af Landet reise, eller begive sig i
fremmede Herrers Tieneste, med mindre han af Kongen Forlov dertil erlanger."

> |"25.) De skulle og for ingen Underdommere svare, men deres første og

Men et spørgsmål: hvor langt ud rækker "Prinds af Blodet"? Med andre
ord, hvornår er man så lidt kongelig, at man ikke længere er "Prinds af
Blodet"?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 22:35

"Holst" <newsnov04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Ivar Madsen wrote:

>klip<

>Men et spørgsmål: hvor langt ud rækker "Prinds af Blodet"? Med andre
>ord, hvornår er man så lidt kongelig, at man ikke længere er "Prinds af
>Blodet"?

Mon ikke det omfatter alle prinser/prinsesser "til Danmark" - dvs. alle med
titlen "prins" og ikke har giftet sig til det?

Fra : Gevaldi

Dato : 14-11-04 22:36

Jonas Kofod skriblede:

> Mon ikke det omfatter alle prinser/prinsesser "til Danmark" - dvs.
> alle med titlen "prins" og ikke har giftet sig til det?

Prøv lige at forklare den udmelding til
franskmanden :)

--
/Gevaldi

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 23:09

Jonas Kofod wrote:

> Mon ikke det omfatter alle prinser/prinsesser "til Danmark" - dvs. alle med
> titlen "prins" og ikke har giftet sig til det?

Tjah ... jeg tror nu også, at Mary, Alexandra og Henrik falder ind under
Kongelovens "Prinds af Blodet".

Og Prins Joachims børn er det nok også, men vil Prins Joachims børnebørn
være Prindse af Blodet?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-11-04 23:29

Jonas Kofod wrote:

>Tjah ... jeg tror nu også, at Mary, Alexandra og Henrik falder ind under
>Kongelovens "Prinds af Blodet".

>Og Prins Joachims børn er det nok også, men vil Prins Joachims børnebørn
>være Prindse af Blodet?

Jeg tror ikke Alexandra og Mary hører ind under Prins af blodet - da netop
de er frie til at rejse fra landet som de lyster (mens børnene ikke må).
Denne forskel har været oppe og vende ifb. med skilsmissen - både her i
gruppen og i medierne.
Det helt imperiative med at holde folk i landet (for paragraf 21 der siger
Prins af blodet) er jo om de indgår i arvefølgen og er prinser TIL Danmark
(Nicolai og Felix).
Mens det ikke er nødvendigt for Alexandra og Mary, prinsesser AF Danmark, da
disse ikke indgår i arvefølgen, og ikke behøves holdes i Danmark (og ikke
deler blod med regenten).
Der er så at sige ikke nogen mening med at medtage personer som Alexandra og
Mary i definitionen.

Jeg tror Joakims børnebørn bliver grever. Men jeg kunne ikke lige finde det
på kongehuset.dk.

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 09:50

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> deler blod med regenten).
> Der er så at sige ikke nogen mening med at medtage personer som Alexandra og

Ja, jeg kan godt følge den betragtning.

Så med andre ord, hvis nu det var sin eks Joachim havde haft med i bilen
og han havde ladet hende køre bilen (lad aldrig en kvinde køre en bil!),
så kunne hun være blevet dømt for uansvarlig kørsel, hvorimod Joachim
ikke kan?

Har der ikke været tidligere tilfælde, hvor Prins Henrik ligesom os
andre er kommet til at trykke lidt for meget på speederen? Er han da
ikke gået fri disse gange?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-11-04 10:30

"Holst" wrote

> Har der ikke været tidligere tilfælde, hvor Prins Henrik ligesom os andre
> er kommet til at trykke lidt for meget på speederen? Er han da ikke gået
> fri disse gange?

Jeg kan ikke huske noget mht Prins Henrik, men både Prins Joachim og Prins
Frederik har flere gange kørt ræs på motorvejene
Der har været et par gange hvor de er kørt fra deres livvagter
Det eneste der kom ud af det var en tordentale

- Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 13:20

> [...]

>Har der ikke været tidligere tilfælde, hvor Prins Henrik ligesom os
>andre er kommet til at trykke lidt for meget på speederen? Er han da

Snakker vi ikke § 21 nu? hvor begrebet Prindser af blodet anvendes, og
spørgsmålet om rejseret behandles.
Tilfældet med prinser/prinsesser der kun svarer overfor regenten bahendles i
andre paragraffer - hvor man iøvrigt ikke anvender "Prindser af blodet"
begrebet men nøjes med at sige prindser og prindsesser generelt.
"Straffriheden" følger derfor ikke med prins TIL Danmark begrebet men alle
prinser/prinsesser generelt. Alexandra er derfor stadig kun ansvarshavende
for regenten (sålænge hun er prinsesse). Ligeledes med Henrik og Mary. (Da
de alle er med i kongehusets fartklub)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-04 10:52

Holst skrev:

>Tjah ... jeg tror nu også, at Mary, Alexandra og Henrik falder ind under
>Kongelovens "Prinds af Blodet".

Umuligt. En udnævnelse til prins(esse) ændrer ikke deres 'blod'.
De er ikke født ind i den kongelige familie.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 11:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Umuligt. En udnævnelse til prins(esse) ændrer ikke deres 'blod'.
> De er ikke født ind i den kongelige familie.

Så de har altså ingen immunitet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-04 12:24

Holst skrev:

>Så de har altså ingen immunitet?

Det skal jeg ikke kloge i.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 13:23

Bertel Lund Hansen wrote:

>Så de har altså ingen immunitet?

§ 21 (prindser af blodet) handler ikke om immunitet.

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 13:53

Jonas Kofod wrote:

> § 21 (prindser af blodet) handler ikke om immunitet.

Nej, men art. 25 (der siger, at kun Kongen kan dømme dem) taler om "de",
og dette henviser til "Prindser af Blodet" i art. 21.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 14:12

Jonas Kofod wrote:

>Nej, men art. 25 (der siger, at kun Kongen kan dømme dem) taler om "de",
>og dette henviser til "Prindser af Blodet" i art. 21.

Nu er der jo 3 §§ mellem og noterne på retsinfo.dk til kongeloven siger
prinserne og prinsesserne om "de".

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 14:35

Jonas Kofod wrote:

> Nu er der jo 3 §§ mellem og noterne på retsinfo.dk til kongeloven siger
> prinserne og prinsesserne om "de".

Ja, som jeg har også kommenteret i andet indlæg.

Jeg tror dog stadig, at dette "de" henviser til "Prindser af Blodet".
Noterne er nye og indeholder sikkert den fortolkning, at "Prindser af
Blodet" = "prinserne og prinsesserne".

Men som jeg skrev, så skal vi nok have art. 22-24 for at kunne tjekke
det præcist.

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 14:59

"Holst" <newsnov04@shelter.dk> wrote in message
[klip]
> Men som jeg skrev, så skal vi nok have art. 22-24 for at kunne tjekke
det præcist.

Karnov-noten anfører, at der er tale om en henvisning til prinser og
prinsesser af blodet. En analogi-slutning vil dog føre til, at også indgifte
er omfattet af bestemmelsen. Det antages i hvert fald i den juridiske teori.

Karina

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 18:40

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:

> [...]
> og prinsesser af blodet. En analogi-slutning vil dog føre til, at
> også indgifte er omfattet af bestemmelsen. Det antages i hvert

Hvordan kan I komme til den slutning. Prinser og prinsesser af blodet
er jo helt klar tale og kan umuligt henføres til indgifte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 19:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
[klip]
> Hvordan kan I komme til den slutning. Prinser og prinsesser af blodet
> er jo helt klar tale og kan umuligt henføres til indgifte.

Jeg har ikke læst hverken begrundelsen eller forarbejderne til bestemmelsen.
Måske er der tale om en formålsfortolkning, men det er kun et usikkert gæt
fra min side.

Karina

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 14-11-04 23:00

"Claus Tondering" skrev

> Hvilken immunitet? Ifølge hvilken lov er de kongelige ansvarsfri?
>
> Grundlovens §13 siger at kongen (dvs. dronningen i dagens Danmark) er
> ansvarsfri, men der står ikke noget om resten af kongehuset.

Nu er jeg ikke ekspert i loven, specielt ved jeg ikke helt præcis hvor det
står at Prins Joachim kun kan dømmes/straffes af dronningen. Hvis du bruger
lidt tid, kan du med stor sandsynlighed finde et sted i en lov hvor det
står. Måske skal man være lidt kyndig i jura-sprog for at forstår hvad
ordene i lovene betyder. Det hjælper ikke på forståelsen at kongeloven er
fra 1665.

Men var du ikke klar over det faktum, at den kongelig familie ikke sådan
uden videre kan straffes?

Mvh. Hans

Fra : Claus Tondering

Dato : 15-11-04 17:32

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> writes:
> Men var du ikke klar over det faktum, at den kongelig familie ikke sådan
> uden videre kan straffes?

Jeg var godt nok klar over det, for det jo ikke første gang der har
foreligget overtrædelser af færdselsloven fra den kant. Men det har
altid undret mig fordi jeg troede at straffriheden blev begrundet med
Grundloven. Jeg var ikke klar over at man skulle have fat i Kongeloven
for at få den ting sat på plads.

Tak for oplysningerne.

--
Claus Tøndering

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 09:06

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev:

> Jeg tror ikke Alexandra og Mary hører ind under Prins af blodet -

I praksis lader det til at de er omfattet. Da Mary for et stykke tid
siden kørte for hurtigt på motorvejen på Amager blev hun ikke stoppet
og fik altså ikke en bøde selvom der burde være mulighed for dette,
hvis Kongeloven læses bogstaveligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 12:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> siden kørte for hurtigt på motorvejen på Amager blev hun ikke stoppet
> og fik altså ikke en bøde selvom der burde være mulighed for dette,

Strik ordlydsfortolkning af en lovbestemmelse er kun én fortolkningsmetode
af flere mulige. For så vidt angår kongelovens art. 25 antages det, at den
gælder (ev. analogisk) for ethvert medlem af kongefamilien - fødte medlemmer
som indgiftede. Se Alf Ross' statsforfatningsret II, s. 580.

Karina

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 13:22

> [...]
> hvis Kongeloven læses bogstaveligt.

Snakker vi ikke § 21 nu? hvor begrebet Prindser af blodet anvendes, og
Tilfældet med prinser/prinsesser der kun svarer overfor regenten behandles i

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 14:02

> Snakker vi ikke § 21 nu?

Både 21 og 25 (der er de eneste gældende §§ i Kongeloven). Bemærk at
man i §21 nævner prinser af blodet. I §25 bruges "de", hvilket må
henføre til "prinser af blodet".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-11-04 14:10

> Både 21 og 25 (der er de eneste gældende §§ i Kongeloven). Bemærk at
> man i §21 nævner prinser af blodet. I §25 bruges "de", hvilket må
> henføre til "prinser af blodet".

Hvis jeg læser i retsinfo.dk kan det i noterne læses at "de" betyder
prinserne og prinsesserne - af blodet nævnes ikke.

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 14:33

Jonas Kofod wrote:

> Hvis jeg læser i retsinfo.dk kan det i noterne læses at "de" betyder
> prinserne og prinsesserne - af blodet nævnes ikke.

Det er rigtigt, og derfor ville det nok være meget godt lige at kigge i
art. 22-24 for at være sikker på, hvad "de" egentlig peger tilbage på.

Men art. 22-24 er ikke lige til stede på retsinfo.dk.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-11-04 21:49

Morten Bjergstrøm wrote:

> Både 21 og 25 (der er de eneste gældende §§ i Kongeloven). Bemærk at
> man i §21 nævner prinser af blodet. I §25 bruges "de", hvilket må
> henføre til "prinser af blodet".

Nix, ikke ifl. Retsinformationen

,----[ http://147.29.40.91/_MAINRF_B782681256/236 ]
> [...]
| Redaktionelle noter
|
| I epilogen til Grundloven af 1849 blev Kongeloven ophævet bortset fra art.
27-40 (om arvefølgen) og art. 21 og 25 (om de Kongelige prinser og
prinsesser). Ved Tronfølgerloven af 31. juli 1853 blev art. 27-40 ophævet.

| "De" i lovens art. 25 henviser til prinserne og prinsesserne.
`----

Ivar Madsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 15-11-04 22:45

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

> Nix, ikke ifl. Retsinformationen

Men ifølge den version af kongeloven som jeg har fundet på nettet
(http://bjoerna.dk/DanskeLov/Kongeloven.htm) burde "de" hentyde til
"prinser af blodet". Hvorfor Retsinformation siger det modsatte kan
jeg så ikke lige gennemskue.

---------
XXIV. Printzerne og Printzesserne aff Blodet skulle haffve den
øffverste sted i Sæde og gang effter Kongen og dronningen og iblant
sig sielff haffve præcedentie og offversted, ligesom Linien udviser
dem at være nest til Arffvesuccessionen udj Regieringen.

XXV. De skulle og for ingen underdommere svare, mens deris første og
sidste dommer skall være Kongen, eller huem hand særdeelis dertill
forordner.
--------

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-04 14:07

> Strik ordlydsfortolkning af en lovbestemmelse er kun én
> fortolkningsmetode af flere mulige.

Det er rigtigt. Men det er problematisk at man udvander eksempelvis
Grundloven ved efterfølgende at opfinde tolkninger der med stor
sandsynligvis ikke er i overensstemmelse med det Grundlovens skabere
havde tænkt. Det samme gælder Kongeloven m.fl.
Det er først i det øjeblik at der foreligger betænkninger fra
Folketingets og ministeriernes udvalgsarbejde mv. i forbindelse med
lovens skabelse, at det giver mening at tolke udover ordlyden af
§§erne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 14:30

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> sandsynligvis ikke er i overensstemmelse med det Grundlovens skabere
> havde tænkt. Det samme gælder Kongeloven m.fl.

Men tilbage til Kongeloven, så har den sikkert også tænkt på ægtefæller.
Dengang giftede den slags mennesker sig jo kun med samme slags - ofte
fra andre lande. Så ægtefællen var forud "Prinds af Blodet" - og med
indavlen taget i betragtning også prins af samme blod :)

I dag er det jo anderledes, eftersom de gifter sig med hvad som helst.

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 14:55

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> Folketingets og ministeriernes udvalgsarbejde mv. i forbindelse med
> lovens skabelse, at det giver mening at tolke udover ordlyden af

Udvidende fortolkning er jo også bare en enkelt fortolkningsmåde af flere.
Alle de mulige fortolkningsformer, og hvornår de anvendes kan du læse om i
den forvaltningsretlige teori. Domstolene (og teoretikerne) ser på mange
faktorer, når de afgør, hvorledes en bestemmelse skal fortolkes. Som nævnt
tidligere mener Alf Ross, at dette her tilfælde formentlig kan bære en
analogi-slutning, hvilket jeg ikke har noget grundlag for at sætte
spørgsmålstegn ved, idet jeg ikke har læst forarbejderne til bestemmelserne
eller i øvrigt besidder den fornødne viden til at drage hans slutning i
tvivl.

Karina

Fra : Permand

Dato : 15-11-04 08:45

> [...]
> (http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=269937).
> Man kunne have den holdning at man i visse tilfælde kunne ophæve deres

Jeg mener vi bør lukke kongehuset, så vi kan få demokrati i danmark.

P.t. skal Dronningen underskrive en lov for at den er gældende, det synes
jeg er utroligt i et det man kalder et demokratisk samfund.

Hvor er demokratiet når en person afgør hvad loven siger eller ej.

,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-04 10:53

Permand skrev:

>P.t. skal Dronningen underskrive en lov for at den er gældende, det synes
>jeg er utroligt i et det man kalder et demokratisk samfund.

Det er heller ikke rigtigt, kun formelt.

>Hvor er demokratiet når en person afgør hvad loven siger eller ej.

Dronningen afgør ikke noget der har med lovgivningen at gøre.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 11:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er heller ikke rigtigt, kun formelt.

Og det skal hun jo så alligevel. En lov er kun gældende, når regenten
har stadfæstet den.

Men skulle regenten finde på ikke at ville underskrive en lov, så vil
det jo nok være lidt det samme som at miste sin apanage fremover.