Angående copyright
Fra : Bubble

Dato : 11-11-04 23:12

Goddag!
Jeg har fået stukket en fotokopi af en "beskrivelse" af sindslidelserne
Skizotypi og Skizofreni i hånden og har siddet og læst den.
I denne beskrivelse er der en række citater fra en kvinde.
Det udtrykkes for eks:"En kvinde udtalte det således",
som et eksempel.Det er så vidt jeg kan se slet ikke citater fra et andet
værk.
However,en af disse udtalelser fra denne kvinde kunne ligeså godt være et
digt,og det er jeg meget interesseret i,og kunne godt tænke mig at bruge det
som en tekst.Det er 4 linjer ca.
Jeg har tænkt mig at oversætte det til engelsk.
Så er spørgsmålet så,må jeg det?

Thnx in advance
Bedste hilsener.

Fra : ASKF

Dato : 12-11-04 03:52

Bubble ytrede sig i <4193e3b5$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>som en tekst.Det er 4 linjer ca.
>Jeg har tænkt mig at oversætte det til engelsk.

Hvis du benytter det i en sammenhæng, eller analyserer på det, må du
gerne, så falder det ind under citationsretten. Det har ingen betydning
om du citerer på original sproget, eller har lavet en oversættelse.

Det er dog god kotyme men ikke påkrævet, at du angiver kilde og at du
står som oversætter.

Hvis det skal stå alene, vil der kunne være tale om genpublicering af en
del af et værk og her bør du kontakte forfatteren (i dette tilfælde
spørge ham om han vil tage kontakt til ophavet på dine vejne, da
vedkommende sikkert foretrækker at være anonym).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen