Thomas Hansen wrote:
> Hej Gruppe
>
> Jeg har haft en defekt mus som er sendt retur til butiken.
> De har nu efter 2 månender og mange e-mails skrevet at de ikke kan
> fikse den defekt mus, og de kan ikke skaffe en ny mus da de ikke fører
> dette mærke mere.
Ok.
> De skriver Citat "Varen vil blive krediteret til 399kr som er
> dagsprisen for tilsvarende mus."
Den mener jeg ikke holder. Når man "ophæver" et køb i købelovens
forstand, så lader man handlen gå tilbage. Hverken mere eller mindre.
Ikke noget med at man kun får noget tilbage, svarende til den nutidige
værdi...
> Jeg har for et år siden købt musen til 599.- plus 42.50 i porto for at
> retunere den.
Porto får du ikke retur.
> Jeg skulle mene at butiken enten skal levere en fungerende mus til mig
> eller kreditere det fulde beløb jeg har betalt. Er jeg helt ved siden af?
Jep, du har ret.
> Har det nogen betydnig om musen er over eller under 12 måneder? Det
> påstod de i en af de første mails de skrev til mig.
Det kan være de har 1 års garanti på musen... Men det ændrer ikke spor,
overhovedet:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.
-----
Det er altså DIG der vælger hvilken af de 4 muligheder du vil have... Og
når butikken har brugt 2 måneder, så er det sku´ også temmelig dårlig
behandling/service af dig. Du kunne have reageret før og krævet pengene
tilbage før/tidligere end nu... Så tilbage til butikken og vis dem
ovenstående paragraf i købeloven.
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk