Pasning af dyr...
Fra : BT

Dato : 11-11-04 21:50

Hejsa..

Det sker at vi bliver spurgt om vi ikke lige kan passe nogle dyr.. Slanger
og øgler..
Vi har for det meste sagt nej, da der er forbundet en del udgifter med det,
og det er ikke altid folk værdsætter dette med kroner og ører..

Men spørgsmålet er så..

Kan vi tilbageholde dyret, indtil et aftalt beløb for pasning er betalt..

Og hvis dyret ikke bliver hentet, kan vi så sælge det videre til nogen som
vil have det..

Håber der er nogen som kan hjælpe os..

/Brian

Fra : Melanie

Dato : 12-11-04 07:54

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvis dyret ikke bliver hentet, kan vi så sælge det videre til nogen som

Hej Brian

Jeg sidder tilbage og tænker...
Er det dine venners dyr ? Er du ejer af en dyrehandler eller er du ejer af
en dyrepension ? Jeg mangler mere info om hvad relation du har til de
mennerskers hvis dyr du passer.

Mvh Melanie

Fra : BT

Dato : 12-11-04 16:51

">
> [...]
> Er det dine venners dyr ? Er du ejer af en dyrehandler eller er du ejer af
> en dyrepension ? Jeg mangler mere info om hvad relation du har til de

Hej Melanie..

Lige nu er jeg privatperson. Er ikke erhversdrivende, selvom tanken har
været der.

Om det er mine venners dyr vil jeg ikke sige.
Men dem som kontakter mig er nogle jeg kender igennem en forening. Og det er
tit deres dyr eller også nogle som de så kender..
Problemet er bare at jeg ikke ønsker at have nogen økonomisk omkostning ved
at passe andres dyr, hvis det skulle komme så vidt at jeg skal passe mange
dyr..

/Brian

Fra : Holst

Dato : 12-11-04 17:50

BT wrote:

> [...]
> at passe andres dyr, hvis det skulle komme så vidt at jeg skal passe mange

Om du må tilbageholde dyrene, hvis der ikke betales, skal jeg ikke
udtale mig om. Dog har jeg jo f.eks. indtryk af, at en radioforhandler
kan tilbageholde en radio, som har været til reparation, indtil
reparationsregningen er betalt. Om man kan lave den analogi, ved jeg ikke.

Men ønsker du virkelig at tilbageholde dyrene? Tilbageholder du dem, så
vil de 1) optage plads, 2) optage tid og 3) spise mad, og du vil jo nok
stort set hænge på det hele.

Med hensyn til økonomiske omkostninger, så er det da bare at sige, at
det koster altså 100 kr. (eller hvad ved jeg) i døgnet at passe dyret.
Og vil folk ikke betale det, så må de finde et andet sted at få dyret
passet. Du kan sikkert også være så fræk og forlange, at betaling for
pasningen skal ske i forbindelse med, at dyret aflevers til pasning.

Det er vel blot et spørgsmål om at få udarbejdet en "pasningskontrakt",
som kunderne kan underskrive. Den kan så indeholder ting som:

- betaling finder sted ved afhentning
- betales ikke ved afhentning, tilbageholdes dyret
- i en eventuel tilbageholdelsesperiode betales XX kr. pr. påbegyndt
døgn.
- efter 1 måneds tilbageholdelse aflives dyret for ejerens regning.

Og i sidste ende sender du den til inkasso.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-11-04 21:20

BT wrote:

> [...]
>
> Men spørgsmålet er så..
>
> Kan vi tilbageholde dyret, indtil et aftalt beløb for pasning er betalt..

Hvis i aftaler det, så kan jeg ikke se der skulle være noget der
forhindrer dig i det. Men sørg for at lave en skriftlig aftale som
kunden skal underskrive. Så har du også sikkerhed for at kunne inddrive
pengene senere hen. Så laver du også lige et felt der f.eks. hedder:
"Planlagt pasningsperiode", og du angiver din dagspris for pasning.

Nu har du så det bevis der gør, at du kan gå til inkasso/i retten og få
inddrivet dit tilgodehavende når du har rykket for det skyldige beløb
(og lagt 100 kr. rykkergebyr oveni).

> Og hvis dyret ikke bliver hentet, kan vi så sælge det videre til nogen som
> vil have det..

Du kan aftale næsten hvad som helst, indenfor rimelighedens grænser. Du
skal nok give kunderne god tid til at betale. Jeg ved ikke om du kan
aftale at dyret sælges efter en vis periode... Det skal du nok have en
advokat til at svare på.

Men sørg for at få lavet en kontrakt, der tager stilling til de ting
her... Se hvordan konkurrenterne gør det og "stjæl" deres gode
ideer/betingelser.

> Håber der er nogen som kan hjælpe os..

Selvfølgelig.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 13-11-04 21:57

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> skal nok give kunderne god tid til at betale. Jeg ved ikke om du kan
> aftale at dyret sælges efter en vis periode... Det skal du nok have en

Hvis kunden har accepteret nogle betingelser, der anfører, at dyret
sælges efter så og så mange dage, når betaling ikke har fundet sted, så
er der vel intet i vejen med det.

Men det er vel altid bedre at sende det til aflivning. Det kan enhver
dyrelæge klare. Så slipper man for besværet med at finde en ny ejer til
dyret, og samtidig er man sikker på, at man ikke har givet det stakkels
dyr en dårlig ejer, der ikke formår at tage sig ordentligt af dyret.

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-04 22:12

Scripsit Holst <newsnov04@shelter.dk>

> Men det er vel altid bedre at sende det til aflivning. Det kan enhver
> dyrelæge klare.

Altid og altid. Hvis dyret er værdifuldt, vil kreditor have en
interesse i at sælge det for at få en del af sit tilgodehavende
dækket ind på den måde. Så undgår han også at komme til at hænge på en
dyrlægeregning for aflivning, hvis skylner viser sig at være
insolvent.

For kreditor vil det ideelle vilkår vel være at han ved misligholdelse
har valget mellem salg og aflivning, og at det udtrykkeligt aftales at
han ikke har nogen tabsbegrænsningspligt med hensyn til at forsøge
salg før aflivning hvis han ikke gider.

Men der må vel egentlig være noget udfyldende baggrundsret der udtaler
sig om tilbageholdelse ved misligholdte opbevaringsaftaler?

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 18:17

Holst wrote:

> Hvis kunden har accepteret nogle betingelser, der anfører, at dyret
> sælges efter så og så mange dage, når betaling ikke har fundet sted, så
> er der vel intet i vejen med det.

Jeg forstår ikke hvorfor du absolut vil sælge dyret eller aflive det. Du
kan jo udlevere dyret, mod at ejeren udfylder sådan et gældsbrev som du
kan gå direkte til fogedretten med, for at få inddrivet dit
tilgodehavende... Kan ikke huske hvordan sådan noget laves men det vil
så være din sikkerhed mod at få pengene tilbage (undtagen hvis ejeren
slet ikke har en krone).

Og du kan forlange et depositum på forhånd. Så der er flere andre
muligheder der ikke er så drastiske.

> [...]
> dyret, og samtidig er man sikker på, at man ikke har givet det stakkels
> dyr en dårlig ejer, der ikke formår at tage sig ordentligt af dyret.

Jeg syntes nu det lyder ret drastisk. Mange er ret nært knyttet til
deres kæledyr. Det er heller ikke sikkert at dine kunder vil anse det
som værende særligt "kunde-venligt" når de læser at du kan finde på at
sælge/aflive deres dyr...

Du skræmmer jo kunderne væk på forhånd ved at gøre sådan noget
(aflive/sælge deres dyr)...

Fra : Holst

Dato : 14-11-04 19:13

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> sælge/aflive deres dyr...
>
> Du skræmmer jo kunderne væk på forhånd ved at gøre sådan noget
´
Men det får måske så kunderne til at betale, og det kan vel være nok så
vigtigt for dig og din lille pasningsbutik. Og hvis den lille
pasningsbutik på alle andre områder er til et 13-tal, så kommer kunderne
nok alligevel.