Hvad hedder pligten til at holde sig orien~
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-11-04 11:28

Hvad hedder den lovfæstede pligt til at holde sig orienteret om den, til
enhver tid, gældende lov?

Det er et ord fra latin, der starter med "ma" så vidt jeg husker.

--
Steen Suder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-04 12:04

Steen Suder, privat skrev:

>Hvad hedder den lovfæstede pligt til at holde sig orienteret om den, til
>enhver tid, gældende lov?

Jeg er ikke bekendt med at der findes sådan en pligt. Man kan
bare ikke undskylde en lovovertrædelse med ukendskab til loven.

Hvis sådanen pligt eksisterer, er jeg lovbryder i stor stil. Jeg
har kun kendskab til en ringe del af den danske lovgivning.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 13:19

Steen Suder, privat wrote:
> Hvad hedder den lovfæstede pligt til at holde sig orienteret om den,
> til enhver tid, gældende lov?

En sådan lov eksisterer forhåbenligt ikke, i så fald vil jeg påstå at stort
set samtlige folk i DK bryder den, tvivler *meget* på at der er bare en der
kender samtlige love på hvilket som helst tidspunkt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-11-04 23:02

N_B_DK wrote:

> En sådan lov eksisterer forhåbenligt ikke, i så fald vil jeg påstå at
> stort set samtlige folk i DK bryder den, tvivler *meget* på at der er
> bare en der kender samtlige love på hvilket som helst tidspunkt.

Det kunne ellers se sjovt ud, når en person i en retssal blev anklaget
for ikke at kunne den danske lov. Det er ligesom til en eksamen:

"Og kan du så fortælle hvad den og den lov indebærer af forpligtelser
for dig?".

"Nå det kan du ikke? Ja, så idømmer jeg dig 20 timers samfundsstjeneste.
Så kan du fanme lære det!"

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-11-04 00:43

N_B_DK skrev sålydende:

> En sådan lov eksisterer forhåbenligt ikke, i så fald vil jeg påstå at
> stort set samtlige folk i DK bryder den, tvivler *meget* på at der er
> bare en der kender samtlige love på hvilket som helst tidspunkt.

"Hvis man skulle kende alle love, fik man ikke tid til at overtræde dem"

høa

Fra : N_B_DK

Dato : 12-11-04 04:12

Hugo Østergaard-Andersen wrote:

> "Hvis man skulle kende alle love, fik man ikke tid til at overtræde
> dem"

Jeg tror ikke der er nogen som selvom de ville kan holde sig opdateret med
samtlige ændringer i alle love, så alene det de prøver at holde sig
opdateret må være en forbrydelse *GG*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 13:42

Steen Suder, privat wrote:

> Hvad hedder den lovfæstede pligt til at holde sig orienteret om den,
> til enhver tid, gældende lov?

Det er ikke lovfæstet, en sådan lov ville være i strid med danske
lovgivningsprincipper.

Men i retspraksis er et særligt princip, der minder om det, slået helt
fast. Princippet kaldes i jura-verden:

"Ukendskab til lov disculperer ikke".

Eller hvis det skal starte med ma

"Manglende kendskab til lov disculperer ikke".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 15:43

On Thu, 11 Nov 2004 13:41:48 +0100, "Kevin Edelvang" <erer> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>"Ukendskab til lov disculperer ikke".
>
>Eller hvis det skal starte med ma
>
>"Manglende kendskab til lov disculperer ikke".

I københavn står der på en bygning.: "med lov skal man land bygge", men jeg vil
da hellere bygge med en spade og lidt mursten.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Brian Binnerup

Dato : 11-11-04 20:17

> I københavn står der på en bygning.: "med lov skal man land bygge", men
> jeg vil
> da hellere bygge med en spade og lidt mursten.

Jamn - de Københavnere kan lidt af hvert