SONOFON-forskelsbehandling
Fra : AL

Dato : 10-11-04 23:15

Min mor er flyttede til Danmark for 1 månad siden med sin egen formue.
Fik opholdstillade i 5 år- kun opholdtilladelse men ingen
arbejdstilladelse, derfor fik hun ikke noget opholdsbevis med billede
på.
DVS hun har polsk pas,
polsk kørekort-som hun efter loven ikke behøver at udskifte til hun
bliver 70 år gammel,
sygesikringbevis,
opholdstilladelse til 10/2009

Det var nok til at få dankort
etablere sig som selvstendig,
få foretningskonto med visakort mm

Men det var ikke nok til at købe telefon med abonnement.?!

Det her er fra sonofons hjemmeside:
"Abonnement
Vi vil gøre opmærksom på, at du skal være fyldt 18 år for at oprette et
abonnement, og du skal ligeledes kunne fremsende kopi af gyldig
billedlegitimation, som kan være:

Dankort
Bank-id
Pas (dansk, nordisk og EU)
Kørekort(dansk, nordisk og EU)
Militær-id
Ambassade-id "

Ekspedienten forklarede at polsk pas dur ikke, og det var ikke kun ham.
Han ringede til sine bosser og fik samme svar.

Er Polen ikke med i EU? Er EU loven ikke lavet sådan at der må ikke
forskelsbehandles?
Hun er bare sur og jeg kan godt forstår hens vrede.
Hun har lyst til og klage et sted, men ved ikke rigtigt hvor?????
Nu ombytter hun sit kørekort til dansk for at unddgå den slags i
fremtiden.

Hvis en foretning ikke har lyst til at selge- ok, men at unerkende et
Pas udstedt i et andet EU-land????

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 01:51

AL wrote:

Snip en masse.

Forstår godt hendes vrede, men det må samtidig være op til forretningen selv
hvem de ønsker at handle med, har de nogle krav til legimitation, ja så har
de jo nok deres grunde.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens....

Dato : 11-11-04 04:40

AL wrote:
> [...]
> fremtiden.
>
> Hvis en foretning ikke har lyst til at selge- ok, men at unerkende et

men ingen
> arbejdstilladelse

hvordan kan hun så starte som selvstændig ?

--
Jens.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 06:18

Jens.... wrote:

> hvordan kan hun så starte som selvstændig ?

En anden gang så klip venligst det væk på du ikke svarer på, der er ingen
grund til at sende det hele en gang til, for en linies kommentar ;)

Men er ellers enig i dit spørgsmål, og når man ved det, er det egenligt
endnu mere forståeligt at de sagde nej tak.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : AL

Dato : 11-11-04 22:30

In article <cmv077.380.1@communicator.dyndns.dk>,
N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com says...

> [...]
>
> Men er ellers enig i dit spørgsmål, og når man ved det, er det egenligt
> endnu mere forståeligt at de sagde nej tak.

Selvstendig er jo ikke lønnet arbejde, og hun faktisk giver job til 2
Dansker

Fra : Jens....

Dato : 12-11-04 04:11

AL wrote:

> Selvstendig er jo ikke lønnet arbejde, og hun faktisk giver job til 2
> Dansker

hvis hun ikke har en arbejdstilladelse, kan hun vel ikke starte et firma, og
det handler ikke om hvor mange hun har ansat.

hvis selvstændige ikke var lønnet, hvor mange firmaer tror du så der var i
danmark ?

--
Jens.

Fra : AL

Dato : 12-11-04 22:38

> [...]
> det handler ikke om hvor mange hun har ansat.
>
> hvis selvstændige ikke var lønnet, hvor mange firmaer tror du så der var i

Jeg mente at hun er ikke lønmodtager;)
Overgangsregler gelder ikke selvstændige erhvervsdrivende.

Fra : Jens......

Dato : 13-11-04 08:27

AL wrote:

> Jeg mente at hun er ikke lønmodtager;)
> Overgangsregler gelder ikke selvstændige erhvervsdrivende.

ok

--
Jens.

Fra : Jens......

Dato : 13-11-04 08:27

Fra : N_B_DK

Dato : 12-11-04 04:14

AL wrote:
> Selvstendig er jo ikke lønnet arbejde, og hun faktisk giver job til 2
> Dansker

Er det ikke ? det må da være et spørgsmål om man formår at skabe et overskud
eller ej, tvivler på at der er nogen der ville være selvstændige hvis de
ikke mente det kunne give et overskud og derved være lønsomt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-04 07:16

> MVH.
> N_B_DK
> Email adreesen er gyldig

hvad er "adreesen" ?

--
ahw

Fra : N_B_DK

Dato : 14-11-04 22:05

Arne H. Wilstrup wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> hvad er "adreesen" ?

Det var faktisk et godt spørgsmål *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Andy

Dato : 11-11-04 08:58

> Ekspedienten forklarede at polsk pas dur ikke, og det var ikke kun ham.
> Han ringede til sine bosser og fik samme svar.

Køb telefonen uden tilskud, og opret derefter et separat abonnement. Din mor
vil sandsynligvis blive bedt om at stille en økonomisk garanti.

Det er teleselskabet som kræver dansk legitimation. Teleselskabet yder et
tilskud til den telefon som kunden køber, og kræver derefter at kunden
bindes i 6 måneder.

Baggrunden er at man har oplevet misbrug hvor udlændinge som ikke havde
tilknytning til danmark købte mobiltelefoner billigt pga. tilskud i Danmark,
og videresolgte dem i udlandet. En telefon som koster 199,- med tilskud,
koster sikker over 1000,- uden tilskud.

Andy

Fra : AL

Dato : 11-11-04 22:33

> [...]
>
> Det er teleselskabet som kræver dansk legitimation. Teleselskabet yder et
> tilskud til den telefon som kunden køber, og kræver derefter at kunden
De krever ikke dansk legitimation:

Fra : TGD

Dato : 11-11-04 12:38

"AL" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hun er bare sur og jeg kan godt forstår hens vrede.
> Hun har lyst til og klage et sted, men ved ikke rigtigt hvor?????

Hun kan ikke klage over at de vælger ikke at have hende som kunde, det er
deres ret ligesom hun også må sige nej som selvstændig til folk der vil købe
noget af hende.

> Nu ombytter hun sit kørekort til dansk for at unddgå den slags i
> fremtiden.

Det er da også smartest så slipper hun for en masse bøvl.

> Hvis en foretning ikke har lyst til at selge- ok, men at unerkende et
> Pas udstedt i et andet EU-land????

Der er jo en grund til det, de gør det jo ikke for at irritere din mor.

Er du sikker på at det er et "EU pas" og ikke et gammelt pas?

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-11-04 12:44

TGD wrote:
> [...]
>
> Hun kan ikke klage over at de vælger ikke at have hende som kunde,
> det er deres ret ligesom hun også må sige nej som selvstændig til

Husk lige markedsføringslovens
§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et
antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke
nægtes salg til bestemte aftagere.

--
/carsten

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 13:00

Carsten Holck wrote:

> Husk lige markedsføringslovens
> § 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort
> et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må
> endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.

Og det passer jo ikke, så måtte man jo ikke afvise folk hvis de står i RKI
eller lignende.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : TGD

Dato : 11-11-04 17:29

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og det passer jo ikke, så måtte man jo ikke afvise folk hvis de står i RKI
> eller lignende.

Detailsalg, altså ikke ydelser så det er fuldstændig korrekt det Carsten
skriver.

Fra : TGD

Dato : 11-11-04 17:28

"Carsten Holck" <cholck@malling.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke

Ja korrekt hvis moderen sælger varer - jeg tænkte i ydelser.

Fra : Jens....

Dato : 12-11-04 04:07

TGD wrote:

> Ja korrekt hvis moderen sælger varer - jeg tænkte i ydelser.

"Detailsalg, altså ikke ydelser så det er fuldstændig korrekt det Carsten
skriver."

kan du blive enig med dig selv ?

--
Jens.

Fra : Katjastrofen

Dato : 11-11-04 15:25

"AL" <spam@spam.dk> wrote in message
> [...]
> etablere sig som selvstendig,
> få foretningskonto med visakort mm
>
> Men det var ikke nok til at købe telefon med abonnement.?!

www.dr.dk/kontant - Kig under arkivet og find udseendelsen fra 18.
maj. - Der er lignende tilfælde taget op i forbrugerprogrammet Kontant.

Mvh

Katja