4 måneder om et badeværelse
Fra : scas

Dato : 10-11-04 22:14

Hejsa

Jeg har fået et skriftligt tilbud på at få lavet et badeværelse.
Det har jeg mundligt godkendt det og vvs firmaet og murefirmaet gik igang.
Jeg fik også afvide mundligt at det ville tage ca 10 arbejdsdage plus lidt
dage til tørretid.

Nu er det så endelig næsten blevet færdigt (el gulvvarmen som jeg selv har
lagt (jeg er elektriker) virker ikke og jeg testet den da den var støbt ned
i det første lag. Så derfra og til de har lagt fliserne så er det gået i
stykker), 4 måneder og 2 murer firmaet efter. !!!

Nu har jeg så fået tilsendt regningen og den lyder på det tilbudet var på
plus lidt ekstra arbejde som jeg har fået lavet.

Jeg har kun haft kontakt med vvs firmaet og det er dem som har skiftet mure
undervejs. Da han skiftet mure firma sagde han i telefonen at vi nok skulle
få et nedslag i prisen og den samtale har jeg optaget på min mobil dog uden
han ved det.

Da han var der sidste dag sagde han at jeg evt kunne få det uden regning og
jeg sagde at det ville jeg tænke over, da der har været mange problemer med
det indtil nu og så kan det jo være at der kommer flere senere.

Nu er spørgsmålene så :

Kan jeg få nedslag i prisen pga den lange arbejdstid i forhold til lovet
(Mundligt)

Kan jeg sige at jeg ikke har godkendt at de skulle starte så derfor vil jeg
ikke betale noget. (Jeg har jo "Kun" godkendt det mundligt)

Hvis jeg nu får det uden regning (Ja jeg ved godt at det må man ikke) kan
man så skrive på et papir at han har fået pengende og at jeg har fået
arbejdet, så han ikke bare får pengende i hånden og så siger at han så ikke
har fået nogle penge ?

Kan overhovede tillade sig at sende regningen inden det er helt færdigt ?
(el gulv varmen) han kan jo sige at det ikke er hans problem for han ved jo
ikke om det virkede da jeg lagde det (dog kan jeg jo hvis det ikke virker få
det byttet uden problemer hos den grosist som jeg har købt det hos.

Venlig hilsen
Den trætte ombygger

Fra : Søren

Dato : 11-11-04 11:40

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> wrote in message
> Kan jeg få nedslag i prisen pga den lange arbejdstid i forhold til lovet
> (Mundligt)
Spørg dem, men tog det dig 3 måneder og 20 dage før du fandt ud af at de var
forsinket (hvornår gjorde du første gang firmaet opmærksom på at den
mundtlige aftale var på 10 arbejdsdage, og at du ville have nedslag i prisen
hvis de ikke overholdt tidsfristen) ?

> Kan jeg sige at jeg ikke har godkendt at de skulle starte så derfor vil
jeg
> ikke betale noget. (Jeg har jo "Kun" godkendt det mundligt)

En mundtlig aftale er lige så gældende som en skriftlig aftale (den er bare
sværere at bevise), så ud fra et juridisk synspunkt kan du ikke.

> [...]
> man så skrive på et papir at han har fået pengende og at jeg har fået
> arbejdet, så han ikke bare får pengende i hånden og så siger at han så

Tror du selv at han er interesseret i at skrive under på at han har modtaget
penge for arbejde han ikke opgiver til skattevæsnet ?
Men i kan da sammen skrive alle de papirer i vil. Det er der ikke noget i
loven der forbyder jer.

> Kan overhovede tillade sig at sende regningen inden det er helt færdigt ?

Hvad er det firmaet ikke er færdigt med ? Gulvvarmen er jo en opgave som du
påtog dig.

> [...]
> ikke om det virkede da jeg lagde det (dog kan jeg jo hvis det ikke virker

> det byttet uden problemer hos den grosist som jeg har købt det hos.

Gulvvarmen er efter min overbevisning ikke firmaets problem, men mindre du
kan påvise at det er firmaet der har ødelagt gulvvarmen da de lagde gulvet.

--
Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-11-04 11:44

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg sige at jeg ikke har godkendt at de skulle starte så derfor vil
> jeg ikke betale noget. (Jeg har jo "Kun" godkendt det mundligt)

Efter at have håndværkere gående i 4 mdr. vil du nu påstå at du ikke har
givet dem lov til at starte. Syntes du selv at det er troværdigt?
Husk at en muntlig aftale er fuldt ud lige så gyldig som en skriftlig, men
kan være sværer at bevise. Det vil nok ikke være så svært at bevise i dette
tilfælde, når du har haft håndværkere gående i 4 uger

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-11-04 13:18

scas wrote:

> [...]
> støbt ned i det første lag. Så derfra og til de har lagt fliserne så
> er det gået i stykker), 4 måneder og 2 murer firmaet efter. !!!

æv æv... er du selv montør? hvad med produktansvars forsikring osv ?

> Nu har jeg så fået tilsendt regningen og den lyder på det tilbudet var
> på plus lidt ekstra arbejde som jeg har fået lavet.

Lyder imho fair nok.

> [...]
> mure undervejs. Da han skiftet mure firma sagde han i telefonen at vi
> nok skulle få et nedslag i prisen og den samtale har jeg optaget på

imho uetisk, men det er åbenbart snyd eller bliv snydt..

Ingen regning = Ingen byggegaranti ..

så er det da sagt..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 13:52

scas wrote:

> Nu er spørgsmålene så :

> Kan jeg få nedslag i prisen pga den lange arbejdstid i forhold til
> lovet (Mundligt)

Hvis du kan bevise (hvilket noget kan tyde på), at I sammen har ændret
aftalen, så er det den nye aftale der gælder. Dog kan der være undtagelser
for ekstra udgifter i den oprindelige aftale, som han kan gøre gældende.

> Kan jeg sige at jeg ikke har godkendt at de skulle starte så derfor
> vil jeg ikke betale noget. (Jeg har jo "Kun" godkendt det mundligt)

En mundtlig accept af aftale er lige så god som en skriftlig. Dette argument
duer ikke. Også jf. dine fire måneders passivitet som påpeget af en andne
debattør.

> [...]
> kan man så skrive på et papir at han har fået pengende og at jeg har
> fået arbejdet, så han ikke bare får pengende i hånden og så siger at

Hvis I laver det uden regning, får du naturligvis ingen kvittering. Det er
jo hele ideen. Jeg ville løbe langt udenom en tvist på et stykke arbejde,
jeg havde fået lavet. Skulle I alligevel dokumentere op og ned, at arbejdet
er udført, giver det en hånd til skattevæsenet, når de starter en skattesag
mod dig og håndværkeren.

> [...]
> problem for han ved jo ikke om det virkede da jeg lagde det (dog kan
> jeg jo hvis det ikke virker få det byttet uden problemer hos den

Gulvvarmen ligger sikkert udenfor jeres aftale. Men det må du jo kunne se
selv. Hvis det gør kan du kun drage ham til ansvar for det, såfremt du kan
sandsynliggøre, han har "ødelagt" installationen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-04 16:18

> [...]
> jo ikke om det virkede da jeg lagde det (dog kan jeg jo hvis det ikke
> virker få det byttet uden problemer hos den grosist som jeg har købt det

Det er da lidt af en rodebutik

Men du er nødt til at glemme surheden, og håndtere det ud fra nogen
objektive kriterier.

Vi må jo slå fast, at der er en aftale om udførelsen af arbejdet (rent
praktisk vil det også være umuligt at argumentere for det modsatte, når de
har været i dit hjem i 4 måneder...).
Den aftalte ydelse er så endelig leveret, og skal derfor betales.

Det kan jo også slås fast, at I har indgået en aftale om nedslag pga.
forsinkelser. Det må du holde entreprenøren fast på, og heldigvis har du så
et bevis på det, som kan få ham til at erindre sig om aftalen.

For så vidt angår gulvvarmen er der et problem i at fastslå, hvem der har
ansvaret for at den ikke fungerer.
Det er altid vanskeligt, når entrepriserne overlapper, og i denne situation
er der endog tale om at gulvvarmen er leveret og installeret af bygherren.
Det gør faktisk, at du er nødt til at kunne påvise, at det er entreprenøren,
der har ødelagt anlægget, og det kan jo nok blive svært.
I den forbindelse optræder gulvarmen som en hvilken som helst anden
installation i huset, som ikke er omfattet af byggeriet.

Har du tegnet en all-risk-forsikring på byggeriet vil den dækkke
omkostningerne til retablering af gulvvarmen.

Spørgsmålet om sort betaling må du afgøre med din egen samvittighed.

/Per

Fra : scas

Dato : 11-11-04 19:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har været i dit hjem i 4 måneder...).
> Den aftalte ydelse er så endelig leveret, og skal derfor betales.

Som andre har spurgt om så har jeg allerede efter ca 3 uger sagt at det
første murefirma var noget sløve i det og vvs´eren sagde at det ville han
kigge på.
Da nr 2 murer kom til startet han med at rive alle glasmosaik ned da de sad
skævt ! og så havde han ikke nok til at lave dem igen for de var i restordre
(hvilket han jo ikke kan gøre for)

> [...]
> I den forbindelse optræder gulvarmen som en hvilken som helst anden
> installation i huset, som ikke er omfattet af byggeriet.

Jeg kan jo først sige med sikkerhed om det er dem der har ødelagt gulvvarmen
når jeg finder fejlen, men hvorfor skulle jeg ligge noget gulvvarme som ikke
virker ?

> Har du tegnet en all-risk-forsikring på byggeriet vil den dækkke
> omkostningerne til retablering af gulvvarmen.
Nope vi er en ungt par som vist skal lære lidt af vores fejl!!

SC

Fra : per christoffersen

Dato : 11-11-04 22:40

> Jeg kan jo først sige med sikkerhed om det er dem der har ødelagt
> gulvvarmen når jeg finder fejlen, men hvorfor skulle jeg ligge noget
> gulvvarme som ikke virker ?

Der kan jo være mange andre årsager til at gulvvarmen ikke virker end at
mureren/VVSen har ødelagt den.
Du er nødt til at påvise, at det er præcis dem der har ødelagt den, for at
kunne rette et krav mod dem.

/Per

Fra : scas

Dato : 11-11-04 22:46

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mureren/VVSen har ødelagt den.
> Du er nødt til at påvise, at det er præcis dem der har ødelagt den, for at

Hvad kunne der ellers være sket med det ? og hvordan påviser jeg at det er
dem som har lavet fejlen inden jeg finder fejlen ?

SC

Fra : Rea721

Dato : 12-11-04 00:55

I news:cn0mhp$58p$1@news.net.uni-c.dk
skrev scas følgende tekst:

> Hvad kunne der ellers være sket med det ?

Tja, du er jo selv elektrikker..så mon ikke du har et par bud?

>og hvordan påviser jeg at det er dem som har lavet fejlen inden jeg finder
>fejlen ?

Det kan man jo ikke når man ikke ved _hvad_ fejlen eller _årsagen_ til
fejlen er.

Du udelukker med 100% sikkerhed alle muligheder for fejl på systemet oven
fra...der efter brækker du gulvet op og finder fejlen, der efter kan du
måske afgøre om den skyldige er dig selv eller andre.

Spørgsmålet er om det er besværet værd? Måske er du selv den
skyldige...måske var det i stykker fra starten af? Måske har håndværkerne
ødelagt det?

Nå nu er det vist Offtopic.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot? Næste PPL hold starter d 5 jan. 2005

Fra : scas

Dato : 12-11-04 19:07

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
>I news:cn0mhp$58p$1@news.net.uni-c.dk

> Tja, du er jo selv elektrikker..så mon ikke du har et par bud?

Jo jeg kunne forestille mig at de måske havde tabt noget på kablet (som kun
er ca 4 mm tykt) så fejlen er opstået.

> Det kan man jo ikke når man ikke ved _hvad_ fejlen eller _årsagen_ til
> fejlen er.

Jeg ved godt hvad fejlen er. Når jeg sætter strøm på kablet så ryger HPFI´en
så det er en jordfejl

> [...]
>
> Spørgsmålet er om det er besværet værd? Måske er du selv den
> skyldige...måske var det i stykker fra starten af? Måske har håndværkerne

Da jeg har testet det inden jeg lagte det og igen da det var støbt fast med
en tyndt lag gulv hvor det stadig virkede (man kunne dog se varmekablet som
stak ca 1 mm op over det) så har det jo virkede fra starten og som nævnt så
hvis det ikke virkede fra starten så kunne jeg bare få det byttet hos
grosisten.

SC

Fra : Rea721

Dato : 12-11-04 21:19

I news:cn2u2o$s43$1@news.net.uni-c.dk
skrev scas følgende tekst:

> Jo jeg kunne forestille mig at de måske havde tabt noget på kablet
> (som kun er ca 4 mm tykt) så fejlen er opstået.
-snip-
> Jeg ved godt hvad fejlen er. Når jeg sætter strøm på kablet så ryger
> HPFI´en så det er en jordfejl
-snip-
> [...]
> varmekablet som stak ca 1 mm op over det) så har det jo virkede fra
> starten og som nævnt så hvis det ikke virkede fra starten så kunne

Nu er det her jo jura gruppen, så det blir mit sidste OT indlæg i tråden.

Uden at jeg kender noget til forholdene overhovedet, (ud over det du har
skrevet herover) vil mit bedste bud være at det har været fejlmonteret...du
skriver selv at det stak ca 1 mm op...hvilket er nok til at en fod, en
spand, noget værktøj eller andet har skrabet et hul i kablet.

Fra : scas

Dato : 13-11-04 12:46

> [...]

> fejlmonteret...du skriver selv at det stak ca 1 mm op...hvilket er nok til
> at en fod, en spand, noget værktøj eller andet har skrabet et hul i

Ja men det er vel muren som ikke har lagt nok materiale på eller ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-11-04 09:50

> [...]
> Hvad kunne der ellers være sket med det ? og hvordan påviser jeg at det er
> dem som har lavet fejlen inden jeg finder fejlen ?

Min point er, at det ikke er nok at finde fejlen, du skal også vide hvem,
der har fået den til at opstå.
Er der en ledning der er kappet over et sted i elvarmen, er det jo ikke til
at sige hvad og hvem, der har fået den til at gå i stykker. Vi kan
allesammen have vores tanker om det, men det er ikke nok.
Håndværkeren overtager ikke ansvaret for gulvvarmen, fordi han arbejder i
rummet.

Hvis jeg var dig ville jeg tænke på at få mest muligt ud af situationen
gennem en forhandling, og holde helt fast på det prisnedslag, som er givet.

/Per

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-11-04 08:33

"Kevin Edelvang" <erer> skriver:
> [...]
>arbejdet
>er udført, giver det en hånd til skattevæsenet, når de starter en

Kan der ikke kun rejses skattesag mod håndværkeren?

Hilsen Sverre.