Returnering af vare købt på nettet
Fra : Anders

Dato : 08-11-04 13:47

Hej

Hvis jeg køber en vare i en netbutik til min PC og det viser sig at den ikke
virker sammen med den eksisterende hardware.
Den købte vare fejler jo ikke noget men kan bare ikke bruges sammen med det
eksisterende.

Er jeg så berettiget til at få mine penge ( - et evt gebyr ) tilbage ??

Med Venlig Hilsen
Anders

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-11-04 13:55

"Anders" <noway@hotmail.com> skrev:

> [...]
> sammen med det eksisterende.
>
> Er jeg så berettiget til at få mine penge ( - et evt gebyr )

Du har 14 dages returret ved fjernsalg. Dvs. eksempelvis når du køber
hos en netbutik. Du skal selv betale returportoen, og du får ikke
refunderes sælgers portoomkostninger, hvis disse er specificeret på
fakturaen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders

Dato : 08-11-04 13:59

1000 Tak for det hurtige svar.
Jeg vidste godt at der var noget om de 14 dage men bare ikke om det galdt
når produktet ikke fejlede noget.

Med venlig hilsen

Anders

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-11-04 18:02

Anders wrote:

> Jeg vidste godt at der var noget om de 14 dage men bare ikke om det galdt
> når produktet ikke fejlede noget.

Jo, men der kan være et problem omkring elektronik-dele, som kan
blive beskadiget, hvis de ikke håndteres korrekt. Nu skrev du ikke hvad,
det drejede sig om, så jeg ved ikke, om det kan blive aktuelt.
Jeg vil dog mene, at forhandleren i så fald tydeligt skal have gjort
opmærksom på, at en plombering af varen ikke må brydes.

Men hvis varen efter det oplyste burde virke i din computer, kan der
være tale om en mangel, som forhandleren skal udbedre (eller evt. tage
varen retur).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-04 18:46

Jonathan Stein skrev:

> Jeg vil dog mene, at forhandleren i så fald tydeligt skal have gjort
>opmærksom på, at en plombering af varen ikke må brydes.

Det er jeg enig i. Lov om forbrugeraftaler siger i § 11:

§ 11.   Inden der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en
   ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende
   give forbrugeren oplysning om
1)   ...
2)   varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste
   egenskaber,
3)   ...
4)   ...
5)   hvorvidt der er fortrydelsesret efter denne lov,
6)   ...
7)   ...

Pkt. 2 og 5 tilsammen må forpligte sælger til at give oplysning
om håndtering i forbindelse med returnering.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 09-11-04 14:21

Det er en ekstern TV-tuner til USB porten.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-11-04 16:36

Anders wrote:

> Det er en ekstern TV-tuner til USB porten.

Den kan jeg ikke se, at der skulle være problemer i at returnere.
Hvis du ikke har fået oplysninger om din returret, forlænges fristen i
øvrigt til 3 måneder fra modtagelse af varen.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Tag lige et kig på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html