/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvad skal det koste?
Fra : Not-my-mail@do-not-u~


Dato : 08-11-04 11:25

Hej Alle.

Jeg har en privat vej mellem min nabo og min ejendom. Min nabo, en
Superkiosk, vil gerne anvende min vej til varerkørsel.

Det startede med at han udbyggede sin butik. Den nye tilbygning har lager ud
mod min vej. Han regnede med at han blot kunne bruge min vej til
varerkørsel. Dette gjorde han helt uden at spørge. Han har lavet ramper mm.
så det er nemt at læsse varerne fra min vej over i hans lager. Så nu er der
dagligt flere store lastbiler parkeret 50 cm. fra mine vinduer. Dette er jeg
blevet en smule sur over. Godt nok bruger jeg ikke den vej ret meget, men
det er trods alt min. Derfor sendte jeg en klage til kommunen. Nu har
kommunen sendt et brev til min nabo og han skal inden 14 dage godtgører at
han har ret til at benytte vejen mellem vores ejendomme eller vil de
indstille til teknik og miljø udvalget at butikken lukkes indtil sagerne er
bragt i orden.

Nu har min nabo 2 valgmuligheder:
1. Vi finder en løsning på vejproblemet. Det kunne måske være en
tidsbegrænset tinglystvejret i 3 år. (jeg vil ikke af med min vej, skal
måske bygge ud til den side om nogle år)

2. Han skal opsætte hegn imellem vores ejendomme. Dette betyder at alle
varer skal igennem hans butik for at komme på lager.

Nu er mit spørgsmål så: Hvis vi vælger løsning nr. 1, hvad kan jeg så
forlange at få i leje af min vej? For det er jo reelt det han gør.

Jeg er fulstændig blank. Er det 500 kr. om året eller er det 10.000 kr. om
året. Håber nogen har blot en smule kendskab til noget ligenende.

Slut her fra.

Mvh.

Morten



 
 
Morten (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 08-11-04 13:17

> Nu er mit spørgsmål så: Hvis vi vælger løsning nr. 1, hvad kan jeg så
> forlange at få i leje af min vej? For det er jo reelt det han gør.
>
> Jeg er fulstændig blank. Er det 500 kr. om året eller er det 10.000 kr. om
> året. Håber nogen har blot en smule kendskab til noget ligenende.

Hej,

Du kan jo selv regne på det. Hvis din grund er på 1.000 kvm og er 200.000
kr. værd og heraf udgør vejstykket 100 kvm., vil vejstykket udgøre 20.000
kr. i grundværdi plus det, selve vejen er værd. Det være sig anlægsudgifter,
nytteværdi o.l.
Disse udgør måske 20.000 kr. oveni.
Det er 40.000 kr. af din grundværdi, naboen skal leje plus drift osv. Måske
en samlet værdi på 50.000 kr. efter det givne regnestykke.

Hvad skal lejen så være pr. år? Det er jo op til dig selv, men 10-30% af
værdien pr. år synes rimeligt. Dvs. 5.000 - 15.000 kr. pr. år.

Til sammenligning koster en lejet garage omkring 250-500 kr. pr. måned, hvor
udlejeren ikke har gene af trafikken til/fra garagen. Dette giver
3.000-6.000 kr. pr. år.

Det er jo dig selv, der skal betale for at have vejen i første omgang og har
afskrivningerne på vejen i forbindelse med dit huskøb. Derfor vil en
udregning som den ovenfor være helt ok i mine øjne.

Mvh Morten



Not-my-mail@do-not-u~ (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Not-my-mail@do-not-u~


Dato : 08-11-04 13:27

Tak for det fine svar.


"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> skrev i en meddelelse
news:VsJjd.2766$Xj.2416@news.get2net.dk...
> > Nu er mit spørgsmål så: Hvis vi vælger løsning nr. 1, hvad kan jeg så
> > forlange at få i leje af min vej? For det er jo reelt det han gør.
> >
> > Jeg er fulstændig blank. Er det 500 kr. om året eller er det 10.000 kr.
om
> > året. Håber nogen har blot en smule kendskab til noget ligenende.
>
> Hej,
>
> Du kan jo selv regne på det. Hvis din grund er på 1.000 kvm og er 200.000
> kr. værd og heraf udgør vejstykket 100 kvm., vil vejstykket udgøre 20.000
> kr. i grundværdi plus det, selve vejen er værd. Det være sig
anlægsudgifter,
> nytteværdi o.l.
> Disse udgør måske 20.000 kr. oveni.
> Det er 40.000 kr. af din grundværdi, naboen skal leje plus drift osv.
Måske
> en samlet værdi på 50.000 kr. efter det givne regnestykke.
>
> Hvad skal lejen så være pr. år? Det er jo op til dig selv, men 10-30% af
> værdien pr. år synes rimeligt. Dvs. 5.000 - 15.000 kr. pr. år.
>
> Til sammenligning koster en lejet garage omkring 250-500 kr. pr. måned,
hvor
> udlejeren ikke har gene af trafikken til/fra garagen. Dette giver
> 3.000-6.000 kr. pr. år.
>
> Det er jo dig selv, der skal betale for at have vejen i første omgang og
har
> afskrivningerne på vejen i forbindelse med dit huskøb. Derfor vil en
> udregning som den ovenfor være helt ok i mine øjne.
>
> Mvh Morten
>
>



Holst (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-11-04 13:43


Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

> Tak for det fine svar.

Husk i høj grad på, at hvis vejen skal bruges til tunge lastbiler, som
holder og læsser af, så er det ikke sikkert, at din lille private vej er
"god nok" til det. Forstået på den måde, at lastbilerne med tiden synker
i, hvilket jo vil medføre udgifter for dig for at genoprette vejen til
den oprindelige tilstand.





Christian B. Andrese~ (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-11-04 14:01


"Holst" <newsnov04@shelter.dk> wrote in message
news:418f69ea$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

>> Tak for det fine svar.
>
> Husk i høj grad på, at hvis vejen skal bruges til tunge lastbiler, som
> holder og læsser af, så er det ikke sikkert, at din lille private vej er
> "god nok" til det. Forstået på den måde, at lastbilerne med tiden synker
> i, hvilket jo vil medføre udgifter for dig for at genoprette vejen til
> den oprindelige tilstand.

+ eventuelle skader på dit hus.


--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
the questioners the question they've been questioning.
-- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001



Holst (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-11-04 14:51


Christian B. Andresen wrote:

> + eventuelle skader på dit hus.

Ja, hvis det er 50 cm fra vinduerne, så er det da bestemt værd at tage i
betragtning. Men ellers bør vognmanden jo have en forsikring, der dækker
sådant. Naturligvis såfremt man finder ud af, hvem der lavede skaden.


Christian B. Andrese~ (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-11-04 15:07


"Holst" <newsnov04@shelter.dk> wrote in message
news:418f79cc$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Christian B. Andresen wrote:

>> + eventuelle skader på dit hus.
>
> Ja, hvis det er 50 cm fra vinduerne, så er det da bestemt værd at tage i
> betragtning. Men ellers bør vognmanden jo have en forsikring, der dækker
> sådant. Naturligvis såfremt man finder ud af, hvem der lavede skaden.

Jeg tænker mest på langtidsvirkningen af så mange lastbiler, kommer der
sætningsskader ?


--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
the questioners the question they've been questioning.
-- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001



Peter Lykkegaard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-11-04 15:09

"Holst" wrote

> Christian B. Andresen wrote:

> > + eventuelle skader på dit hus.

> Ja, hvis det er 50 cm fra vinduerne, så er det da bestemt værd at tage i
> betragtning. Men ellers bør vognmanden jo have en forsikring, der dækker
> sådant. Naturligvis såfremt man finder ud af, hvem der lavede skaden.

Jeg tror Christian tænker på sætninger i fundamentet pga tung trafik
Kendt problem i det indre København

- Peter



Not-my-mail@do-not-u~ (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Not-my-mail@do-not-u~


Dato : 08-11-04 14:05

Jeg skriver i kontrakten at han skal renholde og vedligeholde vejen, samt at
der er en månedelig leje på 1000 kr. Dette syntes jeg er rimelige krav.


"Holst" <newsnov04@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:418f69ea$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

> Tak for det fine svar.

Husk i høj grad på, at hvis vejen skal bruges til tunge lastbiler, som
holder og læsser af, så er det ikke sikkert, at din lille private vej er
"god nok" til det. Forstået på den måde, at lastbilerne med tiden synker
i, hvilket jo vil medføre udgifter for dig for at genoprette vejen til
den oprindelige tilstand.






Peter Lykkegaard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-11-04 14:38

Not-my-mail wrote

> Jeg skriver i kontrakten at han skal renholde og vedligeholde vejen, samt
> at
> der er en månedelig leje på 1000 kr. Dette syntes jeg er rimelige krav.
>
Er der kloakering under vejen?
Check lige om det lille vejstykke overhovedet kan håndtere tungere trafik
end hestevogne

- Peter



Holst (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-11-04 14:54


Peter Lykkegaard wrote:

> Er der kloakering under vejen?

Ja, uha. Regelmæssig tung trafik kan lave store ulykker med sådant, hvis
vejen ikke er god nok.

Egentlig lidt overraskende hvor meget man lige bør tænke over, inden man
lader lastbiler bruge ens lille private vej. Det er da godt, at jeg ikke
ejer et stykke vej :)


Henning (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-11-04 16:20

On Mon, 08 Nov 2004 14:53:34 +0100, Holst <newsnov04@shelter.dk>
wrote:

>
>Peter Lykkegaard wrote:
>
>> Er der kloakering under vejen?
>
>Ja, uha. Regelmæssig tung trafik kan lave store ulykker med sådant, hvis
>vejen ikke er god nok.
>
>Egentlig lidt overraskende hvor meget man lige bør tænke over, inden man
>lader lastbiler bruge ens lille private vej. Det er da godt, at jeg ikke
>ejer et stykke vej :)
Læste lige at stikledninger ikke er dækket af husets forsikring - en
stikledning er et rør indeholdende vandrør, afløb o.a. til huset og
holder typisk 30 år. Reparation kan løbe op i ~50.000 kroner...



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Peter Lykkegaard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-11-04 16:47

"Henning" wrote

> Læste lige at stikledninger ikke er dækket af husets forsikring - en
> stikledning er et rør indeholdende vandrør, afløb o.a. til huset og
> holder typisk 30 år. Reparation kan løbe op i ~50.000 kroner...
>
Udvidet rør, skjult rør
Kan ikke lige huske præcis hvad den tillægsforsikring hedder

Har lige fået repareret for > 30k via forsikringen pga sammenfalden
samlebrønd/stikledning (kloakering)

- Peter



Martin Jørgensen (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 09-11-04 22:38

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

> Jeg skriver i kontrakten at han skal renholde og vedligeholde vejen, samt at
> der er en månedelig leje på 1000 kr. Dette syntes jeg er rimelige krav.

Nej, jeg ville hellere hæve beløbet til f.eks. 3000 kr/måned og så
sørger du selv for at vejen er iorden så i ikke bliver uenige i hvordan
vejen skal vedligeholdes/renholdes...

1000 kr/måned lyder IMO af for lidt, hvis bilerne støjer og larmer og du
skal jo også til at bruge tid på at checke vedligeholdelsen af vejen nu
(sådan ville jeg klart gøre det).


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Ole Jensen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 11-11-04 20:23

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> 1000 kr/måned lyder IMO af for lidt, hvis bilerne støjer og larmer

Og husk også ulemperne ved aflæsning af varer der tit foregår meget
tidligt om morgenen.

--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Erik G. Christensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 08-11-04 14:46

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

Sig til dem, at du ikke vil acceptere vejen.

Men en kortvarig ulempe kan muligvis accepteres.

Så lad dem bruge tid og rådgivning på hvad de skal, evt. sagsøge
kommunen.

Det kan de så give dig et bud på, hvad det skal koste, og hvilke vilkår,

Og det er langt mere end før nævnt.

Men de har ikke andre muligheder ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Henning Sørensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 08-11-04 22:02

< Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
news:418f497d$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Alle.
>
> Jeg har en privat vej mellem min nabo og min ejendom. Min nabo, en
> Superkiosk, vil gerne anvende min vej til varerkørsel.
>
[snip]
> det er trods alt min. Derfor sendte jeg en klage til kommunen. Nu har
> kommunen sendt et brev til min nabo og han skal inden 14 dage godtgører at
> han har ret til at benytte vejen mellem vores ejendomme eller vil de
> indstille til teknik og miljø udvalget at butikken lukkes indtil sagerne
> er
> bragt i orden.
[snip]
>
> Mvh.
>
> Morten

Han har vel fået tilladelse fra kommunen til at bygge rampe ??

/Henning.



Not-my-mail@do-not-u~ (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Not-my-mail@do-not-u~


Dato : 09-11-04 08:17

Ja han har fået tlladelse til at bygge rampen men kun fordi han har påstået
overfor byggesagsbehandleren at han har lov til at bruge min vej.
Efter jeg har sendt min klage er det jo gået op for sagsbehandleren at min
nabo har løget.

Han har heller ikke modtaget en ibrugtagningstilladelse endnu af hans
tilbygning. Det er derfor at han er ret ivrig efter at lave en aftale med
mig.






"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:418fdeb5$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
> < Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
> news:418f497d$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej Alle.
> >
> > Jeg har en privat vej mellem min nabo og min ejendom. Min nabo, en
> > Superkiosk, vil gerne anvende min vej til varerkørsel.
> >
> [snip]
> > det er trods alt min. Derfor sendte jeg en klage til kommunen. Nu har
> > kommunen sendt et brev til min nabo og han skal inden 14 dage godtgører
at
> > han har ret til at benytte vejen mellem vores ejendomme eller vil de
> > indstille til teknik og miljø udvalget at butikken lukkes indtil sagerne
> > er
> > bragt i orden.
> [snip]
> >
> > Mvh.
> >
> > Morten
>
> Han har vel fået tilladelse fra kommunen til at bygge rampe ??
>
> /Henning.
>
>



Martin (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 09-11-04 14:49


<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
news:41906f08$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja han har fået tlladelse til at bygge rampen men kun fordi han har
> påstået
> overfor byggesagsbehandleren at han har lov til at bruge min vej.
> Efter jeg har sendt min klage er det jo gået op for sagsbehandleren at min
> nabo har løget.
>
> Han har heller ikke modtaget en ibrugtagningstilladelse endnu af hans
> tilbygning. Det er derfor at han er ret ivrig efter at lave en aftale med
> mig.

....og du har lyst til at lave aftaler med en fyr der lyver over for
kommunen?

/Martin



Martin Jørgensen (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 09-11-04 22:49

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:

> Ja han har fået tlladelse til at bygge rampen men kun fordi han har påstået
> overfor byggesagsbehandleren at han har lov til at bruge min vej.
> Efter jeg har sendt min klage er det jo gået op for sagsbehandleren at min
> nabo har løget.
>
> Han har heller ikke modtaget en ibrugtagningstilladelse endnu af hans
> tilbygning. Det er derfor at han er ret ivrig efter at lave en aftale med
> mig.
-snip-

Det lyder til at det bliver ret dyrt for ham, for hvad nu hvis du gerne
vil spille golf der hvor din vej er og der hvor han gerne vil have sine
lastbiler til at køre ind?


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Henning Sørensen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 10-11-04 00:11


<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
news:41906f08$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja han har fået tlladelse til at bygge rampen men kun fordi han har
> påstået
> overfor byggesagsbehandleren at han har lov til at bruge min vej.
> Efter jeg har sendt min klage er det jo gået op for sagsbehandleren at min
> nabo har løget.
>
> Han har heller ikke modtaget en ibrugtagningstilladelse endnu af hans
> tilbygning. Det er derfor at han er ret ivrig efter at lave en aftale med
> mig.

Jeg ville nok være bekymret over risikoen for sætningsskader på huset pga
lastbilerne.
Du bør nok få det afklaret med dit forsikringsselskab..!
Sørg også for at en eventuel kontrakt er udfærdiget af en (din!) advokat -
især sådan at du kan "slippe ud af det" igen..
Desuden bør du høre told&skat hvorvidt et sådan lejemål er skattepligtigt..

/Henning.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste