Inddrive privat gæld
Fra : Klaus Jensen

Dato : 07-11-04 23:51

Hej!

Jeg bor i eget hus og har i 1,5år lejet et værelse ud til en fyr, der ikke
har
betalt husleje i de sidste 5 måneder. Jeg havde ondt af fyren og har derfor
indvliget i udsættelse igen og igen - naiv og godtroende som jeg er. For
lidt over en måned siden fik han besked på enten at begynde at afrdage på
gælden eller blive smidt ud.

Udgangen blev det sidste, så jeg har smidt ham ud.

Så nu står jeg med en regning på 6800kr til ham, irritation over at være
lidt for flink, og et stort spørgsmålstegn ved, hvordan jeg får mine penge
ind.

Jeg har tænkt mig at smide 1/12 af 9% rente på hver måned indtil hans gæld
er bragt ud af verden. Men det får jeg jo ikke mine penge af...

Situationen har jeg aldrig prøvet før, og jeg er ret blank på, hvad jeg skal
gøre (ud over at tale med fyren). Har jeg nogen pressionsmidler tilbage, nu
hvor jeg har smidt ham ud?

- Klaus

Fra : Peter

Dato : 08-11-04 09:15

"Klaus Jensen" <spammers@must.die> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har jeg nogen pressionsmidler tilbage, nu hvor jeg har smidt ham ud?

Tilbage har du kun truslen om retslig inkasso med yderligere omkostninger
til følge. Betaler han ikke må du gå til advokat.

/Peter

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-11-04 13:04

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus Jensen" <spammers@must.die> skrev i en meddelelse
> Tilbage har du kun truslen om retslig inkasso med yderligere omkostninger
> til følge. Betaler han ikke må du gå til advokat.

Og når beløbet ikke er mere end 6800,- så bliver det hurtigt ædt op af
omkostninger

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Peter

Dato : 08-11-04 13:05

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Og når beløbet ikke er mere end 6800,- så bliver det hurtigt ædt op af
> omkostninger

Det behøver ikke være dyrt eller omkostningsfuldt at gå til advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 08-11-04 16:53

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøver ikke være dyrt eller omkostningsfuldt at gå til advokat.

Nej... og slet ikke hvis han får kradset pengene hjem

Gør han ikke det vil jeg kalde det at "smide gode penge efter dårlige"

Peter

Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-11-04 13:58

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Tilbage har du kun truslen om retslig inkasso med yderligere omkostninger
> til følge. Betaler han ikke må du gå til advokat.

Tjah... Hvis nu jeg får ham til at skrive under på, han skylder mig
pengene... Det ville vel være smart? Som det er nu har jeg ikke andet end en
mundtlig aftale med ham.

- Klaus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-11-04 14:26

Klaus Jensen wrote:

> Tjah... Hvis nu jeg får ham til at skrive under på, han skylder mig
> pengene... Det ville vel være smart? Som det er nu har jeg ikke andet end en
> mundtlig aftale med ham.

Så start med at tilbyde ham en afdragsordning i et brev, som han skal
underskrive og sende tilbage. Evt. med en forholdsmæssig lav månedlig
tilbagebetaling, så der er større chance for, at han kan overholde
aftalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Thunderbird [B?rbar]

Dato : 08-11-04 10:12

"Klaus Jensen" <spammers@must.die> wrote in message news:<cmm8t1$s1f$1@news.cybercity.dk>...

> Situationen har jeg aldrig prøvet før, og jeg er ret blank på, hvad jeg skal
> gøre (ud over at tale med fyren). Har jeg nogen pressionsmidler tilbage, nu
> hvor jeg har smidt ham ud?

Send ham 3 rykkere af 100 kr med 10 dages mellemrum med påmindelse om
at han skal betale. Reagerer han ikke så smut en tur omkring et
inkasso firma og tillæg så udgifter til advokat og deslige til hans
gæld. Svarer han så ikke derefter kan du indkalde ham for retten hvor
at det skyldige beløb så stedfæstes.

Får du så ret i at han skylder dig gælden SKAL han lave en
afdragordning med dig, ellers kan du smide ham i RKI. Det er lidt
noget møj er så at han kan skide dig op af ryggen og være ligeglad.
For efter 5 år så bliver din gæld i RKI slettes.

Og hvis der stadig intet er sket efter de 5 år har du ikke andre
muligheder andet ned at holde øje med hvornår at han dør og så
præsenterer dit krav overfor hans dødsbo. Men da du nok "højst
sansynligt" også er død på det tidspunkt, må det være dine børn der
skal gøre det.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-04 18:17

Thunderbird [B?rbar] telepaterede følgende til sin PC:
> Får du så ret i at han skylder dig gælden SKAL han lave en
> afdragordning med dig.

Nej, han _SKAL_ ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 08-11-04 11:07

On Sun, 7 Nov 2004 23:51:14 +0100, "Klaus Jensen" <spammers@must.die> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>gælden eller blive smidt ud.
>
>Udgangen blev det sidste, så jeg har smidt ham ud.

Fik han en opsigelse skriftligt efter lejelovens § 82a med en måneds varsel ?
Er der en lejekontrakt ?

>Så nu står jeg med en regning på 6800kr til ham, irritation over at være
>lidt for flink, og et stort spørgsmålstegn ved, hvordan jeg får mine penge
>ind.

Hvilke beviser har du for at han skylder dig penge ?

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-11-04 13:56

<nospam@postkasse.org> wrote in message
> Fik han en opsigelse skriftligt efter lejelovens § 82a med en måneds
> varsel ?
> Er der en lejekontrakt ?

Nej til begge. Han fik en mundlig varsel på over en måned.

> Hvilke beviser har du for at han skylder dig penge ?

Ingen - overhovedet. Han bestrider det dog ikke, han betaler bare ikke.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 08-11-04 16:05

On Mon, 8 Nov 2004 13:56:03 +0100, "Klaus Jensen" <spammers@must.die> wrote in
dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> wrote in message
>
>Nej til begge. Han fik en mundlig varsel på over en måned.

>Ingen - overhovedet. Han bestrider det dog ikke, han betaler bare ikke.

Ord mod ord, selv hvis du kan få ham slæbt i en retssal af en slags.
Jeg tror ingen vil påtage sig at få pengene indkasseret for dig på de
betingelser. (min erfaring).

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 19:32

"Klaus Jensen" <spammers@must.die> wrote in message
(klip)
> Nej til begge. Han fik en mundlig varsel på over en måned.

Så skal du hurtigst muligt sende ham en skriftlig opsigelse, hvori du hæver
lejekontrakten med henvisning til hans misligholdelse. Brevet skal du sende
både anbefalet og almindeligt; husk at gemme en kopi.

(klip)

> Ingen - overhovedet. Han bestrider det dog ikke, han betaler bare ikke.

Prøv at tage en dialog med ham, og prøv at være så positiv som muligt.
Dernæst skal du få ham til at underskrive et personligt gældsbrev, hvori han
vedkender sig at skylde det beløbet og - som foreslået af andre i tråden -
indgå en adragsordning, der evt. kan have start på et senere tidspunkt.

På den måde står du stærkere. Du stod dog som privat kreditor meget svagt
overfor en uvillig skyldner - jeg kender selv en, der har 150.000 tilgode
hos en fyr, der endda har underskrevet et gældsbrev. Fyren arbejder i en
fagforening og har gæld en masse steder, men har masser af sorte penge, som
min bekendte altså ikke rigtigt kan få fingre i.

Mvh, Ulrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-11-04 22:26

Ulrik wrote:

> [...]
> lejekontrakten med henvisning til hans misligholdelse. Brevet skal du sende
> både anbefalet og almindeligt; husk at gemme en kopi.

Haha... Hvad skulle det hjælpe? Det er jo for sent... "Hey, kom
tilbage... Jeg skal lige give dig en måneds opsigelsesvarsel, før jeg
smider dig ud, igen"

Men jeg er ikke god til lejelov, så svaret er stadigt åbent til dig.

> (klip)

Det lyder svært at få dine penge hjem... Du *skal* have dokumentation...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 12:22

On Tue, 09 Nov 2004 22:25:58 +0100, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Men jeg er ikke god til lejelov, så svaret er stadigt åbent til dig.

>Det lyder svært at få dine penge hjem... Du *skal* have dokumentation...

Nu er vidner lige så godt.

Fra : anders majland

Dato : 11-11-04 13:35

> Haha... Hvad skulle det hjælpe? Det er jo for sent... "Hey, kom
> tilbage... Jeg skal lige give dig en måneds opsigelsesvarsel, før jeg
> smider dig ud, igen"

Reglerne er nu lidt "hurtigere". >Man kan sættes på gaden efter bare 3
dage.

Lejeloven - uddrag
§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt,

jf. stk. 2.

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen

betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage

efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 15:32

On Thu, 11 Nov 2004 13:34:53 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage
>
>efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.

Her citerer du kun retten til at ophæve, ikke til at smide lejer ud på 3 dage.
Desuden skal udlejer i fogderetten og lejer skal indstævnes hvis lejer ikke
flytter efter påkrav. Så 3 dage til at betale i og 3 dage til at flytte i, giver
6 dage. ( og i praksis mange måneder) Og så har jeg læst et sted at lejer blot
skal betale al skyldig leje inden udsættelsen iværksættes, ja nærmest når fogden
står og ringer på.
Sikkert fra en lejelovskommentar.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-04 15:16

Klaus Jensen skriblede og skrablede følgende:

> Situationen har jeg aldrig prøvet før, og jeg er ret blank på, hvad
> jeg skal gøre (ud over at tale med fyren). Har jeg nogen
> pressionsmidler tilbage, nu hvor jeg har smidt ham ud?

Inden du kaster dig ud i evt. tvivlsomme (og måske ulovlige) private
inkassoforsøg, så få ham til at underskrive et *frivilligt forlig*. Sørg
for, at det er udfærdiget korrekt, så står du rimeligt godt. Men lad være
med at være urealistisk i dit tilbagebetalingskrav, hvis han virkelig er så
flad, at han ikke kan klare sin husleje. Hvis han så ikke overholder
forliget, så er du rimeligt godt stillet

Få evt. en jurist til at hjælpe dig. Der er krav til, hvordan et frivilligt
skal udformes, bl.a. skal kredtiomkostninger og oplysning om, at forliget
kan gøres til genstand for eksekution fremgå.

Du kan muligvis finde et udkast på nettet.

Claus