Spørgsmål om forretningsnavn
Fra : Proff.

Dato : 07-11-04 21:11

Hej.
Jeg startede i 1998 en butik samt online shop under et navn som
krænkede et stort udenlandsk firma, hvilket jeg blev gjort opmærksom
på i 2001. Jeg indvilligede i at ændre dette navn i samarbejde med
dem, og vi fandt en løsning i fællesskab i oktober 2001.
Nu er der så en dame, der skriver til mig, at mit butiksnavn fra 2001
er det samme som hendes nickname i fora på nettet, samt det er hendes
datters navn, så hun mener ikke jeg må bruge dette butiksnavn (det er
et pigenavn), og at hun, hvis jeg ikke ændrer det, vil sprede en masse
negativ reklame omkring dette på nettet. Jeg kan ikke rigtig se,
hvorfor jeg skal bruge 1000-vis af kroner og en masse tid på at ændre
butiksnavn igen, fordi en har det samme pigenavn som nicknavn, og
fordi hendes datter hedder dette. Ej heller hvorfor jeg skal have al
den negative omtale pga min butik hedder det samme som hendes datter.
Hvis det så var dårlig service eller andet jeg blev skudt i skoene,
men et pigenavn?
Det skal måske lige pointeres, at jeg har både .dk og .com domænet til
pågældende pigenavn, og har haft det fra oprettelsestidspunktet af
(dvs. navnene er ikke købt af anden person).

Hvem af os har ret?

mvh
nn (indtil videre)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-11-04 22:18

Proff. wrote:

-snip-

> [...]
> et pigenavn), og at hun, hvis jeg ikke ændrer det, vil sprede en masse
> negativ reklame omkring dette på nettet. Jeg kan ikke rigtig se,

Sikke et fjols.

> [...]
> fordi hendes datter hedder dette. Ej heller hvorfor jeg skal have al
> den negative omtale pga min butik hedder det samme som hendes datter.

Det kan jeg godt se.

> Hvis det så var dårlig service eller andet jeg blev skudt i skoene,
> men et pigenavn?

Den holder ingen steder.

> Det skal måske lige pointeres, at jeg har både .dk og .com domænet til
> pågældende pigenavn, og har haft det fra oprettelsestidspunktet af
> (dvs. navnene er ikke købt af anden person).
>
> Hvem af os har ret?

Det har du, men du har alligevel et problem hvis vedkommende spreder
negativ omtale på nettet fordi google og den slags søgemaskiner "cacher"
det der bliver skrevet og jeg tror aldrig du kan få det slettet... Rent
praktisk: Men efterhåden, hvis du får mange "gode" kunder der anbefaler
hinanden at handle hos dig, så kan de links ligge højere oppe...

Det jeg mener du skal gøre, er at forklare damen - gerne telefonisk hvis
det er muligt - høftligt og venligt, at en "nick"-navn på internettet og
en datters fornavn, altså ikke er nok til at rejse den slags krav hun
prøver, overfor dig. Juridisk har du retten på din side... Husk at sig
det/forklar det... Du er jo ejeren af domænerne og hvis hun mener at hun
ejer domænerne kan hun prøve at rejse en sag i DIFO eller hvad det
hedder (hun kommer ingen vegne).

Dernæst forklarer du, at såfremt damen gør alvor af sin trussel så vil
du rejse et erstatningskrav for at få dækket dine økonomiske tab, ved at
sætte en advokat på sagen og sagsøge vedkommende.

Såfremt vedkommende mener at kunne forklare nærmere hvor dette krav er
hjemlet, vil du gerne høre nærmere med henblik på at løse problemet i al
mindelighed... Jeg mener at det er vigtigt at du runder korrespondancen
af på en "god" måde - ved f.eks. at skrive noget i stil med det sidste
jeg skrev...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-11-04 22:34

> Dernæst forklarer du, at såfremt damen gør alvor af sin trussel så vil
> du rejse et erstatningskrav for at få dækket dine økonomiske tab, ved at
> sætte en advokat på sagen og sagsøge vedkommende.

Jeg ville ofre de få hundrede kroner på at få en advokat til at skrive
brevet. De kan være givet godt ud, og forebygge senere problemer.

Mvh Maria