/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan jeg få mine penge tilbage?
Fra : Ukendt


Dato : 07-11-04 17:44

Hej

Jeg har lige været til en foto messe i City 2 i Taastrup Lørdag d.
6/11-2004.
Der købte jeg mig et nyt Minolta Dimage Z2 digital kamera.

Nu finder jeg så ud af, at der ikke er noget som man kalder antishake i
det. Men det fik jeg at vide der var.

USB-kablet virker heller ikke. Jeg har prøvet det på 2 forskellige
computere.

Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
Garanti : 6 måneder

Nu vil jeg så høre om jeg er i min gode ret, til og gå tilbage til
butikken og få mine penge tilbage?

Mvh

Michal

 
 
Morten Fruergaard (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-11-04 18:24

Michal telepaterede følgende til sin PC:
> Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
> Garanti : 6 måneder

Og det er vel godt nok?
Du har jo stadig dine 24 md. reklamationsret.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Ukendt (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-11-04 20:56

Morten Fruergaard wrote:

> Michal telepaterede følgende til sin PC:
> > Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
> > Garanti : 6 måneder
>
> Og det er vel godt nok?
> Du har jo stadig dine 24 md. reklamationsret.

Okay. tak
Men hvad med det andet. Kan jeg levere det tilbage?

Mvh

Michal

TGD (07-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 07-11-04 22:00


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:418e5a32$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...
> Michal telepaterede følgende til sin PC:
>> Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
>> Garanti : 6 måneder
>
> Og det er vel godt nok?
> Du har jo stadig dine 24 md. reklamationsret.

Hvad med delen om at han har købt kameraet på en messe, det er jo udenfor
butikkens normale adresse?



Henning Makholm (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 07-11-04 22:06

Scripsit "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk>

> Hvad med delen om at han har købt kameraet på en messe, det er jo udenfor
> butikkens normale adresse?

Det spiller ingen rolle, hvis han straks har både betalt og fået varen
udleveret.

--
Henning Makholm "There were few families that didn't have at least
one hopeful who, from Reading Day on, was the great
hope because of the way he handled his trisyllabics."

Martin Jørgensen (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 07-11-04 21:42

Michal wrote:

> Hej
>
> Jeg har lige været til en foto messe i City 2 i Taastrup Lørdag d.
> 6/11-2004.
> Der købte jeg mig et nyt Minolta Dimage Z2 digital kamera.
>
> Nu finder jeg så ud af, at der ikke er noget som man kalder antishake i
> det. Men det fik jeg at vide der var.

Så er der en juridisk mangel forbundet med købet af varen, i købelovens
forstand, og derfor kan du kræve købet ophævet... Se f.eks: § 75 a.
Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen... osv. og:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som
nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre
meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens
kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder
skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke
påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin
vejledningspligt.

> USB-kablet virker heller ikke. Jeg har prøvet det på 2 forskellige
> computere.

Endnu engang: Det er en mangel i købelovens forstand.

> Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
> Garanti : 6 måneder

Du kan ikke forlange mere.

> Nu vil jeg så høre om jeg er i min gode ret, til og gå tilbage til
> butikken og få mine penge tilbage?

Jep. Du kan også vælge:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Michal (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 07-11-04 23:00

Tak for det lange svar.
Har jeg forstået det rigtig, så kan jeg forlange handlen går retur.
Eller vil det være lettere for mig, at få denne handle til at gå retur hvis
jeg køber et andet kamera i buttiken. Til sammen pris eller mere?

Mvh

Michal


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:418e88a1$0$259$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Michal wrote:
>
>> Hej
>>
>> Jeg har lige været til en foto messe i City 2 i Taastrup Lørdag d.
>> 6/11-2004.
>> Der købte jeg mig et nyt Minolta Dimage Z2 digital kamera.
>>
>> Nu finder jeg så ud af, at der ikke er noget som man kalder antishake i
>> det. Men det fik jeg at vide der var.
>
> Så er der en juridisk mangel forbundet med købet af varen, i købelovens
> forstand, og derfor kan du kræve købet ophævet... Se f.eks: § 75 a.
> Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
> egenskaber stemme overens med aftalen... osv. og:
>
> § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
>
> 1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
> eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
> vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
> betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
>
> 2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
> nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
> beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
>
> 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
> haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
> kendte eller burde kende, eller
>
> 4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
> brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder
> skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
>
> Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
> oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
>
> Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes
> som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.
>
>> USB-kablet virker heller ikke. Jeg har prøvet det på 2 forskellige
>> computere.
>
> Endnu engang: Det er en mangel i købelovens forstand.
>
>> Sidst men ikke mindst ser jeg at der på min kvittering kun står
>> Garanti : 6 måneder
>
> Du kan ikke forlange mere.
>
>> Nu vil jeg så høre om jeg er i min gode ret, til og gå tilbage til
>> butikken og få mine penge tilbage?
>
> Jep. Du kan også vælge:
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
>
> 1) afhjælpning af mangelen,
>
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
>
> 3) et passende afslag i købesummen eller
>
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
> køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
> købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan
> ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
> sælgerens regning.
>
>
> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen
>
> --
> ---------------------------------------------------------------------------
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Per Christoffersen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 08-11-04 10:12


"Michal" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:418e9ae1$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for det lange svar.
> Har jeg forstået det rigtig, så kan jeg forlange handlen går retur.
> Eller vil det være lettere for mig, at få denne handle til at gå retur
> hvis jeg køber et andet kamera i buttiken. Til sammen pris eller mere?

Det vil sikkert få sagen til at glide nemmere i butikken, men du er på ingen
måde forpligtet til det.
Hvis du holder idg til §76, stk 1 (at kameraet ikke svarer til den
beskrivelse du har fået pga. den manglende antishake) så skal forretningen
faktisk lade handlen gå tilbage.
Det kræver selvfølgelig at du med fasthed i stemmen fastholder, at du har
fået oplyst at kameraet havde denne funktion.
Principielt har forretningen mulighed for at foretage en udbedring, dvs.
reparere kameraet, så det opfylder de specifikationer der blev angivet, men
det er ikke en praktisk mulighed i din konkrete sag.

Derfor er der ingen anden mulighed end at hæve handlen, og give dig dine
penge tilbage.
Hvis du stadig har tillid til forretningen og lyst til at handle der, kan du
godt efterfølgende købe et andet kamera der, men du er altså ikke forpligtet
til det.

/Per



Michal (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 08-11-04 14:33

Tak for jeres svar.

Der var ingen problemer med og få et andet kamera i butikken
Nu har jeg fået et Canon PowerShot S1 IS

Mvh
Michal

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:418f37fa$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Michal" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:418e9ae1$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Tak for det lange svar.
>> Har jeg forstået det rigtig, så kan jeg forlange handlen går retur.
>> Eller vil det være lettere for mig, at få denne handle til at gå retur
>> hvis jeg køber et andet kamera i buttiken. Til sammen pris eller mere?
>
> Det vil sikkert få sagen til at glide nemmere i butikken, men du er på
> ingen måde forpligtet til det.
> Hvis du holder idg til §76, stk 1 (at kameraet ikke svarer til den
> beskrivelse du har fået pga. den manglende antishake) så skal forretningen
> faktisk lade handlen gå tilbage.
> Det kræver selvfølgelig at du med fasthed i stemmen fastholder, at du har
> fået oplyst at kameraet havde denne funktion.
> Principielt har forretningen mulighed for at foretage en udbedring, dvs.
> reparere kameraet, så det opfylder de specifikationer der blev angivet,
> men det er ikke en praktisk mulighed i din konkrete sag.
>
> Derfor er der ingen anden mulighed end at hæve handlen, og give dig dine
> penge tilbage.
> Hvis du stadig har tillid til forretningen og lyst til at handle der, kan
> du godt efterfølgende købe et andet kamera der, men du er altså ikke
> forpligtet til det.
>
> /Per
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste