Er der for mange kirker?
Fra : jørgen

Dato : 13-11-04 20:16

Hvad mener i om forslaget med at sælge kirkebygninger hvor deltagelsen er
lav, og bruge pengene til at forbedre andre?

Nu i tider med kommunesammenlægning kan man spørge om det ikke også er
folkekirkens tid til at følge med tiden og få færre, men bedre
menigheder/sogne?

mvh jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-11-04 23:31

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu i tider med kommunesammenlægning kan man spørge om det ikke også er
> folkekirkens tid til at følge med tiden og få færre, men bedre

Nej tak lad os beholde dem .
skulle det så være som i det gamle rusland med tilhørende resald stater.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-11-04 02:51

Lørdag den 13 Nov 2004 skrev jørgen kl. 20:15:58 i beskeden
<41965d88$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Hvad mener I om forslaget med at sælge kirkebygninger hvor deltagelsen
> er lav, og bruge pengene til at forbedre andre?

Det vil nok være meget vanskeligt at sælge mange (især lokale) kirker,
idet der ofte befinder sig gravsteder rundt om kirken, som man jo ikke (i
henhold til reglerne om gravfred) vil kunne "flytte"...

> Nu i tider med kommunesammenlægning kan man spørge om det ikke også
> er folkekirkens tid til at følge med tiden og få færre, men bedre
> menigheder/sogne?

Principielt har sogneinddelingen ikke tidligere, i særlig stort omfang,
fulgt den tidligere kommunalreform. Det vil måske nærmere være aktuelt
at åbne for andre møder (herunder f.eks. koncerter og foredrag) på en
langt bredere skala end den rent religiøse i fremtiden. Men
sognesammenlægninger mener jeg kun bør ske efter lokale overvejelser og
afstemning.

Henrik, Slagelse
Profilcheck: http://www.kortlink.com/vestergaard-hotmail
Mandrake Linux 10.1 -- www.mandrake.com -- Et rigtig godt styresystem!

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 14-11-04 09:28

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad mener i om forslaget med at sælge kirkebygninger hvor deltagelsen er
> lav, og bruge pengene til at forbedre andre?

Hvis der nu kom en forkyndelse om Jesus som frelser og vejen til evigt liv
eller fortabelse og det på et sprog der var til at forstå og ikke et gammelt
kirkesprog, så ville der nok komme flere mennesker i kirke.

--
Crux probat omnia ( Korset beviser alt)

--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Alle mail er scannet med http://free.grisoft.com/freeweb.php

Spam nej tak http://www.spamfighter.com/Lang_DA/default.asp

Fra : jørgen

Dato : 15-11-04 18:21

> [...]
>
> Nu i tider med kommunesammenlægning kan man spørge om det ikke også er
> folkekirkens tid til at følge med tiden og få færre, men bedre

Hvis vi siger der er 2500 folkekirker i Danmark og at ca 2 % af den danske
befolkning besøger kirken hver søndag, så giver det 2% 5.000.000 = 100.000
kirkegængere hver søndag. Det giver i gennemsnit 100.000/2500 = 40 besøgende
i hver kirke. Man kunne så spørge om det ikke ville være bedre at have 1
kirke med 120 kirkegængere frem for 3 kirker med 40 i hver? En anden ting er
jo også hvor mange pladser der er i hver kirke, altså hvor mange tomme
pladser (og kvadratmeter) der er i alle de 2500 kirker? Der er jo nogen
kirker der er mindre end halvfyldt. Bevares, til Jul kommer der lidt flere,
men alligevel tror jeg der er meget spildplads.

mvh jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-11-04 18:27

jørgen skrev Mandag den 15. november 2004 18:20 i beskeden
<4198e58b$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> jo nogen kirker der er mindre end halvfyldt. Bevares, til Jul kommer der
> lidt flere, men alligevel tror jeg der er meget spildplads.

Konfirmationer?

Begravelser?

Bryllupper?

Disse tre ceremonier vil stille "besøgstallet" lidt anderledes...

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!