Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra dagens fotosafari til Hillerø~
Fra : Jens Bruun

Dato : 13-11-04 21:02

Jeg har smidt et par af mine talentløse knipserier fra dagens fotosafari i
Hillerødområdet på http://www.fotolog.dk.

Vejret var klar og ganske koldt, motiverne få, men hyggen og nørderiet helt
i top. Vi startede ved en opdæmmet sø (Strødam Engsø) lidt nordvest for
Hillerød, og endte inde i Hillerød centrum ved torvet og slotssøen, hvor vi
bl.a. indtog en smadderhyggelig frokost på torvets cafe.

Der var deltagere fra Jylland, Sjæland og ikke mindst Møn (otte i alt), og
jeg tror ikke, nogen vil protestere, hvis jeg skriver, at det var en stor
succes. Selv Jesper (Frodo) fik noget ud af dagen, selvom han sled og slæbte
med sin nyindkøbte 500mm.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-11-04 22:38

In article <cn5p8j$2dsr$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> succes. Selv Jesper (Frodo) fik noget ud af dagen, selvom han sled og slæbte

Helt enig, en hyggelig tur.

Er der har billeder med mig på, så vil jeg da gerne have en kopi,
også selvom de ikke er helt i top.

Fra : Lene

Dato : 14-11-04 12:24

Povl H. Pedersen skrev

> Er der har billeder med mig på, så vil jeg da gerne have en kopi,
> også selvom de ikke er helt i top.

Hvad mener du mon med at de kunne være "ikke helt i top" hehe.
Hvordan vil du ha' dem? pr mail, reduceret til hvilken størrelse?
Mvh. Lene

Fra : Lene

Dato : 14-11-04 12:16

Jens Bruun skrev:

> Jeg har smidt et par af mine talentløse knipserier fra dagens fotosafari i
> Hillerødområdet på http://www.fotolog.dk.

Tak for kigget - imponerende. Jeg glæder mig til at se de andres til
sammenligning.

Jeg undres over vandet ved dit operahus - hvilken lukkertid brugte du til
det billede du har lagt op? Jeg lægger lige to af mine op med data på til
sammenligning. Og så skal jeg vist til at have slået pixelmappingknappen
til!!
http://home.tiscali.dk/8x007716/webfotosafari/index.htm

> Der var deltagere fra Jylland, Sjæland og ikke mindst Møn (otte i alt), og
> jeg tror ikke, nogen vil protestere, hvis jeg skriver, at det var en stor
> succes.

Enig - det var rigtigt hyggeligt - jeg glæder mig til næste gang.

Mvh.
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-11-04 15:40

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> wrote in message

> Jeg undres over vandet ved dit operahus - hvilken lukkertid brugte du
> til det billede du har lagt op?

1/30s.

> Jeg lægger lige to af mine op med
> data på til sammenligning.

Jeg kan især godt lide din 10-sekunders version.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-04 19:40

In article <41973e53$0$33745$14726298@news.sunsite.dk>, Lene wrote:

> Tak for kigget - imponerende. Jeg glæder mig til at se de andres til
> sammenligning.

Så er mine billeder også oppe. 5 af dem er dog endt i Jens' album. Det
drejer sig om Hejren påden skyede baggrund og op til skaden på en busk.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 20:43

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
message news:slrncphu05.11l.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> Så er mine billeder også oppe. 5 af dem er dog endt i Jens' album. Det
> drejer sig om Hejren påden skyede baggrund og op til skaden på en
> busk.

Jeg har flyttet dem, jeg tror, er dine. Kontroller venligst lige dit album.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-04 22:17

In article <cnb0r9$1orh$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
> message news:slrncphu05.11l.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> Jeg har flyttet dem, jeg tror, er dine. Kontroller venligst lige dit album.

Yes, du ramte rigtigt. Så nu er mine billeder i mit album.
Tak for hjælpen, jeg lærer det nok en dag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-11-04 16:02

Jeg har oprettet et område under fotosafarier på usenet.fotolog.dk
(http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=11). Gi' et praj, hvis I ønsker at
uploade billeder - så opretter jeg et album til jer hver.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-04 22:38

In article <cn7s0o$1dge$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> (http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=11). Gi' et praj, hvis I ønsker at
> uploade billeder - så opretter jeg et album til jer hver.

Jeg vil da godt give mit bidrag. Ikke at jeg har ret mange gode billeder,
men nogle enkelte rimelige er det blevet til.

Fra : TS

Dato : 14-11-04 22:51

> [...]
> (http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=11). Gi' et praj, hvis I ønsker at
> uploade billeder - så opretter jeg et album til jer hver.

Det var en rigtig god og hyggelig tur ved og i Hillerød. Hvis min kalender
tillader, er jeg da helt frisk på flere turer.

Jeg har pt. kun et sted jeg uploader billeder, og der har jeg smidt 4
billeder fra turen
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=109377

Jens Bruun: Jeg vil da gerne uploade billeder på fotolog.dk.

Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-11-04 01:08

"TS" <ts@ts.dk> skrev i en meddelelse news:4197d2e3$0$33732$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=109377
>
> Jens Bruun: Jeg vil da gerne uploade billeder på fotolog.dk.

Også mig, når jeg får overblik over, hvad der blev godt og blev skidt.
Jeg skal lige finde ud af det her RAW-format

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 17:29

"TS" <ts@ts.dk> wrote in message

> Jens Bruun: Jeg vil da gerne uploade billeder på fotolog.dk.

Jeg har forsøgt at maile dig, men får en fejl: "Error connecting to primary
server '80.62.175.188'".

Fra : TS

Dato : 17-11-04 00:06

> Jeg har forsøgt at maile dig, men får en fejl: "Error connecting to
> primary
> server '80.62.175.188'".

Jens, du kan maile til mig på ts@jubiipost.dk

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-04 09:13

"TS" <ts@ts.dk> wrote in message

> Jens, du kan maile til mig på ts@jubiipost.dk

Det har jeg så.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-11-04 11:47

> [...]
> jeg tror ikke, nogen vil protestere, hvis jeg skriver, at det var en stor
> succes. Selv Jesper (Frodo) fik noget ud af dagen, selvom han sled og

Så har jeg lagt lidt af høsten op på Jens' server; Altsammen taget med min
nye Sigma 500/4,5:
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=27

Det var en rigtig hyggelig tur, og for mig var den jo særdeles udbytterig i
form af mit nye legetøj

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger - Nu officiel Nikonfotograf og fanatiker

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 15-11-04 14:03

> [...]
> jeg tror ikke, nogen vil protestere, hvis jeg skriver, at det var en stor
> succes. Selv Jesper (Frodo) fik noget ud af dagen, selvom han sled og

Ja, så har jeg også lagt lidt billeder op. Det blev ikke til det helt vilde
fotograferen fra min side, men hyggeligt var det i hvert fald.

Billederne kan findes her:
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=29

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Lene

Dato : 15-11-04 17:27

Thomas Pedersen skrev

> Ja, så har jeg også lagt lidt billeder op. Det blev ikke til det helt
vilde
> fotograferen fra min side, men hyggeligt var det i hvert fald.

Fede billeder - synes især du har fået et suverænt billede af Peter!

Dit slot er meget, meget lysere end mit!! hmhm....!

Rørhønsebilledet synes jeg også rigtigt godt om, hvor så du mon dem? Tror
jeg trænger til nye briller )
(forresten havde jeg vist set meget forkert på det 300 mm f:2,8 vi snakkede
om - det koster ca. 45000 kr - er det så stadig billigt?).

Hvor bliver mon egentlig alle hejrene af (ikke kun til dig det spørgsmål)??
Jeg har kun set Jens's, der må da vist være flere derude?

Nå, jeg må se at få lavet et par fotos klar også
Mvh.
Lene

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 15-11-04 23:02

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas Pedersen skrev

> vilde
>
> Fede billeder - synes især du har fået et suverænt billede af Peter!

Takker, så må vi da håbe, at han synes det samme, hehe

> Dit slot er meget, meget lysere end mit!! hmhm....!

Jeg har snydt lidt med slottet og gjort det lidt lysere i PS, hvor jeg har
justeret den midterste pil i levels (aner ikke hvad det hedder, men det
virker

> Rørhønsebilledet synes jeg også rigtigt godt om, hvor så du mon dem? Tror
> jeg trænger til nye briller )

Det er taget ved statuen af en eller anden dansk konge (se, her aner jeg
ikke hvem kongen var, men mon ikke det var enten Christian et eller andet
eller Frederik et eller andet. Ifølge historien kunne et godt bud være
Christian d. IV, da han jo byggede som en gal). Nå, lige meget, det er i
hvert fald taget ved trappen nede foran torvet.

> (forresten havde jeg vist set meget forkert på det 300 mm f:2,8 vi
> snakkede
> om - det koster ca. 45000 kr - er det så stadig billigt?).

Hmmm, det tør jeg faktisk ikke sige, jeg er ikke meget inde i priserne i den
klasse, for der går vist et par uger før jeg har de penge at brænde af på
kameraudstyr

> Hvor bliver mon egentlig alle hejrene af (ikke kun til dig det
> spørgsmål)??
> Jeg har kun set Jens's, der må da vist være flere derude?

De var for langt væk, hehe

> Nå, jeg må se at få lavet et par fotos klar også

Glæder mig allerede

MVH
Thomas

Fra : Lene

Dato : 16-11-04 19:31

Hej Hej Thomas,

"Thomas Pedersen skrev

> Jeg har snydt lidt med slottet og gjort det lidt lysere i PS, hvor jeg har
> justeret den midterste pil i levels (aner ikke hvad det hedder, men det
> virker

Jo, jeg ved godt hvad for en du mener, ved heller ikke hvad den hedder, men
det er helt sikkert snyd )

Nu ligger mit der også. Jeg har ikke gjort så meget ved det, for jeg kan
ikke bestemme mig til hvad jeg synes er bedst - lyst eller konstrasten
mellem lys og mørke i "aftenlyset".
Har du forresten PS CS?

> [...]
> Christian d. IV, da han jo byggede som en gal). Nå, lige meget, det er i
> hvert fald taget ved trappen nede foran torvet.

Jo, jeg er også ret sikker på at vi blev enige om, at han enten hed Frederik
eller Christian )

> [...]
den
> klasse, for der går vist et par uger før jeg har de penge at brænde af på

Hmm...ja, jeg ville nu heller ikke have råd til det selvom det kostede de
10.000 kr mindre!

> De var for langt væk, hehe

Men må man ikke se bare en enkelt en??

> Glæder mig allerede

De ligger der nu, men jeg må indrømme at jeg vist ikke fik koncentreret mig
alt for voldsomt om indstillingerne
Jeg kom til at lægge en enkelt i Eriks mappe (vilde amatørfotografer).

Mange hilsner,
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 19:50

> Jo, jeg er også ret sikker på at vi blev enige om, at han enten hed
> Frederik eller Christian )

Jeg mener, det er Frederik VII. Jeg er i hvertfald ret sikker på, der er
tale om en Frederik. Ligner han ikke en Frederik?

> Jeg kom til at lægge en enkelt i Eriks mappe (vilde amatørfotografer).

Flyttet til rette plads.

Fra : Lene

Dato : 16-11-04 19:52

Lene skrev

> De ligger der nu, men jeg må indrømme at jeg vist ikke fik koncentreret
mig
> alt for voldsomt om indstillingerne

Glemte selvfølgelig lige at skrive hvor billederne ligger:

http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=31

Mange hilsner,
Lene

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-04 20:45

In article <419a475f$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lene wrote:

> Jo, jeg ved godt hvad for en du mener, ved heller ikke hvad den hedder, men
> det er helt sikkert snyd )

Det er gamma'en man har justeret når man piller ved den midterste slider.

> Nu ligger mit der også. Jeg har ikke gjort så meget ved det, for jeg kan
> ikke bestemme mig til hvad jeg synes er bedst - lyst eller konstrasten
> mellem lys og mørke i "aftenlyset".
> Har du forresten PS CS?

Lene jeg ville bruge highlight/shadows, og lysne den lidt i skyggen, og
nok skrue lidt op for saturation. Lige nu er billedet lige kedeligt nok.

> Men må man ikke se bare en enkelt en??

Jeg har da smidt nogle op.

> De ligger der nu, men jeg må indrømme at jeg vist ikke fik koncentreret mig
> alt for voldsomt om indstillingerne
> Jeg kom til at lægge en enkelt i Eriks mappe (vilde amatørfotografer).

Man skal lige vænne sig til interfacet.

Fra : Lene

Dato : 16-11-04 21:12

Povl H. Pedersen skrev

> Lene jeg ville bruge highlight/shadows, og lysne den lidt i skyggen, og
> nok skrue lidt op for saturation. Lige nu er billedet lige kedeligt nok.

Jeg har desværre ikke PS CS og dermed ikke highlight/shadows. Kan du
forklare mig hvordan jeg skal gøre i curves i stedet for i PS7? Et omvendt
S?

> Jeg har da smidt nogle op.

Jojo, jeg har set dine - men de andre er lidt sparsomme med deres, synes jeg
)
Det kan jo ikke blive værre end mit

Forresten sidder jeg lige med nerverne uden på tøjet og byder på en tele...!

> Man skal lige vænne sig til interfacet.

Ja, men det er faktisk ret smart når man først lige har fundet ud af det.
Jeg kan også godt li at man kan se EXIF under hvert billede!!
Mange hilsner,
Lene

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-04 21:26

In article <419a5f02$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lene wrote:
> Povl H. Pedersen skrev

> Jeg har desværre ikke PS CS og dermed ikke highlight/shadows. Kan du
> forklare mig hvordan jeg skal gøre i curves i stedet for i PS7? Et omvendt
> S?

Det som man gør i shadows er at man vælger hvor mange procent af de
mørkeste pixels der skal med i effekten. Op til 50% (som er default).
Det der så sker er at de mørke toner lysnes, dvs kurven hæves et eller
andet niveau i starten.

Jeg vælger ofte ned til 10-30% af de mørkeste pixels, og piller kun der.

> Jojo, jeg har set dine - men de andre er lidt sparsomme med deres, synes jeg
> )
> Det kan jo ikke blive værre end mit

Jeg var rykket en del længere til højre, så jeg fik muligvis de bedste.
Og jeg havde med mine 300mm noget af det kortere zoom.

> Forresten sidder jeg lige med nerverne uden på tøjet og byder på en tele...!

På eBay ? Har du fået spurgt sælger om han vil sende til DK ? Ofte
skriver de UK only eller Nur Deutschland. De fleste siger ja hvis man
spørger først.

Fra : Lene

Dato : 16-11-04 23:48

Hej Povl,

Povl H. Pedersen skrev

> [...]
> mørkeste pixels der skal med i effekten. Op til 50% (som er default).
> Det der så sker er at de mørke toner lysnes, dvs kurven hæves et eller
Ja, men jeg har vist ikke den der shadowsfunktion i photoshop 7?

> Jeg var rykket en del længere til højre, så jeg fik muligvis de bedste.
> Og jeg havde med mine 300mm noget af det kortere zoom.

Svarer det så til 1,4 x 300 mm eller hvordan??

> På eBay ? Har du fået spurgt sælger om han vil sende til DK ? Ofte
> skriver de UK only eller Nur Deutschland. De fleste siger ja hvis man
> spørger først.

Der var ikke rigtig tid til at spørge om noget, det var ret hektisk. Jeg
nåede kun lige at melde mig til før tiden var ved at være udløbet.
Mange hilsner,
Lene

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-04 07:24

In article <419a83b4$0$33743$14726298@news.sunsite.dk>, Lene wrote:
> Hej Povl,
>
> Povl H. Pedersen skrev

> Ja, men jeg har vist ikke den der shadowsfunktion i photoshop 7?

Det var derfor jeg forsøgte at beskrive hvad der sker med kurven. Men curves
er en af de ting der er svære at lære.

> Svarer det så til 1,4 x 300 mm eller hvordan??

Nej. Havde ingen TC med. Så det er ren 300mm (+ crop factor 1.6)

> tele...!

> Der var ikke rigtig tid til at spørge om noget, det var ret hektisk. Jeg
> nåede kun lige at melde mig til før tiden var ved at være udløbet.

Men husk at du kan bruge både ebay.co.uk / ebay.de på samme
brugerID (og eBay.com for den sags skyld).

Fra : Lene

Dato : 17-11-04 20:16

Povl H. Pedersen skrev

> Det var derfor jeg forsøgte at beskrive hvad der sker med kurven. Men
curves
> er en af de ting der er svære at lære.

Tak Nu begynder det at gå op for mig hvordan det virker. Men man skal da
ikke være fummelfingret i hvert fald!

> Men husk at du kan bruge både ebay.co.uk / ebay.de på samme
> brugerID (og eBay.com for den sags skyld).

Tak for tippet! Fik købt mig en gl. zuiko 65-200 mm som jeg kan øve mig med
mens jeg sparer sammen til den go'e.
mvh.
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-04 09:16

> Ja, men jeg har vist ikke den der shadowsfunktion i photoshop 7?

Nope, men jeg har lige læst en anmeldelse af PhotoShop Elements 3.0, hvor
den også er kommet med. Måske du skulle lure lidt på det program, hvis du
ikke ønsker at opgradere din 7.0 til CS?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-11-04 12:34

> [...]
>
> Nu ligger mit der også. Jeg har ikke gjort så meget ved det, for jeg kan
> ikke bestemme mig til hvad jeg synes er bedst - lyst eller konstrasten

Ja, jeg bruger PS CS. Jeg synes du skal prøve at lysne det lidt og give det
en smule mere saturation, ligenu er kontrasten for voldsom til min smag.

> Jo, jeg er også ret sikker på at vi blev enige om, at han enten hed
> Frederik
> eller Christian )

Skal vi ikke bare stole på Hr. Bruun, han lader til at være en klog mand og
sige at det er Frederik VII.

> den
>
> Hmm...ja, jeg ville nu heller ikke have råd til det selvom det kostede de
> 10.000 kr mindre!

> Men må man ikke se bare en enkelt en??

Nej, jeg har ikke så gode erfaringer med, at skulle presse et billede så
meget Har lige lagt et op på photosig af en isfugl, hvor jeg har lavet
lidt for meget i PS for at få lidt detaljer i billedet

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-11-04 15:45

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:
>Skal vi ikke bare stole på Hr. Bruun, han lader til at være en klog mand og
>sige at det er Frederik VII.

Det stod der i hvert fald på soklen, så mon ikke det passer?

Peter