Skærme
Fijala 3554
PC via mit tv - kun s/h ??
Fra : Ghost

Dato : 13-11-04 17:06

Jeg vil gerne kunne se film fra min bærbare på mit tv og kører S vhs samt
jackstik out (deling af rød/hvis i jack) og derfra over i et scart med S vhs
ind og den røde og hvide....

Jeg kan godt se min skærm på mit tv, men kun i sort hvid.... hvordan løser
jeg mon dette??

Pft

Fra : Anders Lund

Dato : 13-11-04 17:54

Ghost wrote:
> Jeg kan godt se min skærm på mit tv, men kun i sort hvid.... hvordan løser
> jeg mon dette??

Og det er ikke den gamle ting med NTSC / PAL, vel ?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ghost

Dato : 13-11-04 18:39

Øhh det ved jeg ikke... hvad er det ?

Jeg kører XP prof og har et ældre B&O tv LS 5500

Fra : Anders Lund

Dato : 13-11-04 21:17

Ghost wrote:
> Øhh det ved jeg ikke... hvad er det ?

2 forskellige formater at vise TV på - kort fortalt.

I USA bruger man NTSC og i (det meste af?) Europa bruger man PAL. Hvis
dit TV kort sender signalet til dit TV i NTFS format, fatter dit TV ikke
signalet helt og billedet bliver sort/hvidt.

Kig i indstillingerne for dit grafikkort og se hvilket format det står til.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 15-11-04 16:25

> I USA bruger man NTSC og i (det meste af?) Europa bruger man PAL. Hvis dit
> TV kort sender signalet til dit TV i NTFS format, fatter dit TV ikke
> signalet helt og billedet bliver sort/hvidt.

...og hvis hans fjernsyn ikke understøtter SVHS viser det også i s/h. Det var
jo et "ældre" et han havde som han skrev.

Fra : MAT

Dato : 16-11-04 09:59

> Jeg kører XP prof og har et ældre B&O tv LS 5500

Det kan også skyldes noget andet end stik og kabler, jf. bl.a. nVidia's
manual til nVidia driver v. 61.77:
NVIDIA drivers differentiate an S-video TV from a composite TV by searching
for 75-Ohm loads on the chrominance and luminance lines. If the driver
detects only one such load, it assumes that it has a composite TV and drives
both chroma and luma onto that line. This approach allows both types of TV
to display in color. Unfortunately, some S-video TVs do not apply the
correct load to both lines, causing the driver to detect an S-video TV as a
composite. The driver, in turn, sends the lower quality signal to the
S-video TV. To work around this problem, use the Control Panel to override
the "Auto-select" feature. This can be done following these steps:
1 In the Settings tab of the Display Properties Control Panel, click
Advanced.
2 In the nView tab, click Device Settings and click Select Output Device.
3 In the Device Selection tab, click the TV option.
4 Change the "Video output format" to S-video.

- Har du prøvet dét på din bærbare?

Ellers kan du forsøge med en "Colorfix-adapter til S-video på Scart
(composite)", ud fra den antagelse at problemet med dit grafikkort på din
bærbare er som skitseret i nVidia
beskrivelsen, hvor din driver med de nuværende indstilling registrerer dit
TV som composite, og du kan da forsøge at omgå det ved at anvende nævnte
adapter.

Jeg havde engang et tilsvarende problem, der blev løst ved at anskaffe en
"Colorfix-adapter til S-video på Scart (composite)". Forhandleren kunne
oplyse at der dagligt var flere der oplyste at de kun kunne se sort/hvid, og
at alle (han havde kendskab til)havde fået løst problemet vha nævnte
adapter.

De fleste TV og video har to scart stik. Det ene kan skifte mellem composite
input og RGB input, det andet mellem S-video og composite, og jeg går ud fra
at du anvender sidstnævnte? Se evt.
http://www.bnoack.com/index.html?http&&&www.bnoack.com/data/cables/scart-pinout.html
eller
http://tvtool.info/go.htm?http://tvtool.info/english/cablefaq_e.htm