Rome - Total War/Information og hjælp søge~
Fra : Peter Willkan

Dato : 13-11-04 14:28

Davs.
Jeg bevæger mig ud i ukendt tærren.
Min søn er nu blevet så stor, at han er begyndt at spille computerspil.
Han har fået foræret Rome/Total War - men hvilket grafikkort skal jeg købe
for at det virker ordentligt?

Hans computer er 1.8GHz - 256MB RAM og har masser af diskplads.

Jeg kan se at jeg kan vælge imellem hundredevis af grafikkort - men hvad er
jeres erfaring?
Hvad er bedste løsning? Hvad kan han nøjes med?

P.f.t.

Peter Willkan

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 13-11-04 14:38

"Peter Willkan" <Willkan@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Han har fået foræret Rome/Total War - men hvilket grafikkort skal jeg købe

Hvor meget er du villig til at ofre? Under alle omstændigheder skal du regne
med 1500-2000 kr. for et kort der kan trække Rome Total War i en fornuftig
opløsning.

> Hans computer er 1.8GHz - 256MB RAM og har masser af diskplads.

Hvilken processor er det? Hvis det er en Pentium 4, vil den være en
væsentlig flaskehals uanset hvilket grafikkort du køber. 256 mb RAM er også
alt for lidt til et spil som Rome Total War. Invester derfor i en hurtigere
processor og mindst 256 mb RAM ekstra.

> Jeg kan se at jeg kan vælge imellem hundredevis af grafikkort - men hvad
> er
> jeres erfaring?
> Hvad er bedste løsning? Hvad kan han nøjes med?

Et Radeon 9800 Pro til ca. 1700-1800 kr. vil være et fornuftigt valg.
---
Mvh
Anders

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-11-04 16:21

"Peter Willkan" <Willkan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> jeres erfaring?
> Hvad er bedste løsning? Hvad kan han nøjes med?

Jeg kan se, at Hr. Albrechtsen har svaret dig, men jeg er ikke enig med ham.
Man skal skelne mellem hardcore spillere og dem som kan nøjes med mindre.
I følge udgiveren af spillet er der følgende minimumskrav:

a.. English version of Microsoft® Windows® 98SE/ME/2000/XP
b.. Pentium® III 1.0GHz (1000MHz) or AthlonT 1.0GHz (1000MHz) processor or
higher
c.. 256MB RAM
d.. 8x Speed CD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest
drivers
e.. 2.9GB of uncompressed free hard disk space (plus 500MB for Windows®
swap file)
f.. 100% DirectX® 9.0b compatible 16-bit sound card and latest drivers
g.. 100% Windows® 98SE/ME/2000/XP compatible mouse, keyboard and latest
drivers
h.. DirectX® 9.0b (included)
i.. 3D hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX® 9.0b compatible
64MB Hardware Accelerated video card and the latest drivers*.
j.. ATI® Radeon 7200
k.. ATI® Radeon 8500
l.. ATI® Radeon 9000
m.. ATI® Radeon 9500
n.. ATI® Radeon 9600
o.. ATI® Radeon 9700
p.. ATI® Radeon 9800
q.. All Nvidia® GeForce 2 and higher
Det opfylder du jo altsammen - bortset fra at du ikke beskriver, hvilket
grafikkort du p.t. har.
Med mindre det er et must, at det skal køre i højeste opløsning osv. kan I
sagtens klare Jer med et Radeon eller Geforce kort til ca. 500 kr.
I kan evt. i markedsgruppen
dk.marked.privat.edb.intern finde et brugt endnu billigere eller få et bedre
for de samme 500 kr.
Generelt vil jeg dog også opfordre til, at den får 256 mb ram mere, da
manglende ram på mange måde kan være en flaskehals.
Hvis vi holder os til de billige kunne det være Radeon 9200 eller geforce
5200. For en hund mere Radeon 9550 eller geforce 5500.
Mange vil være uenige, men jeg har installeret diverse store spil på en
masse pc.er med ovennævnte kort, og de kører udemærket - selv om de ikke kan
køre i højeste opløsning. Dernæst skal man være opmærksom på at grafikkort
nok er noget af det, som hurtigst går ned i pris, således at det mest hotte
nu kan man få til en brøkdel af prisen om mindre end 1 år. Så vælger man jo
selv, om man vil det.

Kurt

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 13-11-04 18:09

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message
> Jeg kan se, at Hr. Albrechtsen har svaret dig, men jeg er ikke enig med
> ham.

Fair nok.

> [...]
> i.. 3D hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX® 9.0b compatible
> 64MB Hardware Accelerated video card and the latest drivers*.

Du bør nævne, at dette er MINIMUMSKRAVENE for overhovedet at kunne afvikle
spillet. Det er jo ingen garanti for at spillet kører bare nogenlunde
rimeligt. Den grafiske motor der anvendes i Rome Total War er faktisk ret
krævende både mht. til processorkraft og grafikkort.

> [...]
> Med mindre det er et must, at det skal køre i højeste opløsning osv. kan I
> sagtens klare Jer med et Radeon eller Geforce kort til ca. 500 kr.

Hvis 640x480 eller 800x600 er ok, så er det fint. Jeg mener dog, at de 1000
kr. ekstra, som et ordentligt grafikkort koster, er givet godt ud.

> I kan evt. i markedsgruppen
> dk.marked.privat.edb.intern finde et brugt endnu billigere eller få et
> bedre
> for de samme 500 kr.

Udmærket råd. Jeg mener stadig, at der skal satses på minimum et Radeon 9600
Pro og helst et Radeon 9800 Pro. GeForce FX serien er ikke værd at samle på,
når man ser på pris contra ydelse.
---
Anders

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-11-04 22:52

"Hr. Albrechtsen" <andersalREMOVESNOPAM@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rimeligt. Den grafiske motor der anvendes i Rome Total War er faktisk ret
> krævende både mht. til processorkraft og grafikkort.

Det nævnte jeg også - se foroven.

> [...]
9600
> Pro og helst et Radeon 9800 Pro. GeForce FX serien er ikke værd at samle

Jeg har ikke selv spillet men konstaterer bare, at det i følge producenten
kan køre på et geforce 2 mx med 32 mb ram, selv om der ikke nævnes noget om
kvaliteten.
Jeg er helt enig med dig i, at kvalitet koster men jeg kender mange som
spiller med mindre grafikkort og er ganske tilfredse. F.eks. Far Cry på et
5200 eller på radeon 9200.
Kvaliteten er selvfølgelig ikke som de kort du nævner, men hvis ikke man har
set, hvordan det kan se ud, savner man det ikke nødvendigvis
Men det er jo også spørgeren som skal afgøre, hvad han gerne vil have, og nu
har vi så givet 2 råd som er lidt i hver sin ende, til gengæld har han så
også fået noget at vide om, hvorfor vi rådgiver uens.

Kurt

Fra : Peter Willkan

Dato : 14-11-04 11:44

Hej Kurt og Anders.

Netop som skrevet søger jeg råd hos folk med forstand på spil og grafikkort.
Jeg synes, at jeres diskussion har givet perspektiv i mine muligheder for at
tage en beslutning.
Da det er Thomas' første spil vil han jo nok vokse ind i flere spil
efterhånden og derfor er det min hensigt at købe et kort der kan holde i
et - to år og så opgradere til et bedre - netop set i lyset af at prisen på
kortene falder drastisk hvert år. Så jeg løber nok et i mellemklassen
omkring de 800 - 1.000 kr.

Tak for de gode og kompetente råd fra jer begge.

M.v.h.

Peter Willkan

Fra : Henrik Dissing

Dato : 14-11-04 13:21

On Sat, 13 Nov 2004 16:20:30 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

>Jeg kan se, at Hr. Albrechtsen har svaret dig, men jeg er ikke enig med ham.

Jeg er til gengæld helt enig med dig. Jeg kører selv på en maskine med P4
3GHz, 1GB PC3200 og Radeon 9800XT 256MB, mens mine drenge stort set må nøjes
med hvad de kan "arve" efter mig. Det vil i øjeblikket sige en Athlon TBird
900MHz og 768 MB PC133, samt et Radeon 9550 256MB som de selv har købt.

Det er meget få nyere spil de ikke kan spille til deres egen fulde
tilfredshed. De kører blot i en lavere opløsning og med færre detaljer end
jeg, og så er de ganske enkelt mindre sensible overfor lidt "hakkeri" ind i
mellem.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)