Andet multimedie
bentjuul 3670
Kornet jpg billede
Fra : Malene Hald

Dato : 13-11-04 21:50

Hej

Er der nogen der ved, hvorfor mit billede kommer til at se sådan her ud?
http://www.malenehald.dk/images/november-girl.jpg

Det er farvelagt i Paint Shop Pro, og derefter formindsket og gemt som jpg
..... jeg har kompressionen på bedste kvalitet, alligevel er der alle de små
grønne prikker på billedet. Når jeg normalt har farvelagt er de ikke
fremkommet, så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt?

På forhånd tak for hjælp....

Malene

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-11-04 11:38

Malene Hald wrote:

> [...] alligevel er der alle de små grønne prikker på billedet. [...]

Jeg ser ingen små grønne prikker. Prøv at hente billedet ind i PSP og
brug dens colorpicker til at kontrollere om de grønne prikker
vitterligt er der, eller om det er visningen på din skærm den er gal
med.

Fra : Morten Johansen

Dato : 14-11-04 12:07

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> brug dens colorpicker til at kontrollere om de grønne prikker
> vitterligt er der, eller om det er visningen på din skærm den er gal

jeg kan nu godt se dem!

og den har været oppe før, men jeg kan ikke lige huske i hvilken gruppe

prøv søg lidt på google jeg mener at man dengang fandt en løsning

Morten

Fra : Malene Hald

Dato : 14-11-04 12:59

> [...]
> brug dens colorpicker til at kontrollere om de grønne prikker
> vitterligt er der, eller om det er visningen på din skærm den er gal

Jo, de er der skam:) Du skal bare zoome ind, og så er de over hele
billedet - og som et mønster, hvilket er det underlige. Når du først har
fået øje på dem, kan man også godt skelne dem i 100% opløsning. Nogle ideer
om, hvad jeg skal søge efter på google?

Jeg har stadig originalen i større udgave i psp's eget format, så jeg har
lidt overvejet at lave billedet om, evt geme i et andet format....?

Malene

Fra : KubikH

Dato : 14-11-04 11:49

"Malene Hald" <malenehaldREMOVESPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grønne prikker på billedet. Når jeg normalt har farvelagt er de ikke
> fremkommet, så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt?

Hej
Sødt billede, men jeg giver Toke ret.
Jeg kan heller ikke se grønne prikker
Mvh
Niels

Fra : Byte Me

Dato : 14-11-04 12:09

On Sun, 14 Nov 2004 11:49:08 +0100, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
wrote:

>Sødt billede, men jeg giver Toke ret.
>Jeg kan heller ikke se grønne prikker

Jo, prikkerne er der godt nok, men de kan ikke ses før
man zoomer ind på billedet. Når det bare vises i
Explorer i 100% kan de ikke ses.
De dukker først op når man zoomer i f.eks. Paint Shop
eller ACDSee og bliver mere og mere tydelige, jo mere
man zoomer ind.
Desværre aner jeg ikke hvorfor prikkerne er der.

mvh BM

Fra : p

Dato : 14-11-04 13:04

> [...]
> grønne prikker på billedet. Når jeg normalt har farvelagt er de ikke
> fremkommet, så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt?

kender ikke dit billede, hvor kommer det fra.
hvilke proceduerer har du anvendt..
et er sikkert, der er kommet "nuller" i filen, enten fra PSP, eller komp
(jpg).
du kan fjerne dem i photoshop..NOISE-dust og scratches.
her virker det, prøv selv..
v/h G5

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-11-04 16:11

"Malene Hald" skrev:

> [...]
> grønne prikker på billedet. Når jeg normalt har farvelagt er de ikke
> fremkommet, så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt?

Der er ingen tvivl om, at de er fremkommet p.g.a. JPEG-komprimeringen. Selv
om du har sat "bedste kvalitet", så ødelægger JPEG alligevel en smule. Hvis
du tæller efter kan du se, at prikkerne fremkommer i en 8x8 matrix, hvilket
nøjagtigt svarer til den metode, som JPEG anvender til komprimering. Prøv i
stedet at gemme i et andet format, fx. PNG - altså før din JPEG.

--
Kurt Lund

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 19:13

> [...]
> grønne prikker på billedet. Når jeg normalt har farvelagt er de ikke
> fremkommet, så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt?

Jeg ved ikke om du selv har bemærket det, men de er også i det billede der
hedder "leaves.jpg"

Jeg har desværre ikke en løsning.

--
mvh kajo

Fra : Malene Hald

Dato : 15-11-04 19:55

Jeg har scannet det ind, og farvelagt det i PSP. Har desværre ikke Photoshop
.... nogen der ved, om PSP har en lignende funktion? Vil prøve det med et
andet filformat.... png, kan det læses af alle browsere? Og øv, havde ikke
bemærket, at de også var på leaves.jpg. Prøver lige det med nogle andre
formater....

Tak for alle de gode forslag..

Malene

Fra : Malene Hald

Dato : 15-11-04 20:20

Nu har jeg oploadet et i png format ....
www.malenehald.dk/images/november-girl.png. Prikkerne er væk...