tjek lige denne kværn med turbine!
Fra : Per

Dato : 12-11-04 19:34

Det er sgu da for vildt!

http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Henrik

Dato : 12-11-04 19:48

Per wrote:

> Det er sgu da for vildt!

> http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Jep Jay Leno har en vil du høre og se så klik her
http://www.sportbikerider.us/index.cfm?fuseaction=displayit&Picture_ID=66092

Lyder godt ik....

Mvh
Henrik

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 12-11-04 21:53

> Det er sgu da for vildt!
> http://www.marineturbine.com/motorsports.asp
-----------------
Ja den er top nice! : p

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 12-11-04 22:28

Hvodden er det nu lige sådan et turbine-kraftwerk funktionerer - bare sådan
i en populær-videnskabelig forklaring ?

//Tommy J

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-11-04 22:32

Tommy Jakobsen wrote:
> Hvodden er det nu lige sådan et turbine-kraftwerk funktionerer - bare sådan
> i en populær-videnskabelig forklaring ?
>
> //Tommy J

Meget kort fortalt: http://www.marineturbine.com/technical.asp
Lidt længere forklaring:
http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/images/37jet/EURESAS1/sld007.htm

Det var to hurtige bud på lidt læsestof til dig.

En anden ting... Her på usenet svarer man under det man man citerer, det
gør det hele lidt mere læsevenligt da man på den måde læser spørgsmålet
før svaret.
Se evt mere om det på www.usenet.dk

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-11-04 22:34

Anders Christensen wrote:

> Meget kort fortalt: http://www.marineturbine.com/technical.asp
> Lidt længere forklaring:
> http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/images/37jet/EURESAS1/sld007.htm
Glemte lige at selve serien af slides selvfølgelig starter her:
http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/images/37jet/EURESAS1/sld001.htm

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 12-11-04 22:39

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En anden ting... Her på usenet svarer man under det man man citerer, det
> gør det hele lidt mere læsevenligt da man på den måde læser spørgsmålet

Mange tak - og sorry for etikettebruddet - det skal ikke gentage sig.
Mvh. Tommy J

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-11-04 22:43

Tommy Jakobsen wrote:
> "Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

snip

> Mange tak - og sorry for etikettebruddet - det skal ikke gentage sig.
> Mvh. Tommy J

Det går nok, det var ment som en høflig vejledning, og ikke som et surt
opstød, så det håber jeg så sandelig ikke det blev opfattet som værende.

--
mvh Anders Christensen

Fra : Pwh

Dato : 13-11-04 11:32

> Mange tak - og sorry for etikettebruddet - det skal ikke gentage sig.
> Mvh. Tommy J

Sjovt som man reagerer forskelligt her i verden, når jeg engang imellem
formaster mig til at kommenterer etikettebrud i hunde-gruppen, så kan
jeg værer sikker på at der er nogle stykker der fortæller mig at jeg skal
blande mig uden om og at det skal de nok selv bestemme

/Jens

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-11-04 15:51

Pwh wrote:

> [...]
> jeg værer sikker på at der er nogle stykker der fortæller mig at jeg skal
> blande mig uden om og at det skal de nok selv bestemme

Det kommer jo også meget an på måde man gør folk opmærksom på det.
Jeg kunne f.eks. ikke finde på at svare på et indlæg for udelukkende at
kommentere forkert citatteknik.
Men når jeg nu alligevel svarede på indlægget kunne jeg da lige så godt
være flink og nævne det.
Det var jo vist ikke et tilfælde af modvilje imod at citere korrekt, men
nærmere uvidenhed, og så plejer folk nu ikke at brokke sig over at få et
par gode råd med på vejen.
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Pwh

Dato : 13-11-04 18:08

> Det kommer jo også meget an på måde man gør folk opmærksom på det.
> Jeg kunne f.eks. ikke finde på at svare på et indlæg for udelukkende
> at kommentere forkert citatteknik.

Det kunne jeg heller aldrig, jeg gør det på samme måde som dig
med en diskret hentydning og et link til usenet nederst i mit svar.

/Jens

Fra : AW på ZRX

Dato : 13-11-04 10:50

"Tommy Jakobsen" <hr.jakobsenxxx@wanadoo.dk> wrote in message
> Hvodden er det nu lige sådan et turbine-kraftwerk funktionerer - bare
> sådan
> i en populær-videnskabelig forklaring ?

Ja, her må jeg lige gøre lidt reklame for det fedeste side jeg er stødt på:

www.howstuffworks.com

søg efter turbine

På how-stuff-works kan man finde forklaringer på ALT. De har nogle rigtig
gode forklaringer på 2 takt og 4 takt, på hydralik (bremser), gearkasser,
turbo osv.

Jeg undrede mig f.eks. også engang over hvor man brugte disel-elektriske
lokomotiver istedet for bare at lade dieselmotoren drive toget direkte -
how-stuff-works har svarene.

Allan
ZRX 1200

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 13-11-04 14:17

Oliver Bruchhaus [6000] wrote:
> -----------------
> Ja den er top nice! : p

Hmm, er det ikke bare noget pop-blær?
Kan personligt 10 gange bedre li' den Benelli han holder ved siden af!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ

Fra : Bo-gsxR

Dato : 13-11-04 14:55

> Hmm, er det ikke bare noget pop-blær?

tja, den er da sikkert speciel at eje, men om den kører godt
ved jeg ikk.
Men der har været en del kommunikation mellem producenten og
velocity racing ( usa - turbo'er ). pga. af han har skrevet på sin
side ( turbine-manden ) at det er verdens hurtigste kværn!
og da den har 350hk. mener turbo-gutten at deres ca. +500hk.
hayabusa'er er hurtigere. så han burde ikk sige at det er "verdens"
hurtigste ( kun med turbine).

bo-gsxr
www.skakmat.webbyen.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 13-11-04 15:07

Bo-gsxR wrote:

> [...]
> og da den har 350hk. mener turbo-gutten at deres ca. +500hk.
> hayabusa'er er hurtigere. så han burde ikk sige at det er "verdens"

Hurtigst på hvilken måde?
På motorvejen, eller på banen?
Det er det jeg mener, man kan sq kun bruge de facts på pairet til noget
bar-snak. Både turbo- og turbinemotorcykler er vel stortset totalt
underlegne når det gælder generel tæmning og anvendelse af kræfterne? Vil
man overhovedet kunne andvende nogle af delene med succes på en bane fx,
hvor sving- og bremseteknik er mindst lige så afgørende?
IMO er det selvfølgelig specielt at have uendeligt mange kræfter i sin ged,
men synes bare nemt der går "min-far-kan-banke-din" i hele debatten, når den
énes "far" er bodybuilder og den andens er karatemester - hvis det er til at
forstå hvor jeg vil hen?
Mange kræfter er én ting - anvendelse er en anden!

Fra : Bo-gsxR

Dato : 13-11-04 17:16

> Hurtigst på hvilken måde?
lige ud!

> Mange kræfter er én ting - anvendelse er en anden!

tja... i gp har de jo vist nok 240-260hk.
og de kommer da rundt på banen i rimlig tid

bo-gsxR sløv i forhold både turbine cykler og gp-maskiner.
men sjov alligevel.

Fra : MKS - 74

Dato : 13-11-04 17:49

On Sat, 13 Nov 2004 17:16:28 +0100, "Bo-gsxR"
<slettes.anja-b@webspeed.dk> wrote:

>tja... i gp har de jo vist nok 240-260hk.
>og de kommer da rundt på banen i rimlig tid

Ja og de kører jo allesammen med turbo eller turbine ik' ?

Det er da ok at smække en turbo på, men man skal bare ikke narre sig
selv m.h.t. hvad man får ud af det af anvendelighed....herredyrt med
lille anvendelsesområde...For nogle er det dog nok og fred med det,
men de skulle måske hellere ha' købt en bil....

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Bo-gsxR

Dato : 13-11-04 18:21

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:jgccp0dfru92u3oanae48k6q2piddc9dvr@4ax.com...

> Ja og de kører jo allesammen med turbo eller turbine ik' ?

det havde ikk noget med det at gøre, som jeg svarede på
citat:
"Mange kræfter er én ting - anvendelse er en anden!"

her var det blot kræfterne der var emnet.

bo-gsxr

Fra : MKS - 74

Dato : 13-11-04 18:20

On Sat, 13 Nov 2004 18:21:10 +0100, "Bo-gsxR"
<slettes.anja-b@webspeed.dk> wrote:

>"Mange kræfter er én ting - anvendelse er en anden!"
>

>her var det blot kræfterne der var emnet.

Vrøvl - det er netop anvendeligheden af kræfterne der er den afgørende
forskel på en turbocykel med 260 hk og en RC211V på en bane....

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-11-04 10:14

> Vrøvl - det er netop anvendeligheden af kræfterne der er den afgørende
> forskel på en turbocykel med 260 hk og en RC211V på en bane....

nu bliver jeg så lidt nysgerrig, uden at så tvivl om din viden mv.
men har du prøvet en turbo-motorcykel med 260hk. sat op til
baneræs? eller en rc211v? siden du kan udtale dig om dette.

mvh
bo-gsxr

Fra : MKS - 74

Dato : 14-11-04 10:37

On Sun, 14 Nov 2004 10:14:06 +0100, "Bo-gsxR"
<slettes.anja-b@webspeed.dk> wrote:

>nu bliver jeg så lidt nysgerrig, uden at så tvivl om din viden mv.
>men har du prøvet en turbo-motorcykel med 260hk.

Jeg har prøvet en tysk R1-turbo ja...Den ville jeg bestemt ikke bryde
mig om at køre på en bane med, bortset fra på Santa Pod o. lign.

> sat op til baneræs?

Nej - Bane-turbocykler er der nemlig sørgeligt få af...af naturlige
årsager.

> eller en rc211v?

Naturligvis ikke...men jeg ved hvad den kan uden at ha' prøvet den, og
jeg ved også hvad en turbocykels svagheder på en bane er...hvorfor
tror du at der ikke er flere der kører race på turbocykler ?

> siden du kan udtale dig om dette.

Mener du helt seriøst at man personligt skal ha' prøvet dem for at det
er nødvendigt ?

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-11-04 11:34

> hvorfor
> tror du at der ikke er flere der kører race på turbocykler ?

fordi det kun er tilladt at køre med en normal aspireret motor.
i alle klasser, på nær i dragracing.

> Mener du helt seriøst at man personligt skal ha' prøvet dem for at det
> er nødvendigt ?

ja, jeg var også lidt skræmt i starten, og man lærer ikk at håndtere en stærk
turbo-mc på 2 uge

mvh
bo-gsxr

Fra : MKS - 74

Dato : 14-11-04 11:59

On Sun, 14 Nov 2004 11:34:11 +0100, "Bo-gsxR"
<slettes.anja-b@webspeed.dk> wrote:

>fordi det kun er tilladt at køre med en normal aspireret motor.
>i alle klasser, på nær i dragracing.

Halløj, der er intet som helst til hinder for at køre specielle
turboklasser hvis interessen var der, not too many of those, ligesom
der også findes free for all-klasser hvor alt er tilladt, der ser man
sjovt nok heller ikke mange af dem. Til gengæld er de absolut brugbare
når man kun skal ligeud, og dermed til drag, på striben om lørdagen
osv.

>ja, jeg var også lidt skræmt i starten, og man lærer ikk at håndtere en stærk
>turbo-mc på 2 uge

Skræmt vil jeg nu ikke sige jeg blev, den var sjov nok til det den
kunne, til gengæld var den ikke specielt sjov/nem at køre svingkørsel
med og selvfølgelig kan man da blive bedre til at håndtere ting som
turbo-lag osv., men kræfterne kan aldrig blive ligeså nemme at dosere
præcist som på en konventionelt aspireret MC, og på en snoet bane er
det alfa og omega, når man ligger på grænsen af vedhæftningen hele
tiden.

Hvorfor tror du egentlig at fabrikanterne gik bort fra turbocykler
efter en kort flirt i 80'erne, mens det stadig har en plads på biler ?
Altså igen, turbo det er noget man sætter på biler, akkurat ligesom
NOS and what have you

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-11-04 19:01

> [...]
> kunne, til gengæld var den ikke specielt sjov/nem at køre svingkørsel
> med og selvfølgelig kan man da blive bedre til at håndtere ting som

jep, jeg kender 3-4 stykker som kører med turbo, og de kører hurtigere
på banen, med deres ca.200-215hk. turbo'er( gsxr600 og 1000 ). end
de gjorde på tilsvarende std. mod.
og jeg glæder mig da også selv til at komme på bane. for selv at erfare
hvordan 200hk turbo-mc kører der. Men Den var bestemt god at køre
på på de små veje ved hove. ingen problemer med at køre ud til kanten
af dækket der. problemet er der næsten kun ved hastigheder under 60-70km/t.
Da man så skal ned i 1. gear som godt kan være lidt følsomt at køre i.

> men kræfterne kan aldrig blive ligeså nemme at dosere
> præcist som på en konventionelt aspireret MC
nej, men på en normal aspireret mc, købt for menneske penge
har en fx. 600ccm ca. 120hk. (preppet - på hjulet) men med turbo
160-200hk. og hvis ellers banen er åben nok ( dvs. ikk en "125ccm bane" ),
så burde 40-80hk. jo nok kunne gøre en lille forskel når det går lige ud.
og der kan laves løsninger så "lagget" er minimalt, og kræfterne begrænses i
de enkelte gear. ( evt. en kompressor... = ingen lag og "turbo-kurve" )

> Hvorfor tror du egentlig at fabrikanterne gik bort fra turbocykler
> efter en kort flirt i 80'erne.

fordi de ikke fik det til at fungere optimalt? og mc'erne med turbo var
for dyre. for lille kundepotentiale til disse modeller.

bo-gsxr

Fra : MKS - 74

Dato : 14-11-04 19:45

On Sun, 14 Nov 2004 19:00:47 +0100, "Bo-gsxR"
<slettes.anja-b@webspeed.dk> wrote:

>160-200hk. og hvis ellers banen er åben nok ( dvs. ikk en "125ccm bane" ),
>så burde 40-80hk. jo nok kunne gøre en lille forskel når det går lige ud.

Du siger jo faktisk det hele ret præcist her, når bare man gør "banen"
lige nok, så kan det rent faktisk hjælpe ja, men sammenligningen gik
jo på en turbo-MC og en konventionel aspireret med _samme_ HK, den
konventionelle vinder hver gang uanset hvad....og på en bane (ikke en
firkant med 4 2.5 km langsider og 4 brede sving) vinder den
konventionelle med færre hk som regel også...man kan tabe ufattelig
meget tid i en kikset kurve.

>og der kan laves løsninger så "lagget" er minimalt, og kræfterne begrænses i
>de enkelte gear. ( evt. en kompressor... = ingen lag og "turbo-kurve" )

Ork ja, der er skam mange lappeløsninger 2 turboer osv, ingen af dem
skaber en doserbarhed som en konventionelt aspireret, men gør det
dyrere og mere kompliceret.

>fordi de ikke fik det til at fungere optimalt?

Akkurat i forhold til alternativet er det ikke (endnu da) optimalt på
en MC - det er _netop_ sagen

>og mc'erne med turbo var
>for dyre.

Naturligvis det blev jo kun eksperimenter, sådan nogle er dyre, hvis
det vitterlig virkede derimod ville merprisen på ingen måde være
afskrækkende i masseproduktion.

> for lille kundepotentiale til disse modeller.

Og det er der fordi ... ?? , når man tænker på hvor mange MC'ister
hvor hvem det kun drejer sig om at få så mange heste som overhovedet
muligt er det faktisk utroligt at fabrikanterne ikke laver bare een
til dem, når nu det er så godt , sandheden er nok at turbo da er
meget sjov for en tid, men i længden er det bare ikke nok for de
fleste idet man bliver træt af bagsiden af medaljen - Lidt på samme
måde med turbine-MC'en (og NOS) festligt indslag som kuriosum, men
heller ikke meget andet...

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-11-04 22:36

> Du siger jo faktisk det hele ret præcist her, når bare man gør "banen"
> lige nok, så kan det rent faktisk hjælpe ja, men sammenligningen gik
> jo på en turbo-MC og en konventionel aspireret med _samme_ HK,

hvis banen er lille nok, så vinder 125'eren også over 1000'eren.
så derfor skal banen naturligvis passe til en kværn der har +150hk.
jeg fik af vide at den gsxr750 '99 som jeg købte også var for stor til
knutstorp. Så det vil en med 100 mere sikkert også være.
uanset om den er naturlig asp. eller ej.

> Ork ja, der er skam mange lappeløsninger 2 turboer osv, ingen af dem
> skaber en doserbarhed som en konventionelt aspireret

nej, sikkert ikk. men den har flere heste som dog stadig kan håndteres
ganske ok. - Om DEt så er nok, ved jeg ikk. før jeg har prøvet begge dele
i tid nok til at vurdere hvad jeg selv synes om det.

> [...]
> fleste idet man bliver træt af bagsiden af medaljen - Lidt på samme
> måde med turbine-MC'en (og NOS) festligt indslag som kuriosum, men

tja - finder vi nok aldrig ud af så længe de ikk bliver sat i produktion.
men mon ikk nogle myndigheder/autoriteter ville hyle lidt op hvis det kom en
a la zx10R: 250Hk. 175kg. og 0-250km/t på 10 sek. max 330km/t.

bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 15-11-04 20:10

Bo-gsxR <slettes.anja-b@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41979bb4$0$87013$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> jep, jeg kender 3-4 stykker som kører med turbo, og de kører hurtigere
> på banen, med deres ca.200-215hk. turbo'er( gsxr600 og 1000 ). end
> de gjorde på tilsvarende std. mod.

Det siger mig snarere meget(!) om deres kørestil (læs: nedlægning og
acceleration ud af kurverne)

> fordi de ikke fik det til at fungere optimalt?

Og dét har DU så fået gjort nu?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-11-04 12:58

Bo-gsxR <slettes.anja-b@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41973308$0$87017$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> fordi det kun er tilladt at køre med en normal aspireret motor.
> i alle klasser, på nær i dragracing.

Når nu du ved dét, hvordan kan du så bruge udtrykket: "turbo-motorcykel med
260hk. sat op til baneræs"??

> ja, jeg var også lidt skræmt i starten, og man lærer ikk at håndtere en
> stærk turbo-mc på 2 uge

Det er altså ikke nok at have læst sig til at turbo-motorcykler er nærmest
uladsig-kørlige under race-konditioner p.g.a. det hul der er i trækket
mellem
gasgivning og opbygningen af ladetryk, samt den så meget desto voldsommere
måde at der kommer ryk på baghjulet når ladetrykket pludseligt er oppe i
effektivt område!?

--
Armand.

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-11-04 19:19

> Når nu du ved dét, hvordan kan du så bruge udtrykket: "turbo-motorcykel med
> 260hk. sat op til baneræs"??

? ( ikk sikker på jeg helt forstår -håber ) nogle turbo-mc'er har et setup der
lægger vægt på højt moment og ydelse for stor acceleration når der er behov
for dette.
men der findes også kits som er mere håndterbare, for alm. personer med end
dertil mindre effekt forøgelse, men hurtigere responstid for turboen- ladetryk ved
lavere omdrejninger.

> [...]
> måde at der kommer ryk på baghjulet når ladetrykket pludseligt er oppe i

næ, det mener jeg ikk ( men vi er jo alle forskellige og har ret til hver sin mening ).
Da yzf R1'eren udkom i '98 tror jeg, blev den beskrevet af alle som et frådene uhyr,
der ville smide chaufføren af ved blot den mindste uopmærksomhed. Men det var
også kun indtil der kom en anden og endnu hurtigere/stærkere mc på gaden.
en cbr600f4 er også ret vild iflg. en der har en gs500, men gutten på cbr900'eren
synes sikkert at f4'eren er ret sløv og uden spræl.
ligemeget hvor mange hk en mc har, så er der kun en der bestemmer hvor meget
gas man giver. den laver ikk flere spøgelses hk end det der er bestemt af ham der
har drejet på håndtaget.
men jeg tror da såment heller ikke at den der 416hk. busa fra powermeet er særlig
hurtig på jyllandsringen.

bo-gsxr

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-11-04 00:38

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> Og dét har DU så fået gjort nu?

Det kan jo godt være optimalt for adrenalinjunkie-mc'isten uden at
kunne blive optimalt for gennemsnits-mc'isten
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R