Skal oliefilteret også skiftes?
Fra : Ronni

Dato : 12-11-04 09:20

Hej gruppe,

Jeg er ved at gøre motorcyklen klar til at gå i vinterhi, og så skal olien
jo også skiftes.
Så vidt jeg har forstået skal dette gøres, for at urenheder i olien som
f.eks. metalstumper og syrerester, ikke kan ligge og påvirke motoren i 5-6
måneder.

Men er det også nødvendigt at skifte oliefilteret nu, eller kan jeg nøjes
med at gøre det til foråret?

Jeg antager at den olie jeg hælder i nu, skiftes igen til foråret, og så
kunne man vel nøjes med at skifte filteret til den tid?

(Og ja, jeg er en fattig studerende :)

//Ronni

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-11-04 09:23

> Jeg er ved at gøre motorcyklen klar til at gå i vinterhi, og så skal
> olien jo også skiftes.
> Så vidt jeg har forstået skal dette gøres, for at urenheder i olien

Hej Ronni

Der er ingen grund til at skifte olien både nu og til foråret. Gør det nu og
skift filteret samtidigt. Olien bliver ikke slidt af at stå 3-4 måneder, så
det er rene penge ud af vinduet at skifte igen til foråret. Hæld den olie på
du vil bruge næste år, og skifte filteret nu, og kør og vær glad næste år.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ronni

Dato : 12-11-04 11:13

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> du vil bruge næste år, og skifte filteret nu, og kør og vær glad næste år.

Tak for svaret, så hænger det hele sammen
Så må jeg se om filteret er nemmere at få af en Yamaha end af en Honda...

//Ronni

Fra : Moller

Dato : 12-11-04 11:19

Ronni wrote:

> f.eks. metalstumper og syrerester, ikke kan ligge og påvirke motoren i
> 5-6 måneder.

   5-6 måneder ??? hvor bor du med så lang en vinter :)
--
VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 12-11-04 16:13

Ronni wrote:

> Men er det også nødvendigt at skifte oliefilteret nu, eller kan jeg nøjes
> med at gøre det til foråret?

Det afhænger vel af, hvor langt du har kørt på filteret, og hvordan. Har
du fx kun kørt 1.000-1.500 km siden skift af olie og filter og som lange
ture over 30-40 km, hvor motoren er blevet varmet ordentligt igennem,
ville jeg da blot skifte olien - men også den der ligger i filteret

Har du derimod kørt 3-4.000 km - eller mindre, men som korte ture - ville
jeg absolut skifte både filter og olie

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 12-11-04 21:55

Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cn2jtv$1mv$1@abbeden.bunk.cc...

> [...]
> ville jeg da blot skifte olien - men også den der ligger i filteret
> Har du derimod kørt 3-4.000 km - eller mindre, men som korte ture - ville

Hvis indeværende olieskifte kun er halv-gået, ville jeg nok springe over og
vente med skifte af både og til normal service-tid :-|

--
Armand.