|
| Komplet Honda CBR600 F2 el. F3 forgaffel -~ Fra : Studen |
Dato : 12-11-04 01:47 |
|
Tjaa, et mærkeligt/svært spørgsmål, men jeg er på jagt efter subject. Med
komplet mener jeg med hele balladen, bremser, skiver, hjul osv.
Kunne der være én der havde et bud på hvad kommer til bløde for sådan et
indkøb? Er selvfølgelig klar over at mange faktorer spiller ind på prisen,
men er alligevel nysgerrig efter om I måtte have et skud/erfaringer.
Jeg har forgæves holdt øje med eBay, men måske er det i Tyskland man skal
prøve heldet? Modtager meget gerne forslag til steder jeg kan "lede".
På forhånd tak
Studen
| |
John Jensen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 12-11-04 08:27 |
|
"Studen" <studenREM@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4194080b$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tjaa, et mærkeligt/svært spørgsmål, men jeg er på jagt efter subject. Med
> komplet mener jeg med hele balladen, bremser, skiver, hjul osv.
>
> Kunne der være én der havde et bud på hvad kommer til bløde for sådan et
> indkøb? Er selvfølgelig klar over at mange faktorer spiller ind på prisen,
> men er alligevel nysgerrig efter om I måtte have et skud/erfaringer.
>
> Jeg har forgæves holdt øje med eBay, men måske er det i Tyskland man skal
> prøve heldet? Modtager meget gerne forslag til steder jeg kan "lede".
>
>
> På forhånd tak
>
> Studen
>
> Der er jo stumpemarked i Herning imorgen lørdag, det var måske et sted at
kigge, der plejer at være
alle mulige & umulige ting af enhver karakter.
/ John
| |
Studen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 12-11-04 18:40 |
|
"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:4194658d$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Der er jo stumpemarked i Herning imorgen lørdag, det var måske et sted at
> kigge, der plejer at være
> alle mulige & umulige ting af enhver karakter.
>
> / John
Desværre jeg københavner, så den går nok ikke. Havde ellers været fedt
| |
MKS - 74 (12-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 12-11-04 18:55 |
|
On Fri, 12 Nov 2004 18:39:41 +0100, "Studen" <StudenFJERN@gmail.com>
wrote:
>Desværre jeg københavner, så den går nok ikke. Havde ellers været fedt
Jamen halløj, telefonen er da opfundet og der er sikkert mængder
herfra der skal til "stump" imorgen i Herning, så hvis du nu smed
eksempelvis et mobilnr. her kunne det da være at der var en herfra der
fik øje på noget brugbart og satte dig i kontakt med en evt.
sælger....
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
MKS - 74 (12-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 12-11-04 09:44 |
|
On Fri, 12 Nov 2004 01:47:07 +0100, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:
>Jeg har forgæves holdt øje med eBay, men måske er det i Tyskland man skal
>prøve heldet?
Jeg vil nu mene at du nu nok kan finde stumperne på eBay, men det
problematiske i den sammenhæng kan måske være at du havde tænkt dig
det hele samlet og så bliver det straks værre og bliver mere en opgave
for en hugger der har hele cykler stående til ophug, men det bliver
det nu nok næppe billigere af, slet ikke hos en dansk. eBay-sælgere er
godt klar over at en cykel i stumper giver klart mere end hele cykler
og de fleste vil derfor tit udbyde mindre dele end en komplet forende,
omend det da _er_ set. Er du klar på at opdele op i flg dele (der er
typiske udbud på eBay) skulle det være et overkommeligt projekt med en
nogenlunde tidshorisont.
PC25/PC31-dele :
Komplet forgaffel - ca. pris 1500-2000 kr
komplet forhjul med skiver - ca. pris 500-1000 kr.
komplet forbremse - ca. pris 500 kr
Priserne estimater på typiske slutpriser baseret på dele jeg enten har
købt eller auktioner jeg har fulgt. er man heldig findes det
undertiden endnu billigere (jeg købte f.eks en komplet (ben+broer)
PC31-forgaffel i perfekt stand for 120 Euro til en fætter der havde
lidt svært ved at holde balancen på sin CBR), og har man travlt kan
man evt. blive nød til at byde lidt mere.
En komplet PC25/PC31 forende hos en dansk hugger vil nok min. beløbe
sig til 4-6.000 kr, En tysk do billigere, men så kommer der dyrere
fragt oveni.
Svaret på hvad sådan en forende kan koste må altså være 3.-6.000 kr
afhængig af om du _må_ have en samlet eller selv kan samle den
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Studen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 12-11-04 18:48 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
news:1cr8p0plq1i8sg1pg2u03pi4p56i1kpgk0@4ax.com...
> On Fri, 12 Nov 2004 01:47:07 +0100, "Studen" <studenREM@gmail.com>
> wrote:
> Jeg vil nu mene at du nu nok kan finde stumperne på eBay, men det
> problematiske i den sammenhæng kan måske være at du havde tænkt dig
> det hele samlet og så bliver det straks værre og bliver mere en opgave
> for en hugger der har hele cykler stående til ophug, men det bliver
> det nu nok næppe billigere af, slet ikke hos en dansk. eBay-sælgere er
> godt klar over at en cykel i stumper giver klart mere end hele cykler
> og de fleste vil derfor tit udbyde mindre dele end en komplet forende,
> omend det da _er_ set.
Tjaa, det er bestemt ikke et must at købe skidtet samlet. Som du selv
skriver ved sælgerne godt at de får en højere pris ved at dele det op.
Derfor må det vel også nødvendigvis være billigere at købe en samlet (selvom
det bliver svært at finde)!? Desuden sparer jeg på den måde også en masse i
fragt. En forsendelse må jo være at foretrække i stedet for 5små.
> PC25/PC31-dele :
>
> Komplet forgaffel - ca. pris 1500-2000 kr
> komplet forhjul med skiver - ca. pris 500-1000 kr.
> komplet forbremse - ca. pris 500 kr
Syntes jeg nu lyder meget rimeligt. Desværre har jeg bare ikke rigtigt stødt
på de priser men det kommer vel...
> En komplet PC25/PC31 forende hos en dansk hugger vil nok min. beløbe
> sig til 4-6.000 kr, En tysk do billigere, men så kommer der dyrere
> fragt oveni.
> Svaret på hvad sådan en forende kan koste må altså være 3.-6.000 kr
> afhængig af om du _må_ have en samlet eller selv kan samle den
Egentligt meget rimeligt. Jeg må bare holde øjnene åbne. Kan du evt.
anbefale nogle gode steder at kigge i Tyskland?
Hilsen
Studen
| |
MKS - 74 (12-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 12-11-04 19:07 |
|
On Fri, 12 Nov 2004 18:47:30 +0100, "Studen" <StudenFJERN@gmail.com>
wrote:
>Derfor må det vel også nødvendigvis være billigere at købe en samlet (selvom
>det bliver svært at finde)!? Desuden sparer jeg på den måde også en masse i
>fragt. En forsendelse må jo være at foretrække i stedet for 5små.
I forhold til den samlede pris vil du nu ikke spare så vældig meget i
fragt men jo det vil naturligvis være billigere, men altså også
temmelig meget sværere at finde, det er kun et spørgsmål om hvor lang
tid du vil vente...
>Syntes jeg nu lyder meget rimeligt. Desværre har jeg bare ikke rigtigt stødt
>på de priser men det kommer vel...
Altsammen dele der hver for sig dukker op med jævne mellemrum, så
ingen af disse dele burde du vente alt for længe på, 2-4 uger vil jeg
tro - jo mere erfaring man har med eBay jo billigere bliver det også
idet man bliver bedre til at skelne skidt fra kanel og eksempelvis at
detektere når en auktion bliver unaturligt budt op...
>Egentligt meget rimeligt. Jeg må bare holde øjnene åbne. Kan du evt.
>anbefale nogle gode steder at kigge i Tyskland?
Jeg bruger ikke tyske huggere, idet eBay er langt-langt billigere, men
du kan finde en ret ekstensiv liste over tyske huggere her :
< http://www.vfr.dk/Information/Artikler/Artikler/MC%20ophuggere%20i%20Tyskland/HTML/MC%20ophuggere%20i%20Tyskland.htm>
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Studen (13-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 13-11-04 00:08 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
news:78u9p0dvof4e75brpqlc7j44m1r0186i67@4ax.com...
>jo mere erfaring man har med eBay jo billigere bliver det også
> idet man bliver bedre til at skelne skidt fra kanel og eksempelvis at
> detektere når en auktion bliver unaturligt budt op...
>
> Jeg bruger ikke tyske huggere, idet eBay er langt-langt billigere, men
> du kan finde en ret ekstensiv liste over tyske huggere her :
>
> < http://www.vfr.dk/Information/Artikler/Artikler/MC%20ophuggere%20i%20Tyskland/HTML/MC%20ophuggere%20i%20Tyskland.htm>
Tak for det! Er det ikke rigtigt fattet, at det er de tyske eBay sælgere man
skal satse på for størst besparelse? Jeg mener fragtpriserne fra England og
USA er vist rimeligt pebrede!?
| |
MKS - 74 (13-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 13-11-04 00:34 |
|
On Sat, 13 Nov 2004 00:08:21 +0100, "Studen" <studen@gmail.com> wrote:
>Tak for det! Er det ikke rigtigt fattet, at det er de tyske eBay sælgere man
>skal satse på for størst besparelse?
Det er ganske rigtigt her ja, gælder for mange cykler/dele og bestemt
for en cykel som CBR600.
>Jeg mener fragtpriserne fra England og
>USA er vist rimeligt pebrede!?
Som hovedregel ja, enkelte sælgere har dog specielle fragtaftaler som
gør at UK i det mindste ikke helt kan afskrives, men der er ganske
enkelt flest CBR-dele udbudt på eBay.de og såvel cykler som dele
generelt i bedre stand IME hos tyskerne...mine eBay-køb er ca fordelt
med 90% i D, og 10% for UK+US.
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-11-04 21:47 |
|
Studen <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4194f558$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:4194658d$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> Der er jo stumpemarked i Herning imorgen lørdag, det var måske et sted
> >> at kigge, der plejer at være alle mulige & umulige ting af enhver karakter
>
> Desværre jeg københavner, så den går nok ikke. Havde ellers været fedt
Bæltskrækker :-|
--
Armand.
| |
Studen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 12-11-04 23:27 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:cn37gp$bea$1@abbeden.bunk.cc...
> Bæltskrækker :-|
>
> --
> Armand.
:) Tja det kan måske lyde sådan, meeen har 10gode grunde til ikke at fare
på udflugt i morgen.
Studen
| |
MKS - 74 (13-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 13-11-04 13:35 |
| | |
MKS - 74 (13-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 13-11-04 14:08 |
| | |
Studen (13-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 13-11-04 17:22 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
news:go1cp09f2816atc4j9d5emvrvb9oiqv9le@4ax.com...
> On Sat, 13 Nov 2004 13:35:18 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
> wrote:
> Komplet forbremse PC25 :
>
>
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49794&item=7933098214&rd=1
>
> Komplet forgaffel PC25 :
>
>
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49806&item=7933104931&rd=1
>
> Endda samme sælger så du sparer porto hvis du køber begge dele - Kom
> så ikke og sig at der ikke er service... .
Smukt, smukt og atter smukt! Jeg havde set gaflen men af én eller anden
grund ikke "broen". Jeg mener at have fundet ud af at det er pc31 jeg skal
gå efter da 25'eren har smalt fordæk!? Anyway, mange tak for linksne. Nu
håber jeg bare de andre købere kan holde sig i skindet så jeg kan være med.
Tak for hjælpen
Studen
| |
MKS - 74 (13-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 13-11-04 17:49 |
|
On Sat, 13 Nov 2004 17:21:42 +0100, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:
>Smukt, smukt og atter smukt! Jeg havde set gaflen men af én eller anden
>grund ikke "broen". Jeg mener at have fundet ud af at det er pc31 jeg skal
>gå efter da 25'eren har smalt fordæk!?
Nøh - jeg tror du blander tingene lidt sammen, både PC25 og PC31 kører
med 3.5" forfælg (og 120/60-dæk), derimod er bagfælgen på PC31 en
lille smule bredere (5.0") mod 4.5" på PC25'eren, begge dog med 160/60
- Desuden også lidt forskel på bremseskiverne m.v., alt andet lige dog
naturligvis bedst at gå efter det nyeste, men nok også lidt dyrere,
det afhænger dog fuldstændig af hvad du egentlig har tænkt dig at
bruge det til
>Anyway, mange tak for linksne. Nu
>håber jeg bare de andre købere kan holde sig i skindet så jeg kan være med.
Ellers dukker der nok noget andet op....Der er nok af skidtet i omløb.
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Studen (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 14-11-04 00:46 |
|
OK havde åbenbart fået den galt i halsen.. Nu hvor du er så smukt i gang med
at øse ud af din viden, kan du så fortælle mig om der nogen forskelle på
gaflerne fra F2 og F3 - mht. længde, fjedre osv? Jeg kan sgu ikke rigtigt
finde disse data nogen steder... (hvis der er et godt sted at finde det så
smid endelig et link)
Tak igen
Studen
| |
MKS - 74 (14-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 14-11-04 08:16 |
|
On Sun, 14 Nov 2004 00:46:16 +0100, "Studen" <StudenFJERN@gmail.com>
wrote:
>OK havde åbenbart fået den galt i halsen.. Nu hvor du er så smukt i gang med
>at øse ud af din viden, kan du så fortælle mig om der nogen forskelle på
>gaflerne fra F2 og F3 - mht. længde, fjedre osv?
Det er der, men for at forstå det skal man nok ha' lidt baggrund
først, en F generation kører i 4 år med en ½-opgradering hvert 2. år
F2 (PC25) findes således i 2 versioner, en 1991-1992 model og en
1993-1994 model, forgaflerne på disse er vidt forskellige, F3 (PC31)
ligeledes i en 1995-1996 model og en 1997-1998 model, forgaflerne på
disse er heller ikke helt identiske (omend meget ens), jeg mener uden
dog at være 100% sikker at 1993-1994 PC25 model og 1995-1996 PC31
model har identiske gafler.
> Jeg kan sgu ikke rigtigt
>finde disse data nogen steder... (hvis der er et godt sted at finde det så
>smid endelig et link)
Lige præcis hvor lange fjedre osv. kunne jeg måske nok finde, men det
vil nok føre lidt for vidt, istedet kan du få lidt hjælp til selvhjælp
så du selv kan gå ind og tjekke microfiches, så du kan se forskellene
på de enkelte årgange (også på andre dele end lige forgaflen) omend
ikke absolutte data, får du behov for disse på helt specifikke ting så
spørg bare igen, men at liste alle forskelle på alle ting, det gider
jeg simpelthen ikke :
http://www.bike-parts.fr/index.php?newlang=english
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-11-04 13:04 |
|
MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g40ep0tlsvighp872iv4rf5as0chhhbjkh@4ax.com...
> On Sun, 14 Nov 2004 00:46:16 +0100, "Studen" <StudenFJERN@gmail.com>
>
> > ................................Nu hvor du er så smukt i gang med
> >at øse ud af din viden, kan du så fortælle mig om der nogen forskelle på
> >gaflerne fra F2 og F3 - mht. længde, fjedre osv?
>
> Lige præcis hvor lange fjedre osv. kunne jeg måske nok finde, men det
> vil nok føre lidt for vidt, istedet kan du få lidt hjælp til selvhjælp
> så du selv kan gå ind og tjekke microfiches, så du kan se forskellene
> på de enkelte årgange (også på andre dele end lige forgaflen) omend
> ikke absolutte data, får du behov for disse på helt specifikke ting så
> spørg bare igen, men at liste alle forskelle på alle ting, det gider
> jeg simpelthen ikke :
Omkring lige disse sager er "MC-Nøglen" fra Max's MC Import faktisk et godt
værktøj:
Max sælger såvel Wirth forgaffelfjedre og teleskop-rør og pakdåser til
forgaflen, og gennem de detaljer der er opført i listerne af de enkelte
produkter kan man vurdere om der hører forskellige dimensioner til de
forskellige årgange. Da der ikke er opgivet den specifikke længde af
fjedrene, er det i MC-nøglens liste af forgaffel-inderrør at man skal
finde de faktiske detaljer.
For listen af pakdåser gælder det også at man kan se om det er de samme
pakdåser der bruges til de indbyrdes årgange, og da deres dimension
ligeledes er opgivet (á inderdiameter/yderdiameter/tykkelse) kan man også
aflæse en given forskel (pakdåsens inderdiameter = diameteren på
teleskopets
inderrør)!
Når nu jeg har fat i kataloget alligevel kan jeg lige referere derfra:
Jvf. pakdåsedimensionerne fremgår flg:
F1 har 37mm inderrør
F4 har 43mm inderrør
Alt derimellem har 41mm inderrør
Jvf. listen med teleskoprør fremgår det at længden af inderrøret springer
for samme tre modellers vedkommende á hhv. 633mm; 598mm og 587mm !
I en tråd omkring forgafler til RD350 konkluderedes at grunden til at de
tidligste modeller samtidig havde de korteste teleskoprør var at de kørte
med traditionel styr, hvorimod de senere havde et clip-on styr der var
monteret over øverste bro og derfor havde behov for en mer-længere på
teleskoprøret der svarede til gennemstikket for clip-on montagen. Hvis du
nær kigger på billeder af de forskellige modeller vil det sikkert vise sig
at F1'erens længere teleskoprør skyldes samme montage, hvor de senere
modeller har styret monteret under øverste forgaffelbro :-/
Slut på Armands lynkursus i at læse mellem linier - Tilbage er så at alt
det eksteriøre, á montage af skærm og forbremse-calibre, foraksel-diameter
og
-udformning, samt afstanden mellem teleskoperne jo kan variere uden at
være til at læse ud fra disse lister!
--
Armand.
| |
MKS - 74 (14-11-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 14-11-04 13:45 |
|
On Sun, 14 Nov 2004 12:04:27 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:
>Slut på Armands lynkursus i at læse mellem linier - Tilbage er så at alt
>det eksteriøre, á montage af skærm og forbremse-calibre, foraksel-diameter
>og
>-udformning, samt afstanden mellem teleskoperne jo kan variere uden at
>være til at læse ud fra disse lister!
Honda har det med at ændre småting, så tingene ikke umiddelbart passer
sammen, så det kan derfor være lidt vanskeligt at give absolutte
garantier for at ting fra forskellige F'ere (F2-F2½-F3-F3½) passer
sammen uden tilpasning, tit er det dog enten præcis samme del, med
samme reservedelsnr. eller en del der passer umiddelbart over.
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (15-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-11-04 20:23 |
|
MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rfkep0hdhvnn6afb8hdm3s9qdd1lmn8vi5@4ax.com...
> On Sun, 14 Nov 2004 12:04:27 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
> (Armand) wrote:
>
> >...............Tilbage er så at alt det eksteriøre, á montage af skærm og
> > forbremse-calibre, foraksel-diameter og -udformning, samt afstanden
> > mellem teleskoperne jo kan variere uden at være til at læse ud fra disse
> > lister!
>
> Honda har det med at ændre småting, så tingene ikke umiddelbart passer
> sammen, så det kan derfor være lidt vanskeligt at give absolutte
> garantier for at ting fra forskellige F'ere (F2-F2½-F3-F3½) passer
> sammen uden tilpasning, tit er det dog enten præcis samme del, med
> samme reservedelsnr. eller en del der passer umiddelbart over.
Jup!
Men når det drejer sig om en komplet forgaffel er slige detaljer vel
egentlige irrelevante :-/
Studen er jo noget diskret omkring brugen, og det tolker jeg efterhånden
som
at det er et projekt til Katana'en som han ikke gider flames for, og i fald
at det drejer sig om en sådan ombygning ligger problemet formodentlig
omkring tilpasning af kronrørsakslens længde og leje-tilpasning samme sted,
ligesom at der formodentlig bliver et problem med "at nå ned til jorden"
med
et 16" system hvis/når det drejer sig om en model der ikke tidligere har
været bestykket med 16" forhjul. I så tilfælde er det væsentligt at måle
højden af øverste forgaffelbro på begge modeller inden køb, så man ved
hvilke problemer man står med deromkring :-|
--
Armand.
| |
Studen (15-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 15-11-04 20:52 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:cnavmo$ah1$1@abbeden.bunk.cc...
> Studen er jo noget diskret omkring brugen, og det tolker jeg efterhånden
> som at det er et projekt til Katana'en som han ikke gider flames for
Fuldstændigt rigtigt mht. at det drejer sig om katanaen. Dog kommer det som
en overraskelse at jeg skulle have været mistænkelig diskret ang dette. Det
har i hvert fald aldrig været intentionen....
>-og i fald
> at det drejer sig om en sådan ombygning ligger problemet formodentlig
> omkring tilpasning af kronrørsakslens længde og leje-tilpasning samme
> sted,
> ligesom at der formodentlig bliver et problem med "at nå ned til jorden"
> med et 16" system hvis/når det drejer sig om en model der ikke tidligere
> har
> været bestykket med 16" forhjul.
Jeg går efter en forgaffel med 17". Den gamle katana har 19" så det ville
hjælpe kraftigt på det. Mht kronrørsaksel og lejer har jeg andetsteds læst
mig frem til at skidtet skulle passe sammen direkte. Jeg prøver nu at finde
ud af PRÆCIST hvilke forgafler hvor det er tilfældet.
>I så tilfælde er det væsentligt at måle
> højden af øverste forgaffelbro på begge modeller inden køb, så man ved
> hvilke problemer man står med deromkring :-|
>
> --
> Armand.
Tak for tippet. Jeg har heldigvis også fået allieret mig med nogle tyske
katana-freaks. Meget hjælpsomme og med kæmpe viden om kat.ombygninger.
Mvh
Studen
| |
Armand (16-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-11-04 22:06 |
|
Studen <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419908eb$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:cnavmo$ah1$1@abbeden.bunk.cc...
> > Studen er jo noget diskret omkring brugen, og det tolker jeg efterhånden
> > som at det er et projekt til Katana'en som han ikke gider flames for
>
> Fuldstændigt rigtigt mht. at det drejer sig om katanaen. Dog kommer det
som
> en overraskelse at jeg skulle have været mistænkelig diskret ang dette.
Det
> har i hvert fald aldrig været intentionen....
Jeg har ikke skrevet "mistænkelig"!
Jeg trøster mig dog med at jeg havde tolket "fraværet af påtænkt brug"
rigtigt
>
> > ...... og i fald at det drejer sig om en sådan ombygning ligger
> > problemet formodentlig omkring tilpasning af kronrørsakslens længde og
> > leje-tilpasning samme sted, ligesom at der formodentlig bliver et problem
> > med "at nå ned til jorden" med et 16" system hvis/når det drejer sig om
> > en model der ikke tidligere har været bestykket med 16" forhjul.
>
> Jeg går efter en forgaffel med 17".
Selvfølgelig!
De 16" var en refleks i en gammel stodders hjerne
> ....... Den gamle katana har 19" så det ville hjælpe kraftigt på det.
Utvivlsomt; men så meget desto større grund til at måle den
faktiske´"byggelængde" så du ikke ender med at "køre ned af bakke" på
Katana'en
> ............Mht kronrørsaksel og lejer har jeg andetsteds læst
> mig frem til at skidtet skulle passe sammen direkte. Jeg prøver nu at
> finde ud af PRÆCIST hvilke forgafler hvor det er tilfældet.
Også her kan man bruge MC-Nøglen til reference:
Selvom der ikke opgives lejestørrelser, så har alle CBR 600 samme
lejenummer, men da ikke én Suzuki bruger dét nummer tror jeg ikke at
ombygning á incl. forgaffelbroer + kronrør er så problemfrit igen
F1'eren deler til gengæld teleskop-dimension (á Ø37mm) med GSX750'erne, så
det kan være ombygning á Honda-gaflen i Katana'ens broer du har hørt om -
dét kræver så til gengæld at afstanden imellem benene (á Ø37-huller i
broerne) matcher og det lyder usandsynligt med den forskel på fælg og
dækbredde der er imellem de to konstruktioner. Forøvrigt tror jeg at
F1'eren
li'godt kører med 16" :-/
GSX750 deler til gengæld kronrørslejer med GSX750ES, hvorved at en komplet
forgaffel fra en sådan sandsynligvis vil ryge ubesværet på, og ES'erens
16" forhjul vil også være en gevinst i forholdt til Katana'ens 19"!
--
Armand.
(der dog synes at Katana'en er for særegen og sjælden til at bygge om med
sådant noget pop - lidt ligesom at bygge skivebremser på en Nimbus :-| )
| |
Studen (16-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 16-11-04 23:30 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:cndq41$d5k$1@abbeden.bunk.cc...
>
> Jeg har ikke skrevet "mistænkelig"!
> Jeg trøster mig dog med at jeg havde tolket "fraværet af påtænkt brug"
> rigtigt
:)
> Utvivlsomt; men så meget desto større grund til at måle den
> faktiske´"byggelængde" så du ikke ender med at "køre ned af bakke" på
> Katana'en.
Helt enig - det skal gå rigtigt for sig. Som du vist allerede har luret, er
jeg stor tilhænger af at benytte nettets lyksagligheder. Jeg er derfor igang
med en meget grundig undersøgelse af hvad jeg kan og ikke kan bruge. Al
respekt for dig og MC-nøglen, men hvis jeg af 2-3 uafhængige kilder får at
vide at en bestemt løsning virker så er jeg altså overbevist :)
> Også her kan man bruge MC-Nøglen til reference:
> Selvom der ikke opgives lejestørrelser, så har alle CBR 600 samme
> lejenummer, men da ikke én Suzuki bruger dét nummer tror jeg ikke at
> ombygning á incl. forgaffelbroer + kronrør er så problemfrit igen
Mht. kronrør skulle det være perfect match. Det er rigtigt at der er et
lille problem mht. lejer. Cbr'en bruger "ballbearings" (kuglelejer?) mens
katanaens er lidt anderledes. Løsningen skulle vist være ganske simpel, men
skal lige have lidt flere detaljer fra min katana-pusher.
> F1'eren deler til gengæld teleskop-dimension (á Ø37mm) med GSX750'erne, så
> det kan være ombygning á Honda-gaflen i Katana'ens broer du har hørt om
Nope - det er hele gaflen "de" smækker over.
> GSX750 deler til gengæld kronrørslejer med GSX750ES, hvorved at en komplet
> forgaffel fra en sådan sandsynligvis vil ryge ubesværet på, og ES'erens
> 16" forhjul vil også være en gevinst i forholdt til Katana'ens 19"!
Ok - tak for tippet. En overvejelse værd, men vil forløbigt forfølge
cbr-løsningen.
> --
> Armand.
> (der dog synes at Katana'en er for særegen og sjælden til at bygge om med
> sådant noget pop - lidt ligesom at bygge skivebremser på en Nimbus :-| )
Delvist enig. Jeg er utroligt glad for den lidt specielle katana, men syntes
faktisk ikke mine planer fratager den charmen. Jeg har efterhånden set
100vis af billeder af ombyggede katanaer og nogle går da helt klart langt
over stregen, men mange er rigtigt lækre. Det er helt utroligt som den
maskine appellerer til modifikation. Her et par links til hvad man drive det
til hvis pengepungen og fritiden er til det.
http://www.netmove.co.jp/yoshimura/english/complete_katana.html Det ypperste
i mine øjne
http://oldskoolsuzuki.info/index.htm?/cgi-bin/album/album.pl~main Supergod
side med en masse vanvittige ombyggere
http://banditsimpson.piranho.com/Bilder/japan/data/img64.html En masse lækre
japanske ombyninger.
Mange tak for dit engagement. Bare vent og se, det skal nok blive et hit ;)
Studen
| |
Armand (18-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-11-04 01:12 |
|
Studen <studenREM@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419a7f54$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:cndq41$d5k$1@abbeden.bunk.cc...
> >
>
> > ............. men så meget desto større grund til at måle den
> > faktiske´"byggelængde" så du ikke ender med at "køre ned af bakke" på
> > Katana'en.
>
> Helt enig - det skal gå rigtigt for sig. .....................
> Al respekt for dig og MC-nøglen, men hvis jeg af 2-3 uafhængige kilder får at
> vide at en bestemt løsning virker så er jeg altså overbevist :)
Og frem for alt bliver mine skematiske vurderinger klart trumfet af tip fra
folk der vitterligt HAR stået med fingrene i sagen!!
Jeg mener dog at en CBR-gaffel måske er overkill, derved at katana'en ikke
kommer til at køre som en CBR p.g.a. forgaflen, og at forskellen i
køreegenskaber til sammenligning med en 16" ES-forgaffel nok vil være
marginal, og måske ligefrem til ES-stumpens fordel :-/
Og så er der lige min sædvanlige tunings-flame:
Det er for dyrt at tune, og det gælder også sådanne stel-tuninger som
denneher!
Indkøb og montering er i den sidste ende spildt og dé penge ville være
bedre gemt til at skyde i det næste køretøj (=med en lignende
dækbestykning?) :-|
I tilgift skamferer man IMHO en sand klassiker ved at bygge om på en
Katana (Katana-serien ér faktisk rimelig limiteret på verdensplan,
eftersom det er et europæisk efterdesign (af den tyske designer: Muth) af
GSX750F) :-|
Endelig finder jeg det paradoksalt at du så tidligt efter at have
erhvervet dig modellen, begynder at pille ved sådanne detaljer :-/ Kunne
den f.eks ikke bedre trænge til et par nye bagstøddæmpere eller blot til
at få skiftet olien i fogaflen??
--
Armand.
| |
Studen (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 19-11-04 00:37 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:cngpcj$rid$1@abbeden.bunk.cc...
> Og så er der lige min sædvanlige tunings-flame:
> Det er for dyrt at tune, og det gælder også sådanne stel-tuninger som
> denneher!
> Indkøb og montering er i den sidste ende spildt og dé penge ville være
> bedre gemt til at skyde i det næste køretøj (=med en lignende
> dækbestykning?) :-|
Delvist enig. Alligevel tiltaler det mig, da jeg for et overskueligt beløb
får en federe cykel (imho) som samtidigt kører bedre. Jeg får desuden ikke
råd til en ny MC de næste MANGE år da SU og MC er træls kombo. Samtidigt
håber jeg - måske lidt halvnaivt - at katanaen skal følge mig i maaaange år
:)
> I tilgift skamferer man IMHO en sand klassiker ved at bygge om på en
> Katana (Katana-serien ér faktisk rimelig limiteret på verdensplan,
> eftersom det er et europæisk efterdesign (af den tyske designer: Muth) af
> GSX750F) :-|
Skamferer og skamferer. Stærke ord. Al respekt for en ægte purist, men mine
trods alt overskuelige ændringer syntes jeg bestemt ikke er en skamfering.
Jeg kan da godt følge dig i "romantiske" ved at bibeholde en klassiker, men
i min bog forbedrer jeg den bare en lille smule, og dens udseende vil være
meget tæt på originalt (bortset fra at en tidligere ejer jo har skamferet
den med farvevalg :( Desuden regner jeg heller ikke med at skaffe mig af med
de udskiftede dele, hvis jeg en dag skulle gå hen og blive nostalgisk.
> Endelig finder jeg det paradoksalt at du så tidligt efter at have
> erhvervet dig modellen, begynder at pille ved sådanne detaljer :-/
Skal man have haft en maskine længe inden man har ret til konstruktive
forbedringer? Og at det tilmed skulle være paradoksalt, det finder jeg mig
simpelthen ikke i ;)
>Kunne den f.eks ikke bedre trænge til et par nye bagstøddæmpere eller blot
til
> at få skiftet olien i fogaflen??
Sjovt du nævner det. Jeg købte et par nye dæmpere over eBay.de for et par
måneder siden. Da jeg havde betalt berlineren hans 80EUR valgte r*vhullet at
trække stikket og har ignoreret mig siden. Selvfølgelig er hans (ret gamle)
eBay konto blevet lukket, men her står jeg med tårer i øjnene... Nedtur. Nu
er et nyt par købt, og jeg holder vejret i spænding, mens jeg afventer endnu
en germaners nåde. Mht. forgaffelolie er det ene ben ganske rigtigt utæt og
skal have noget nyt sovs... (man skulle jo tro du havde forbindelser eller
var halvsynsk :)
Med venlig hilsen
Studen - Registreret katana skamferer ;)
| |
Ukendt (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-04 09:22 |
|
Studen skrev i meddelelsen
<419d3211$0$86963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Skal man have haft en maskine længe inden man har ret til konstruktive
>forbedringer? Og at det tilmed skulle være paradoksalt, det finder jeg mig
>simpelthen ikke i ;)
Ja da, Det er lidt ligesom med tømrerlærlingen, han skal skrue
skruerne hele vejen i, tømrersvenden må slå skruen halvt i, og skrue resten
af vejen. Mester må slå skuen hele vejen i.
mvh
Orla
>Med venlig hilsen
>
>Studen - Registreret katana skamferer ;)
>
>
| |
Armand (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-11-04 17:29 |
|
Studen <studenREM@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419d3211$0$86963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:cngpcj$rid$1@abbeden.bunk.cc...
> > Og så er der lige min sædvanlige tunings-flame:
> > Det er for dyrt at tune, og det gælder også sådanne stel-tuninger som
> > denneher!
> > .............................
> > Kunne den f.eks ikke bedre trænge til et par nye bagstøddæmpere eller
> > blot til at få skiftet olien i forgaflen??
>
> Sjovt du nævner det. Jeg købte et par nye dæmpere over eBay.de for et par
> måneder siden. Da jeg havde betalt berlineren hans 80EUR valgte r*vhullet
> at trække stikket og har ignoreret mig siden. Selvfølgelig er hans (ret
> gamle) eBay konto blevet lukket, men her står jeg med tårer i øjnene...
Nedtur.
> ..............Mht. forgaffelolie er det ene ben ganske rigtigt utæt og
> skal have noget nyt sovs... (man skulle jo tro du havde forbindelser eller
> var halvsynsk :)
Ooh! Hvad min krystalkugle ikke har vist i tidens løb - Du skulle bare
vide!
> Studen - Registreret katana skamferer ;)
I den sidste ende er det jo også blot en skruzuki, så slagt den da blot for
min skyld
--
Armand.
| |
|
|