skurende lyd
Fra : Thomas

Dato : 17-05-01 09:36

Ok det er måske lidt søgt at stille det her spørgsmål i en newsgroup, siden
jeg ikke har de vilde oplysninger at sende med spørgsmålet, men alligevel..

Jeg har den seneste tid oplevet en skurende lyd på min suzuki gs500e, når
jeg for eksempel kobler ud og triller det sidste styk op til et kryds eller
ligende. Det virker ikke som lyden er hastighedsafhængig, og den varierer
ikke alt efter om jeg bremser eller ej.

Hvis jeg stiller cyklen på central støttefod og drejer hjulene, så kan jeg
intet høre, men aligevel er lyden der (lyder som motoren) hvis jeg triller
afsted, kobler ud og endda slukker motoren... det virker som om den vokser
lidt når jeg svinger skarpt.

Jeg spekulerer lidt over hvad det kan være.. kæden kan give de symptomer? er
det motoren, selvom det høres ved slukket motor?
Nogen tip til at finde ud af hvad pokker det er?

Og ja jeg ved at der ikke er meget at gå efter, men måske lyder det som
noget en af i andre kender til..?? *håbe håbe*

Ellers må jeg vel lalle til en skruemester med den, da jeg jo er lidt lost.

Fra : Henry

Dato : 17-05-01 11:16

Tjek dine bremseklodser (både foran og bag på)! Hvis de er helt nedslidte
kører der metal mod metal og det lyder grimt og er MEGET usundt for skiverne
og for dig i en situation hvor der skal bremes hårdt!

Henry

Fra : Morten Juel

Dato : 17-05-01 11:44

Umiddelbart ville jeg måske sige udrykker lejet i koblingen !!
Men det er jo lidt svært at sige når man ikke selv har hørt det, men det
kunne være det jeg kune forstille mig hvad siger i andre ?

Mvh
Morten

Fra : boe

Dato : 17-05-01 11:57

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Umiddelbart ville jeg måske sige udrykker lejet i koblingen !!
> Men det er jo lidt svært at sige når man ikke selv har hørt det, men det
> kunne være det jeg kune forstille mig hvad siger i andre ?

Personligt siger jeg, at det leje skal være rykket ualmindelig langt ud for
at kunne støje med slukket motor. Forestiller du dig, at det skraber mod
asfalten, eller hvad

Bo, VF1000F

Fra : Morten Juel

Dato : 17-05-01 11:57

hehe nej
men hvis han nu ruller med koblingen inde, så vil det skure (hvis det er
døende) når baghjulet så triller rundt, trækkert kæden jo så koblingen

Mvh
Morten

Fra : boe

Dato : 17-05-01 12:04

> hehe nej
> men hvis han nu ruller med koblingen inde, så vil det skure (hvis det er
> døende) når baghjulet så triller rundt, trækkert kæden jo så koblingen

Ok, så han skal altså prøve med cyklen i frigear og se om dét ændrer noget.
HØRTE DU DET, THOMAS?
Det, der undrer mig lidt, er, at lyden ikke er hastighedsafhængig og at den
ikke ændrer sig ved brug af bremserne. Så kan det jo heller ikke være
bremserne, som Henry ellers foreslog? Jeg var ellers lidt hooked på den
forklaring...

Bo, VF1000F

Fra : Morten Juel

Dato : 17-05-01 12:13

> Ok, så han skal altså prøve med cyklen i frigear og se om dét ændrer
noget.
> HØRTE DU DET, THOMAS?
Det er lige hvad han skal

> Det, der undrer mig lidt, er, at lyden ikke er hastighedsafhængig
Det kan stadigt passe med et udrykkerleje, da det ved en defekt vil skure
hele tiden når det bare bevæger sig lidt !

Mvh
Morten

Fra : Thomas

Dato : 17-05-01 15:48

> Ok, så han skal altså prøve med cyklen i frigear og se om dét ændrer
noget.
> HØRTE DU DET, THOMAS?

jaja rolig nu

Nu har jeg testet noget mere..
Først og fremmest.. kæden kan give sig ca 2-2,5 cm mellem de to
ydrestillinger.. det virker lidt stramt, vel næppe for meget.
En anden ting, som jeg glemte at sige sidst var at problemet faktisk var
næsten helt væk for nogen dage siden, så skulle jeg ud på motorvejen og ned
af tilkørslen gav jeg den kraftig gas og kom også højt op i omdrejningerne,
og derefter var det tilbage, værre end før.
Jeg har tidligere oplevet at det ligesom bliver værst efter en god gang
acceleration.. det samme gælder en bankelyd som motoren også har, men jeg
læste somewhere her i gruppen at det var en alm. kendt lyd på modellen...?
Der var i hvert fald også en anden der havde lyden.

Ok .. testede om lyden var hastighedsuafhængig.. det var den faktisk ikke..
me bad Den er gear uafhængig... men det er jo så igen, når jeg har
koblet ud, så det siger måske intet.. Jeg kan bare ikke høre lyden hvis
motoren larmer for meget, så under alm kørsel ved jeg ikke hvordan den
lyder.

Prøvede også frigear, men som forventet så lød det ligesom når der var
koblet ud.
Så prøvede jeg at køre baglæns.. hehe ja det kan man faktisk godt, hvis man
sparker godt fra Der var lyden ca den samme.. jeg fik jo ikke helt samme
hastigheder, men det virkede ens.

Lyden virker som om den tiltager lidt når cyklen ligger ned i små skarpe
sving ved lav hastighed. Dette gælder for sving både til højre og venstre.

Sidste ting jeg opdagede var at man ikke skal køre med hovedet under armen
(øret til motoren) selvom man kører på små veje, men det vidste i vel

Håber der et sted i de forvirrende oplysninger ligger en bid info som lige
fortæller jer hvad der er galt... mig siger det ikke meget..
Prøvede dog at bemærke kædens hastighed i forhold til lyden, og .tja.. ved
godt nok ikke hvordan en for stram kæde lyder, men forventer noget lidt mere
rytmisk.. den her lyd er bare skurende, uden nogen særlig rytme.

Synes heller ikke umidelbart at det ser ud til at hjulet er trykket skævt i
monteringen, så kæden er lidt vredet.. det kunne vel ellers godt ske ved
kraftig acceleration.?

*suk* håber ikke det bliver dyrt :-/

Fra : Armand

Dato : 17-05-01 23:47

Thomas <feeling@home.now> skrev i en

> Nu har jeg testet noget mere..
> Først og fremmest.. kæden kan give sig ca 2-2,5 cm mellem de to
> ydrestillinger.. det virker lidt stramt, vel næppe for meget.

På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der lagt en historie om den ultimative
(dynamisk-visuelle) kæde-opspændings kontrol!
Check endelig den og find derved det RIGTIGE opspændings-mål for lige
dig og din model, såvel som argumenterne for en ordentlig opspænding!

Link: www.dmc-org.dk ! FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 10:26

> [...]
> Check endelig den og find derved det RIGTIGE opspændings-mål for lige
> dig og din model, såvel som argumenterne for en ordentlig opspænding!

Ok det var jo en god generel måde at finde kædejusteringen på.. har dog ikke
lige i dette minut mulighed for at få nogen til at køre ved siden af og
kigge, og jeg vil tro det ikke er så heldigt at jeg selv hænger på siden og
prøver at få øje på kæden

Jeg prøvede dog i går at stille cyklen på central støtteben, sætte den i
gear og give gas (og jo jeg overvejede hvad der ville ske hvis hjulet kom i
kontakt med jorden). Der oplevede jeg faktisk at det hakkede og rykkede i
kæden.. som om motoren gik lidt ujævnt, hvilket den egentlig ikke gjorde.
Er det mon det der menes med at den sitrer?

Kan også lige tilføje at hvis jeg triller udkoblet afsted, og så langsomt
slipper koblingen, så er det som om skurelyden stiger en smule i intensitet
i det koblingen slækkes.. det er dog sælve slækningen der ændrer lyden, og
ikke at der er koblet mere ind..
Hm.. sagt på en anden måde, koblingen slippes lidt og der nås et punkt hvor
den skurer mere end ellers, men kun indtil motoren er i samme fart som
hjulet igen.

Jeg skal nok lade være med at smide flere underlige halvdiagnoser herind
efter denne.. prøver nok bare at trække mekanikerbesøget lidt ud.

Fra : Henry

Dato : 18-05-01 11:13

> [...]
> lige i dette minut mulighed for at få nogen til at køre ved siden af og
> kigge, og jeg vil tro det ikke er så heldigt at jeg selv hænger på siden
Brug dog instruktionsbogen, den viser jo også hvordan man strammer kæde.

> [...]
> kæden.. som om motoren gik lidt ujævnt, hvilket den egentlig ikke gjorde.
> Er det mon det der menes med at den sitrer?
Dur ikke, hjulet er jo ubelastet og yder ikke modstand (lad nu være med at
bruge bremsen som belastning) det er en farlig leg du er igang med.

mvh
Henry

Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 11:58

> Brug dog instruktionsbogen, den viser jo også hvordan man strammer kæde.

Jeg har nok ikke sådan en bog liggende, siden jeg spørger.. vel? tsk tsk

> Dur ikke, hjulet er jo ubelastet og yder ikke modstand

Næ det er rigtigt nok. Prøvede det nu også mest for at se (høre) om jeg
kunne finde ud af hvor lyden kom fra.
Desuden kan man jo også bare bruge bagbremsen...

>(lad nu være med at bruge bremsen som belastning) det er en farlig leg du
er igang med.

ups.. det må jeg ikke...LOL.. nej jeg er klar over at det er mindre fikst at
stå og rode med på den måde, men jeg var maje maje forsigtig, og har ikke
tænkt mig at gøre det til en vane.

Fra : Armand

Dato : 18-05-01 15:16

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> Dur ikke, hjulet er jo ubelastet og yder ikke modstand

- - - - Tillige vil svingerens bevægelse, når modellen kommer på jorden
med piloten i sædet, kun medføre at kæden strammes op .
Derfor vil en opspænding der ser tilstrækkelig ud på centralbenet, kunne
være for stram alligevel =

Siikkert!
Men hvis du er det mindste i tvivl om den er for stram, så løsn den dog!
- En for stram kæde strækkes hurtigt (=$$ til indkøb af en ny)
- En for stram kæde belaster baghjulslejet/navlejet (= $$ til ny(e)
lejer!),
- En for stram kæde belaster gearkassens udgangsleje (=$$$$$$$$$$$$
til motorrep!)!

Du vil med lidt finfølelse tillige kunne mærke hvorvidt gearkassen
fungerer bedre efter at være løsnet (= kæden VAR tidligere for stram til
at
gearskift's fungerede ordentligt!).

Få fingeren ud og værktøjer frem!
--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 19:18

<snip en masse fornuftig snak>

> Få fingeren ud og værktøjer frem!

Såså rolig nu... ska' nok.. first thing tomorow.

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 01:09

> <snip en masse fornuftig snak>

> Såså rolig nu... ska' nok.. first thing tomorow.

Ja ja - Det er jo dine egne penge; og ultimativt(!) også dit eget
helbred (i fald at kæden sprænger af overbelastningen => stor mulighed
for baghjulsblokade!)
Og det tager velsagtens under 10 minutter, incl. ud/ind -pakning af
værktøjet, at udføre :-/

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 19-05-01 08:45

> [...]
> for baghjulsblokade!)
> Og det tager velsagtens under 10 minutter, incl. ud/ind -pakning af

Ja og nu er det morgen, og jeg har fået skrue tips, så nu skal det bare lige
holde op med at øse ned, og så...
Og jeg er klar over at det er noget pis hvis kæden sætter sig.. skal have
noget af en smart kobling for at få styr på cyklen i sådan en situation.

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 08:47

> .................................hvis kæden sætter sig.. skal have
> noget af en smart kobling for at få styr på cyklen i sådan en
situation.

G'morn

Rigtigt betragtet!
Mon ikke vi kan holde et par af gruppens ingeniører i ro hvis vi stiller
den opgave: En "kædelåsnings-glidekobling"

--
Armand (på vej ud i regnen - i haven)

Fra : Palle Madsen

Dato : 17-05-01 12:34

Thomas wrote:

> [...]
> ligende. Det virker ikke som lyden er hastighedsafhængig, og den varierer

Lyder mystisk hvis det ikke er hastighedsafhængigt og ikke forsvinder med
slukket motor.
Det skulle vel ikke være kommet efter en kædestramning ??
En kæde der er lidt for stram kunne godt opføre sig som beskrevet.

Palle

XS400
Z650