Motorcykel litteratur
Fra : Martin Leong

Dato : 09-11-04 18:00

Hej NG

Er der nogen der har nogen personlige erfaringer med bøger vedrørende
motorcykler? Jeg tænker specielt på de mere tekniske og "sportslige"
bøger...
Det er jo snart juleaften

Mvh
Martin Leong

Fra : Richard

Dato : 09-11-04 18:23

Martin Leong wrote:
> Er der nogen der har nogen personlige erfaringer med bøger vedrørende
> motorcykler? Jeg tænker specielt på de mere tekniske og "sportslige"
> bøger...

Ja...

> Det er jo snart juleaften

....god idé

Men hvad er din interesse? - mekanik, historie?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Martin Leong

Dato : 09-11-04 22:16

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> Ja...
> Men hvad er din interesse? - mekanik, historie?
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mest mekanikken...og ikke så gerne "forældet", dvs en nyere bog. Der må
meget gerne være aspekter af sportskørsel, f.eks. MotoGP osv...

Mvh
Martin Leong

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-11-04 22:37

Martin Leong wrote:
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
>
> Mest mekanikken...og ikke så gerne "forældet", dvs en nyere bog. Der
> må meget gerne være aspekter af sportskørsel, f.eks. MotoGP osv...

Jeg er for nylig blevet opmærksom på følgende bog: "Motorcycle
Turbocharging, Supercharging and Nitrous Oxide: A Complete Guide to Forced
Induction and its use on Modern Motorcycle Engines" af Joe Haile. Den lyder
som spændende læsning.

Ellers var det måske en idé at lave en søgning på f.eks. "Motorcycle" på
amazon.com? Jeg kunne forestille mig, der ville komme en pæn slat bøger
frem, og noget af det burde kunne fange din interesse.

--
Freddy
SV-R

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 10-11-04 19:49

> [...]
> Turbocharging, Supercharging and Nitrous Oxide: A Complete Guide to Forced
> Induction and its use on Modern Motorcycle Engines" af Joe Haile. Den
----------
-Den er lige røget på min ønskeliste.. :))

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Armand

Dato : 11-11-04 19:39

Freddy Lang wrote:

> Jeg er for nylig blevet opmærksom på følgende bog: "Motorcycle
> Turbocharging, Supercharging and Nitrous Oxide: A Complete Guide to
> Forced Induction and its use on Modern Motorcycle Engines" af Joe Haile.

Komplet guide?
Jeg tør æde min gamle AGV på at den danske Rofan kompressor ikke er med i
guiden :-|

--
Armand.
(der anbefaler mc-biblen: Peter Henshaw's mc-encyklopædi, og forøvrigt

Fra : Gert Schlæger

Dato : 11-11-04 21:53

Armand wrote:

> Komplet guide?
> Jeg tør æde min gamle AGV på at den danske Rofan kompressor ikke er med i
> guiden :-|

... en hel nyhedsgruppe venter med tilbageholdt åndedræt på at se, om du
skal tygge dig gennem en Agostini-bemalet AGV hjelm, så fibrene bagefter
kan bruges som tandtråd....

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 12-11-04 15:08

Gert Schlæger <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cn0jg5$mte$1@abbeden.bunk.cc...

> .. en hel nyhedsgruppe venter med tilbageholdt åndedræt på at se, om du
> skal tygge dig gennem en Agostini-bemalet AGV hjelm, så fibrene bagefter
> kan bruges som tandtråd....

Måske nok - Men det bliver ikke før der ligger en solid dokumentation for
omtale af Rofan'en!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 12-11-04 01:12

> [...]
> (der anbefaler mc-biblen: Peter Henshaw's mc-encyklopædi, og forøvrigt
> også den basale: "Motorcykelbogen" af Damkier)

Ja da jeg skrev om indholdet i bogen vedr. instrumentet til aflæsning af
luft benzin blandingen, i vist august måned, ville jeg jo også have oplyst
det hvis den anden nye ting på markedet, Rofanen, var i bogen.

Men en god bog med bl.a. mange detaljer som f.eks. den med BMW K100 der tog
kvartmile på 9 midt sekunder og udgangsfart over150 mph. og som blev
hurtigere end dette da den nederste kåbedel blev fjernet.

Men skal man have mere fysisk/videnskabelig forståelse for turboladere og
kompressorer skal man f.eks. over i klassikeren, Hugh MacInnes:
"Turbochargers", Corgy Bell´s: "Maximum Boost, Design, Testing and
Installating Turbocharger Systems" eller den nyere "Supercharged...." eller
Pat Ganahl: "Street Supercharging. Howto Install and Tune Blowers"; for at
nævne nogle af dem.

Men det skulle vel ikke vare så længe for der begynder at komme bøger
indeholdende Rofan.

For øvrigt har jeg ikke fået svar fra bl.a. K&N da jeg dengang skrev til dem
for at købe deres digital ur/instrument til at aflæse benzin luft
blandingen.

Gert

Fra : PCkurt

Dato : 12-11-04 09:20

hvor kan Rofan kompressor købes ??

Fra : Armand

Dato : 12-11-04 15:09

PCkurt <oz1hdl@hotmailFJERN.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zm_kd.387$vx.195@news.get2net.dk...

> hvor kan Rofan kompressor købes ??

Det er en dansk opfindelse og købes velsagtens hos fabrikanten. Prøv at
søge
lidt på navnet og du ender sikkert på fabrikantens HP!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 12-11-04 16:50

> [...]
> søge
> lidt på navnet og du ender sikkert på fabrikantens HP!

Jeg ved da godt at det er en dansk "opfindelse" for bl.a. var jeg til et
ingeniørmøde desangående for vist 3 ½ år siden. Hvorefter jeg sendte kopier
om den til "Racecar Engineering", som jo netop medtager den slags nye
forbedringer.

Hvor meget det er en ny opfindelse er vist straks sværere at udtale sig om,
for ligesom med Wankel motoren der jo nærmest var opfundet mange gange før
Wankel så er det jo mere det med for hvem det lykkes at få en idé/opfindelse
til at lykkes. Og for Wankel skriver man jo altid at det var Wankel der
først fik den til at være tæt så den virkede så godt at den var anvendelig.
Anvendelig da der var lave oliepriser for oliekrisen i efteråret 1973. Da
ville Mazda fabrikken jo lukke fordi de nærmest kun lavede biler med Wankel
motorer, og disse var nu fordyre at køre. De ansatte i Mazda fik standset
lukningen af fabrikken ved at gå ned i løn og så gik Mazda over til ikke
Wankel motorer.

For Rofan var det jo også problemet med at få tolerance målene til at
passe/finde de rette som jo tog år.

Og vedr. det med hvem der får en idé til at virke så ses der jo i Frank
Reuleaux: "The Kinematics of Machinery", som første gang blev trygt i 1876,
utalligt mange tegninger på bl.a. variationer af kompressor typer. Altså
paralleller til de roterende vi nu om dage altid ser på biler og
motorcykler.

Gert

Fra : Richard

Dato : 09-11-04 22:48

Martin Leong wrote:

> Mest mekanikken...og ikke så gerne "forældet", dvs en nyere bog. Der må
> meget gerne være aspekter af sportskørsel, f.eks. MotoGP osv...

Du kan sikkert få inspiration ved at søge på nøgleord i titler på:
bogpriser.dk/ - der både giver hit i danske og engelske Netboghandler
bookfinder.com - der giver internationale ditto

Husk at bøger sendt fra fx USA tillægges told og moms - og ved bøger
udsolgt fra forlaget skal du passe på "boghandlere" i Amazon's Marketplace
og under Abebooks: Mange lokker kunder til med korte leveringstider, men
forsøger først at skaffe de bestilte bøger, når ordren ligger i indbakken.
Reelt kan de intet sige om leveringstiden

Men herhjemme har bl.a. Birgers Billig Bøger og Køsters Boghandel i
Randers stort udvalg i mc-litteratur. Og MC Touring Klub offentliggør
deres lagerliste i Touring Nyt et par gange om året, men vist ikke på
Nettet...

God jagt - må du få en julegave, du har fortjent

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-11-04 23:39

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> writes:

> på amazon.com?

Af hensyn til told fra lande uden for EU, vil det
<http://www.amazon.co.uk> nok være et bedre valg.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R