Petersen wrote:
>>Der er en lille fælde:
>>Alle nye motorcykler der bliver indregistreret efter d. 30. juni, skal
>>overholde de nye Euro2-krav. Hvis ikke pågældende modeller har Euro-2'en,
>>er der ikke noget at sige til at forhandleren vil af med dem, men det er
>
> Men de fleste 2004 modeller overholder vel det krav ?
Næ, ikke nødvendigvis - reglen trådte jo først i kraft midt i året i DK
- men de 2005'ere, der importeres og udbydes til salg til
indregistrering i DK gennnem fabrikkernes officielle kanaler, gør
nødvendigvis
Endvidere forudsætter den dispensation, der tillader fabriksnye,
ikke-Euro 2-konforme mc'er at blive indregistret frem til 30. juni
2005, at mc'en blev importeret til DK inden 1. april 2004.
Og dispensationen er vel at mærke national, dvs. at den ikke gælder
mc'er, der er omfattet af lignende dispensationer ved registreing efter
1. juli 2004 i et andet EU-land. (Se evt.
<
www.motorhistorisk.dk/nyheder2004_4.htm> - nederst i rubrikken: "Nye
krav ved registrering af motorcykler og knallerter").
Fra den 1. april i år har de danske importører og forhandlere altså ikke
kunnet importere mc'er, der ikke overholdt Euro 2-normerne, med henblik
på at få dem indregistreret i perioden 1. juli 2004 - 30. juni 2005. Men
lur mig om ikke nogen gør det alligevel - vi må bare håbe, de ikke
forsøger at placere aben hos en uvidende forbruger
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK