veteraner står som skrot
Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 08-11-04 16:57

Ohøj folkens

Jeg har vist mulighed for at overtage en 4-5 gamle motorcykler fra
50'erne og 60'erne. De har alle stået udendørs i flere år uden
opmærksomhed fra ejers side. Og grunden til at de er blevet efterladt
til en stille død er vist, at ejer engang ikke anså dem for værd at
beskæftige sig med. Ifølge indehaver af kirkegården er det angiveligt
umuligt at finde registreringsattester for veteranerne. Hvis jeg kaster
mig over forsøg på istandsættelse, har jeg så overhovedet mulighed for
at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 17:06

.. Hvis jeg kaster
> mig over forsøg på istandsættelse, har jeg så overhovedet mulighed for
> at få dem indregistreret, og hvordan ?

Uden at vide det, ville jeg nok henvende mig på motorkontoret, mon ikke man
kan få nye papirere ud fra stelnumrene ?

Mvh
Morten

Fra : JAH

Dato : 08-11-04 17:28

Nej det kan man ikke, hvis de har været afmeldt mere end et år forsvinder
alle data ud af systemet, men hvis du ved hjælp af sælger kan finde ud af,
hvem der senest har haft dem registreret ja så er du meget bedre stillet

Jørgen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=736

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-11-04 19:57

"Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
> statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?

hvilke cykler er der tale om?

Mvh.
Asger

Fra : Hans Henriksen

Dato : 08-11-04 20:55

Hej
På motorkontoret kan du få en blanket du udfylder med de oplysninger du har,
stelnr. m.m. og gerne seneste registreringsnummer, hvis der er nogen der kan
huske det, den afleverer du på motorkontoret sammen med kr. 50,00 pr. stk.,
så skulle du få en ny reg. att. i løbet af ca. 8 dage.
Held med det.

Fra : Casper Jensen

Dato : 08-11-04 20:04

> [...]
> at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
> statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?

Mener at der skal udfyldes en erklæring om at den originale
registreringsattest er bortkommet.
Hvorefter der skal betales en sum penge(ved ikke hvor meget). Og så er den
fixet ..
men spørg på det lokale motorkontor.

--
MVH
Casper

Fra : Hekto

Dato : 08-11-04 20:10

In article <m3hdo0bagq.fsf@quisling.dhcp.kampsax.dtu.dk>,
bjarke@kampsax.dtu.dk says...
> [...]
> at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
> statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?

Du vil nok blive presenteret for krav om at betale afgift ... dog kun
mindre beløb, hvis de er rigtig gamle.
I heldigste fald, får du det hele retur = 0 kr.
Du skal henvende dig hos told og skat.

Gruby kan en længere historie og hved hvor og hvordan.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-11-04 20:35

On 08 Nov 2004 16:56:53 +0100, Bjarke Rasmussen
<bjarke@kampsax.dtu.dk> wrote:

Hej Bjarke.

> [...]
>at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
>statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?

Min erfaring er, at "det offentlige" er til at tale med i sager hvor
papirene er forsvundet, selv om "samtalen" måske kan føles langstrakt

Først skriver man til Centralregisteret for Motorkøretøjer med alle de
oplysninger man har.
Chancerne for at de finder noget på gamle køretøjer er meget ringe -
Der var vist noget med en brand i Centralregisteret i 60'erne der
gjorde kål på alt materiale af ældre dato, så når den mulighed er
udtømt søger du om at måtte genindregistrere køretøjet.
Der går en rum tid, efter hvilken et brev fra rigspolitichefen dumper
ned i postkassen.
Så fremt køretøjet ikke optræder i kosterblade eller på anden måde er
efterlyst, gives tilladelsen til genindregistrering forudsat
eventuelle mellemværende med Told & Skat er klaret af.
Det betyder på nudansk at man skal gennem en afgiftssag med T&S ganske
som om der var/er tale om import, idet deres arkiver er lige så tomme
som Centralregisteret.
Deres grådighed kender ingen grænser, tænk hvis der nu er 2 kroner at
hente
Da der nu er tale om en ægte veteran sættes afgiften således at den
matcher den oprindelige afgift - I mit tilfælde (NSU Super FOX 1958)
926 Kr. at erlægge i depositum - Det er helt til grin.
Da der er tale om en veteran forlanger T&S at den skal til "udendørs"
vurdering hvor tre "sagkyndige" skal vurdere køretøjet.
Slutteligen kommer et brev med den endelige vurdering = Afgift at
erlægge - I mit tilfælde 0 Kr. - Så de 926 Kr kom ubeskåret tilbage.
Hvis du har opfattet at køretøjet skal fremstilles for T&S i synsklar
/ synet stand har du forstået det helt rigtigt - Du er altså tvunget
til at gennemføre så meget af en restaurering at køretøjet kan klare
et færdselssyn før du kan afslutte sagen med den "udendørs" vurdering.
Hele statens Told og Skatteapparat har været sat i højeste
omdrejninger - Sagen har taget 1 år og kostet skatteyderne ikke under
5.000 Kr i sagsbehandling, og en selv et arbejde der svarer til godt
14 dage på fuld tid (Det er meget at de ikke også forlanger skat af
eget arbejde i den forbindelse).
Du kan til enhver tid, eller lige til nummerpladen er hentet, trække
afgiftssagen tilbage og få dit depositum retur.
Jeg lod det helt klart skinne igennem at hvis jeg skulle betale så
meget som een krone i afgift fik cyklen aldrig en nummerplade.
For mig er det nok at eje den, men da afgiften blev det ønskede NUL
har krikken også fået et nummer.

God fornøjelse og tag det ikke så tungt, det er faktisk meget
hyggeligt at tage livtag med det offentlige, selv om det er en
langsommelig proces.
Forresten er personalet i Centralregisteret meget flinke og meget
hjælpsomme.

Du kan se FOX'en her: http://www.gruby.dk/newpage12.htm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 15-11-04 15:28

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message

> [...]
> gjorde kål på alt materiale af ældre dato, så når den mulighed er
> udtømt søger du om at måtte genindregistrere køretøjet.

Hej Steen!
Nu har jeg spurgt min svigermor om de gamle arkiver i centralregistret.
Svigermor blev ansat i 1947 og var kontorleder fra starten af 60'erne til
omkring starten af 90'erne
Der har ikke været ild i centralregistret i hendes tid, men dele af
arkiverne blev lagt på hulkort i slutningen af 60'erne og resten blev senere
brændt på vestforbrændingen. Det var i forbindelse med registrets flytning
til Leifsgade (ca.1969-70). Man indførte den regel der er i dag, med max. et
år efter afmelding da det var et stort arbejde det der med hulkort. Der er
altså slet intet tilbage fra før slut 60' erne. Selve Hambroesgade arkivet
lå der hvor politiet har deres garage idag. Alle de gamle registreringer var
iøvrigt på motornummer og ikke som idag, på stelnummer. Hvornår det blev
lavet om , kunne hun ikke lige huske.
Svigermor har lovet at finde de rigtige årstal frem fra gemmerne

--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 08-11-04 22:01

Atter ohøj

Jeg takker for alle folks svar. Jeg melder tilbage, hvis der sker noget
interessant i sagen. Efter en kort besigtigelse vil jeg tro at der er
tale om: ét styk Honda, to styk MZ, ét styk Zündapp, ét styk NSU og vist
nok en ukendt englænder. Jeg håber en (delvis) redningsaktion vil
lykkes. Der skal givetvis drikkes nogle øl med kirkegårdsbestyreren for
at få fundet noget, der kan ligne historie om dem.

M.v.h. Bjarke