On 08 Nov 2004 16:56:53 +0100, Bjarke Rasmussen
<bjarke@kampsax.dtu.dk> wrote:
Hej Bjarke.
> Hvis jeg kaster mig over forsøg på istandsættelse, har jeg så overhovedet mulighed for
>at få dem indregistreret, og hvordan ? Vil omkostningerne ved at sætte
>statsapparaturet igang i en sådan anledning være uoverstigelige ?
>
Min erfaring er, at "det offentlige" er til at tale med i sager hvor
papirene er forsvundet, selv om "samtalen" måske kan føles langstrakt
Først skriver man til Centralregisteret for Motorkøretøjer med alle de
oplysninger man har.
Chancerne for at de finder noget på gamle køretøjer er meget ringe -
Der var vist noget med en brand i Centralregisteret i 60'erne der
gjorde kål på alt materiale af ældre dato, så når den mulighed er
udtømt søger du om at måtte genindregistrere køretøjet.
Der går en rum tid, efter hvilken et brev fra rigspolitichefen dumper
ned i postkassen.
Så fremt køretøjet ikke optræder i kosterblade eller på anden måde er
efterlyst, gives tilladelsen til genindregistrering forudsat
eventuelle mellemværende med Told & Skat er klaret af.
Det betyder på nudansk at man skal gennem en afgiftssag med T&S ganske
som om der var/er tale om import, idet deres arkiver er lige så tomme
som Centralregisteret.
Deres grådighed kender ingen grænser, tænk hvis der nu er 2 kroner at
hente
Da der nu er tale om en ægte veteran sættes afgiften således at den
matcher den oprindelige afgift - I mit tilfælde (NSU Super FOX 1958)
926 Kr. at erlægge i depositum - Det er helt til grin.
Da der er tale om en veteran forlanger T&S at den skal til "udendørs"
vurdering hvor tre "sagkyndige" skal vurdere køretøjet.
Slutteligen kommer et brev med den endelige vurdering = Afgift at
erlægge - I mit tilfælde 0 Kr. - Så de 926 Kr kom ubeskåret tilbage.
Hvis du har opfattet at køretøjet skal fremstilles for T&S i synsklar
/ synet stand har du forstået det helt rigtigt - Du er altså tvunget
til at gennemføre så meget af en restaurering at køretøjet kan klare
et færdselssyn før du kan afslutte sagen med den "udendørs" vurdering.
Hele statens Told og Skatteapparat har været sat i højeste
omdrejninger - Sagen har taget 1 år og kostet skatteyderne ikke under
5.000 Kr i sagsbehandling, og en selv et arbejde der svarer til godt
14 dage på fuld tid (Det er meget at de ikke også forlanger skat af
eget arbejde i den forbindelse).
Du kan til enhver tid, eller lige til nummerpladen er hentet, trække
afgiftssagen tilbage og få dit depositum retur.
Jeg lod det helt klart skinne igennem at hvis jeg skulle betale så
meget som een krone i afgift fik cyklen aldrig en nummerplade.
For mig er det nok at eje den, men da afgiften blev det ønskede NUL
har krikken også fået et nummer.
God fornøjelse og tag det ikke så tungt, det er faktisk meget
hyggeligt at tage livtag med det offentlige, selv om det er en
langsommelig proces.
Forresten er personalet i Centralregisteret meget flinke og meget
hjælpsomme.
Du kan se FOX'en her:
http://www.gruby.dk/newpage12.htm
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk