Min ZXR 750 smider kølevandet!
Fra : Kasper K

Dato : 08-11-04 16:00

Jeg købte cyklen for nogle måneder siden og opdagede at der ikke var
noget vand i ekspansionsbeholderen.. Jeg fyldte den op, tager herefter
en tur sammen med en kammerat hvor vi konstatere at den smider alt
vandet og at vandet har en kedelig rødbrun rust farve.

Da cyklen har stået stille i en længere periode, var det min tanke at
der ikke var nogen cirkulation i kølesystemet, stoppet pga. af rust
eller at pumpen var korroderet mere eller mindre væk.. Weekenden gik
med at skille hele kølesystemet ad og konstatere at kølesystemet
udmiddelbart ikke fejlede noget. Dvs. der var lidt korrosion hist og
her, men ikke noget der havde eller kunne stoppe kølevandet..

Jeg bemærkede at det ene afgangsrør fra cylinder 1 var grå/hvid mens
de andre var sorte. Farveforskellen kunne tyde på at cylinder 1 havde
været mere varm eller brændt anderledes end de andre.

Mine spørgsmål er så:

Har ZXR 750 modelJ2 en svag toppakning??
Har andre hørt/set eksempler på motorer der smider kølevand pga. en
sprunget toppakning eller topstykke??

Der skal siges at jeg ikke har haft problemer med trækkraft, at den
går på tre cylindre eller andet der kunne indikere en sprunget
toppakning.

Kasper

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-11-04 17:10

Kasper K wrote:

> Der skal siges at jeg ikke har haft problemer med trækkraft, at den
> går på tre cylindre eller andet der kunne indikere en sprunget
> toppakning.

Og der kommer ikke hvid røg ud af udstødningen??

> Kasper
Thomas

Fra : Armand

Dato : 08-11-04 17:33

Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f9879$0$17601$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Og der kommer ikke hvid røg ud af udstødningen??

Tabet af liquid er nok den anden vej dersom at trykket er størst i
cylinderen under forbrænding :-/
Der sker sandsynligvis det at kompressionen maser sig forbi toppakningen et
sted og blæser derved luft i kølesystemet. Umiddelbar vil den indtrængende
luft fortrænge samme mængde vand der således tager turen over i
reservoiret,
som hurtigt kan løbe over!
Ved nedkøling når motorcyklen ikke kører er reservoir-systemet bygget til
at
efterfylde når sagerne trækker sig sammen; men med luft i systemet dannes
der langtfra tilstrækkeligt med vccuum til at dét lader sig gøre
Istedet vil kompression fortsætte med at blive blæst i systemet og således
ende med også at fortrænge vandet i reservoiret!
At afmontere køler-låget ved kold motor og efterfølgende starte op og
sniffe
ned i køleren, er det tydeligt om der lugter af udstødning i kølersystemet,
hvilket der under normale omstændigheder IKKE skal

Det kan også sagtens være en mere banal ting:
En kammerat troede at hans mere end 150KKM's VFR havde lidt aldersdøden da
den brugte vand efter en heftig gang touring til Brno sidste år - Det
skulle
imidlertid vise sig at den slange der transporterer overtryks-kølevand til
reservoiret under opvarmning var mør og ganske utæt og kunne erstattes med
en anden lignende slange fra andetsteds på motorcyklen så hjemturen var
reddet!

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 08-11-04 17:23

"Kasper K" <d228@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> udmiddelbart ikke fejlede noget. Dvs. der var lidt korrosion hist og
> her, men ikke noget der havde eller kunne stoppe kølevandet..

Hvis der er rust i systemet er der for lidt/ingen kølevædske på.Det tyder
også på at fejlen har været der et
stykke tid(kølevæsken er fortyndet med rent vand).Prøv at starte med kold
motor og mærk om
kølerslangerne bliver hårde før motoren bliver varm(1-2 minuter) hvis ja så
ny toppakning/revnet topstykke.
Ellers check dræn hul ved vandpumpe og om der kommer vand i olien.Husk også
at en fyldt ekspansions-
beholder ikke er en garanti for at der er nok vand på motoren, du må se
gennem kølerdækslet om køleren er fuld
da en lækage vil betyde at den ikke suger fra eksp.beholderen.
Hej Palle.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-11-04 00:44

d228@tiscali.dk (Kasper K) writes:

> Jeg bemærkede at det ene afgangsrør fra cylinder 1 var grå/hvid mens
> de andre var sorte. Farveforskellen kunne tyde på at cylinder 1 havde
> været mere varm eller brændt anderledes end de andre.

Hvordan ser taendroerene ud?

> Minendr spørgsmål er så:
>
> Har ZXR 750 modelJ2 en svag toppakning??

Ikke saadan generelt, men derfor kan din jo godt have det

Det rustfarvede koelevand kunne, som Palle skriver, godt vaere et tegn
paa at der har vaeret for lidt vand paa. Det var det ihvertfald paa min
ZX9R B4 motor (som ligner J2 motoren naesten paa en prik)

Men hvis der virkelig ikke er en laek at spore nogen steder, maa det
jo vaere motoren der drikker det.

Min drikker ogsaa en smule koelevand, men ikke i et tempo der er
alarmerende. Men nu er jeg heller ikke helt overbevist om evnerne
hos vedkommende der sidst har samlet den, saa det er muligt at det
forsvinder naar den har vaeret en tur hos Doktor Lund til vinter.

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-11-04 00:46

> [...]

> en tur sammen med en kammerat hvor vi konstatere at den smider alt
> vandet og at vandet har en kedelig rødbrun rust farve.

Forresten. Har du proevet at toemme systemet helt, og derefter fylde
det igen? Bare saadan at du ikke kun har fyldt via ekspansionsbeholderen.

Fra : Kasper K

Dato : 09-11-04 09:17

d228@tiscali.dk (Kasper K) wrote in message news:<d85348.0411080700.7305b85b@posting.google.com>...
> [...]
>
> Der skal siges at jeg ikke har haft problemer med trækkraft, at den
> går på tre cylindre eller andet der kunne indikere en sprunget

Jeg har ikke tjekket tændrørerne endnu og der kommer tilsyneladende
kun lidt hvid røg fra cynlinder 1.

Jeg skal naturligvis ikke kune sige om den spiser kølevand, men det
som der er mest bemærkelsesværdigt er at kølevandet løber ud af
ekspansionsbeholderen når den fyldes op. Jeg tror ikke at der løber
vand ind i cylinderen da den sagtens kan starte og ikke går tre
cylindre. Jeg har ikke tappet olien af endnu, så ved jeg ikke om der
er vand i olien.

Vil man kunne bruge en kompressionsmåling til noget fornuftigt i den
sammenhæng?? Det kommer jo nok til at tage noget tid at skifte
toppakning, så alt hvad der kan gøres for at verificere hvad der er
galt bør man kigge på.

Kasper

Fra : Armand

Dato : 09-11-04 18:12

Kasper K <d228@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d85348.0411090016.3d0908a1@posting.google.com...

> Jeg skal naturligvis ikke kune sige om den spiser kølevand, men det
> som der er mest bemærkelsesværdigt er at kølevandet løber ud af
> ekspansionsbeholderen når den fyldes op.

Det kunne jo hænde at være så simpelt som en revnet exp.-beholder, eller
blot en dislokeret slangeforbindelse. Men så skal det decideret løbe ud af
beholderen (á ud på grunden under).
Hvis beholderen af given grund ikke har et vædskeindhold, er der ikke
vædske
at snøgge af når motoren køles og kølevandet "krymper", og så vil det blive
luft der trækkes ind i starten indtil luftindholdet i sig selv udgør en
ekspanderende boble i systemet!

--
Armand.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-04 22:43

Det er ret typisk for kwack motorerne at toppakningen går.

Testen er, kør lidt hårdt nogle km, og kør så 50 kmt en km. Hvis
temperaturen stiger markant og motoren begynder at koge / boble i
ekspansions beholderen (som nærmere er en overløbsbeholder) så skal du have
ny toppakning i. Alternativt kan der være tale om at fjederen i trykdækslet
er blevet slap, jeg mener den skal kunne holde ca 1,2 bars overtryk før den
må åbne.

Mads Lund
Ninja9RT