Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f9879$0$17601$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Kasper K wrote:
>
> >
> > Der skal siges at jeg ikke har haft problemer med trækkraft, at den
> > går på tre cylindre eller andet der kunne indikere en sprunget
> > toppakning.
>
> Og der kommer ikke hvid røg ud af udstødningen??
Tabet af liquid er nok den anden vej dersom at trykket er størst i
cylinderen under forbrænding :-/
Der sker sandsynligvis det at kompressionen maser sig forbi toppakningen et
sted og blæser derved luft i kølesystemet. Umiddelbar vil den indtrængende
luft fortrænge samme mængde vand der således tager turen over i
reservoiret,
som hurtigt kan løbe over!
Ved nedkøling når motorcyklen ikke kører er reservoir-systemet bygget til
at
efterfylde når sagerne trækker sig sammen; men med luft i systemet dannes
der langtfra tilstrækkeligt med vccuum til at dét lader sig gøre
Istedet vil kompression fortsætte med at blive blæst i systemet og således
ende med også at fortrænge vandet i reservoiret!
At afmontere køler-låget ved kold motor og efterfølgende starte op og
sniffe
ned i køleren, er det tydeligt om der lugter af udstødning i kølersystemet,
hvilket der under normale omstændigheder IKKE skal
Det kan også sagtens være en mere banal ting:
En kammerat troede at hans mere end 150KKM's VFR havde lidt aldersdøden da
den brugte vand efter en heftig gang touring til Brno sidste år - Det
skulle
imidlertid vise sig at den slange der transporterer overtryks-kølevand til
reservoiret under opvarmning var mør og ganske utæt og kunne erstattes med
en anden lignende slange fra andetsteds på motorcyklen så hjemturen var
reddet!
--
Armand.