|
| Knækket "motorbolt" Fra : Studen |
Dato : 07-11-04 22:48 |
|
Da jeg skulle løsne de forskellige bolte, der fæstner motoren til stellet,
skete det uheldige at hovedet knækkede af én af dem, spørg mig ikke hvordan
(okay okay jeg voldede den).
Meget er prøvet for at få skidtet igennem, men den sidder bare fast. Jeg har
tilsidst konkluderet at det ikke kan lade sig gøre at få den ud med
konventionelle midler, og kigger mig nu om efter en anden løsning. Hvad gør
man? Tager jeg 70kg motor under armen og render på værksted, eller er der
bedre (og måske billigere) alternativer?
På forhånd tak
Studen
| |
Steen Gruby (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-11-04 23:26 |
|
On Sun, 7 Nov 2004 22:47:46 +0100, "Studen" <StudenFJERN@gmail.com>
wrote:
Hej.
>Meget er prøvet for at få skidtet igennem, men den sidder bare fast. Jeg har
>tilsidst konkluderet at det ikke kan lade sig gøre at få den ud med
>konventionelle midler, og kigger mig nu om efter en anden løsning. Hvad gør
>man? Tager jeg 70kg motor under armen og render på værksted, eller er der
>bedre (og måske billigere) alternativer?
>
Spørgsmålet er hvor meget af bolten der stikker ud af blokken.
Hvis der kan komme en møtrik på den der kan hæftes på med et
svejseværk er det et forsøg værd.
Hvis bolten forlåds får lov til at søppe lidt i WD40 eller bliver
påsmurt stearin og opvarmet til stearinen flyder letter det på jobbet.
Hvis den er knækket plan med blokken er der kun en boremaskine tilbage
- Glem alt om "ornepikken" - Hvis du har knækket bolten med en normal
nøgle får den ikke stumpen ud.
Sæt en kørnerprik i boltens centrum - Pas på du ikke bliver snydt af
at gevindet får centeret til at se "forskudt" ud.
Så er det blot at starte med et 4 mm bor, og langsomt øge bordiameter
til du er oppe på boltens kærnediameter (gevindbor), hvilket for en 8
mm bolt er ca. 6.2 mm.
Øg bordiameteren med 1 mm ad gangen - Små skridt du ved - Ikke ryste
på hånden
Hver gang du skifter borstørrelse skal du se efter om du kan se
gevindet i hullet - hvis du kan det, så er det stop.
Så er det blot at tage en snittap af samme type som bolten og skære
resten af bolten ud med den.
Hvis du kikser, så må du sætte HeliCoil eller lignende i blokken.
Hvis du ikke har prøvet den operation før vil jeg anbefale at lade
professionelle om det.
De fleste MC værksteder har grejet - Hvis du bor i Kjøwenhavnstrup så
er Pacht & Tetens på Park Alle i Brøndby (Glostrup) romsmester i den
operation.
Du kan også spørge Katana MC om råd - De har efter sigende et OK
værksted, og det kan ikke være første gang de ser dit tilfælde.
Sidste gang jeg var på den operation var en af boltene i nabo Torbens
turbo (XN85).
En af boltene der holder afgangsrøret til turborn knak under
demontering.
Operationen lykkedes perfekt som beskrevet uden brug af HeliCoil.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Gert Bo thorgersen (08-11-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 08-11-04 01:43 |
|
"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
news:418e97fa$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Da jeg skulle løsne de forskellige bolte, der fæstner motoren til stellet,
> skete det uheldige at hovedet knækkede af én af dem, spørg mig ikke
hvordan
> (okay okay jeg voldede den).
> Meget er prøvet for at få skidtet igennem, men den sidder bare fast. Jeg
har
> tilsidst konkluderet at det ikke kan lade sig gøre at få den ud med
> konventionelle midler, og kigger mig nu om efter en anden løsning. Hvad
gør
> man? Tager jeg 70kg motor under armen og render på værksted, eller er der
> bedre (og måske billigere) alternativer?
>
>
> På forhånd tak
> Studen
>
Nu har du jo ikke skrevet hvad størrelse bolt det er men på min Honda VFR
400 som jeg for tiden bakser med er der bl.a. M 8 og M 10. Og des større des
bedre.
Under alle omstændigheder påsprøjt WD 40, som Steen skriver, og giv det et
døgn. Des større diameter bolten har (til en vis grænse) des lettere er det
at arbejde med den. Jeg ville se om der var mulighed for at bruge en
ornepik. Men for at bruge den skal du først kørne ned i centrum af
boltresten og derefter bruge et nyt bord med næsten størst mulig diameter.
Her tænkt på størst mulig diameter i sammenhæng med derved mindre chance for
at knække bordet, og et knækket bord i en boltrest er jo katastrofalt.
Men ikke tænkt på så stor diameter at boltens yderdiameter øges, og den
derved klemmes fast, når ornepikken derefter bruges.
For en uge siden løb jeg ind i at en af bolte knækkede da jeg påmonterede
ventildækslet på VFRén købt for 7 uger siden. Og dette skete da jeg var
halvvejs ved tilspændingen af M 6 boltene, altså ca. 5 Nm af slutmomentet på
10 Nm. Da jeg derefter undersøgte alle de 8 stk. M 6 bolte viste det sig at
kun en ikke kunne ses at være overspændt! Jeg har i tidens løb konstateret
mange overspændte bolte via måling, men før
set bolte med overspænding som øjeblikkeligt kan ses; og aldrig troet at
det kunne lade sig gøre at overspænde så meget før de knækkede.
Bolten sad i den ene af de 2 knastholdere for hver knast. Nu var det jo en
genstand jeg kunne tage af og stille på arbejdsbordet, og der give et mærke
med kørneren i M 6 resten og derefter stille den på borestanderen og først
bore med et nyt 2,5 mm bor og derefter et 3,0 mm. Og begge gange bruge
BOREOLIE/SKÆREOLIE. Og ved efterfølgende forsigtig brug af en ornepik få
resten ud.
Når der bores ind i en rest skal der også væres omhyggeligt med, ud over
mærke i centrum, af bore i retning af boltens aksel, altså lodret/vandret.
Jeg har til tider fået en anden til iagttage fra siden af om jeg nu sigtede
rigtigt, og om muligt brugt retningsskinne eller vinkeljern desangående. Og
igen det er vigtigt ikke at komme til at ændre retning på boremaskine og
sikkert knække boret i bolten.
Sidste år fandt jeg en rest af en M 8 bolt i stellet på en da købt Honda XR
250 off-roader, og den lykkedes det mig at få ud via proceduren beskrevet
ovenfor.
Nogle gange har jeg fået taget boltrester ud via brug af en slagskruetrækker
og med en forstsats der har fladskruetrækker profil og så den optimale
bredde. Og inden brug at den med en skarpkant, svarende til et mejsel, eller
kørnerprikker på række (eller små borede huller på række hvis det er en stor
bolt), lavet en god forsænkning hvori slagskruetrækkerens forsats
fladskruetrækker profil kan komme ned og gribe fat i.
Men når du så senere skal samle motorcyklen igen så husk at bruge det rette
moment, til de rette bolte.
For min VFR har jeg valgt at skifte mange bolte efter i anden sammenhæng at
have afmonteret bolte for jeg har set/konstateret/mærket boltene spændt for
meget på den. Så da jeg for et par dage siden havde bundkarret af monterede
jeg det med nye M 5 bolte, for det er normalt nærmest umuligt at se om en
bolt har været overspændt. Det kan til tider ses via en gevindtæller eller
ved at lægge en ubrugt bolts gevind ned mod en tilsvarende bolts gevind og
se om de falder korrekt ind i hinanden, men dette er jo nærmest umuligt at
gøre med små korte M 5 bolte. Og efter det med den knækkede M 6 bolt i
knastakselholderen, og iagttaget en helicoil i en anden knastholder samt
mærket bolte spændt for hårdt betragter jeg nærmest alle boltene som
overspændte,og derfor er det sikrets at udskifte dem.
Mvh. Gert
BMW R100, Honda Wave 125, Honda XR 250, Honda VFR 400, Honda VTR 1000.
| |
MLP (08-11-2004)
| Kommentar Fra : MLP |
Dato : 08-11-04 18:01 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:cmmflf$j02$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
> news:418e97fa$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Da jeg skulle løsne de forskellige bolte, der fæstner motoren til
>> stellet,
>> skete det uheldige at hovedet knækkede af én af dem, spørg mig ikke
> hvordan
>> (okay okay jeg voldede den).
>> Meget er prøvet for at få skidtet igennem, men den sidder bare fast. Jeg
> har
>> tilsidst konkluderet at det ikke kan lade sig gøre at få den ud med
>> konventionelle midler, og kigger mig nu om efter en anden løsning. Hvad
> gør
>> man? Tager jeg 70kg motor under armen og render på værksted, eller er der
>> bedre (og måske billigere) alternativer?
>>
>>
>> På forhånd tak
>> Studen
>>
> Nu har du jo ikke skrevet hvad størrelse bolt det er men på min Honda VFR
> 400 som jeg for tiden bakser med er der bl.a. M 8 og M 10. Og des større
> des
> bedre.
>
> Under alle omstændigheder påsprøjt WD 40, som Steen skriver, og giv det et
> døgn. Des større diameter bolten har (til en vis grænse) des lettere er
> det
> at arbejde med den. Jeg ville se om der var mulighed for at bruge en
> ornepik. Men for at bruge den skal du først kørne ned i centrum af
> boltresten og derefter bruge et nyt bord med næsten størst mulig diameter.
> Her tænkt på størst mulig diameter i sammenhæng med derved mindre chance
> for
> at knække bordet, og et knækket bord i en boltrest er jo katastrofalt.
> Men ikke tænkt på så stor diameter at boltens yderdiameter øges, og den
> derved klemmes fast, når ornepikken derefter bruges.
>
> For en uge siden løb jeg ind i at en af bolte knækkede da jeg påmonterede
> ventildækslet på VFRén købt for 7 uger siden. Og dette skete da jeg var
> halvvejs ved tilspændingen af M 6 boltene, altså ca. 5 Nm af slutmomentet
> på
> 10 Nm. Da jeg derefter undersøgte alle de 8 stk. M 6 bolte viste det sig
> at
> kun en ikke kunne ses at være overspændt! Jeg har i tidens løb konstateret
> mange overspændte bolte via måling, men før
> set bolte med overspænding som øjeblikkeligt kan ses; og aldrig troet at
> det kunne lade sig gøre at overspænde så meget før de knækkede.
>
> Bolten sad i den ene af de 2 knastholdere for hver knast. Nu var det jo en
> genstand jeg kunne tage af og stille på arbejdsbordet, og der give et
> mærke
> med kørneren i M 6 resten og derefter stille den på borestanderen og først
> bore med et nyt 2,5 mm bor og derefter et 3,0 mm. Og begge gange bruge
> BOREOLIE/SKÆREOLIE. Og ved efterfølgende forsigtig brug af en ornepik få
> resten ud.
>
> Når der bores ind i en rest skal der også væres omhyggeligt med, ud over
> mærke i centrum, af bore i retning af boltens aksel, altså lodret/vandret.
> Jeg har til tider fået en anden til iagttage fra siden af om jeg nu
> sigtede
> rigtigt, og om muligt brugt retningsskinne eller vinkeljern desangående.
> Og
> igen det er vigtigt ikke at komme til at ændre retning på boremaskine og
> sikkert knække boret i bolten.
>
> Sidste år fandt jeg en rest af en M 8 bolt i stellet på en da købt Honda
> XR
> 250 off-roader, og den lykkedes det mig at få ud via proceduren beskrevet
> ovenfor.
>
> Nogle gange har jeg fået taget boltrester ud via brug af en
> slagskruetrækker
> og med en forstsats der har fladskruetrækker profil og så den optimale
> bredde. Og inden brug at den med en skarpkant, svarende til et mejsel,
> eller
> kørnerprikker på række (eller små borede huller på række hvis det er en
> stor
> bolt), lavet en god forsænkning hvori slagskruetrækkerens forsats
> fladskruetrækker profil kan komme ned og gribe fat i.
>
> Men når du så senere skal samle motorcyklen igen så husk at bruge det
> rette
> moment, til de rette bolte.
>
> For min VFR har jeg valgt at skifte mange bolte efter i anden sammenhæng
> at
> have afmonteret bolte for jeg har set/konstateret/mærket boltene spændt
> for
> meget på den. Så da jeg for et par dage siden havde bundkarret af
> monterede
> jeg det med nye M 5 bolte, for det er normalt nærmest umuligt at se om en
> bolt har været overspændt. Det kan til tider ses via en gevindtæller eller
> ved at lægge en ubrugt bolts gevind ned mod en tilsvarende bolts gevind og
> se om de falder korrekt ind i hinanden, men dette er jo nærmest umuligt at
> gøre med små korte M 5 bolte. Og efter det med den knækkede M 6 bolt i
> knastakselholderen, og iagttaget en helicoil i en anden knastholder samt
> mærket bolte spændt for hårdt betragter jeg nærmest alle boltene som
> overspændte,og derfor er det sikrets at udskifte dem.
>
> Mvh. Gert
> BMW R100, Honda Wave 125, Honda XR 250, Honda VFR 400, Honda VTR 1000.
>
>
Jeg havde en kollega, som var lidt af en kloge åge.
han fortalt at han flere gange havde knækket bolte og snittappe i alublokke,
han fjernede dem ved at hælde salpetersyre i hullet eller indæmmede rundt om
hullet og fylde så noget saltpetersyre på, salpetersyren ætser væk stål men
ikke aluminium.
Jeg har ikke selv prøvet ! men jeg syntes det lyder genialt!
Mvh Morten Pedersen
| |
Gert Bo thorgersen (09-11-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 09-11-04 01:39 |
|
"MLP" <morten.lillegrdpedersen@telia.com> wrote in message
news:0DNjd.121296$dP1.414906@newsc.telia.net...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> news:cmmflf$j02$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
> > news:418e97fa$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Da jeg skulle løsne de forskellige bolte, der fæstner motoren til
> >> stellet,
> >> skete det uheldige at hovedet knækkede af én af dem, spørg mig ikke
> > hvordan
> >> (okay okay jeg voldede den).
> >> Meget er prøvet for at få skidtet igennem, men den sidder bare fast.
Jeg
> > har
> >> tilsidst konkluderet at det ikke kan lade sig gøre at få den ud med
> >> konventionelle midler, og kigger mig nu om efter en anden løsning. Hvad
> > gør
> >> man? Tager jeg 70kg motor under armen og render på værksted, eller er
der
> >> bedre (og måske billigere) alternativer?
> >>
> >>
> >> På forhånd tak
> >> Studen
> >>
> > Nu har du jo ikke skrevet hvad størrelse bolt det er men på min Honda
VFR
> > 400 som jeg for tiden bakser med er der bl.a. M 8 og M 10. Og des større
> > des
> > bedre.
> >
> > Under alle omstændigheder påsprøjt WD 40, som Steen skriver, og giv det
et
> > døgn. Des større diameter bolten har (til en vis grænse) des lettere er
> > det
> > at arbejde med den. Jeg ville se om der var mulighed for at bruge en
> > ornepik. Men for at bruge den skal du først kørne ned i centrum af
> > boltresten og derefter bruge et nyt bord med næsten størst mulig
diameter.
> > Her tænkt på størst mulig diameter i sammenhæng med derved mindre chance
> > for
> > at knække bordet, og et knækket bord i en boltrest er jo katastrofalt.
> > Men ikke tænkt på så stor diameter at boltens yderdiameter øges, og den
> > derved klemmes fast, når ornepikken derefter bruges.
> >
> >
>
> Jeg havde en kollega, som var lidt af en kloge åge.
> han fortalt at han flere gange havde knækket bolte og snittappe i
alublokke,
> han fjernede dem ved at hælde salpetersyre i hullet eller indæmmede rundt
om
> hullet og fylde så noget saltpetersyre på, salpetersyren ætser væk stål
men
> ikke aluminium.
> Jeg har ikke selv prøvet ! men jeg syntes det lyder genialt!
>
> Mvh Morten Pedersen
>
>
Nu kan det jo ikke bruges i det aktuelle tilfælde med mindre motoren er
taget ud af stellet og lagt på siden. Men derudover tvivler jeg noget på
metoden.
Jeg tvivler på den fordi jeg aldrig har læst, lært eller hørt om den, og jeg
har selv bakset med den slags, altså tilfælde af knækkede bolte, i mange år,
og har mange bekendte, maskinarbejdere, der også har bakset med det.
Men under alle omstændigheder vil det jo være en langsommelig metode da
syren jo igen og igen skal fornyes i hullet med boltresten, da den jo igen
og igen er brugt op efter at have ætset noget jern væk. Og det bliver jo med
vatpinde ned i hullet eller vandspuling og efterfølgende afhældning/tørring
før ny syre.
Men jeg vil da prøve at huske på oplysningen og først kigge i bøger efter
hvilke syre der opløser henholdsvis jern og aluminium. Hvis der ikke her er
forskel er metoden jo skadelig for aluminiumsblokken.
Mvh. Gert
| |
|
|