Skifte pære i omdrj.tæller og speedometer ~
Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 07-11-04 20:49

Hej,

I forbindelse en pære der sprang i baglyset på min GS500E røg også pærerne
der sidder under/i omdrejningstæller og speedometer. Jeg har ikke lige min
manual ved hånden, og derfor tænkte jeg om der måske var en her der kunne
fortælle mig hvordan det skal skilles ad så jeg kan få sat nye pærer i?

På forhånd tak for enhver hjælp.

Peter Fløistrup Poulsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-11-04 21:46

"Peter F. Poulsen" <peter@votus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> manual ved hånden, og derfor tænkte jeg om der måske var en her der kunne
> fortælle mig hvordan det skal skilles ad så jeg kan få sat nye pærer i?

Heldigvis en let sag; der sidder 2 små lukked møtrikker underst på hver af
instrumenthusene. Skru dem af med en passende nøgle og lirk den sorte "skål"
, der udgør huset, af. Derefter er det let at genkende fatningen og skifte
pæren og samle huset igen.
Har dog kun selv prøvet seedometret; omdrejningstælleren kræver sikket at du
lige skruer kabelet af først. Ikke det store problem, men HUSK at spænde
kabelet til med en tang. Ellers vibrerer det løst på ingen tid !
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 07-11-04 22:18

>der sidder 2 små lukked møtrikker underst på hver af instrumenthusene. Skru
>dem af med en passende nøgle og lirk den sorte "skål" , der udgør huset,
>af. Derefter er det let at genkende fatningen og skifte

Tak for det, det vil jeg lige prøve med det samme.

Vh Peter

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 08-11-04 00:26

> [...]
> instrumenthusene. Skru dem af med en passende nøgle og lirk den sorte
> "skål" , der udgør huset, af. Derefter er det let at genkende fatningen og

Jeg kunne fint få omdrejningshuset af...men er lidt i tvivl hvad jeg gør,
mht. speedo-huset. Der sidder den der lille tap i venstre side af huset til
at nulstille triptælleren med. Den er jeg nød til at have af for at få huset
af ellers virker den som en bolt mellem styret og huset.

Nogen idé til hvordan den afmonteres...jeg har hevet forsigtigt i den, men
tør ikke rigtig tage fat, hvis nu det er den helt forkerte fremgangsmåde.
Har også prøvet at skrue den både den ene og anden vej og trykke og
dreje...men uden held.

Mvh Peter

Fra : Bobbleboy

Dato : 08-11-04 02:11

> [...]
> tør ikke rigtig tage fat, hvis nu det er den helt forkerte fremgangsmåde.
> Har også prøvet at skrue den både den ene og anden vej og trykke og

Den der lille tap i venstre side af huset, sidder med en lille stjerneskrue,
i bunden af tappen, brugte selv et af de sæt til briller, til at løsne den
med

André

GS500E

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-11-04 19:20

"Bobbleboy" <rottefjerndette@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den der lille tap i venstre side af huset, sidder med en lille
> stjerneskrue, i bunden af tappen, brugte selv et af de sæt til briller,

Fuldstændigt korrekt - jeg må ha' sove let da jeg skrev mit 1. svar. Det var
da samme instrument, jeg havde åbent men jeg havde lykkeligt glemt den
&#¤(%/ skrue nede i bunden af den åndede drejeknap. Det tog mig nemlig over
en ½ time at få fundet en tilpas lille skurtrækker til den skrue.
Jeg troede nemlig først at skruens kærv var en almindelig #1 - man kan jo
intet se ned i det lille hul !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Armand

Dato : 07-11-04 22:56

Peter F. Poulsen <peter@votus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418e7c36$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> manual ved hånden, og derfor tænkte jeg om der måske var en her der kunne
> fortælle mig hvordan det skal skilles ad så jeg kan få sat nye pærer i?

Når der nævnes "Suzuki" og flerfoldige bulb-bursts i samme sætning, ringer
mine alarmklokker!!
Mål straks over batteriets poler hvor mange Volt der forekommer når motoren
kører (og generatoren lader) med mere end 3.000rpm - Der må under ingen
omstændigheder ikke være mere end 14,5V!
Ifald at der er, så er et par pærer billigt sluppet - Indstil straks
kørslen
og spar dig for dyre reparationer på generator og tændings-system.
Begynd dernæst snarligst at fejlsøge på generator og laderegulering og
udsæt blot pæreudskiftningen til du er sikker på at ladesystemet er OK :-|

--
Armand.

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 08-11-04 00:31

Hej

> Når der nævnes "Suzuki" og flerfoldige bulb-bursts i samme sætning, ringer
> mine alarmklokker!!

Nu bliver jeg helt nervøs.

> Mål straks over batteriets poler hvor mange Volt der forekommer når
> motoren
> kører (og generatoren lader) med mere end 3.000rpm - Der må under ingen
> omstændigheder ikke være mere end 14,5V!

Hvilket slags apparatur skal man have sig for at kunne måle det?

> Ifald at der er, så er et par pærer billigt sluppet - Indstil straks
> kørslen
> og spar dig for dyre reparationer på generator og tændings-system.

Jeg bliver nervøs fordi jeg har oplevet nogle problemer, så måske kan kædes
samme med dette. Jeg oplevede for små 2 uger siden at ligge midt i en
overhaling på motorvejen da motoren slukkede (ret så ubehagelig skal jeg
hilse og sige). Jeg lå med vel omkring 135-140 km/t og så pludselig...baaah.
Jeg havde oplevete det éen gang tidligere en god uge tidligere igen, og
antog at karburator sprit var løsning, og det virkede det også umiddelbart
til at være...Men kan det være pga. tændingssystemet at jeg oplevede at
motoren døde for mig under kørsel.

> Begynd dernæst snarligst at fejlsøge på generator og laderegulering og

I så fald der viser sig at være noget mere seriøst i vejen, må jeg hellere
få en pro. på banen :-|

> udsæt blot pæreudskiftningen til du er sikker på at ladesystemet er OK :-|
>
> --
> Armand.

Tak for indlægget, nu ved jeg da hvad jeg skal lave imorgen.

Mvh Peter

Fra : Soren Lindholt

Dato : 08-11-04 10:31

"Peter F. Poulsen" <peter@votus.dk> wrote in message
> Hvilket slags apparatur skal man have sig for at kunne måle det?

Må vel ku klares med det billigste multimeter fra Bilka eller Biltema... 100
kroners klassen.

Søren

Fra : MKS - 74

Dato : 08-11-04 10:38

On Mon, 8 Nov 2004 00:30:37 +0100, "Peter F. Poulsen" <peter@votus.dk>
wrote:

>Hvilket slags apparatur skal man have sig for at kunne måle det?

Et multimeter, det koster ca 60 kr. hos Harald Nyborg i Odense og er
rigeligt til den og mange andre opgaver på en MC, da du nu har en
S-Bike er det bestemt en investering værd, men kniber det med
finanserne her op til jul (gør det altid) så kom forbi og lån mit...

<http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=2424&n=60105>

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Soren Lindholt

Dato : 08-11-04 10:32

> Mål straks over batteriets poler hvor mange Volt der forekommer når
motoren
> kører (og generatoren lader) med mere end 3.000rpm - Der må under ingen
> omstændigheder ikke være mere end 14,5V!

Dvs du skriver der under alle omstændigheder skal være over 14.5 volt?? pas
lige på med det der , det kan være farligt...
Nu må jeg hellere komme ud og lave noget fornuftigt

SØren

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-11-04 13:32

"Soren Lindholt" <lindholt@person.dk> wrote in

> [...]
> volt?? pas lige på med det der , det kan være farligt...
> Nu må jeg hellere komme ud og lave noget fornuftigt

Hæ, jeg var også fristet - det der med negationernes negation osv, men nu
er det jo lissom ude

--
Arne Lorenzen

Fra : Armand

Dato : 08-11-04 17:18

Soren Lindholt <lindholt@person.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f3d18$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
> Dvs du skriver der under alle omstændigheder skal være over 14.5 volt??
pas
> lige på med det der , det kan være farligt...

Dobbeltkongruens er en svær ting, og ved nærmere efterlæsning kan jeg godt
se at der (under om-møblering af sætningen under indlæggets tilblivelse)
er blevet hængende et "ikke" for meget

Det er forøvrigt helt rart at høre fra en motortosse til en afveksling.
Jeg har tænkt på om ikke det var GS450-fraktionen i motortossernes selskab
der kunne forklare nærmere omkring hvorfor karbunade-membranerne er så dyre
til lige dén model, samt om der er et fornuftigt alternativ (á montere
GS/GSX 400/500 -karbunader istedet :-/ ) ??
Kan du gøre dig klog på dét, eller måske vække rette vedkommende for en
ytring?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-11-04 14:17

"Soren Lindholt" <lindholt@person.dk> writes:

> Nu må jeg hellere komme ud og lave noget fornuftigt

Skal vi ikke også snart ud at køre noget ræs? DT'eren er træt af at
lege gadecykel...
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 08-11-04 21:05

> Mål straks over batteriets poler hvor mange Volt der forekommer når
> motoren
> kører (og generatoren lader) med mere end 3.000rpm - Der må under ingen
> omstændigheder ikke være mere end 14,5V!

Jeg fik nu set lidt nærmere på sagerne i dagslys idag. Først ladede jeg
batteriet op. Herefter kørte jeg en kort tur, hjem i garagen og forsøgte så
at måle spændingen med et voltmeter. Ved 3.000 rpm viste den 14,06V - 14,07V
og her blev den også selvom jeg steg til 4.000 rpm.

Det er jo under 14,5V så jeg købte 2 nye pærer til instrumentbrættet på den
lokale servicestation og fik dem monteret.

Så nu virker lysene igen.

Skal jeg være nervøs for el-systemet på mit kæreste eje?? 14,07V er jo ikke
så langt fra 14,5V...

Vh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 06:32

> Skal jeg være nervøs for el-systemet på mit kæreste eje?? 14,07V er jo
> ikke så langt fra 14,5V...
>
> Vh Peter

Hej Peter

Den spænding du har målt er perfekt.