/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vinteropbevaring
Fra : Bo Andersen


Dato : 07-11-04 11:14

Vil det være dårligt for mc'en at starte den hver anden uge her igennem
vinteren, for at holde lidt gang i den og få olie rundt i systemet. Jeg
kan jo lade den stå og tøffe en 5-10 min. så den bliver nogenlunde varm.


 
 
Martin Sørensen (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-11-04 11:18

> Vil det være dårligt for mc'en at starte den hver anden uge her
> igennem vinteren, for at holde lidt gang i den og få olie rundt i
> systemet.

Ja, hvorfor udsætte den for en bunke unødvendige koldstarter?

> Jeg kan jo lade den stå og tøffe en 5-10 min. så den bliver
> nogenlunde varm.

Det kan jeg ikke se noget fornuftigt i.

signing off.. Martin Sørensen




jo (07-11-2004)
Kommentar
Fra : jo


Dato : 07-11-04 12:10


> Det kan jeg ikke se noget fornuftigt i.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Helt enig.
Motoren har ikke godt af at stå i tomgang og blive varm. Man skal helst køre
på en motorcykel umiddelbart efter start.

Skift olien og lad motoren være vinteren over, men sørg for at akkumulatoren
er påfyldt destilleret vand og er fuldt opladet. Motionér batteriet jævnligt
ved at forbruge lidt strøm. Tænd f.eks. lyset i 10-15 minutter (uden at
starte mc'en) en gang hver 14. dag, og lad derpå batteriet helt op.

Jo.



Martin Sørensen (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-11-04 12:24

> Motionér batteriet jævnligt ved at forbruge lidt strøm. Tænd f.eks.
> lyset i 10-15 minutter (uden at starte mc'en) en gang hver 14. dag,
> og lad derpå batteriet helt op.

Det er ikke nødvendigt at aflade den inden opladning, det får ikke
umiddelbart batteriet til at holde længere. Batteriet har en vis
selvafladning (10% om måneden mener jeg), så man kan nøjes med at oplade den
ca. en gang om måneden. Det vigtige med blyakkumulatorer er at de helst skal
holdes fuldt opladet.

signing off.. Martin Sørensen



Steen E. (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 07-11-04 15:00

"Bo Andersen" <bo.andersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:cmksgu$ct5$1@abbeden.bunk.cc...
> Vil det være dårligt for mc'en at starte den hver anden uge her
> igennem vinteren, for at holde lidt gang i den og få olie rundt i
> systemet. Jeg kan jo lade den stå og tøffe en 5-10 min. så den bliver
> nogenlunde varm.
>

Den har ikke godt af kun at blive halvvarm - kondensvandet i olien
fordamper ikke.

Gør det hellere ordentligt :

1. Batteri ind til jævnlig opladning
2. Hvis det er en karburator-motor så tøm alle karburatorer (bundskrue)
3. Skift olie

4. Hvis også du giver den ca. en teskefuld olie ned i hver cylinder
gennem tændrørshul, drejer den nogle omgange, og evt. tømmer
benzintanken og ryster en deciliter benzin rundt i den, hvor du først
har opløst et par spiseskefulde olie, vasker og vokser lak, sprøjter
silikone på ledninger & slanger, så kan det vist ikke gøres meget bedre.

Alt i alt et par timers hyggeligt arbejde. Har selv lige gjort det, så
nu står Fazeren i vinterdvale.

Den vil belønne dig til marts med at springe forventningsfuldt i gang
ved første tryk

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Bo Andersen (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Bo Andersen


Dato : 07-11-04 19:35

Mange tak for jeres svar og gåde råd
Bo


Steen E. wrote:

> "Bo Andersen" <bo.andersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:cmksgu$ct5$1@abbeden.bunk.cc...
>> Vil det være dårligt for mc'en at starte den hver anden uge her
>> igennem vinteren, for at holde lidt gang i den og få olie rundt i
>> systemet. Jeg kan jo lade den stå og tøffe en 5-10 min. så den bliver
>> nogenlunde varm.
>>

> Den har ikke godt af kun at blive halvvarm - kondensvandet i olien
> fordamper ikke.

> Gør det hellere ordentligt :

> 1. Batteri ind til jævnlig opladning
> 2. Hvis det er en karburator-motor så tøm alle karburatorer (bundskrue)
> 3. Skift olie

> 4. Hvis også du giver den ca. en teskefuld olie ned i hver cylinder
> gennem tændrørshul, drejer den nogle omgange, og evt. tømmer
> benzintanken og ryster en deciliter benzin rundt i den, hvor du først
> har opløst et par spiseskefulde olie, vasker og vokser lak, sprøjter
> silikone på ledninger & slanger, så kan det vist ikke gøres meget bedre.

> Alt i alt et par timers hyggeligt arbejde. Har selv lige gjort det, så
> nu står Fazeren i vinterdvale.

> Den vil belønne dig til marts med at springe forventningsfuldt i gang
> ved første tryk




thomas sloth (08-11-2004)
Kommentar
Fra : thomas sloth


Dato : 08-11-04 15:06

> > 1. Batteri ind til jævnlig opladning
> > 2. Hvis det er en karburator-motor så tøm alle karburatorer (bundskrue)
> > 3. Skift olie
> > 4. Hvis også du giver den ca. en teskefuld olie ned i hver cylinder
> > gennem tændrørshul, drejer den nogle omgange, og evt. tømmer
> > benzintanken og ryster en deciliter benzin rundt i den, hvor du først
> > har opløst et par spiseskefulde olie, vasker og vokser lak, sprøjter
> > silikone på ledninger & slanger, så kan det vist ikke gøres meget bedre.

Altsammen gode råd.Især lyder det til at der er enighed om pkt 3.

Men for de dummeogdovne (neeeej, ikke mig, en "ven" )....
Hvis den nu bare overvintrer et opvarmet sted (15gr), er alt dette så
overhovedet nødvendigt?

Moller (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-11-04 15:12

thomas sloth wrote:
>>>1. Batteri ind til jævnlig opladning
>>>2. Hvis det er en karburator-motor så tøm alle karburatorer (bundskrue)
>>>3. Skift olie
>>>4. Hvis også du giver den ca. en teskefuld olie ned i hver cylinder
>>>gennem tændrørshul, drejer den nogle omgange, og evt. tømmer
>>>benzintanken og ryster en deciliter benzin rundt i den, hvor du først
>>>har opløst et par spiseskefulde olie, vasker og vokser lak, sprøjter
>>>silikone på ledninger & slanger, så kan det vist ikke gøres meget bedre.
>
>
> Altsammen gode råd.Især lyder det til at der er enighed om pkt 3.
>
> Men for de dummeogdovne (neeeej, ikke mig, en "ven" )....
> Hvis den nu bare overvintrer et opvarmet sted (15gr), er alt dette så
> overhovedet nødvendigt?

   Gik fint med frostgrader for Banditten 2 vintre siden... men kostede så
lige 1-2 timers arbejde at få liv i den :) men brugte absolut ingen
resourcer op til... plantede den i skuret, og hentede den om foråret.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Steen E. (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 08-11-04 19:59

">> Altsammen gode råd.Især lyder det til at der er enighed om pkt 3.
>>
>> Men for de dummeogdovne (neeeej, ikke mig, en "ven" )....
>> Hvis den nu bare overvintrer et opvarmet sted (15gr), er alt dette så
>> overhovedet nødvendigt?
>
> Gik fint med frostgrader for Banditten 2 vintre siden... men kostede
> så lige 1-2 timers arbejde at få liv i den :) men brugte absolut
> ingen resourcer op til... plantede den i skuret, og hentede den om
> foråret.
>
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF-r 1200 rr
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit

når det tog et par timer at starte den så var det gravrusten i
cylindrene, som først skulle slibes væk af stempelringene, samt det snot
var opløst, der var tilbage i karburatordyser og rør efter at benzinen
var fordampet i løbet af vinteren. Og den gamle olie med masser af
forbrændingsrester (syre) og kondensvand havde gjort sit arbejde ved
tandhjul og lejer.

Nej, seriøst tror jeg sagtens man klarer sig uden særlige forberedelser,
fordelen ved lidt oliefilm i cylindre og tank er nok især hvis den står
i svingende temperaturer hvor der er fugtigt, hvilket vil give kondens.
Og deraf følgende rustangreb på ubehandlede overflader (tankinderside og
cylindre)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Martin Sørensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-11-04 19:28

>>> 1. Batteri ind til jævnlig opladning
>>> 2. Hvis det er en karburator-motor så tøm alle karburatorer
>>> (bundskrue)
>>> 3. Skift olie
> Altsammen gode råd.Især lyder det til at der er enighed om pkt 3.
> Men for de dummeogdovne (neeeej, ikke mig, en "ven" )....
> Hvis den nu bare overvintrer et opvarmet sted (15gr), er alt dette så
> overhovedet nødvendigt?

Nr. 1, ja. Batteriet selvaflader, lige gyldigt om den står tempereret eller
ej. Det afhænger derfor mest af hvor længe den står parkeret. 1 måned er
ikke noget problem, men ved 2-3 måneder ville jeg lade på batteriet med
jævne mellemrum, så man er fri for at købe et nyt til foråret.

Nummer 2 er jeg ikke enig i. Tømmer man karburatorerne før opstaldning
risikerer man at udtørre de pakninger der evt. sidder ved forbindelsesrøret
mellem karburatorerne. Når man så hælder benzin i til foråret, fosser al
benzinen ud indtil pakningerne igen er svulmet op (det har jeg prøvet). Men
det er sikkert smart nok at tømme den til foråret og sætte benzinhanen på
Prime før man prøver at starte. Sådan gjorde jeg sidste forår, og der
startede MC'en uden problemer.

Nummer 3 ville jeg altid gøre inden opstaldning. Olien skal skiftes en gang
imellem alligevel, og på min MC passer det fint med 1 gang om året. Så
behøver man heller ikke bekymre sig om det til foråret, da der så er frisk
olie på.

Nummer 4 (som jeg ikke har quotet) kan jeg ikke rigtigt sige noget om. Jeg
tvivler dog på at det hjælper synderligt meget at hælde olie i cylindrene
inden opstaldning. Hvad gøres der f.eks. med helt nye cykler fra fabrikken?
De kan jo sagtens risikere at stå et par år på lager, inden de bliver
startet.

signing off.. Martin Sørensen



Richard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 08-11-04 23:30

Martin Sørensen wrote:

> Nummer 2 er jeg ikke enig i. Tømmer man karburatorerne før opstaldning
> risikerer man at udtørre de pakninger der evt. sidder ved forbindelsesrøret
> mellem karburatorerne.

Netop, og membranen i CV-karburatorer kan sikkert heller ikke lide det
tørre klima

> Men det er sikkert smart nok at tømme den til foråret og sætte
> benzinhanen på Prime før man prøver at starte.

Eller blot sørge for at hælde karburatorsprit på tanken - og vel at mærke
et par km før motoren stoppes sidste gang før vinteropstaldningen, så
spritblandingen er nået gennem karbunaderne. Selv uden at tømme
svømmerhusene starter motoren som en mis til foråret - i år startede
VFS'en faktisk på næsten 10 mdr. gammmel sprit-benzin efter sin længste
vinteropstaldning i mine 7 år som ejer

> Nummer 4 (som jeg ikke har quotet) kan jeg ikke rigtigt sige noget om. Jeg
> tvivler dog på at det hjælper synderligt meget at hælde olie i cylindrene
> inden opstaldning. Hvad gøres der f.eks. med helt nye cykler fra fabrikken?
> De kan jo sagtens risikere at stå et par år på lager, inden de bliver
> startet.

Tjah formentlig, men som regel står de i nogenlunde jævnt tempererede
omgivelser, ikke i uopvarmede lokaler eller ligefrem udendørs som mange af
vores. Tændrørene skal jo alligevel renses eller skiftes en gang imellem,
og for at tage dem af og tørne motoren med et skvæt olie en ekstra gang,
inden motoren igen startes næste sæson, er jo ikke noget større arbejde,
men giver ro i sindet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste