Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Meget pinligt..!
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-04 19:14

Prøv at se her, og bemærk billedet af LaCie skærmen:
http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/computergrej.php

Og se så her hvor billedet er "lånt" fra:
http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets
hjemmeside...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-11-04 19:25

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets
> hjemmeside...

Ja det er ret pinligt...

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-11-04 19:24

On Thu, 11 Nov 2004 19:13:40 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
>Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
>medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Send en regning...

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-04 21:06

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
>
> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Jeg vil på ingen måde forsvare pressefotografforbundet, men husk lige
bemærke at dit billede er på deres "loppemarkedsside", og derfor ikke
direkte er repræsenteret af pressefotografforbundet, men af sælgeren, Martin
Lehman. Det er vel ikke at "stjæle" et billede, når der ikke ligefrem bliver
gjort kommerciel profit på baggrund af dit billede.

Det svarer jo til at dit billede bliver brugt på en annonce på f.eks.
dba.dk - og tilfældigvis i en annonce indsat af en fotograf. Hvis jeg skal
sælge et eller andet, der kræver et billede, google'er jeg jo bare det
første og bedste billede jeg kan finde på nettet. Det gør mig vel ikke til
et slet menneske?

Eller er jeg ene om denne iagtagelse?

Men du kunne måske have en pointe, i at pressefotografforbundet burde kende
lidt til copyrightreglerne. Formoder det er en underforstået pointe fra din
side?

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-04 21:21

Thomas Schreiber wrote:

> Men du kunne måske have en pointe, i at pressefotografforbundet burde kende
> lidt til copyrightreglerne. Formoder det er en underforstået pointe fra din
> side?

Ja - til venstre i menu'en, er der et link til en hel side om
ophavsret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-11-04 21:53

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke at "stjæle" et billede, når der ikke ligefrem bliver
> gjort kommerciel profit på baggrund af dit billede.

Uanset hvordan du vælger at pakke det ind, så er det da at stjæle et
billede, uanset hvad du så har tænkt dig at bruge det til.

> [...]
jo bare det
> første og bedste billede jeg kan finde på nettet. Det gør mig vel ikke til

Nej nej det gør dig måske til et lidt fattigere mennesker når du bagefter
skal betale for at have brugt et billeder, der ikke var dit.

> [...]
kende
> lidt til copyrightreglerne. Formoder det er en underforstået pointe fra

Det tror jeg så tilgengæld du har helt ret i..*S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
http://www.colourart.dk/arkiv/red_pub.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-11-04 10:02

Thomas Schreiber wrote:
> Lehman. Det er vel ikke at "stjæle" et billede, når der ikke ligefrem bliver
> gjort kommerciel profit på baggrund af dit billede.

Hvis der er noget der er kommercielt, er det godt nok når billedet
ligger ved en salgsannonce...

> første og bedste billede jeg kan finde på nettet. Det gør mig vel ikke til
> et slet menneske?

Jo? :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : John Friis Løndal

Dato : 11-11-04 21:13

>Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
>medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets
>hjemmeside...

Ja helt enig, og specielt når det drejer sig om et billede de blot
selv kunne tage, eller passer billede ikke med den skærm de prøver at
sælge?

Mvh
John
http://honor.fotopic.net/

Fra : Langgaard

Dato : 11-11-04 21:20

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja helt enig, og specielt når det drejer sig om et billede de blot
> selv kunne tage, eller passer billede ikke med den skærm de prøver at
> sælge?

Hæng ikke forbundet ud, det er et af deres medlemmer der har "stjålet" et
billede fra Nils, så nu har han et mindre
Han får det nok tilbage efter brug.
--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-04 21:19

John Friis Løndal wrote:

> Ja helt enig, og specielt når det drejer sig om et billede de blot
> selv kunne tage, eller passer billede ikke med den skærm de prøver at
> sælge?

Skærmen på mit billede er 22", den der er til salg er vist kun 19",
og det er en forskel der kan ses...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-11-04 21:19

> [...]

> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Ja, men vel ikke mere flovt end når hestepiger bruger dine hestebilleder på
deres private sider? Du mener måske, pressefotografforbundet skal gå ind og
undersøge, om brug af de billeder, der publiceres under deres køb- og
salgssider, overtræder gældende lov om ophavsret? Eller mener du, man som
medlem af pressefotografforbundet er/bør være besjælet af en højere form for
moral sammenlignet med resten af befolkningen?

Sådan er vikårene vel, når man prioriterer søgemaskiner højt i navngivning
af sine billeder?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-04 21:37

Jens Bruun wrote:

> [...]
> medlem af pressefotografforbundet er/bør være besjælet af en højere form for
> moral sammenlignet med resten af befolkningen?

Jeg mener nok, at medlemmerne i pressefotografforbundet burde holde
sig pænt på måtten, og selv om det er det enkelte medlem, som har
haft fingerne nede i min klejnekasse, så ligger det pinlige i, at
han udstiller tyveriet på pressefotografforbundets web-site.

Og jeg har skrevet to e-mails til pressefotografforbundet, så de har
haft et helt døgn til at fjerne billedet, men da det ikke er sket,
så synes jeg denne tråd er berettiget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FAM.MERRILD

Dato : 11-11-04 21:59

og
det er jo bare et skide billed
og ikke ret godt

Fra : Thor

Dato : 11-11-04 22:37

> det er jo bare et skide billed
> og ikke ret godt
Lige præcis!
mvh Thomas

Fra : Alex W

Dato : 11-11-04 23:07

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> Lige præcis!
> mvh Thomas

I er på helt galt spor! Det er ikke motivet ... men hvad der gøres med det

Nils, du er i din gode ret til et honorar !!

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 00:01

Alex W wrote:

> Nils, du er i din gode ret til et honorar !!

Ja selvfølgelig, og det bliver da sjovt, at få penge for et billede,
som merrild og thomas synes er et "skide billed og ikke ret godt"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 09:23

> Ja selvfølgelig, og det bliver da sjovt, at få penge for et billede,
> som merrild og thomas synes er et "skide billed og ikke ret godt"...

Hehe ja det kan man forestille sig. hmmm... hvor meget kan man kræve for
tyveri 10.000?

Mvh
Simon

Fra : Frede

Dato : 11-11-04 23:55

In news:FAM.MERRILD <m.merrild@nrdc.dk> typed:
> og
> det er jo bare et skide billed
> og ikke ret godt

I tager fejl - den slags billeder kan findes på:
http://shorterlink.com/?5FKKFJ
som vist passer helt fint til jeres sprogbrug.

Billedets kvalitet er i øvrigt denne sag totalt uvedkommende. Vi har
både en lov om ophavsret og en lov om copyright, og de er begge *groft
overtrådt*. Ukendskab til lovene i dette land fritager ikke for ansvar,
så Niels Riis Ebbesen har her fuldstændig ret.

--
F.F.
' ingen yderligere kommentarer!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 00:17

Frede wrote:

> Ukendskab til lovene i dette land fritager ikke for ansvar,

Jeg tror der er noget der taler for, at en pressefotograf har hørt
om ophavsretloven.

Og jeg har netop fået en e-mail fra Pressefotografforbundet, og de
synes ikke det er morsomt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 00:22

> Jeg tror der er noget der taler for, at en pressefotograf har hørt om
> ophavsretloven.
>
> Og jeg har netop fået en e-mail fra Pressefotografforbundet, og de synes
> ikke det er morsomt...

Ja vi har virkelig STORE problemer at slås med her i danmark.......

--
Tom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-11-04 00:41

In article <4193edcb$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Frede wrote:
> Ukendskab til lovene i dette land fritager ikke for ansvar,

Korrekt. Men hensigten med handlingen er af væsentlig betydning
for om den vurderes strafbar eller ej.

Hvis man har lukket Valus' server ned fordi man ikke troede det
kunne lade sig gøre, så er man sandsynligvis ikke skyldig i at have
lavet hacking m.m. Mens den første der gjorde det bevidst er skyldig
for loven for samme handling.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 22:49

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse news:cn0hg8$1t4o$1@news.cybercity.dk

> [...]

for
> moral sammenlignet med resten af befolkningen?

Som medlem af pressefotografforbundet bør man følge de regler, som man selv
forventer andre følger.:
http://www.pressefotografforbundet.dk/ophavsret.php

- ellers skal de nok sørge for at sende en regning.

Jeg har selv den fornøjelse at arbejde sammen med pressefotografer, så jeg
ved udmærket hvor nidkære de er med hensyn til ophavsrettet, så i det her
tilfælde er det både flovt og pinligt. Han har ikke engang gidet et give
billedet et nyt navn.

--
mvh kajo

Fra : Froggy

Dato : 12-11-04 00:13

In news:Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:
> .... Eller mener du, man som medlem af
> pressefotografforbundet er/bør være besjælet af en højere form for
> moral sammenlignet med resten af befolkningen?

Et medlem af pressefotografforbundet burde da i det mindste kende loven
om ophavsret - og følge den.
Hvis fjolset havde ringet til Niels og spurgt om lov til at låne
billedet i den her givne situation, mon så ikke Niels som god kollega
ville ha' været villig til at lade vedkommende 'låne/(leje)' billedet i
en kort periode.
Når den slags foregår uden ophavsmandens vidende og accept, så forstår
jeg godt Niels' reaktion. Loven om ophavsret er overtrådt - og Niels har
helt klart krav på en kompensation/godtgørelse.
At forbundet så oven købet negligerer hans henvendelser er direkte
skræmmende.

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 00:23

Froggy wrote:

> At forbundet så oven købet negligerer hans henvendelser er direkte
> skræmmende.

Pressefotografforbundet har svaret, men det tog godt nok sin tid,
jeg tror der er "nogen" som har fortalt "nogen", at der blev skrevet
noget her på usenet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-04 09:31

> Pressefotografforbundet har svaret, men det tog godt nok sin tid,
> jeg tror der er "nogen" som har fortalt "nogen", at der blev skrevet
> noget her på usenet...

Muligvis, men billedet er ikke fjernet.

Fra : Anders F

Dato : 12-11-04 00:27

> [...]
>
> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Som jeg husker dine gamle vilkår (har set de nye var billederne til fri
afbenyttelse til privat brug?
Desuden ligger billedet jo i en guide - som jeg ikke umiddelbart opfatter
som en del af din kommercielle side...

Når det er sagt, giver jeg dig gerne ret i, at den kære sælger ikke er for
smart. Han burde nemt have kunnet google et bedre salgsbillede (uden
tastatur mv) frem...

Mvh.
Anders (der også godt kunne komme i tanke om at hugge et "rent"
produktbillede (der dog så typisk ville komme fra producenten) til et
salg...)

Fra : Nogen

Dato : 12-11-04 09:43

Meget flovt, ja
Du holder os vel orienteret om hvilket resultat I kommer frem til.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 10:23

"Nogen" <dui@ikke.tilnoget> wrote in message
> Meget flovt, ja
> Du holder os vel orienteret om hvilket resultat I kommer frem til.

Hehe hej Nogen

Har du læst at Niels mener at der er "nogen" der har fotalt "nogen" noget

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Nogen

Dato : 12-11-04 10:47

> Hehe hej Nogen
>
> Har du læst at Niels mener at der er "nogen" der har fotalt "nogen" noget

Ja det har jeg set, LOL

Fra : JIB

Dato : 12-11-04 23:52

> [...]

> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Du kan ikke forvente, at forbundet skal kontrollere hvert eneste
billede, der vedlægges en annonce. Det kræver jo, at man gennemser
samtlige billeder på nettet...

I tilfælde som dette, hvor billedet ikke ser specielt professionelt ud,
men blot ligner en amatørfotografs hjemmefoto med et 1,3 megapixel
kamera fra Aldi, er der slet ingen grund til at betvivle, at billedet
stammer fra annoncøren.

Vh. JIB

Fra : HS

Dato : 14-11-04 13:12

Godt skrevet

Henrik
www.henrikfotograf.dk

Fra : Langgaard

Dato : 13-11-04 10:39

> [...]
>
> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Hej

Klokken er nu 10.38 d. 13.11. 2004, og billedet er stadigvæk på siden med
annoncen.
Har du kontaktet politiet, og hvad med ministeren, har han fået besked

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-04 22:28

Foto-oraklet langgaard har talt i tåger:

> Klokken er nu 10.38 d. 13.11. 2004, og billedet er stadigvæk på siden med
> annoncen.

Jeg takker for oplysningen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 14-11-04 15:34

> Foto-oraklet langgaard har talt i tåger:

> Jeg takker for oplysningen...!

Og klipper som du plejer, væk med det der ikke passer dig, men du er
gennemskuet.

""Har du kontaktet politiet, og hvad med ministeren, har han fået besked
"", var essensen i mit indlæg.

Nej, ingen skal bestemme hvad du klipper væk, men det er ofte påfaldende.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 14-11-04 22:53

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Og klipper som du plejer, væk med det der ikke passer dig, men du er
> gennemskuet.

Hold nu op med at gå efter manden... det sker i så mange andre tråde at det
snart ikek er sjovt længere...

Alt for mange tråde i NG kommer lynhurtigt væk fra det som selve tråden
handlede om fra indlæg 1.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : OCB

Dato : 15-11-04 02:26

> [...]
>
> Jeg synes godt nok det er meget flovt, at Pressefotografforbundets
> medlemmer "låner" andres billeder, og publicerer dem på forbundets

Eneste pinlige her, er denne tråd.. Viser jo tydeligt hvor "professionel" du
i virkeligheden er.. flot!

Mvh
Ole Condrup Boesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-04 10:02

OCB wrote:

> Eneste pinlige her, er denne tråd.. Viser jo tydeligt hvor "professionel" du
> i virkeligheden er.. flot!

Ja det er ikke velset, at jeg udstiller, at pressefotografer kun
tager det med ophavsretten alvorligt, når det handler om deres egne
billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen