Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilket nyt (amatør) digital kamera ?
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 21:01

Hej NG,

Ja spørgsmålet har været stillet mange gange før, men hver person har jo
deres specielle situation:

Jeg har idag et Nikon Coolpix 885, som jeg egentligt er glad for, men med
(for mig) nogle alvorlige mangler (prioriteret):

- fokus tid er alt alt for lang- mine børn når at løbe væk eller den sjove
situation er overstået inden kameraet er fokuseret.
- blizt giver 99 % af tiden røde øjne
- man kan ikke tage flere billeder i rap, dvs en serie billeder af samme
situation -dvs hold knappen inde og så bare skyde løs
- opstarts fra power on til klar er for lang - ca. 10 sek.
- mangler lyd ved video optagelse, samt kun kort tids optagelse
- forholdvis kort batteritid før genopladning (16 md. og ca. 2000 billeder
gammelt)

+ god størrelse og vægt
+ god billede kvalitet (for mig)
+ godt greb (min hånd er ikke så lille igen)
+ rigeligt med funktioner - jeps fotograferer primært min familie+venner og
turistmål :)
+ 3 x zoom er rigeligt til mig (mere gør slet ikke noget, men det skal
fortsat kunne være i jakkelommen - ellers kommer det jo ikke med)

Nogen forslag til ny kamera, hvor alle minuser bliver til pluser uden at
ødelægge pluserne alt for meget ? prislejet er ikke så afgørende, men der
skal meget til før jeg vil slippe mere end 5-6.000 kr. - og gerne mindre ?

På forhånd tak for input !

Mvh.

Steen

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-04 22:02

In article <418fd090$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S.Nielsen wrote:
> [...]
>
> - fokus tid er alt alt for lang- mine børn når at løbe væk eller den sjove
> situation er overstået inden kameraet er fokuseret.

Den kan du få væsentlig ned på mange digicams. dpreview har værdierne med.
Hvis det skal være rigtigt hurtigt, så er det 300D og de andre rødder.

Konica-Minolta G400 har taget det første billede 1.5 sekunder efter det
er tændt. Så det er hurtigt. Bryder mig dog ikke om dens farver.

> - blizt giver 99 % af tiden røde øjne

Kan løses ved ethvert digitalt kamera som du kan montere en rigtig blitz
på. Denne kommer så tilstrækkeligt langt fra objektivet til ikke at være et
problem. Den eksterne blitz kan også bruges indirekte (loft/vægge) og
give mere behageligt lys på den måde.

Eksempel er Canon's G-serie. Men de fokuserer muligvis ikke hurtigt nok.

> - man kan ikke tage flere billeder i rap, dvs en serie billeder af samme
> situation -dvs hold knappen inde og så bare skyde løs

Hvad har du behov for ? I den dyre store ende er der 300D med 2.5s,
20D med 5/s, og 1D Mk II med 8.3 billeder/sekund.

> - opstarts fra power on til klar er for lang - ca. 10 sek.

Næsten alt er hurtigere i dag.

> - mangler lyd ved video optagelse, samt kun kort tids optagelse

Er løst ved næsten alle nyere. Men rigtigt videokamera er mange
mange bedre i kvailitet til video/VHS. Gå efter MiniDV.

> - forholdvis kort batteritid før genopladning (16 md. og ca. 2000 billeder
> gammelt)

Batterilevetiden er også blevet bedre. Nogle klarer > 1000 billeder/opladning,
andre ret lidt. Men husk ekstra batteri. Og husk at batterier taber energi med
tiden. De kameraer der bruger almindelige genopladelige smider hurtigst energien.
Dem med LiIon batterier holder bedst.

> + god størrelse og vægt

Nogle vil mene den er for stor til lommen, og ikke helt stor nok til at
komme til sin ret. (Har selv haft efterfølgeren Nikon 4500).

> + god billede kvalitet (for mig)

Enig. Canon/Nikon og flere andre leverer på dette område.

> [...]
> + 3 x zoom er rigeligt til mig (mere gør slet ikke noget, men det skal
> fortsat kunne være i jakkelommen - ellers kommer det jo ikke med)

Så et kompakt med 3x zoom er det rigtige. Men der er meget at vælge imellem.
Du må nok søge råd i en butik.

> [...]
> skal meget til før jeg vil slippe mere end 5-6.000 kr. - og gerne mindre ?

Canon Powershot G6 er måske noget ? Check i forretningen.
Kan tage 2 billeder i sekundet for 14 billeder i træk, 1.2 billeder/sek for
op til 23 billeder. Masser af justeringer. 4x zoom. Video i bedste kvalitet
(= ringere end rigtig video ligesom på alle andre) kun i 30s, 320x240 15 fps
i 3 minutter.

Men check dpreview.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 23:52

> Den kan du få væsentlig ned på mange digicams. dpreview har værdierne med.
> Hvis det skal være rigtigt hurtigt, så er det 300D og de andre rødder.

Hvem er evt. de andre "rødder" ?
Hvad er det i praksis bedst opnåelige indenfor prisrammen 5-6.000 kr ?

> [...]
> et
> problem. Den eksterne blitz kan også bruges indirekte (loft/vægge) og

Ingen rimelige muligheder uden extern blitz ? såsom vippe-op blitz som på
300D ? (o.a.) ?

> Hvad har du behov for ? I den dyre store ende er der 300D med 2.5s,
> 20D med 5/s, og 1D Mk II med 8.3 billeder/sekund.

2.5/sek er fint - kan man deraf udlede at autofokus tiden er max. 0,4 sek ?
300D ligger på omkring 7-8.000, som måske nok lige er i overkanten af hvad
jeg havde tænk at ofre på sagen.

> Næsten alt er hurtigere i dag.

ok tænkte det nok :)

> Er løst ved næsten alle nyere. Men rigtigt videokamera er mange
> mange bedre i kvailitet til video/VHS. Gå efter MiniDV.

ja ok, men næppe ret sandsynligt jeg får slæbt det med. Det er kun til små
(under 5. min.) sjove klip, så de indbyggede muligheder i coolpix'en er
sådan set ok, der mangler blot lyd.

> Nogle vil mene den er for stor til lommen, og ikke helt stor nok til at
> komme til sin ret. (Har selv haft efterfølgeren Nikon 4500).

Størrelsen er helt ok, men ikke ydelsen.

> Så et kompakt med 3x zoom er det rigtige. Men der er meget at vælge
> imellem.
> Du må nok søge råd i en butik.

jeps næste fase

> Canon Powershot G6 er måske noget ?

Bestemt muligt :) andre forslag ?

> Men check dpreview.

ok tak
> --
> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
> Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-04 18:13

In article <418ff88e$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S.Nielsen wrote:

> Hvem er evt. de andre "rødder" ?
> Hvad er det i praksis bedst opnåelige indenfor prisrammen 5-6.000 kr ?

Brugt Canon D30/F60/300D med kit objektiv.

> Ingen rimelige muligheder uden extern blitz ? såsom vippe-op blitz som på
> 300D ? (o.a.) ?

Der er forskel på kameraer, og 300D gør det godt men ikke perfekt.
Jo længere fra objektivet blitzen kommer - jo bedre. Anti-Redeye fungerer
også hvis man vil blinke personen i øjnene først så pupillerne kan
trække sig sammen.

> 2.5/sek er fint - kan man deraf udlede at autofokus tiden er max. 0,4 sek ?
> 300D ligger på omkring 7-8.000, som måske nok lige er i overkanten af hvad
> jeg havde tænk at ofre på sagen.

Handles brugt til 5-6000 kr. I seriebilleder med høj hastighed er det
med samme fokus eller tracking af objekt. Hvis du har sluppet knappen,
så er fokustiden på mit 17-40 ca. 0.25 sekund hvis fokus er tæt på, og
1 sekund hvis fokus er langt væk. Det tager jo tid at flytte mekanikken.

Det medfølgende objektiv kan tager over 1 sekund fra den fjerne ende og
ind. Men i praksis er det sjældent et problem, da man som hovedregel er i
nærheden af den rigtige afstand.

> ja ok, men næppe ret sandsynligt jeg får slæbt det med. Det er kun til små
> (under 5. min.) sjove klip, så de indbyggede muligheder i coolpix'en er
> sådan set ok, der mangler blot lyd.

Lige til info, video mangler i all dSLR. Ligesom du skal se gennem søgeren.
Skærmen viser ikke noget før efter billedet er taget.

> Bestemt muligt :) andre forslag ?

Generel se på nyere Nikon/Canon. Andre sværger til Minolta, Sony etc.
Men det er de store mærker der styrer.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-11-04 18:44

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> Jo længere fra objektivet blitzen kommer - jo bedre. Anti-Redeye fungerer
> også hvis man vil blinke personen i øjnene først så pupillerne kan

Eller så de lukker øjenene, eller kigger væk...

> Handles brugt til 5-6000 kr. I seriebilleder med høj hastighed er det
> med samme fokus eller tracking af objekt. Hvis du har sluppet knappen,

Den tracker så kun i sportsmode, eller hvis man kan narre den til at
gå i AI-Servo, hvilket den normalt kun gør når man ikke har brug for
det.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 09-11-04 18:29

"S.Nielsen" <steni at tdcadsl.dk> wrote in message
> - blizt giver 99 % af tiden røde øjne

Da ingen andre har nævnt det, vil jeg lige nævne det:

Flere nye små kamera har en indbygget redigeringsfunktion som automatisk
redigerer røde øje ud af et billede.
På nogle af de nye Nikon bliver den automatisk brugt når "røde øjne"
funktionen er slået til.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-04 19:01

In article <cmquop$237f$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> Flere nye små kamera har en indbygget redigeringsfunktion som automatisk
> redigerer røde øje ud af et billede.
> På nogle af de nye Nikon bliver den automatisk brugt når "røde øjne"
> funktionen er slået til.

Hvad så hvis pigen har en hvid kjole med røde prikker ? Bliver
prikkerne så sorte ?

Fra : HKJ

Dato : 09-11-04 19:13

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Hvad så hvis pigen har en hvid kjole med røde prikker ? Bliver
> prikkerne så sorte ?

Det kan sagtens ske, ihvertfald ifølge de test jeg har set (Kan ikke lige
huske hvor).

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-11-04 21:34

Povl H. Pedersen wrote:

[Automatisk redigering af røde øjne]

> Hvad så hvis pigen har en hvid kjole med røde prikker ? Bliver
> prikkerne så sorte ?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om Nikons autodimmer, men der er lavet
systemer der er ret så avancerede. Der kigges efter par af røde områder
og der kontrolleres at de er placeret i noget der minder om et ansigt.
Ved at genkende ansigter kan man også kontrollere at områdernes
størrelse og indbyrdes afstand passer med hvad der forventes.

Kobler man det sammen med lokalændringer i JPEGs (dvs. der kun
foretages genpakning af det berørte område og nærmeste pixels), er det
oven i købet noget kameraet kan foretage efter man har afsluttet en
fotosession. Laves det ordentligt, betyder det at det ikke koster tid
mens der tages billeder.

Går vi skridtet videre, kunne kameraet lave en lille patchfil til alle
de billeder, hvor røde øjne er fjernet. Er man utilfreds med
resultatet, beder man så blot om at få gendannet det oprindelige
billede.

Men det er altsammen voldsomt besvær for at gøre noget ved symptomerne.
Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det er så forfærdeligt med en pop-
op blits på de små kameraer.

Fra : HKJ

Dato : 09-11-04 21:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Men det er altsammen voldsomt besvær for at gøre noget ved symptomerne.
> Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det er så forfærdeligt med en pop-
> op blits på de små kameraer.

En popup blitz løser ikke problemet med røde øjne, den reducerer det kun.
Selv min D70 med en SB800 ovenpå kan give røde øjne (men det er sjældent) og
selvfølgelig kan jeg bare bounce, så får jeg ikke røde øjne.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-04 08:58

HKJ wrote:

> En popup blitz løser ikke problemet med røde øjne, den reducerer
> det kun.

Jaeh, min (sparsomme) erfaring siger at det hjælper en hel del, selv
med blot lidt større afstand. Mit Sony T1 har blitzen alt for tæt på
optikken og giver konsekvent røde øjne. Mit Canon S20 havde blitzen en
smule længere væk og havde ikke rødøjeproblem i nær samme grad.

Det er en reducering jeg gerne ville have, men det kan så også være at
det er forklaringen på at de ikke rigtig laves: Det sikrer ikke
fultstændig mod røde øjne og det skulle jo netop være salgsargumentet
for dem.