Fremmede bogstaver som ç og ß
Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-04 16:27

Der er nogle tastkombinationer hvorved man i et Office-program som Word
kan få udenlandske tegn frem på en Windows-maskine, som den Thinkpad R50
jeg har som laptop. Men hvad er det for nogle, og hvilket ord er det jeg
skal bruge for at finde dem i Words hjælp?

Det drejer sig om bogstaver som det tyske ß og franske som ½¼ og çÇ. Ja,
på en Mac er de let nok at få frem, men - ja findes der ikke et program
så man i Windows som helhed kan knytte eksempelvis altGr-s til ß,
altGr-o til ½, sh-altGr-o til ¼ og lignende?

--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-04 17:09

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Det drejer sig om bogstaver som det tyske ß og franske som ½¼ og çÇ.

Ja, nu har jeg ved eksperimenteren fundet:

crtl-komma c ç. ctrl-komma C Ç.
crtl-& o ½. ctrl-& O ¼.
crtl-& s ß.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-11-04 23:06

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, nu har jeg ved eksperimenteren fundet:
>
> crtl-komma c ç. ctrl-komma C Ç.
> crtl-& o ½. ctrl-& O ¼.
> crtl-& s ß.
> --
> Per Erik Rønne

Du kan også bruge Indsæt symbol, hvor du kan finde alle specialtegnene. Hvis
du har word 2003 vil du når du peger på det ønskede tegn forneden kunne se,
hvis der er en genvejstast.
Dernæst vil du også kunne se om tegnet indgår i ascii tabellen, hvorved du
får koden til det.
Dit ç skrives med ascii ved at holde ALT nede mens du taster 0231. Når du i
Indsæt symbol har valgt at se ascii koden vil du nok bemærke, at der står
231, så du skal altid huske at sætte 0 foran.

Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-04 07:37

Kurt B. Andersen <kurtnospam@portalen.no> wrote:

> [...]

> du har word 2003 vil du når du peger på det ønskede tegn forneden kunne se,

Ja, det kan jeg nu se. Før blev jeg forvirret af at den automatisk viste
symbolfonten.

> Dernæst vil du også kunne se om tegnet indgår i ascii tabellen, hvorved du
> får koden til det.

Det synes jeg nu ikke at man kan se.

> Dit ç skrives med ascii ved at holde ALT nede mens du taster 0231. Når du i
> Indsæt symbol har valgt at se ascii koden vil du nok bemærke, at der står
> 231, så du skal altid huske at sætte 0 foran.

Lidt besværligt, især på en laptop der ikke har noget numerisk tastatur.

Findes der virkelig ikke et program, som fast kan lægge disse tegn ned i
tastaturlayoutet på passende pladser? Det er jo langt lettere på min mac
end på mine to Windows-maskiner - som jeg dog også har brug for.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-11-04 22:51

> Ja, det kan jeg nu se. Før blev jeg forvirret af at den automatisk viste
> symbolfonten.

> Det synes jeg nu ikke at man kan se.

Når du står i indsæt - symbol og f.eks. har fundet Ç og peger på det, kan du
forneden se, om der er en genvejtast til tegnet. Samtidig kan du se, at der
i tegnkode står 199 og i fra skal du ændre til ASCII (decimal) hvis ikke den
står til det i forvejen. Hvis der ikke i "fra" står ASCII(decimal) vil du
ikke kunne se 199 men en anden kode.
Men det er jo også ligegyldigt i dit tilfælde, når du ikke har numerisk
> [...]

> tastaturlayoutet på passende pladser? Det er jo langt lettere på min mac
> end på mine to Windows-maskiner - som jeg dog også har brug for.

Hvis det var mig, som brugte disse tegn meget, ville jeg nok indspille en
makro for hvert tegn og så sætte det ind som et knap på en af
værktøjslinjerne. Når man indspiller makroen får man iøvrigt også mulighed
for at tildele en genvejstast til makroen.

Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-04 13:12

> [...]

> står til det i forvejen. Hvis der ikke i "fra" står ASCII(decimal) vil du

Det er nu langt fra på alle tegnene det står der. Men det kan findes på
stort og lille thorn. Men ikke eksempelvis på edh.

> Men det er jo også ligegyldigt i dit tilfælde, når du ikke har numerisk
> tastatur.

Man kan indstille en del af tastaturet til at virke som numerisk
tastatur, men det er nu temmelig besværligt. Ikke noget man vil gøre

> [...]
> værktøjslinjerne. Når man indspiller makroen får man iøvrigt også mulighed
> for at tildele en genvejstast til makroen.

Jeg har nu fundet ud af måder at klare det i Word, men i selve Windows
hjælper det jo ikke meget. Findes der virkelig ikke en
tastaturlayout-editor, som kan placere tegnene på passende steder?
--
Per Erik Rønne