friske oliven - hvordan "sylte"?
Fra : helle s

Dato : 13-11-04 10:39

Hej gruppe.
En veninde er taget på langfart - ligger nu i Marmaris, Tyrkiet. Hun har
været i land, og fandt straks en lund med pinjetræer og oliventræer, og som
det ægte madøre hun er, plukkede hun fluks en spand oliven, som hun nu vil
sylte i båden. Men hun ved ikke, hvordan hun skal gøre - så indtil videre
har hun lagt dem i saltlage, hvor hun regner med, at de skal ligge og søbe
en månedstid.
Hun har ikke internetadgang, så hun har ikke kunnet finde en opskrift på,
hvad hun skal gøre derefter.
Er der nogen af jer, der har erfaringer med konservering af friske oliven?
I så fald vil jeg meget gerne høre om det, så jeg kan sms'e til hende.
(jo, jeg har prøvet google - der er i hvert fald ingen danske opskrifter,
som jeg kunne finde, og jeg erkender, at jeg ikke liiiige ved, hvad sylte
hedder på engelsk...)
vh helle

Fra : Peter Westh

Dato : 13-11-04 11:32

"helle s" <hellefjernskoett@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> Er der nogen af jer, der har erfaringer med konservering af friske oliven?

Sylte hedder "pickle" på engelsk.

Her er en opskrift, som ser nem og god ud:
http://www.greengold.com.au/wallsend/olives.htm

MVH

Peter

Fra : mcloud

Dato : 13-11-04 14:10

Hej Helle
Jeg har lige hjemtaget ca 10 kilo oliven fra Rhodos opskriften er som
følger kort :

Flæk alle olivenerne og læg den i vand og skift vandet hver dag ,når vandet
ikke er bittert mere ,laves en lage af vand og salt ,10 dele vand og 1 del
salt og saften af en frisk citron eller to, lagen koges og hældes over
olivenerne ,der er kommet på rengjorte glas.

Eller flæk olivenerne og kom flg på ......... 2 dele olivenolie 1 del
hvidvins eddike og hvidløg,oregano,chili evt. timian, et par peberkorn og
havsalt.

Har lige smagt på mine de smager himmelsk, så kan jeg få fat i friske for
fremtiden ,vil jeg aldrig købe oliven færdiglavet mere ellers er jeg nødt
til at købe 1 gang om året, når jeg gæster Rhodos.
Hils din veninde og ønsk god fornøjelse

mvh mcloud

Fra : helle s

Dato : 14-11-04 11:02

Hej venner.
Tak for hjælpen - det var lige, hvad hun havde brug for - jeg sms'er fluks
til de varmere himmelstrøg.
vh Helle

mcloud <kim@lechef.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419607c4$0$33736$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 14-11-04 12:10

> Flæk alle olivenerne og læg den i vand og skift vandet hver dag ,når vandet

Hvorfor flække dem ? Kan man ikke gøre det med hele oliven ?

Findes der steder i DK hvor man kan købe friske rå oliven ?

MVH
KAsper