Oplysninger ved salg af bil
Fra : RM

Dato : 13-11-04 10:14

Hej gruppe

Jeg har en bekendt som overvejer at sælge sin gamle bil. Bilen har det
"problem" at den bruger temmelig meget olie, men når man er klar over og
sørger for at hælde lidt på hver uge kører den fint..

Jeg går ud fra at dette skal oplyses til en evt. privat køber, men hvad hvis
han sælger den til en forhandler?

Er det så forhandlerens opgave at gennemgå bilen for fejl og mangler, eller
hvad har man egentlig pligt til at oplyse?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-11-04 10:34

"RM" <(z)isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> eller
> hvad har man egentlig pligt til at oplyse?

Hvad er meget olie i km.?. Juridisk skal han fortælle det, det er en
"væsentlig mangel", det vil blot betyde en lavere pris for ham. Men tvivler
på at info. vil gå videre til en ny ejer, som så "køber katten i sækken", og
får en masse bøvl&ærgrelser.

Fra : Per O.

Dato : 14-11-04 01:01

RM wrote:
> [...]
>
> Er det så forhandlerens opgave at gennemgå bilen for fejl og mangler,
> eller hvad har man egentlig pligt til at oplyse?

Hvad med et godt gammeldags begreb som moral ??????
Hvis forhandleren undlod at fortælle din kammerat at han fik en bil som
havde den mangel, så ville forhanleren blive stemplet som en svindler, og
jeg vil da ikke tøve med at hæfte den samme betegnelse på din kammerat, hvis
han intet siger. Den slags går begge veje !

Per O.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 08:01

> Jeg går ud fra at dette skal oplyses til en evt. privat køber, men hvad
> hvis
> han sælger den til en forhandler?

Loven er helt klar her:

Man har altid pligt til at oplyse om væsentlige fejl og mangler ved det
produkt, som man sælger - specielt hvis fejlene ikke er umiddelbart synlige.
I denne sammenhæng spiller det i princippet ingen rolle, om det er til
forhandler eller til privat person.

Spørgsmålet er dog, om det betyder noget. Hvor meget olie bruger bilen..?

/Jan W Nielsen

Fra : Martin

Dato : 15-11-04 12:00

> [...]
> eller
> hvad har man egentlig pligt til at oplyse?

Mange nye biler må ifølge producenten bruge op til en liter olie pr. 1.000
km. Hvis den bruger mindre olie end det, er der ingen (juridisk) grund til
at oplyse det!

/Martin