Tyske "saltkringler"
Fra : Hauge

Dato : 12-11-04 21:50

Hejsa

Jeg kan huske fra mit 3-ugers kursus i Augsburg for et par år siden, der
havde de nogle store saltkringler som man spiste til schweinhax'n og
kartoffelsalat, og som guf til øl.

Er der tilfældigvis nogen der har en opskrift på hhv. schweinhax'n (mener
det staves sådan), kan ikke finde noget på google, finder kun menukort fra
flere steder, og disse saltkringler (bredse eller noget i den stil)?

Kunne godt tænke mig selv at frembrygge dene suverene spise

Mvh Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 12-11-04 22:14

> [...]
> flere steder, og disse saltkringler (bredse eller noget i den stil)?
>
> Kunne godt tænke mig selv at frembrygge dene suverene spise

Min tyske kogebog kalder Svineskank for "schweinshaxe" ("schweinshaxen"i
flertal), det kan du jo prøve at google på.

De der kringler kan jeg ikke finde - "bredse" kunne lyde som "pretzel", der
vist bare betyder kringle (en nærmest livsfarlig spise, ved vi).

MVH

Peter

Fra : Hauge

Dato : 12-11-04 22:38

Hejsa
Peter Westh wrote:
> Min tyske kogebog kalder Svineskank for "schweinshaxe"
> ("schweinshaxen"i flertal), det kan du jo prøve at google på.

Det vil jeg prøve, men menukortene i Augsburg stavede det nu schweinhax'n

> De der kringler kan jeg ikke finde - "bredse" kunne lyde som
> "pretzel", der vist bare betyder kringle (en nærmest livsfarlig
> spise, ved vi).

Hehe, lyder meget farligt.

Tak for hjælpen.

Mvh Hauge

Fra : Peter Bjoern

Dato : 13-11-04 16:24

On Fri, 12 Nov 2004 22:37:45 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Det vil jeg prøve, men menukortene i Augsburg stavede det nu schweinhax'n

Jeg tror du må prøve at se på denne side, et Mekka for haxe-elskere :

http://www.haxentest.de/

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Hauge

Dato : 13-11-04 17:52

Hejsa
Peter Bjoern wrote:
> Jeg tror du må prøve at se på denne side, et Mekka for haxe-elskere :

Øj øj øj øj... Suveren side, tak for det

Mvh Hauge

Fra : Christina S

Dato : 12-11-04 22:15

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Er der tilfældigvis nogen der har en opskrift på hhv. schweinhax'n (mener
> det staves sådan), kan ikke finde noget på google, finder kun menukort fra
> flere steder, og disse saltkringler (bredse eller noget i den stil)?

Hej,
jeg har ikke nogen opskrift, men hvis du vil søge på google, så skal du
skrive "Brezel"

I Tyskland kan man købe udmærkede Brezel frosne, bl.a. i Metro. Hvis du har
adgang til den danske, kan du jo lige se efter dem. Har aldrig hørt om
nogen, der har lavet dem selv, men gode, det er de!

Christina

Fra : Hauge

Dato : 12-11-04 22:39

Hejsa
Christina S wrote:
> jeg har ikke nogen opskrift, men hvis du vil søge på google, så skal
> du skrive "Brezel"

Lyder godt, det vil jeg prøve.

> I Tyskland kan man købe udmærkede Brezel frosne, bl.a. i Metro. Hvis
> du har adgang til den danske, kan du jo lige se efter dem. Har aldrig
> hørt om nogen, der har lavet dem selv, men gode, det er de!

Jeg har prøvet i Metro her i danmark, men vil da prøve når jeg kommer langt
nok ned i tyskland, at tage Metro dernede.

Tak for hjælpen.

Mvh Hauge

Fra : Christina S

Dato : 12-11-04 23:22

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> Hejsa

Har lige selv googlet på det og der kommer et hav af opskrifter, du kan
begrænse det lidt, hvis du skriver Laugenbrezel. Det virker faktisk nemmere,
end jeg troede.

Christina

Fra : Michael Olsen

Dato : 13-11-04 01:11

> [...]
> det staves sådan), kan ikke finde noget på google, finder kun menukort fra
> flere steder, og disse saltkringler (bredse eller noget i den stil)?

Uden at være helt stiv i tysk kogekunst, så er der tale om svineskank. Hvis
du i stedet googler på ordet eisbein, som er sprængt, kogt svineskank, så
dukker der ting og sager op. Smager forrygende godt med surkål og en kumme
øl til. Jeg har nydt denne udsøgte delikatesse flere gange i Tyskland og
sågar også på Polensfærgen mellem København og Swinousje (eller hvordan det
nu staves). Har endda på en "traditionelles" restaurant i Berlin prøvet at
bestille dem efter vægt, valgte gudskelov den lille, og ind kom en slambert
på 800 gram.

Jeg har en gang prøvet herhjemme at købe en svineskank og smide den i ovnen
på et lag grøntsager, men snart efter bredte der sig en led hørm af orne sig
i køkkenet. Hele lortet røg ud, og jeg besluttede herefter, at tyskerne er
bedst til skank. Så det laver jeg ikke hjemme, men spiser det med stor
fornøjelse, når vi er på de kanter.

mvh Michael

Fra : Rita Noestdal

Dato : 14-11-04 13:48

"Hauge" schrieb ...

> [...]
> det staves sådan), kan ikke finde noget på google, finder kun menukort fra
> flere steder, og disse saltkringler (bredse eller noget i den stil)?

Kringlene heter 'Brezeln' og forutsetter at du dypperdem i lut
("natronlauge"). Oppskriftene er ofte regional, men dette burde gi halvveis
autentiske Brezeln:

1 Kilo hvetemelmel
5 dl vann
40 Gramm gjaer
20 Gramm Salt
30 Gramm Malz-bakepulver eller Malzmel (ikke bruk bakepulver)

Lag en gjaerdeig og kna inn 30 g margarin tilslutt. Heves.

Rull ut til ca. 30-40 cm lange "pölser" som er tynnere i enden og slyng dem
til Brezeln.

Dyppes i 3,5%-ig natronlut rett för steking. NB: bruk hansker - det etser!)
Dryss med grovsalt og stek paa 250 grader i ca 10 min.

HTH

Rita

Fra : Peter Westh

Dato : 15-11-04 13:53

"Rita Noestdal" <rita.noestdalspam@gmx.de> skrev i en meddelelse
> "Hauge" schrieb ...
> Dyppes i 3,5%-ig natronlut rett för steking. NB: bruk hansker - det
etser!)
> Dryss med grovsalt og stek paa 250 grader i ca 10 min.

Fascinerende. Hvad gør dette bad i natronlud godt for? Er det smagen, eller
har det noget md holdbarhed at gøre?

MVH

Peter

Fra : Rita Noestdal

Dato : 15-11-04 14:10

"Peter Westh" schrieb...
> etser!)
>
> Fascinerende. Hvad gør dette bad i natronlud godt for? Er det smagen,
> eller
> har det noget md holdbarhed at gøre?

Det er kun smaken. Holder ikke lenger en vanlig fersk gjaerbakst.
Det er veldig godt, men jeg har faktisk aldri truffet noen som gjör lager
det hjemme.

Rita

Fra : Jonas Haase

Dato : 17-11-04 16:56

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> writes:

> "Rita Noestdal" <rita.noestdalspam@gmx.de> skrev i en meddelelse
> etser!)
>
> Fascinerende. Hvad gør dette bad i natronlud godt for? Er det smagen, eller
> har det noget md holdbarhed at gøre?

Det er natronluden som giver den typiske sprøde brune overflade til
kringlerne (bruges også ved salstænger osv).
De holder typisk ikke længe, især fordi saltet trækker
fugt til og gør dem bløde.

hilsen fra München
Jonas
--