Skvalderkål og andet "ukrudt"
Fra : Bro

Dato : 17-05-01 00:43

Ja, - nu er det altså ikke fordi vi er dovne (kun lidt)...men vores gamle
have er omgivet af et bælte fyldt med skvalderkål, brændenælder,
mælkebøtter, døvnælder m.m.
Desuden er urtehaven gået amok, så mynte og oregano har bredt sig
ud over det hele.

Gode forslag til anvendelse af krudt og ukrudt modtages med
fornøjelse.

Venlig hilsen Helle

Fra : Bro

Dato : 17-05-01 00:44

Jeg glemte helt at nævne citronmelisse....som også har bredt sig.

Bro <bro@zybermail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dv390$1mn$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-05-01 05:30

"Bro" <bro@zybermail.dk> skrev i meddelandet:
> [...]
> ud over det hele.
>
> Gode forslag til anvendelse af krudt og ukrudt modtages med

Af ukrudt er brændenælde en dejlig forårsgrøntsag, af dem kan du fx lave
brændenælde-pizza, brændenælde gryde el. suppe, se tidligere spændende
indlæg, brændenældesuppe d. 07-05-01 06:00.

PS: Så du ikke Isabellas (have/madprogram) på TV2 (onsdag)? - Man bruger
simpelt hen de indsamlede brændenælder som havegødning; 1 spand med
brændenælder fyldes op med vand, lad det stå og trække indtil det
begynder at stinke 'af pommern til' pu-ha, pu-ha... -vupti færdig
arbejde!, og den fineste gødning er klar til brug.

-oo-

Af mælkebøtte, -eller måske 'fandens' til mælkebøtte.., kan du lave
mælkebøttesalat af mælkebøtteblade, løg, hvidløg, krydderurter fx;
timian, persille, pebermynte samt en dressing af fx olie, citron, salt
og peber.

-oo-

Eller her...

Mælkebøtte med flæsk el. bacon:
1 grydefuld mælkebøtteblade, 2 stk magert flæsk el. bacon, 2 spsk sur
fløde, 1 æg, 2 spsk æbleeddike, 1 finthakket løg.

Skyl mælkebøttebladene og lad dem snurre møre i det vand, der hænger ved
fra skylningen. Det tager ca. 10 min. Hæld dem gennem et dørslag, men
gem kogevandet, det skal bruges til saucen. Skær flæsk el. bacon i
terninger, og steg det lysebrunt. Hæld fedtet fra. I en lille skål røres
fløden, eddiken, væden fra mælkebøtterne og ægget sammen. Bland flæsket
i saucen. Sæt blandingen over ilden og lad den varme op, men IKKE koge.
Smag til med salt og peber. Kom mælkebøttebladene og det svitsede,
hakkede løg i og bland forsigtigt sammen.

PS: Hvis du har åreknuder, så er recepten 100 g mælkebøtteblade og rod
som hakkes og drysses i 2 lt kogende vand. Lad det snurre i 5 min. og
trække yderligere 15 minutter under låg. Bad benene i dette udtræk
mindst 2 gange om dagen, og du bliver som en nyfødt igen.

-oo-

Af krydderurterne, det siger jo sig selv - dem kan man enten tørre eller
bruge direkte i madlavningen for at pifte det lidt op, kig i
kogebøgerne.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse - (DR. MED. CAND. POLYpper) el. hvad det nu hedder

Te mod underlivsbetændelse:
50 g valnøddeblade
50 g bukkeblade
50 g knuste enebær
50 g salvie
50 g pebermynte
Drikkes morgen og aften

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-01 10:30

"Bro" <bro@zybermail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud over det hele.
>
> Gode forslag til anvendelse af krudt og ukrudt modtages med

Skvalderkål kan tilberedes som spinat. Helt unge mælkebøtteblade er meget
fine i en blandet salat (bitre, men gode). Mynte er en af de urter der har
det fint med at blive tørret. Hvis din oregano er ligesom den, der har bredt
sig i min forældres have, smager den ikke af ret meget. Jeg tror jeg ville
prøve at samle lidt af det hele, sautere det i smør eller olie og putte det
i en omelet (jeg lavde engang en sådan omelet med skud fram ine forældres
lavendelhæk, det var ganske godt) eller ind i maven på en hel fisk, der
steges i ovnen. Og så nyde en ret fra mit helt private egnskøkken, noget man
med garanti ikke kan få andre steder.

MVH

Peter.

Fra : R.N.

Dato : 17-05-01 22:16

Og dette skrives med fornøjelse:

En dejlig sommerdrik kan man få ved at klippe nogle stilke mynte lidt ud,
og sammen med et par håndfulde blade af citronkelisse lægge i en skål eller
en stor kande. Læg et par citronskiver ved + 1-2 spiseskf. puddersukker,
samt presset saft af en halv citron.

Dette overhældes med en liter kogende vand og står og trækker i et par
timer.
Derefter sir man drikke og lader den blive helt kold i køleskabet. Serveres
med
isterninger.

De friske blade fra citronmelissen er også dejlige i fiskeretter. Men der
findes
en helt speciel ret med citronmelisse, 'Citronruller fra Vitskøl'. De bliver
lavet
af magert, stribet udbanket flæskekød, som jo ikke er højt i kurs i dag, men
det kan man vel en gang imellem se stort på.

Man belægger skiverne med friskskyllede blade af citronmelisse og en
anelse finthakket persille, samt salt og peber, inden man ruller dem
sammen og steger dem i en gryde som forlorne kyllinger.

Det er ingen hemmelighed, at jeg har begge opskrifter fra den dejlige
bog "Havens Krydderurter" af Magna Leth, som i fyrrerne genskabte
klosterhaven i Vitskøl.
bogen udkom 1977 på Christian Ejlers' Forlag.

Med venlig hilsen

elena@io.dk