kritik: iBook 1,2 Ghz
Fra : Sebastian

Dato : 12-11-04 15:53

Så er den i hus, sat op og det hele kører næsten som det skal.
Det blev til en iBook g4 1,2 GHz med 12'' skærm, med Bluetooth og 60 GB
disk, men uden ekstra RAM, købt i AppleStore for Education sammen med en
iPod (Cram&Jam tilbud - mail in refound).
Jeg mangler lige MonitorSpanning hack, men jeg vil først læse politive
erfaringer fra andre- jo jeg er en tøsedreng.

Jeg er godt nok skuffet over AppleStore. Det er et helvede at få pengene
fra Cram&Jam tilbud. Det er dog ikke svært at komme igennem i telefonen,
men det hele foregår på engelsk og hvordan kan de så hjælpe mig med at
udfylde deres skema rigtigt (Man har kun 1 chance!) - hvorfor f...
spørger de ikke efter IBAN code?

Jeg havde også forventet mere fra iBooken. Panther løber på vores iMac
G3@450MHz med 640MB ram og en 80GB 7200rpm Baracuda VII.
Den kedsommelige sneglefart i iBookens harddisk og den manglende Ram gør
at Finder på en 4 år gammel iMac føles hurtigere.

Jeg må vist ud i byen efter mere RAM.

Men jeg kan kun ansporne alle jer, der stadig kører OS 9 på en slot
fornøjelse.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : .oO Rune Oo.

Dato : 12-11-04 17:21

Sebastian wrote:
> [...]
> disk, men uden ekstra RAM, købt i AppleStore for Education sammen med en
> iPod (Cram&Jam tilbud - mail in refound).

Har en magen til - har dog smidt 512MB ekstra ram i

> Jeg mangler lige MonitorSpanning hack, men jeg vil først læse politive
> erfaringer fra andre- jo jeg er en tøsedreng.

Det virker fint med min 17" Samsung 172X TFT...

> [...]
> men det hele foregår på engelsk og hvordan kan de så hjælpe mig med at
> udfylde deres skema rigtigt (Man har kun 1 chance!) - hvorfor f...

Helt enig, det er noget bøvl! Håber mit er udfyldt korrekt

> Jeg må vist ud i byen efter mere RAM.

Jeg kan anbefale www.crucial.com - super hurtig levering og gode produkter.

..oO Rune Oo.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-04 18:14

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Den kedsommelige sneglefart i iBookens harddisk og den manglende Ram gør
> at Finder på en 4 år gammel iMac føles hurtigere.

Det er primært mængden af ram der gør forskellen, du bør dog selv med
forskellen i ram kunne mærke en væsentlig forskel på skærmtegningen i
ibogens favør.

Fra : ct

Dato : 13-11-04 21:48

> Det er primært mængden af ram der gør forskellen, du bør dog selv med
> forskellen i ram kunne mærke en væsentlig forskel på skærmtegningen i
> ibogens favør.

Kun delvist enig, jeg har opgraderet min bærbare med ram, nuvel det gav da
noget ekstra fart - men revolutionen kom først da jeg monterede en 7200rpm
60GB disk istedet for den den var født med (iBook en har 4200rpm disk og det
er virkeligt det laveste af det laveste)

ALLE pengene værd! (man kan jo sælge den gamle disk for at minimere skaden

claus

ps: Opdateringen af skærmen er langt mere begrænset af grafikkortet end
mængden af ram svjv

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-04 01:22

ct <claus@FJERNkjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> 60GB disk istedet for den den var født med (iBook en har 4200rpm disk og det
> er virkeligt det laveste af det laveste)

listing af finder vinduer bør ikke være influeret af diskens hastighed i
synderlig grad. Jeg tvivler på at du vil kunne se en forskel på
listevisning hvis du eks bruger "ls" istedet. Finder er frygtelig
langsom og bruger masser af ram og CPU på at vise indholdet af en mappe,
især hvis der skal genereres store ikoner og/eller der skal sorteres.

Jeg har lige prøvet forskellen mellem en oldgammel 6GB 4200rpm 2.5 disk
tilsluttet min G5'ers USB2 bus og en moderne 300GB 7200rpm disk med 16MB
cache på min g5'ers SATA bus.
Når det drejer sig om listning med finder eller ls er der ikke mærkbar
forskel på de to diske.

> ps: Opdateringen af skærmen er langt mere begrænset af grafikkortet end
> mængden af ram svjv

ikke når det gælder finder vinduer...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-04 10:33

> [...]

> 60GB disk istedet for den den var født med (iBook en har 4200rpm disk og det
> er virkeligt det laveste af det laveste)

Afgiver din nye HD væsentlig mere varme end den gl? (m.a.o starter din
blæser oftere nu end med den gl. HD?)

--
Mvh Martin

Fra : ct

Dato : 14-11-04 21:25

> Afgiver din nye HD væsentlig mere varme end den gl? (m.a.o starter din
> blæser oftere nu end med den gl. HD?)

Nej, den er overraskende kølig - og batteriet holder ca. lige lang tid(!)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-04 22:47

> Nej, den er overraskende kølig - og batteriet holder ca. lige lang tid(!)

men overlever disken i længden? har du prøvet et program der målet
temperaturen på diske - før og efter?

Fra : Sebastian

Dato : 14-11-04 11:52

> [...]
> 60GB disk istedet for den den var født med (iBook en har 4200rpm disk og det
> er virkeligt det laveste af det laveste)

Da jeg var ved at købe iBooken overvejede at bestille den med standart
30GB disk og skifte den selv ud til en 60GB (dog en lidt billigere
5400rpm). En upgrade til 60GB koster jo næsten lige så meget som en 60GB
disk på gaden.
Jeg turde dog ikke at pille ved et splinternyt iBook. Kald mig bare
tøsedreng.

Jeg havde også regnet med at skulle sætte mere ram i. Så det vil jeg
snart gøre.

Men jeg kan dog oplyse at min kæreste, som er dem der bruger iBooken
mest, er meget glad for den - også med 256MB ram. Jeg var overrasket
over at den integrerede nummertastatur (Fn tast) duer sådan rent
ergonomisk til nodeskrivning med Finale.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark