G3 Pismo til hvilken G4 PB?
Fra : Morten Krauw

Dato : 12-11-04 11:41

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en PowerBook G3 Pismo 400MHz. Jeg går nu med
opgraderings tanker, men ved ikke helt hvad jeg skal købe mig.

Ultimativt, så vil jeg helst have en PowerBook G4 12" med Bluetooth,
superdrive og det hele, men det er urealistisk med de penge jeg har til
rådighed til denne opgradering. Derfor kigger jeg brugte PowerBooks. Der
er jo flere at vælge imellem, men jeg er i tvivl om, hvad der bedst kan
betale sig i forhold til, at den skal kunne mere end den jeg har. Jeg vil
ikke smide et antal tusinde kroner ud til en brugt PowerBook, for
forbedringen i hastighed og features er minimal.

Hvad kan I anbefale? Er G4 processoren så meget hurtigere?

/Morten Krauw

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-11-04 11:44

"Morten Krauw" <morten@krauw.dk> writes:

> Hvad kan I anbefale? Er G4 processoren så meget hurtigere?

G4 har primært sin force - som jeg har forstået det - i sin AltiVec
del som OS X udnytter i grafikdelen i de nyeste versioner.

Hvis det ikke er et numerisk intensivt program der understøtter
Altivec, er det min opfattelse at forskellen er minimal.

Måske vil Henrik Münster sælge sin?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-04 01:44

In article <yu2hdnvny96.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Måske vil Henrik Münster sælge sin?

Gerne, hvis det ikke gør noget, at låget altid står i 45 graders vinkel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-11-04 13:14

Morten Krauw <morten@krauw.dk> wrote:

> [...]
> forbedringen i hastighed og features er minimal.
>
> Hvad kan I anbefale? Er G4 processoren så meget hurtigere?

Hej Morten. Jeg har haft en Pismo magen til din, men har siden haft
ibooks som bærbar. Jeg har i øjeblikket en 12" 1ghz og der _meget_ stor
forskel på den og en 400 mhz Pismo! Med mindre du specifikt har brug for
nogle af de ekstra muligheder en Powerbook har fremfor en ibook
(skærmtilslutning etc) så synes jeg helt klart at du får mere for
pengene i en ny ibook - og du kan være helt sikker på at den vil føles
markant hurtigere end Pismoen. Du får en langt bedre skærm (Pismoerne
bliver gullige med årene så vidt jeg husker) og du får en helt
anderledes OSX-oplevelse. I forhold til powerbooks får du med ibooken i
øvrigt også et bedre trådløstsignal, længere batteritid og standard
airport express.

Efter min mening er det dumt at kigge efter brugte Powerbooks fremfor en
ny ibook. Bare min mening.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-04 14:34

> [...]

> forbedringen i hastighed og features er minimal.
>
> Hvad kan I anbefale? Er G4 processoren så meget hurtigere?

til OSX og moderne programmer: ja, en ny ibook el. powerbook vil være
væsentlig hurtigere end din nuværende powerbook pga. hurtigere ram,
G4'er CPU'en, altivev og ikke mindst QuartzExtreeme.

Hvorfor er det lige du kigger på powerbook frem for iBook? Er der en
eller flere grunde, i givet fald hvilke?