Dokumentere de penge jeg har indskudt?
Fra : Hjalte

Dato : 12-11-04 01:27

Hej gruppe

Skal jeg på nogen måde dokumentere for, hvor jeg har de penge jeg har
opstartet min virksomhed med fra?

Jeg har sparet ca. 40.000 kr. op i løbet af de sidste 5-6 år, under
madrassen

Og dem har jeg brugt i min virksomhed, men jeg kom til at tæmke på, at
det kunne være at told og skat ville undre sig over hvor jeg har dem
fra?

Hvad gør man?

Fra : O. Hansen

Dato : 12-11-04 07:44

"Hjalte" <isak@cool.dk> wrote in message

....klip
> [...]
>
> Og dem har jeg brugt i min virksomhed, men jeg kom til at tæmke på, at
> det kunne være at told og skat ville undre sig over hvor jeg har dem

Hvis ToldSkat interesserer sig for det (hvad jeg ikke tror de gør på grund
af beløbets ringe størrelse), skal du blot fortælle dem, som det hænger
sammen. Det får du ikke problemer med. De kan jo regne privatforbrug
baglæns.
/Ove

Fra : KHJ

Dato : 12-11-04 10:14

Hjalte wrote:
> [...]
>
> Og dem har jeg brugt i min virksomhed, men jeg kom til at tæmke på, at
> det kunne være at told og skat ville undre sig over hvor jeg har dem

Du tier ti-bum-stille.

Der er absolut ingen grund til, selv at gøre opmærksom på indholdet af sine
madrasser - og aldrig har madrasser stået i så høj en kurs.

Det er jo ikke skægt at skulle sætte sine penge i en bank til 0 kr. i rente
og så bagefter betale gebyrer for stor set at få sine egne penge ud igen.

Jeg oplevede selv at blive sat i skat af forsikringserstaninger efter
stormen i december 99. Pengene fra forsikringsselskabet blev ikke indsat i
en bank men brugt løbende samtidig med de løbnende erstatningskøb gik ind,
ligesom jeg selv foretog en del af reparationearbejderne selv. Man fandt det
således ikke sandsynligt - eller endog ikke bevist, at det var penge
hidrørende fra forsikringsselskabet s løbende udbetalinger, når jeg nu ikke
havde indsat chekene. Det til trods for dokumentation i form af de
følgeskrivelser, der altid hænger sammen med checken med forklaring om, hvad
den dækker, og at beløbee faktisk stemte overens med beløbet, de ville sætte
mig i skat af.

Der blev fremsendt farvefotos af beskadigelser, sammenklemte biler,
omstyrtede bygninger etc., men lige meget hjalp det. Sagen blev naturligvis
anket til skatteankenævnet, der afslog med ordret afskrivning fra
ligningsafdelingen, at man fandt det lidet sandsynligt, at pengene stammede
fra forsikringserstatninger, da de ikke løbende var indsat på bankkonto.

Det viste sig samtidig, at ligningsafdelingen end ikke var i stand til at
læse et regnskab kørt perfekt i et regnskabsprogram og revideret etc.

Det tog landsskatteretten 1½ år at tilkende fritagelse, og at "nedskrive"
alle beløb til kr. 0.

Der er ikke noget at sige til, at man bliver slået til lirekassemand efter
sådan nogle omgange (det var ikke 1. gang).

Så ti-bum-stille.
KHJ