Mysitk vedr. radio + evt. lader
Fra : Olesen

Dato : 11-11-04 20:29

Hej.

Jeg har lige haft bilen til rep. pga. utæt varmeapparat.

Blev skiftet på garantien, men de overså,
at ladelampen lyser i tomgang, men ikke
når der gives gas,så toner den langsomt ud
i takt med omdr. stiger.

Jeg havde inden aflevering af bilen afmonteret
radioen, så det måske var lettere for mekanikeren
at komme til.

Da jeg så vil sætte radioen til igen,
så virker den ikke. Jeg har også trykket
på 'reset', som man skal gøre, når
strømmen har været afbrudt eller efter
endt montering.

Radioen har 2 +-ledninger, en RØD og en GUL.
Iflg. manualen står der, at GUL er "konstant strøm",
og RØD er "Switch-strøm", altså kun når man
drejer nøglen 1 klik op, eller bilen kører.

Bruger jeg den gule stik, så virker radioen
kun med tændingen på. Bruger jeg den røde,
så er den helt død. Bruger jeg begge to,
så er der igen kun strøm, nøglen er drejet
op på 'tænding', eller bilen kører.

Kan det ha' noget at gøre med, at
et relæ eller spændingsregulatoren i bilen
er defekt ?? Jeg mener ellers, det er ligegyldigt,
da der konstant burde være 12 volt på bilens
sorte minus-ledning og den gule plus-ledning (til radioen).

Der har før i tiden ikke været problemer
med at høre radio/cd når nøglen var taget ud,
men det er slut. Der er IKKE strøm til radioen,
når nøglen er drejet helt ned i "off" position.

Kan dette som sagt ha' noget med laderen at gøre ????

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-04 21:50

> [...]
> drejer nøglen 1 klik op, eller bilen kører.
>
> Bruger jeg den gule stik, så virker radioen
> kun med tændingen på. Bruger jeg den røde,

Det er en fejl at der ikke er 12V. permanent på den gule. Den er typ.
tilsluttet hukommelses-kredsløbet i radioen, så den ikke glemmer
stationerne. der er ikke noget relæ, kun en sikring, så det kan enten være
den el. en ledning som er faldet af i kampens hede ;). For det er vel ikke
din tænd.lås? :(.

> [...]
> da der konstant burde være 12 volt på bilens
> sorte minus-ledning og den gule plus-ledning (til radioen).

Du har ret, så jeg tvivler oxo.

> Der har før i tiden ikke været problemer
> med at høre radio/cd når nøglen var taget ud,

Fordi den kun har været tilsluttet "gul"strøm, evt med en "lus", så radioen
så det både som "rød" og "gul", er du med? ;).