Vent. i krybekælder
Fra : Tom Mathiesen

Dato : 10-11-04 19:53

vi har et hus fra 59, den er med halv kælder, halv krybekælder.

Jeg fandt i sidste uge ud af, at vent. hullerne i krybekælderen. var lukket
til af de forrige ejere, med isolering, det har jeg nu fjernet.
(krybekælderen er 1,2M høj, ca 45 kvm.)

Der er dog kun 2 vent. huller mod nord, mod syd har der muligvis været
flere men pga. tilbygning, uden krybekælder er det lukket.

ville det være klogt at lave endnu en vent. hul?

er der regler for sådan noget ?

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 20:39

> [...]
> flere men pga. tilbygning, uden krybekælder er det lukket.
>

> ville det være klogt at lave endnu en vent. hul?

ved ikke, men jeg har et tillægsspørgsmål:

Hvordan har du fjernet isoleringen?

Vi har fået efterisoleret gulvet op mod stuen og i den forbindelse har
tømeren også lukket ned af kældervæggen og dermed lukket for nogen af
vent-hullerne!!!

Nu er problemet at vent-hullerne er så højt oppe at der kommer kold luft op
under den nye isolering hvilket så gør den ubruglig!!

Nogen ideer?

MVH

Bo

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 10-11-04 22:18

Nu er problemet at vent-hullerne er så højt oppe at der kommer kold luft op
> under den nye isolering hvilket så gør den ubruglig!!

Burde kunne fikses med lidt vindpap... Værd dog opmærksom på at hvis der er
et "knæk" på udluftningen skal udlufningsarealet forøges med mindst 50%.
Igen ifølge sbi 189.

Jacob

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 10-11-04 22:16

> er der regler for sådan noget ?
Reglerne fremgår af sbi 189. I korte træk skal der være et hul for hver 6
meter, hver åbning på min 150 cm2. Der skal endvidere være et hul på hver
"led" af hjørnerne - dvs 2 huller for hver hjørne.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 22:21

> Reglerne fremgår af sbi 189. I korte træk skal der være et hul for hver 6
> meter, hver åbning på min 150 cm2. Der skal endvidere være et hul på hver
> "led" af hjørnerne - dvs 2 huller for hver hjørne.

Ok, super godt.

Er det vigtigt at få gjort inden vinteren eller er det kun om sommeren
problemet kommer?

MVH

Bo

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 12-11-04 18:39

> Er det vigtigt at få gjort inden vinteren eller er det kun om sommeren
> problemet kommer?

Hej Bo, undskyld det sene svar. Fugtproblemer i krybekældre er faktisk
størst i vinterhalvåret. Derfor er den gamle vane med at lukke hullerne når
det trækker og er koldt, tit en skidt ide. Men når det er sagt er der meget
forskel på fugtniveauet i krybekældre, afhængig af afdampningen fra
jordlaget/betonen.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 10:54

> Hej Bo, undskyld det sene svar.

100 % ok

> [...]
meget
> forskel på fugtniveauet i krybekældre, afhængig af afdampningen fra

Der er umiddelbart knastørt i kælderen.

MVH

Bo

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 14-11-04 21:40

> Der er umiddelbart knastørt i kælderen

Personligt vil jeg i så fald ikke være så bekymret - lav det når det passer
jer, men hæng ikke mig op på noget...

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 17:14

> Personligt vil jeg i så fald ikke være så bekymret - lav det når det
passer
> jer, men hæng ikke mig op på noget...

Ok, tak for det.
'