Summa og fakturaDATO
Fra : Hjalte

Dato : 10-11-04 17:33

Hej alle...

Nu er det jo den tid på måneden hvor der skal laves momsregnskab...

Og som sædvanligt irreterer det mig at jeg ikke rigtig kan bruge
summasummarum til det.

Problemet er at jeg får kredit hos nogle leverandører, men min revisor
siger at jeg skal bruge faktura datoen når jeg skal lave moms.

Kan man ikke på en måde skrive beatlings dato i summa, men også angive
et sted at der er en anden faktura dato?

Jeg kunne selvf. også bare ændre betalingsdatoen til faktura dato, men
så er der et andet problem; de fleste af mine leverandører trækker
selv pengene via leverandør service, og når jeg bogfører, eksporteter
jeg poster via netbank og importerer i summa.

Og hvis jeg ændrer datoen, bliver det jo bare mere forvirrende, hvis
jeg på at tidspunkt skal finde fejl ell. lign.

Håber i kan hjælpe

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 10-11-04 18:40

> Problemet er at jeg får kredit hos nogle leverandører, men min revisor
> siger at jeg skal bruge faktura datoen når jeg skal lave moms.

Du skal bare oprette dine kreditor faktura under kreditor bilag, på de
enkelte kreditorer sætter du betalingbetingelser.
Så passer pengene

Mvh
Thomas

Fra : Hjalte

Dato : 10-11-04 18:42

On Wed, 10 Nov 2004 18:40:09 +0100, "Thomas V. Nielsen"
<tvn@_remove_vandsted.net> wrote:

>Du skal bare oprette dine kreditor faktura under kreditor bilag, på de
>enkelte kreditorer sætter du betalingbetingelser.
>Så passer pengene

Oki, hvordan gør man det?
Og det lyder da lidt besværligt, eller er det bare mig?

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 10-11-04 21:10

> Oki, hvordan gør man det?
> Og det lyder da lidt besværligt, eller er det bare mig?

Ligesom du laver fakturarer
Opret kreditorgrupper med betalingsbetingelser.
Opret kreditorene i kreditor kartoteket, i rette kreditorgruppe.
Opret vare
Under kreditorbilag oprettes bilag.

Jeg har f.eks. oprettet følgende vare.
Vare nr. 100
Hardware kunder
Købskonto 2200
Salgskonto 1000

Vare nr. 200
Hardware internt (småanskaffelser)
Købskonto 7400

Så når jeg køber og sælger hardware til kunder, bruger jeg altid vare nr.
100, jeg gider ikke oprette alle de forskellige vare jeg sælger, tit er det
kun en gang jeg sælger samme vare.

Fordele.
Du har hurtigt et samlet overblik over hvor meget du har købt ved de enkelte
kreditorer.
Moms bliver korrekt, hvis du f.eks. har 30 dages kredit betaler du jo en
måneds moms for tidligt.
Ved årsafslutning skal du også fremlægge hvad du har købt i indeværende år,
men først skal betales efterfølgende år, det har du også på plads.
Ordre nr. kan bruges som rekv. nr.
Alle vare du køber bliver bogført korrekt, uden du skal hen og splitte
fakturaren op i kassekladden, f.eks. fragt og ekspiditionsgebyr kommer på de
rette konti.

Jeg er selv startet med kredior bilag for 2 mdr. siden, og det er jeg glad
for. Når jeg bestiller vare opretter jeg samtidigt med et kreditorbilag.
Så sent som i mandags hjalp det mig, jeg havde lagt en større ordre ved en
kreditor i fredags, men der var gået noget galt så ordren var ikke tl at
finde ved kredtoren, jeg kunne bare lige slå op i mit bilag og se hvad jeg
havde bestilt, og kunne lægge ordren igen, hvis jeg ikke havde det havde jeg
garateret glemt et eller andet.

Mvh
Thomas

Fra : Hjalte

Dato : 14-11-04 20:37

On Wed, 10 Nov 2004 21:09:33 +0100, "Thomas V. Nielsen"

>Ligesom du laver fakturarer

Jeg bruger summasummarum standard ed.
Så kan man måske slet ikke?

Fra : Pleth

Dato : 10-11-04 19:57

"Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet er at jeg får kredit hos nogle leverandører, men min revisor
> siger at jeg skal bruge faktura datoen når jeg skal lave moms.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål?

Det er da en fordel at bruge din kreditors fakturadato til dit regnskab. Fra
denne dato kan du netop trække momsen fra.
Hvis du venter til fakturaen er betalt, så går der jo endnu længere tid før
du kan få refunderet momsen, ikke?

Plet

Fra : Hjalte

Dato : 15-11-04 01:19

On Wed, 10 Nov 2004 19:57:08 +0100, "Pleth" <none@adr.dk> wrote:

> [...]
>denne dato kan du netop trække momsen fra.
>Hvis du venter til fakturaen er betalt, så går der jo endnu længere tid før

Det er jo det

Problemet er at jeg indtil videre har bogført fakturaen når den blev
trukket fra banken (jeg plejer at importere poster fra min netbank ->
summa...).

Men det giver jo, som du siger, problemer med momsen, og også
årsregnskabet for den sags skyld.

Så spørgsmålet lyder; hvad skal jeg gøre i summa, så jeg kan bogføre
både betalings- og fakturerings-dato.