Specialtegn i caption på label?
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 10-11-04 15:39

Hej NG

Jeg skal indsætte nogle specialtegn som caption i en label...
Hvordan gøres dette?

--
Simon Moore Højer
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 10-11-04 16:14

On Wed, 10 Nov 2004 15:39:21 +0100, "Simon Moore Højer"
<simonhoejer@hotmail.com> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg skal indsætte nogle specialtegn som caption i en label...
>Hvordan gøres dette?

Som f.eks. Label1.Caption = "Simon&&Moore&&Højer" ?
Eller er det ASCII-koder du er på jagt etter?

--
Snutten
Reply-to adressen er gyldig inntil spam er mottatt

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 10-11-04 16:35

> Som f.eks. Label1.Caption = "Simon&&Moore&&Højer" ?
> Eller er det ASCII-koder du er på jagt etter?

TM (trademark), R (registered trademark), & m.m.
Det er de tegn der i html skal skrives på formen:&#170;

hvis det har nogen betydning.

Fra : Reidar Kind

Dato : 10-11-04 16:54

"Simon Moore Højer" <simonhoejer@hotmail.com> wrote in message

> TM (trademark), R (registered trademark), & m.m.
> Det er de tegn der i html skal skrives på formen:&#170;
>
> hvis det har nogen betydning.
>

> --
Dersom tegnet ikke finnes i ascii-tabellen kan kanskje det beste være å
bruke en richtextbox og endre font til symbol. Se tidligere tråd som har
vært på denne gruppen:

http://groups.google.no/groups?hl=no&lr=&threadm=BRlac.75531%24BD3.8713316%40juliett.dax.net&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dascii%2Breidar%2Bkind%26hl%3Dno%26lr%3D%26selm%3DBRlac.75531%2524BD3.8713316%2540juliett.dax.net%26rnum%3D1

Ascii-tabell finner du (merkelig nok) på http://www.asciitable.com/

-Reidar

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 10-11-04 16:58

> Ascii-tabell finner du (merkelig nok) på http://www.asciitable.com/

Hvordan får jeg Ascii-tegnene til optræde som caption i min label?

Fra : Reidar Kind

Dato : 10-11-04 17:09

> Hvordan får jeg Ascii-tegnene til optræde som caption i min label?

Hvis du ikke allerede har funnet det ut ved å se på den øverste av de to
linkene så er løsningen:

minLabel.caption = Chr(enAsciiverdi)

-reidar

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 10-11-04 17:21

On Wed, 10 Nov 2004 16:58:02 +0100, "Simon Moore Højer"

>Hvordan får jeg Ascii-tegnene til optræde som caption i min label?

Du må også bruke en font som har disse tegnene, Arial er den sikreste.

Label1.FontName = "Arial"
Label1.Caption = "Simon&&""Moore""&&Højer " _
& Chr$(153) & " " & Chr$(174) & " " & Chr$(169)

Du kan jo se hvordan denne koden oppfører sig i VB

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-11-04 21:23

Reidar Kind skrev:
> Dersom tegnet ikke finnes i ascii-tabellen kan kanskje det beste være å
> bruke en richtextbox og endre font til symbol. Se tidligere tråd som har
> [...]

Bemærk at VB ikke benytter sig af ASCII, men af noget som Microsoft selv
kalder ANSI (den standard som MS bruger for tegnene eksisterer vist så i
virkeligheden i ANSI regi, men det er en anden historie).

ASCII definerer tegn for koderne 0..127.

På siden som du refererer til, er der også en "udvidet ASCII" tabel, men
denne tabel passer _ikke_ 100% sammen med den "ANSI"-tabel som Microsoft
benytter.

Derimod findes der i Windows (dog afhængig af hvad der vælges under
installationen) under Start, Programs, Accessories, System Tools (på dansk
noget med Start, Programmer, Tilbehør, Systemværktøjer) et lille program som
hedder Character Map. I dette program er det ret let at finde ud af hvilke
skriftsnit (fonte) som indeholder hvad, og så ved man både koden for tegnet
og hvilken font man skal benytte i sin label. Man kan endda kopiere tegnet
til udklipsholderen (clipboard) så man slipper for at skulle taste koder.

-------
Tomas