Hibiscus udendørs om vinteren?
Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-04 14:57

Jeg har en opstammet hibiscus på ca. 1½m, der står i en stor potte på min
trappe foran hoveddøren. Jeg har tidligere taget den ind i perioden
oktober-april, hvor der mulighed for nattefrost, men har i år set, at den
stadig ser ud til at trives trods det kolde vejr. Faktisk sætter den stadig
blomster. Kan sådan en overleve udendørs hele året, hvis det ikke blive
sibirisk vinter med tocifrede minusgrader? Den står op ad hoveddøren (1½
meter over jordhøjde) og huset er et murstenshus, så selv ved rimelig frost
vil jeg tro, at den står frostfrit pga. varmeudstråling fra dør og væg.

--
-Jens B.

Fra : Nick

Dato : 10-11-04 17:41

Hej
Det kommer meget an på hvilken art der er tale om. Desuden skal du huske at
ALLE planter i potter er langt mere udsatte for frost på rodnettet end
planter der står direkte i jorden!

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-11-04 16:45

"Nick" <altomkrybdyr@mail.dk> wrote in message

> Det kommer meget an på hvilken art der er tale om.

Den almindelige stue-udgave.

> Desuden skal du
> huske at ALLE planter i potter er langt mere udsatte for frost på
> rodnettet end planter der står direkte i jorden!

Kan det klares ved at pakke potten ind i en måtte? Hvad siger bladene til
frost?

--
-Jens B.

Fra : Nick

Dato : 12-11-04 16:39

Er den almindelige stueudgave (arten giver ni stadig ikke sig selv!),
hvorved jeg naturligvis tillader mig at forstå en ikke-hårdfør art, så kan
den næppe holde til klimaet udenfor om vinteren.

Og nej det kan IKKE klares ved at pakke potten ind i isolering. Det er en
udbredt misforståelse omkring isolering. Isolering giver jo ikke varme i sig
selv, men mindsker varmetabet dvs i forbindelse med en potte kan man sige at
isoleringen forsinker frostens indtrængning. Såfremt der kun var tale om
relativt kortvarige temp. udsving så kunne metoden godt tænkes anvendt, men
i en gennemsnitsvinter her i DK, er jeg rimelig sikker på at det ikke går.
Så vil planten faktisk være bed re tjent ved at være gravet ned. Her får den
trods alt jordvarme. Det er et tvivlsomt eksperiment, men jeg kender da en
enkelt person der faktisk bruger denne metode i en slags forædling af
eksotiske planter, men han bruger sædvanligvis et vist antal planter til
hans "forsøg". Nogle gange overlever en enkelt eller nogle få planter og dem
arbejder han så videre med.

mvh
Ivan
www.tjenesteydelser.dk