/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk - ny vinkel.
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 10-11-04 13:39

Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg går stærkt ind for vinterdæk
om vinteren.

Dernæst kan jeg konstatere, at vinterdæk er meget forskellige fra
marked til marked.

Efter studier i marken, kan jeg konstatere, at i Finland går man mest
efter vinterdæk med et groft mønster, da man véd at der kommer sne i
rigelige mængder.

Derfor er det vigtigt at køre med et dæk der kan "komme af med sneen",
så man ikke efter et par minutters kørsel pludselig kører på slicks.

Tendensen i Nordsverige er den samme, hvor man i det sydlige Sverige
mere går ind for vinterdæk med mange små tynde skarpe lameller, der
har bedre bid i et blankt glat underlag.

Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet, men vil gerne
opfordre til at kigge på f.eks. Nokian Hakkepellitta 2 som et godt
eksempel på et snedæk, og på Conti eller Michelin, der herhjemme
markedsfører lameldæk.

Med andre ord. Det er stadig ikke nemt at vælge dæk, hverken til
sommer eller vinter, men det er nok en god idé at overveje éns
kørselsbehov.

Skal man 3-4 gange afsted til Alperne eller andre skisportssteder,
eller skal man "bare" køre 20 km. på motorvejen til og fra arbejde.

Bare for en god ordens skyld.På de steder jeg har nævnt, hvor man
kører med groft mønster, suppleres der som oftest med pigge, så man
også kan komme frem når sneen er kørt til fast is.

Gjorde denne afhandling at det blev nemmere at vælge? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Andreas M. Hansen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 10-11-04 13:46

> Dernæst kan jeg konstatere, at vinterdæk er meget forskellige fra
> marked til marked.
>

Som et supplement til din epistel kan jeg nævne, at et dæk som Goodyear UG 6
som blev meget rost herhjemme og i Tyskland - i en test i "Aftonbladet" blev
dækket kategoriseret som direkte farligt som vinterdæk - man opfordrede
Goodyar til at trække det tilbage fra det svenske marked....

mvh

Andreas M. Hansen


HKN (10-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 10-11-04 14:18
Ukendt (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-04 16:33


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41920d7e$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Dernæst kan jeg konstatere, at vinterdæk er meget forskellige fra
> > marked til marked.
> >
>
> Som et supplement til din epistel kan jeg nævne, at et dæk som Goodyear UG
6
> som blev meget rost herhjemme og i Tyskland - i en test i "Aftonbladet"
blev
> dækket kategoriseret som direkte farligt som vinterdæk - man opfordrede
> Goodyar til at trække det tilbage fra det svenske marked....

Jeg ved ikke lige hvor det er blevet rost herhjemme, for de tests jeg har
læst har ikke været særligt positive.
Sidst så jeg i motorsektionen til Nordjyske at den fik en * ud af tre
mulige.

Det er vist kun G-Y der har rost det :)


--
/Claus

http://vwfanatic.dk



Claus Fabritius (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 10-11-04 17:33

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:419234c6$0$23083$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Jeg ved ikke lige hvor det er blevet rost herhjemme, for de tests jeg har
> læst har ikke været særligt positive.
> Sidst så jeg i motorsektionen til Nordjyske at den fik en * ud af tre
> mulige.
>
> Det er vist kun G-Y der har rost det :)

Det vandt alle tests herhjemme det år det kom på markedet.
--
MVH
En anden Claus
Millioner af snefnug. Snefnug til mig.
Millioner af snefnug. Snefnug for gratis.



Jan W Nielsen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-11-04 17:43

> Det vandt alle tests herhjemme det år det kom på markedet.

UG6 vandt også ADACs ekstremt seriøse test - men det har nogle svagheder i
bestemte dimensioner....

Man skal derfor lige læse ADACs test - eller købe Michalin Alpin
A2´ere....det gjode jeg..

/Jan W Nielsen



Allan Bojesen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 10-11-04 17:13

Andreas M. Hansen wrote:
> Som et supplement til din epistel kan jeg nævne, at et dæk som
> Goodyear UG 6 som blev meget rost herhjemme og i Tyskland - i en test
> i "Aftonbladet" blev dækket kategoriseret som direkte farligt som
> vinterdæk - man opfordrede Goodyar til at trække det tilbage fra det
> svenske marked....

I Århus Stifttidende refererer motorjournalisterne til tyske test hvor UG6
også flader helt igennem.

Allan Bojesen



Madsen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-11-04 20:38

Fine betragtninger, men jeg savner vejledning i hvilket dæk jeg skal vælge,
når jeg bor i et land hvor det praktisk talt aldrig sner rigtigt.

JM



Leonard (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-11-04 21:02

"Madsen" <Q@2.DK> wrote:

>Fine betragtninger, men jeg savner vejledning i hvilket dæk jeg skal vælge,
>når jeg bor i et land hvor det praktisk talt aldrig sner rigtigt.

I dagens vejrudsigt på TV2 (tror jeg nok det var, jeg hørte den kun)
nåede de frem til at der er 30 dage med sne i løbet af en
gennemsnitsvinter, dvs. ca hver 3. dag er der brug for vinterdæk.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

anders majland (11-11-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 11-11-04 20:45

> I dagens vejrudsigt på TV2 (tror jeg nok det var, jeg hørte den kun)
> nåede de frem til at der er 30 dage med sne i løbet af en
> gennemsnitsvinter, dvs. ca hver 3. dag er der brug for vinterdæk.

Men hvis man ikke høre til dem der skal tidligst afsted om morgenen og
kun kører på det overordnede vejnet - hvor mange dage er det så mon
tilbage hvor vejen ikke er ryddet inden man kører ud ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jens (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 11-11-04 22:40

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Men hvis man ikke høre til dem der skal tidligst afsted om morgenen og
> kun kører på det overordnede vejnet - hvor mange dage er det så mon
> tilbage hvor vejen ikke er ryddet inden man kører ud ?

Det er kun få der har en direkte udkørsel på det overordnede vejnet. De
fleste af os skal først køre en strækning på op til et par km før vi når
en amts-/hoved-/motorvej.

Selv har jeg kun ringe tilbøjelighed til at lade bilen stå, når det er
snevejr. Det er jo i det vejr at også bus- og togtrafikken går bananas.
Og lader man ikke bilen stå, er der i min bog kun én vej: På med
vintersutter.

Jeg kan af forskellige undersøgelser læse, at vinterdæk har ringere
egenskaber på tør såvel som på våd vej end sommerdæk. Det rører mig
mindre, eftersom jeg _meget_ sjældent kommer i nærheden af skridgrænsen
på våd eller tør vej. På snedækkede veje derimod ....

Forskellen mellem sommer- og vinterdæk er dramatisk når sneen ligger på
vejen. Og da jeg vil køre med god samvittighed - er der vinterdæk på om
vinteren.
--

Jens F

Peter (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 10-11-04 15:35

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bv14p01v8ddb1deopbv5h5t40euk0tsb5d@4ax.com...

[klip]

> Gjorde denne afhandling at det blev nemmere at vælge? *LOL*

Nej

Men bestemt en interessant vinkel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Ukendt (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-04 16:36



>
> Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet, men vil gerne
> opfordre til at kigge på f.eks. Nokian Hakkepellitta 2 som et godt
> eksempel på et snedæk, og på Conti eller Michelin, der herhjemme
> markedsfører lameldæk.

Hakkepellitta er det ikke et enten gammelt eller et varevognsdæk?
Jeg tror man bruger Nokian WR på personbiler nu om stunder.
Det har jeg kørt med i et par år - og det er et virkeligt godt dæk - eneste
anke er at det slides lidt vel hurtigt, f.eks i forhold til Continental.


--
/Claus

http://vwfanatic.dk



\(USA\) Brian Mark M~ (10-11-2004)
Kommentar
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 10-11-04 17:43


> Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet, men vil gerne
> opfordre til at kigge på f.eks. Nokian Hakkepellitta 2 som et godt
> eksempel på et snedæk, og på Conti eller Michelin, der herhjemme
> markedsfører lameldæk.

Det er lidt sjovt med de vinterdAk. Jeg husker vores gamle hedegangen Toyota
Corolla Country 4WD med spAr (senere stjAlet og voldtaget pA det groveste).
Vores markvej sner gerne til - sA nAr det skete var det altid en sport for
farmand og jeg at bevAbne os med termodragter og skovle. Ud i bilen og sA
bare knalde ned af vejen indtil vi sad fast i en drive eller sne pakkede sig
under bilen - he he. Det var noget vi kunne bruge et par timer pA. En vinter
fik den nye vintersutter pA ved Toyota i Horsens - og sA var det ikke sA
sjovt mere. De nye dAk havde et markant bedre bid end de gamle vinterdAk -
og hvor den f0r skulle have till0b for at skubbe sig frem - kunne den nu
stille og roligt Ade sig vej frem. Hvis den sA sad fast var det altid muligt
at bakke sig ud. Jeg har aldrig rigtig interesseret mig for dAk sA jeg ved
ikke hvilket mArke der fik den til at bide i sne - men der var i hvert fald
forskel sA det kunne mArkes (ogsA bare pA glat underlag).

PS. Jeg kan sige jeg det er sjovt at knalde ind i en stor snedrive med god
fart - at man sA ved det tager 30min at grave bilen fri igen, h0re bare med
til "sporten".

God vinter i Dk - Her i Californien er der lige pt. 22 grader.... !

Mvh.,
B. Madsen



Aksel (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 11-11-04 11:04

>
> Det er lidt sjovt med de vinterdAk. Jeg husker vores gamle hedegangen
> Toyota
> Corolla Country 4WD med spAr (senere stjAlet og voldtaget pA det
> groveste).
> Vores markvej sner gerne til - sA nAr det skete var det altid en sport for
> farmand og jeg at bevAbne os med termodragter og skovle. Ud i bilen og sA
> bare knalde ned af vejen indtil vi sad fast i en drive eller sne pakkede
> sig
> under bilen - he he. Det var noget vi kunne bruge et par timer pA. En
> vinter
> fik den nye vintersutter pA ved Toyota i Horsens - og sA var det ikke sA
> sjovt mere. De nye dAk havde et markant bedre bid end de gamle vinterdAk -
> og hvor den f0r skulle have till0b for at skubbe sig frem - kunne den nu
> stille og roligt Ade sig vej frem. Hvis den sA sad fast var det altid
> muligt
> at bakke sig ud. Jeg har aldrig rigtig interesseret mig for dAk sA jeg ved
> ikke hvilket mArke der fik den til at bide i sne - men der var i hvert
> fald
> forskel sA det kunne mArkes (ogsA bare pA glat underlag).
>
> PS. Jeg kan sige jeg det er sjovt at knalde ind i en stor snedrive med god
> fart - at man sA ved det tager 30min at grave bilen fri igen, h0re bare
> med
> til "sporten".
>
>

Har selv været ivrig udøver af denne sport i slutningen af 60erne da der var
mange snevintre og jeg boede på landet.
På vejen hjemmefra skulle jeg gennem en høj snedrive som jeg ikke kunne se
over, men på et sted hvor jeg vidste at den kun var få meter bred. Det gik
for det meste fint, men en dag kom min fætter som også var snedriveræser
samtidig fra den anden side.
Godt at vi begge kørte i van modeller, så vi kunne kravle ud af bagdøren.

Det undrer mig stadig at vi overhovedet kunne køre i sne med de dæk vi
brugte, Michelin X havde næsten intet mønster.

Hilsen Aksel



Mogens (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 10-11-04 19:44

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bv14p01v8ddb1deopbv5h5t40euk0tsb5d@4ax.com...

> Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg går stærkt ind for vinterdæk
> om vinteren.

Jow jow...

> Dernæst kan jeg konstatere, at vinterdæk er meget forskellige fra
> marked til marked.

Jow jow...

> Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet

Nix - valget er blandt andet afængigt af dækbredde.
Hvad der er skift indenfor een bredde, kan være godt
i en anden dimension. Det skal ikke være nemt for os
bilister...





Kim Kristensen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 10-11-04 20:38


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cmtni5$1qb4$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet
>
> Nix - valget er blandt andet afængigt af dækbredde.
> Hvad der er skift indenfor een bredde, kan være godt
> i en anden dimension. Det skal ikke være nemt for os
> bilister...
>
>
>
>
Nej man kan godt rive sig lidt i garnet hvis man søger hjælp i en test, i
denne http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/74-78.pdf

UG6 får kun to stjerner i 185/60-14, 195/65-15 fire stjerner og vinder.

Med venlig hilsen Kim



TG4600 (11-11-2004)
Kommentar
Fra : TG4600


Dato : 11-11-04 06:45


"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:41926e12$0$50267$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:cmtni5$1qb4$1@news.cybercity.dk...
> >
> > > Jeg skal ikke anbefale ét dæk frem for et andet
> >
> > Nix - valget er blandt andet afængigt af dækbredde.
> > Hvad der er skift indenfor een bredde, kan være godt
> > i en anden dimension. Det skal ikke være nemt for os
> > bilister...
> >
> >
> >
> >
> Nej man kan godt rive sig lidt i garnet hvis man søger hjælp i en test, i
> denne http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/74-78.pdf
>
> UG6 får kun to stjerner i 185/60-14, 195/65-15 fire stjerner og vinder.
>
Så kunne man jo overveje om der måske var andet en dækkene der havde
indflydelse på testene? Måske hvilken bil de sidder
på/affjedring/støddæmpere/andet? Med andre ord et test-resultat er ikke
meget værd uden man kender betingelserne for testen

/TG



Tommy Hansen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 11-11-04 08:19


"TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse
news:Y%Ckd.7$cr3.6@news.get2net.dk...
>
> Så kunne man jo overveje om der måske var andet en dækkene der havde
> indflydelse på testene? Måske hvilken bil de sidder
> på/affjedring/støddæmpere/andet? Med andre ord et test-resultat er ikke
> meget værd uden man kender betingelserne for testen
>
Muligt, men kan man som alm. forbruger gøre andet end at stole på uvildige
organers tests ?

Kan du måske ud fra et dæks mønster/design afgøre hvor godt det står fast på
forskellige underlag ?

Har du råd til at leje et køreteknisk anlæg og købe 4 stk. dæk fra flere
forskellige fabrikanter, for derefter at teste dem alle ?

Nej, vi har vist ikke andre muligheder end at stole på FDM, ADAC og andre
uvildige tests.

Mvh. Tommy



Mogens (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-04 18:06

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
news:cmv3o1$l51$1@news.net.uni-c.dk...

> > Så kunne man jo overveje om der måske var andet en dækkene der havde
> > indflydelse på testene? Måske hvilken bil de sidder
> > på/affjedring/støddæmpere/andet? Med andre ord et test-resultat er ikke
> > meget værd uden man kender betingelserne for testen

> Muligt

Hallo - hvis den samme bil anvendes til en dæktest, er
ovenstående jo fløjtende ligegyldigt, idet dækkene må-
les mod hinanden under de samme betingelser.

Men du kan læse her, hvorledes de gør: www.adac.de




Peter Weis (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 11-11-04 18:46

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in
news:cn066r$1d37$1@news.cybercity.dk:

> "Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> news:cmv3o1$l51$1@news.net.uni-c.dk...
>
>> > Så kunne man jo overveje om der måske var andet en dækkene der
>> > havde indflydelse på testene? Måske hvilken bil de sidder
>> > på/affjedring/støddæmpere/andet? Med andre ord et test-resultat er
>> > ikke meget værd uden man kender betingelserne for testen
>
>> Muligt
>
> Hallo - hvis den samme bil anvendes til en dæktest, er
> ovenstående jo fløjtende ligegyldigt, idet dækkene må-
> les mod hinanden under de samme betingelser.
>
> Men du kan læse her, hvorledes de gør: www.adac.de

Men det kunne vel være at en anden test-bil ville give en anden rangordning
af dækkene. På den måde er ovenstående ikke fløjtende ligegyldigt.

mvh
Peter

Mogens (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-04 18:55

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
news:Xns959EBD52E98A5pweisemaildkslet@127.0.0.1...

> Men det kunne vel være at en anden test-bil ville give en anden
rangordning
> af dækkene. På den måde er ovenstående ikke fløjtende ligegyldigt.

Og derfor kan man ikke umiddelbart sammenligne dæktests.
Altså Michelin fra een test og sammenligne med GoodYear
fra en anden - men udelukkende sammenligne dæk indbyrdes
i samme test (på samme grundlag)......................... Peter




Jan W Nielsen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-11-04 19:30

> Men det kunne vel være at en anden test-bil ville give en anden
rangordning
> af dækkene. På den måde er ovenstående ikke fløjtende ligegyldigt.

Du har faktisk ret, Peter - for i virkeligheden er det ikke helt sikkert, at
for eksempel et Goodyear Eagle F1 også er det bedste dæk på en Alfa Romeo
156, fordi det er det bedste dæk på en BMW 320i.

På den anden side, så er det - med al respekt - de færreste i den danske
befolkning, der overhovedet har nogen som helst føling med deres bil - og på
så små nuancer vil de aldrig mærke noget overhovedet.

Der ER små forskelle - men med dét perspektiv på, er man VIRKELIG ude på de
små marginaler, hvor hr og fru Danmark er sat af for meget, meget, meget
længe siden.

/Jan W Nielsen



Peter Weis (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 11-11-04 20:32

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> På den anden side, så er det - med al respekt - de færreste i den
> danske befolkning, der overhovedet har nogen som helst føling med
> deres bil - og på så små nuancer vil de aldrig mærke noget
> overhovedet.

Vi er helt enige (øv

mvh
Peter

Jan W Nielsen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-11-04 22:04

> Vi er helt enige (øv



/Jan W Nielsen



Tommy Hansen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 11-11-04 19:03


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cn066r$1d37$1@news.cybercity.dk...
> "Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> news:cmv3o1$l51$1@news.net.uni-c.dk...
>
>> > Så kunne man jo overveje om der måske var andet en dækkene der havde
>> > indflydelse på testene? Måske hvilken bil de sidder
>> > på/affjedring/støddæmpere/andet? Med andre ord et test-resultat er ikke
>> > meget værd uden man kender betingelserne for testen
>
>> Muligt
>
> Hallo - hvis den samme bil anvendes til en dæktest, er
> ovenstående jo fløjtende ligegyldigt, idet dækkene må-
> les mod hinanden under de samme betingelser.
>
> Men du kan læse her, hvorledes de gør: www.adac.de
>

Kære Mogens.

Du klipper af H...... til.
Du har klippet i mit indlæg og kun ladet den tekst stå som TG4600 har
skrevet også ordet "Muligt" fra mit indlæg.
Jeg var jo heller ikke ikke enig i TG4600's indlæg.
Tag lige og tjek hvad du svarer på.

Hilsen Tommy



Mogens (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-04 19:08


"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
news:cn09fp$1fn$1@news.net.uni-c.dk...

> Kære Mogens.
> Du klipper af H...... til.
> Du har klippet i mit indlæg og kun ladet den tekst stå som TG4600 har
> skrevet også ordet "Muligt" fra mit indlæg.
> Jeg var jo heller ikke ikke enig i TG4600's indlæg.
> Tag lige og tjek hvad du svarer på.

Undskyld - ser det nu...

Mvh
Mogens




Tommy Hansen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 11-11-04 19:31


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cn09qi$1ild$1@news.cybercity.dk...
>
> Undskyld - ser det nu...
>
> Mvh
> Mogens
>

Alt forladt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste