BMW... hvilken
Fra : Jasper Norman

Dato : 09-11-04 22:56

Hej.

Jeg har bestemt mig for, at den næste bil skal være en BMW. Vi taler
desværre en max. pris på ca. 150.000,- Jeg kører ca. 20k om året, så det er
vel værd at kigge på diesel, med mindre det går alt for meget ud over
"BMW-føelsen".

Jeg har kigget på bilbasen, og hælder mest til 5 serien. Mest pga. den bedre
plads, og en, efter min mening, pænere bil. (bortset fra forlygterne). Jeg
véd ikke om det er mere udstyr i 5 serien, eller om det bare handler om at
finde en 3´er med det samme?

Hvad med BMW´s ældre 2.5 l diesel motorer... er der noget ved dem? Og
hvordan holder de, når de kommer over de 200.000 km? Så vidt jeg kan se,
bliver det noget alá 525 TD fra ca. 1993-95. Jeg har ikke hørt noget om
deres diesel motorer, men gider ikke at tøffe rundt i den hvis den opfører
sig som en "almindelig" TD´er. Og der er jo ikke engang indsprøjtning.

Er det væsenlig fordel / sjovere at købe en benziner? Der er jo mange
muligheder.. 518, 520, 523,525. Hvad er det bedste køb, når man må gå ud
fra, at den er fra ca. 1994-1996. Og er der nogen modeller jeg skal holde
mig fra? En 518´er er jo relativt billig, men er der ikke noget med, at den
ikke nødvendigvis kører længere på literen selv om den har en mindre motor?

Det var en længere smøre... håber nogen gider kæmpe sig igennem den

Mvh

Jasper

Fra : Mikael L

Dato : 10-11-04 00:20

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

er
> vel værd at kigge på diesel, med mindre det går alt for meget ud over

Det lyder som et godt valg, men med kun 20kkm om året er diesel ikke
ligefrem oplagt.

> [...]
> véd ikke om det er mere udstyr i 5 serien, eller om det bare handler om at

Der er stor forskel på en 3er og en 5er. Du bør prøve begge biler.

> [...]
> deres diesel motorer, men gider ikke at tøffe rundt i den hvis den opfører
> sig som en "almindelig" TD´er. Og der er jo ikke engang indsprøjtning.

Det er en diesel af den gamle slags. En diesel har_altid_indsprøjtning.

> [...]
den
> ikke nødvendigvis kører længere på literen selv om den har en mindre

En 518 er mere økonomisk end en sekscylindret. 518 er kun en firebenet.
Skal du have en 5er bør du kigge efter en Executivemodel, de kom omkring 94,
muligvis først i 95. Disse modeller har mere udstyr som standard
Der er nogen der siger at en rigitg BMW har seks cylindre og jeg er
tilbøjelig til at give dem ret
Du bør inden du kigger alt for meget undersøge hvad dit forsikringsselskab
siger til sådan en, den bliver betragtet som en specielbil og koster derfor
en mindre formue at forsikre.
Du kan ikke få en 523 før du kommer op i den nyere model E39, men den kan
sjældent fås til under 200kkr.
En mulighed når du kigger på den type bil er at finde en i Tyskland, dernede
er uvalget enormt og der er som regel meget mere udstyr i deres biler. se
evt. www.mobile.de

> Det var en længere smøre... håber nogen gider kæmpe sig igennem den

Jeg kan på det varmeste anbefale sådan en bil, men der findes mange triste
eksemplare derude som er misligeholdt.
Hvilken motorstørrelse du vil have er jo et temperamentsspørgsmål. Men prøv
dig frem.

Mikael

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-11-04 00:36

> Det er en diesel af den gamle slags. En diesel har_altid_indsprøjtning.

Altså rimelig sløv som de "gamle" diesel´er?

> Der er nogen der siger at en rigitg BMW har seks cylindre og jeg er
> tilbøjelig til at give dem ret

Ja, der er noget over de 6 cylindre som andre ikke har

> Du bør inden du kigger alt for meget undersøge hvad dit forsikringsselskab
> siger til sådan en, den bliver betragtet som en specielbil og koster
> derfor
> en mindre formue at forsikre.

Ja, jeg kender problemet... Jeg er assurandør, og det er normalt ikke en bil
vi er galde for

> En mulighed når du kigger på den type bil er at finde en i Tyskland,
> dernede
> er uvalget enormt og der er som regel meget mere udstyr i deres biler. se
> evt. www.mobile.de

Har tænkt på det, men mit tyske er alt andet end godt, men det er da
fristende at importere en rustfri bil med alt udstyr.

> Jeg kan på det varmeste anbefale sådan en bil, men der findes mange triste
> eksemplare derude som er misligeholdt.

Ja, det ser ud til, at der specielt i 3´er serien er mange "Brian" biler. De
har måske ikke kørt mange km. men bare det, at de er udstyret med 19" fælge
og er sænket ned til 1cm fra jorden, er nok til at man slår bremserne i.

Mvh

Jasper

Fra : Lars

Dato : 10-11-04 09:21

Hej Jasper,

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message

> Altså rimelig sløv som de "gamle" diesel´er?

Prøv at finde en du kan køre en tur i... Men efter hvad jeg har hørt skulle
de være relativt sløve - men det kommer jo an på hvad man forventer. De
nyere diesel'er fra BMWs hånd fejler intet hvad ydelse angår. Så vidt jeg
kan se fås 525td med 115 hk, og 525tds med 143 hk, umiddelbart nok i
underkanten til bilen. Se også her http://www.bmwinfo.com/25380.html

> Ja, der er noget over de 6 cylindre som andre ikke har

Hehe.. Ja - og det er altså en rar lyd... Både hvis man giver den max gas -
men i særdeleshed også ved bare jævn acceleration ud af motorvejen. Og når
man så er oppe på 130, på med fartpilot, og så hører man ikke mere til
motoren....

> Ja, jeg kender problemet... Jeg er assurandør, og det er normalt ikke en
> bil vi er galde for

Så får du vel rabat? Jeg søgte bare for sjov en præmie frem på FDMs nye
selskab på min e39 530dA touring og fik faktisk et bud under 10.000... Den
koster mig omkring 7.500 i Sverige. Fuld kasko+friskade. Jeg er 30 år og
elitebillist.

> Har tænkt på det, men mit tyske er alt andet end godt, men det er da
> fristende at importere en rustfri bil med alt udstyr.

Der er flere der henter dem hjem på bestilling, men det koster jo så...

> [...]
> De har måske ikke kørt mange km. men bare det, at de er udstyret med 19"
> fælge og er sænket ned til 1cm fra jorden, er nok til at man slår

Alene det kunne tale for en 5'er.. De køres nok i højere grad af "voksne".
Jeg valgte også selv en 5'er pga størrelsen og rumfølelsen i kabinen. Plus
det at jeg kører mange kilometer motorvej hver dag så er det rart med en
stor og stabil bil der ikke lige er til at blæse af øresundsbroen Og
dermed IKKE sagt at 3'erne er dårlige overhovedet - jeg kunne bare bedre li'
den anden.

** Lars

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-11-04 23:17

Jeps, min gl. Scorpio 2.9 V6 var en sand fryd!

> [...]
> Den koster mig omkring 7.500 i Sverige. Fuld kasko+friskade. Jeg er 30 år

Tja, jeg får 25% det er det hele, men lidt har også ret

Jeg kender ikke lige en 530´er, men en 528´er kan jeg faktisk forsikre til
5.965,- med 4000 i selvrisiko. Det mener jeg nu ikke er så slemt. Hvis man
er villig til at have 8.000 i selvrisiko ryger præmien "ned" på 4.473,- og
så er det faktisk ikke værre end en ganske alm. Corolla Fuld
kasko+friskade+fri km.

> Der er flere der henter dem hjem på bestilling, men det koster jo så...

Ja, det er bare uheldigt at man aldrig kan være sikker på, om den kommer til
at koste 150k eller 200.000 pga. lædersæder eller navigation eller lign.

Mvh

Jasper

Fra : Lars

Dato : 11-11-04 09:15

Hej Jesper!

> Tja, jeg får 25% det er det hele, men lidt har også ret
> Jeg kender ikke lige en 530´er, men en 528´er kan jeg faktisk forsikre til
> 5.965,- med 4000 i selvrisiko. Det mener jeg nu ikke er så slemt.

Nej, det lyder faktisk ret rimeligt. Jeg tror nu også jeg kunne få den
længere ned i Sverige, jeg havde bare ikke tid til at shoppe rigtig meget
rundt. Men nu har jeg et helt år til at forberede mig og finde noget
billigere. Jeg har i øvrigt cirka 5000 i selvrisiko (6000 sek).

> Ja, det er bare uheldigt at man aldrig kan være sikker på, om den kommer
> til at koste 150k eller 200.000 pga. lædersæder eller navigation eller
> lign.

Ahja, det har du jo så ret i.... Det havde jeg ikke lige tænkt på....

** Lars

Fra : ///JJ

Dato : 10-11-04 01:13

Mikael L wrote:
> "Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

<snip en masse fornuftigt>

Jeg er rystende meget enig med dig Mikael

Til: Jasper:
Et par ekstra ord: Der er meget forskel på 3 og 5-serien (størrelse,
køreegenskaber m.m.). Specielt fordi 3-serien i dit prisleje (E36, år 91-97)
er noget nyere i udvikling end 5-serien (E34, år 88-94) men der får du til
gengæld mere udstyr. Jeg tvivler på (uden at jeg har undersøgt det) at du
får fat i en 5'er i E39 til 150.000... Men prøv dem alle, hvis du har
mulighed - du bliver garanteret kun klogere

Jeg ville nok gå efter en +90' 520 eller 525 - begge er sjove, men
sidstnævnte har 192HK og er altså lidt sjovere end 150HK
Og det at hente den i Tyskland er nu ikke så slemt - de kan også snakke
engelsk...

///JJ