Opbevaring af saft
Fra : Mads Breddam

Dato : 09-11-04 22:41

Hej.

Et lidt underligt spørgsmål måske... Men hvordan skal saft opbevares? Jeg
købte i dag en flaske Fun saft. Der står ikke på den at den skal i
køleskabet efter åbning, men da jeg boede hos min mor satte vi altid
koncentreret saft i køleskabet. Da jeg nu bor på et kollegium kunne det være
rart nok, hvis jeg bare kunne have flasken stående på værelset, hvor der
ikke er køleskab. Vil det være okay??
--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-04 22:47

Mads Breddam skrev

> Jeg købte i dag en flaske Fun saft. [...]
> Da jeg nu bor på et kollegium kunne det være rart nok, hvis jeg
> bare kunne have flasken stående på værelset, hvor der ikke er
> køleskab. Vil det være okay?

Er Fun andet end kemi? Er der overhovedet noget sukker eller frugt-
saft i som kan give næring til bakterier eller svampe? Hvis ikke, så
er der vel ingen grund til at Fun skal i køleskabet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-11-04 00:27

On 2004-11-09, Mads Breddam <fuck@spam.suckers> wrote:
> købte i dag en flaske Fun saft. Der står ikke på den at den skal i
> køleskabet efter åbning, men da jeg boede hos min mor satte vi altid
> koncentreret saft i køleskabet. Da jeg nu bor på et kollegium kunne det være

Hvor lang tid er du om at drikke en flaske koncentreret saft?

Hvis det er mindre end 14 dage ville jeg nok i hvert fald have den
stående på mit kollegieværelse - måske også længere. Men så længe får de
ikke lov til at stå her.

--
Sune

Fra : Torbenth

Dato : 10-11-04 00:27

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
Da jeg nu bor på et kollegium kunne det være
> rart nok, hvis jeg bare kunne have flasken stående på værelset, hvor der
> ikke er køleskab. Vil det være okay??
> --

Du kan roligt have en flaske stående på dit værelse.
Vi køber selv Fun i 5 liters dunke. Bruger vel omkring 50 liter om året. Vi
hælder indholdet fra en 5 ltr's dunk på 1-ltr. flasker som så står parate
til brug.
Om sommeren står de i en varm campingvogn.

Mvh.
Torben

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-04 08:40

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> wrote in message
> [...]
> være
> rart nok, hvis jeg bare kunne have flasken stående på værelset, hvor der

Fun skal opbevares i skraldespanden eller på kommune kemi.
Rigtig saft, Økologisk saft, skal opbevares i køleskabet.

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 10-11-04 15:42

<klip> Fun skal opbevares i skraldespanden eller på kommune kemi.

Lige mine ord :)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor

http://chocolade.dk

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 17:37

On Wed, 10 Nov 2004 15:41:53 +0100, "Heidi, Miver og Mulle's mor"
<katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

><klip> Fun skal opbevares i skraldespanden eller på kommune kemi.
>
>Lige mine ord :)

Og så står de naturligvis også i en køledisk i butikken ik'
Bortset fra at 99,9% af al saft står på hylderne.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : -V-

Dato : 10-11-04 19:17

nospam@postkasse.org wrote:

> Og så står de naturligvis også i en køledisk i butikken ik'
> Bortset fra at 99,9% af al saft står på hylderne.

Har 99,9 % af al saft i butikken været åbnet?

-V-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-04 19:19

<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Og så står de naturligvis også i en køledisk i butikken ik'
> Bortset fra at 99,9% af al saft står på hylderne.

Saft med et højt indhold af sukker vil efter åbning have bedre holdbarhed
ved kold og mørk opbevaring for at undgå mug.
I butikken er forskellen den samme - derfor bliver meget saft opbevaret på
hylderne.
Samme gør sig iøvrigt gældende med (UHT-behandlede) kakaomælks produkter -
på hylden i butikken men i køleskabet derhjemme.
Iøvrigt er der i opbevarings henseende ikke et pift forskel mellem økologisk
eller ikke økologisk.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 20:41

On Wed, 10 Nov 2004 19:19:16 +0100, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>Saft med et højt indhold af sukker vil efter åbning have bedre holdbarhed
>ved kold og mørk opbevaring for at undgå mug.

Hvor i det jeg svarer på står der noget om åbnet ?
er det noget man skal gætte sig til eller formode som du gør ?

jeg svarer på det der står, ikke på det jeg tror der står.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-04 21:12

> [...]
> er det noget man skal gætte sig til eller formode som du gør ?
>
> jeg svarer på det der står, ikke på det jeg tror der står.

Mads spørger om hvordan han skal opbevare sin saft efter åbning.
Det har ikke noget med gæt at gøre. Det kan du vel læse ligeså godt som alle
andre?

Og du svarer udfra hvordan uåbnet saft opbevares i butikkerne.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 23:09

On Wed, 10 Nov 2004 21:12:21 +0100, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
> [...]

>andre?
>
>Og du svarer udfra hvordan uåbnet saft opbevares i butikkerne.

Niks, jeg svare på dette.
<klip> Fun skal opbevares i skraldespanden eller på kommune kemi.
> Rigtig saft, Økologisk saft, skal opbevares i køleskabet.
> [...]

Lige mine ord :)
##########################

Og absolut intet andet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-04 23:22

> [...]
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

> Niks, jeg svare på dette.
> <klip> Fun skal opbevares i skraldespanden eller på kommune kemi.

Jeg læser til indlæg som at du modstrider Thomas' påstand om at saft (åbnet
som der diskusteres her i tråden) skal opbevares i køleskab.
Dette begrunder du i at saft opbevares på hylderne i butikkerne.
Har jeg ret?

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 15:18

On Wed, 10 Nov 2004 23:22:16 +0100, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
> [...]

>som der diskusteres her i tråden) skal opbevares i køleskab.
>Dette begrunder du i at saft opbevares på hylderne i butikkerne.

Bye.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-04 15:41

> On Wed, 10 Nov 2004 23:22:16 +0100, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

dk.kultur.mad+drikke:

> Bye.

Godt så - det havde jeg.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 18:25

On Thu, 11 Nov 2004 15:40:37 +0100, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
><KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

>dk.kultur.mad+drikke:

>kemi.

>som

>(åbnet

>Godt så - det havde jeg.

B Y E.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-04 18:46

> On Thu, 11 Nov 2004 15:40:37 +0100, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

> B Y E.

Endnu engang viser du med din opførsel at jeg havde ret.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 21:06

On Thu, 11 Nov 2004 18:45:56 +0100, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
><KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

>mor"

>Endnu engang viser du med din opførsel at jeg havde ret.

Du har aldrig haft ret i noget hele dit liv, og det nytter ikke du gentager det,
for det viser blot du stadig ikke har ret i noget.

Fra : -V-

Dato : 12-11-04 12:05

nospam@postkasse.org wrote:

> Du har aldrig haft ret i noget hele dit liv, og det nytter ikke du
> gentager det, for det viser blot du stadig ikke har ret i noget.

Kender I hinanden?

-V-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-04 11:30

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kender I hinanden?

Gudskelov ikke Men jeg har jo ikke ret i noget - så det er svært for mig
at sige

Fra : -V-

Dato : 14-11-04 19:17

Jonas Kofod wrote:

> Gudskelov ikke Men jeg har jo ikke ret i noget - så det er svært
> for mig at sige

Jeg tror mest på dig....

-V-

Fra : -V-

Dato : 10-11-04 23:12

nospam@postkasse.org wrote:

> Hvor i det jeg svarer på står der noget om åbnet ?
> er det noget man skal gætte sig til eller formode som du gør ?
>
> jeg svarer på det der står, ikke på det jeg tror der står.

Eh?
Mads skrev: "Der står ikke på den at den skal i køleskabet efter åbning, men
da jeg boede hos min mor satte vi altid koncentreret saft i køleskabet."

Hvad tror du da, at der står i ovennævnte citat?

-V-

PS: Kunne du overtales til at klippe lidt i de citerede post, så dine indlæg
bliver nemmere at læse?

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 23:54

-V- wrote:

> Hvad tror du da, at der står i ovennævnte citat?

Gerner har det med at opildne til kiv på usenet. Indtil for nylig var denne
gruppe fri for det. Det er den ikke mere. Man kan dog evt. undlade at "løbe
med", så går det i sig selv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 11-11-04 15:21

On Wed, 10 Nov 2004 23:54:04 +0100, "Kevin Edelvang" <erer> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Gerner har det med at opildne til kiv på usenet. Indtil for nylig var denne
>gruppe fri for det. Det er den ikke mere. Man kan dog evt. undlade at "løbe
>med", så går det i sig selv.

Dit indlæg er ikke mudderkast eller er du bare dum.

Fra : -V-

Dato : 11-11-04 15:29

nospam@postkasse.org wrote:

> Dit indlæg er ikke mudderkast eller er du bare dum.

Kevin, du sagde...?

Gad vist om nogen bruger Gerners navn, og bevidst sviner folk til uden
anledning, bare for at få lukket hans konto?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-11-04 20:48

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> ved kold og mørk opbevaring for at undgå mug.
> I butikken er forskellen den samme - derfor bliver meget saft opbevaret på

Sukker virker da normalt konserverende?

/David

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-04 21:19

> Sukker virker da normalt konserverende?

Sukker er samtidigt det eneste bakterierne kan leve af.

Så ved en sammenholdning mellem Fun sukkerfri, steril læskedrik og
sukkerholdig saft, der gør sukkeret en forskel.

Fra : Q

Dato : 11-11-04 03:02

> Sukker virker da normalt konserverende?

Det kommer an på mængderne... Der skal en del sukker til for at hæmme
bakterievækst ( nøgleord: Osmotisk tryk ).. Samtidig kan du stadig få
problemer med skimmelvækst

/peter

Fra : -V-

Dato : 11-11-04 08:47

Q wrote:

> Det kommer an på mængderne... Der skal en del sukker til for at hæmme
> bakterievækst ( nøgleord: Osmotisk tryk ).. Samtidig kan du stadig få
> problemer med skimmelvækst

Ville det ikke være mere passende at bruge 'Vandaktivitet' som nøgleord?

-V-

Fra : Q

Dato : 11-11-04 15:01

> Ville det ikke være mere passende at bruge 'Vandaktivitet' som nøgleord?

Jo, det kan du egentlig godt have ret i, men det osmotiske tryk spiller
stadig en rolle, når der konserveres på denne måde..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 15:08

Q wrote:

> Jo, det kan du egentlig godt have ret i, men det osmotiske tryk
> spiller stadig en rolle, når der konserveres på denne måde..

Så er spørgsmålet blot, om man skal stole på Q eller V? Hvad ville James
Bond gøre?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Q

Dato : 11-11-04 15:25

"Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse

> Så er spørgsmålet blot, om man skal stole på Q eller V? Hvad ville James
> Bond gøre?

Tjaeh... såvidt jeg husker har V en udd. der er mere baseret på teori end
min, men indenfor samme genre ( fødevarer )..

/peter

Fra : -V-

Dato : 11-11-04 15:30

Q wrote:

> Tjaeh... såvidt jeg husker har V en udd. der er mere baseret på teori
> end min, men indenfor samme genre ( fødevarer )..

And there you have it....

Med andre ord skal man stole på mig!

-V-

Fra : Q

Dato : 11-11-04 16:30

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> And there you have it....
>
> Med andre ord skal man stole på mig!

Hmmmm.....
Jeg ved ikke rigtigt... Hver gang jeg har haft fat i folk med højere udd.
indenfor mit fag har de ikke fattet en hat af hvad der foregik alligevel

/peter

Fra : -V-

Dato : 11-11-04 15:27

Q wrote:

> Jo, det kan du egentlig godt have ret i, men det osmotiske tryk
> spiller stadig en rolle, når der konserveres på denne måde..

Hvad tror du giver mest mening for lægmand?
Et ord med 'vand' i, eller et ord med 'osmotisk' i....?

Når du estimerer holdbarhed i forbindelse med konservering bruger man
generelt ikke det osmotiske tryk som parameter. Man bruger naturligvis
vandaktiviteten som indikator for fødevarens følsomhed overfor bakterie- og
skimmelvækst, enzymaktivitet, ikke-enzymatisk bruning (Maillard) og
autoxidation ifb med lipidoxidation.

Det osmotiske tryk spiller en rolle, men er ikke særligt retvisende for en
forståelse af sukkerets andel i konserveringsprocessen.

-V-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-04 16:06

> Hvad tror du giver mest mening for lægmand?
> Et ord med 'vand' i, eller et ord med 'osmotisk' i....?

Når det drejer sig om ord på begreber som folk ikke har forudgående kendskab
til, så er det en udbredt opfattelse at danske "nemt-udtalelige" ord giver
bedre forståelse - dette er efter min mening misforstået.
Når folk ikke kender den ting navnet dækker over så gør valg af navn ingen
forskel.
Et eksempel hvor denne misforståede opfattelse er taget i anvendelse er ved
tilsætningsstoffer. E410 har man for at "give bedre forståelse" valgt at
bruge synonymet med ord i som folk allerede forstår; et drengenavn:
"Johannes", "brød", "kerne", "mel".
Alle disse er simple danske ord forstået af et hvert barn over 5.
Problemet er bare at der er ikke en hat til forskel mellem en lægmands
forståelse af "E410" og "Johannesbrødkernemel".

Navne på ting du ikke kender er latin, ligegyldigt hvad.

Hvis du ikke kender fænomenet "vandaktivitet" på forhånd - så hjælper navnet
dig ikke til at forstå det. Og at du måtte genkende ordet "vand" gør det
ikke nemmere at forstå hvorledes vandaktivitet influerer på holdbarheden af
saft.
For lægmand er osmotisk tryk og vandaktivitet lige sort for en lægmand -
uagtet om denne kan få sin 7 årige søn til at sige både "vand" og
"aktivitet" og at "osmotisk" er et 'svært' ord.

Fra : -V-

Dato : 12-11-04 01:05

Jonas Kofod wrote:
> [...]

[snip]

> [...]
> lægmand - uagtet om denne kan få sin 7 årige søn til at sige både
> "vand" og "aktivitet" og at "osmotisk" er et 'svært' ord.

Unge mand, du overser min smiley.

Iøvrigt er din pointe helt korrekt og sådan set også udtryk for min egen
holdning.

-V-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-04 11:35

> [snip]

> Unge mand, du overser min smiley.

Du bestemmer så samtidigt selv (udfra tanken med din smiley) om du syntes
det var en opbakning eller modsigelse til dit indlæg

> Iøvrigt er din pointe helt korrekt og sådan set også udtryk for min egen
> holdning.

Jamen så er vi jo to

Fra : Q

Dato : 11-11-04 16:34

> [...]
>
> Det osmotiske tryk spiller en rolle, men er ikke særligt retvisende for en
> forståelse af sukkerets andel i konserveringsprocessen.

Som før nævnt... Jeg er bare en af dem der render rundt på gulvet..

Det jeg forsøgte at pege på var hvordan sukkeret virker konserverende..

/peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-11-04 09:25

Q wrote:

> Det kommer an på mængderne... Der skal en del sukker til for at hæmme
> bakterievækst ( nøgleord: Osmotisk tryk ).. Samtidig kan du stadig få
> problemer med skimmelvækst

Okay, men f.eks. i f.eks. økologisk marmelade virker sukkeret så vidt
jeg ved som konserveringsmiddel, og holder tilsyneladende både
fordærvning og skimmel væk i nogle uger.

/David

Fra : Q

Dato : 11-11-04 03:05

> [...]
være
> rart nok, hvis jeg bare kunne have flasken stående på værelset, hvor der

Hvis du vil gemme den i længere tid efter den er åbnet er det nok en god ide
at smide den i køleskabet, men hvis du alligevel drikker den på en uge eller
2 sker der nok ikke noget ved det.. Bare stil et mørkt sted..

/peter