Biografer i KBH
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-11-04 21:03

Hvilke firmaer driver biografer i København og hvormange, samt hvormange
sale ?

Nogen der har sådanne oplysninger?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-11-04 22:46

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Hvilke firmaer driver biografer i København og hvormange, samt hvormange
> sale ?
>
> Nogen der har sådanne oplysninger?

Et hurtigt skud fra hoften.

Palads, Palladium og Imperial: Nordisk Film.

Dagmar, Kinopalæet og tideligere Scala: Sandrew/Metroneme.

Cinemaxx: Cinemaxx, der vist nok ejer SF film. Kan dog tage fejl her, men SF
film er
involveret i driften af deres biografer i danmark.

Resten er så vidt jeg ved mere eller mindre uafhængige.

Fra : TBC

Dato : 10-11-04 01:26

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke firmaer driver biografer i København >
Uha, det er svært at få et overblik over.

Jeg ved at Nordisk film har: Imperial, Palads og Palladium, i indre
københavn og Biocity biograferne i forstæderne. Cinemaxx var tidligere vist
nok var en fuldgyldig del af den tyske Cinemaxx kæde, men er svjv i dag er
mere selvstændige/selvdrivende. Der er også mange andre biografer som
Impire, Vester Vov vov og Posthus teatret som formentligt også er
selvstændige biografer ejede af helt andre (?). Men hvor mange firmaer der
driver hvor mange og hvilke biografer aner jeg ganske simpelt ikke.

> samt hvormange sale ?

Avs, aner det ikke helt præcist. Men tager man Alt Om København som kilde
kan man tælle til følgende sale i StorKøbenhavn: (Om listen er fuldstændig
aner jeg så ikke)

Albertslund Biograferne: 2 sale - 319 pladser
BioCity Tåstrup: 7 sale - 1332 pladser
CinemaxX Fisketorvet: 10 sale - 3118 pladser
Dagmar Teatret 5 sale - 851 pladser
Empire Bio 4 sale - 600 pladser
Gloria Biograf 1 sal - 106 pladser
Grand Teatret 6 sale - 776 pladser
Imperial 1 sal - 1102 pladser
Kastrup Bio 2 sale - 604 pladser
Kinopalæet 11 sale - 1865 pladser
Palads 17 sale - 2319 pladser
Palladium 3 sale - 698 pladser
Baltoppen Bio 1-2 2 sale - 277 pladser
Bio Viften 1 sal - 100 pladser
Cinemateket 3 sale - 396 pladser
Gentofte Kino 1 sal - 290 pladser
Gladsaxe Bio & Cafe 2 sale - 679 pladser
Herlev Teaterbio 1 sal - 240 pladser
Husets Biograf 1 sal - 62 pladser
Ishøj Bio 1-2-3 3 (?) sale (vel ca 200-400 pladser?)
Park Bio 1 sal - 230 pladser
Posthus Teatret 1 sal - 90 pladser
Reprise Teatret 1 sal - 156 pladser
Vester Vov Vov 2 sale - 135 pladser
Værløse Bio & Cafe 2 sale - 247 pladser
Glostrup Bio 1 sal - ca. 360 pladser

Der er også følgende biografer nævnt på AOK, men jeg ved ikke hvorvidt man
kan sige at de kan regnes med som en del af Storkøbenhavn finder jeg mere
usikkert. Hvis man tager kommunerne der udgør det bymæssige Storkøbenhavn
som udgangspunkt, kan man vel godt med nogle af dem, men tager man den mere
sammenhængende bebyggelse og lader byskilte med Storkøbenhavn være kriteriet
kan man ikke, idet de så at sige ligger mere uden for byen, og ikke i den
forbindelse i selve StorKøbenhavn.

Drive In Bio (Lynge) 3 Skærme - 900 bilpladser
Dragør Bio 1 sal - 143 pladser
BioCity Hillerød: [min.] 6 Sale - 752 pladser

Tænker du udelukkende på biograferne i selve Københavns kommune, og ikke
StorKøbenhavn (altså kun indre by + brokvartererne) tæller de følgende:

Ovenstående oplysninger er fra www.aok.dk som var det bedste bud jeg havde
på den sag.

TBC

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 10-11-04 02:18

> [...]
> StorKøbenhavn (altså kun indre by + brokvartererne) tæller de følgende:
>
> CinemaxX Fisketorvet: 10 sale - 3118 pladser

Ej at forglemme : IMAX Tycho Brahe Planetarium : 1 sal - 258 pladser - DK
største lærred.

MVH Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-11-04 08:13

Anders r.e.m.o.v.e cat Jensen wrote:

> Ej at forglemme : IMAX Tycho Brahe Planetarium : 1 sal - 258 pladser - DK
> største lærred.

Bare ærgeligt at lærredet er i stykker - det er jo rundt i stedet for at
være plant :)

Desuden viser de ikkke LOTR.

/David

Fra : TBC

Dato : 10-11-04 14:50

> Bare ærgeligt at lærredet er i stykker - det er jo rundt i stedet for at
> være plant :)
>
> Desuden viser de ikkke LOTR.

Nej, desværre ikke. Til gengæld skulle der ifølge rygter være en Star Trek
film på vej i IMAX formatet. Selv om det ikke er LOTR skal det nok blive
sjovt med en spillefilm i IMAX, hvis den altså nogensinde lander [i
Kjøvenhavn]

TBC

Fra : Peter Larsen

Dato : 10-11-04 15:21

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]

> film på vej i IMAX formatet. Selv om det ikke er LOTR skal det nok blive
> sjovt med en spillefilm i IMAX, hvis den altså nogensinde lander [i

Var den Star Trek film ikke en fanboy drøm? Jeg tror ihvertfald næppe vi
ser en ny Star Trek film i noget format i den nærmeste fremtid.

Fra : TBC

Dato : 11-11-04 00:16

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Var den Star Trek film ikke en fanboy drøm? Jeg tror ihvertfald næppe vi
> ser en ny Star Trek film i noget format i den nærmeste fremtid.

Aner det ikke. Rygterne lever vist endnu, og overvejelserne og planerne har
ihvertfald om ikke andet været der.

Men kommer der ikke en Star Trek, kommer der nok en Harry Potter eller noget
helt 3 på et tidspunkt

TBC

Fra : PerX ...

Dato : 13-11-04 02:31

In article <419222dc$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Trump???
@pc.dk says...

> Var den Star Trek film ikke en fanboy drøm? Jeg tror ihvertfald næppe vi
> ser en ny Star Trek film i noget format i den nærmeste fremtid.

De grådige hunde giver sig ikke så let, der er rent faktisk planer om at
lave nogle nye film med ukendte skuespillere. Men om det rent faktisk
også bliver til noget - we shall see :)

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 10-11-04 21:34

DK

> Bare ærgeligt at lærredet er i stykker - det er jo rundt i stedet for at
> være plant :)

Det var dog en ultra snedig komentar!!! . Hvis du sider i en alm biograf og
der flyver et fly imod dig for derefter at forsvinde hen over dit hoved ser
du ikke andet end loftet i biffen samt ingen lyd ( jo i baght. ) hos os ser
du både billed og hører lyd!! Så det er vist i andre biffer der mangler lidt
lærred.

> Desuden viser de ikkke LOTR.

Mæh men Harry Potter kommer i IMAX format ( dog ikke hos os i Kbh. )

MVH Anders

Fra : PerX ...

Dato : 13-11-04 02:31

In article <41927c50$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
lillejensencat@mail.tele.dk says...
> [...]
> der flyver et fly imod dig for derefter at forsvinde hen over dit hoved ser

Nej da, man sidder sgu da ikke og kigge op *g*

> Mæh men Harry Potter kommer i IMAX format ( dog ikke hos os i Kbh. )

Og hvorfor ikke det?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-11-04 03:54

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Og hvorfor ikke det?

Fordi København ikke har en IMAX-biograf. Vi har en IMAX Dome og det
er en rigtig god ting til mange ting, men ikke til almindelige film.

De fleste IMAX-biografer er bare sale med et meget, meget stort
lærred.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 13-11-04 09:05

> [...]
> er en rigtig god ting til mange ting, men ikke til almindelige film.
>
> De fleste IMAX-biografer er bare sale med et meget, meget stort

Det er en del af årsagen. Nogle af de andre kommer her. 1: fimene er fysisk
for store til at vi kan køre dem i et hug ( vores kapacitet på spolebordet
er ca 50 min )
Så enten viser vi film med 2-3 pauser af 15 min varighed eller bygger vores
operatørrum om. Begge dele er ikke godt. Med pauser bliver filmene for lange
( her tænker jeg på afviklingstid ), hvilket medfører at en billet kommer
til at koste i nærheden af 300 Kr for at det skal være rentabelt for os. Vi
har (næsten) heler ikke fysisk plads i vores operatørrum til det nye
spolebord (3.5mtr i diameter placeret vandret 4 stk) . Det næste er at vi er
en uddannelsesinstitution og skal leve op til dette overfor
uddannelsesministeriet. Så tjubang-film kommer vi aldrig til at vise. Et
andet aspekt er at hvis vi viste Hollywood-film ville det trække publikum
væk fra vores kerneområde(natur-film,rum-film samt film med et oplysende
indhold)

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 13-11-04 09:05

> [...]

til at koste i nærheden af 300 Kr for at det skal være rentabelt for os. Vi
har (næsten) heller ikke fysisk plads i vores operatørrum til det nye
[...]
indhold). Endvidere er distributørerne nogle hårde hunde at handle med. Vi
fik for nogle år siden tilbudt Beauty and the beast i vores format.
Selskabet ville gerne bygge vores spolebord om til den store version.
Betingelsen : Vi skulle KUN køre filmen (altså ingen andre!!) i 4 mdr. !!!!
Det er Kbh altså for lille et marked til, samt det ville skabe et noget
underligt biled af Tycho Brahe Planetarium som videnskabsformidler

Håber det afdækker lidt af undren over vores filmvalg.

MVH Anders

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 13-11-04 09:11

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-11-04 01:41

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Bare ærgeligt at lærredet er i stykker - det er jo rundt i stedet for at
>være plant :)

Lærredet i Imperial er da heller ikke plant!

Peter

Fra : PerX ...

Dato : 13-11-04 02:32

In article <77d5p0djjnmqpf6miiods3620slagjg23c@4ax.com>,
nulldev@rongsted.dk says...

> Lærredet i Imperial er da heller ikke plant!

Nej, men deres sæder er tilgengæld platte *g*

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-11-04 02:38

Peter Rongsted wrote:

> Lærredet i Imperial er da heller ikke plant!

Nej, okay :)

Men mere!

/David

Fra : TBC

Dato : 10-11-04 14:43

"Anders r.e.m.o.v.e cat Jensen" <lillejensencat@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41916d69$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ej at forglemme : IMAX Tycho Brahe Planetarium : 1 sal - 258 pladser - DK
> største lærred.

Nå ja ok, jeg glemte tilsyneladende ogsåTivoli, Koncertsalen med i alt ca.
1.200 pladser. Som sagt ingen garanti for en fuldstændig liste.

TBC

Fra : Holst

Dato : 10-11-04 14:48

TBC wrote:

> Nå ja ok, jeg glemte tilsyneladende ogsåTivoli, Koncertsalen med i alt ca.
> 1.200 pladser. Som sagt ingen garanti for en fuldstændig liste.

Viser de film der?

Ellers har Nationalmuseet vist også en mindre biograf.

Fra : TBC

Dato : 10-11-04 14:53

> Viser de film der?

Det hænder. De viste Feks Ringenes herre derinde, (incl DTS)

> Ellers har Nationalmuseet vist også en mindre biograf.

Ok.

TBC

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 10-11-04 11:57

Måske kan du finde noget her: http://www.biografinfo.dk/kbh.htm

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-11-04 00:11

Michael Lund Sørensen skrev :
> Hvilke firmaer driver biografer i København og hvormange, samt hvormange
> sale ?
>
> Nogen der har sådanne oplysninger?

TAK for svar til alle, specielt TBC for den fine liste! Og Jesper for den
side jeg egentlig søgte.
Men også tak til Peter for hurtigt svar.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/