Hvilken våddragt?
Fra : Johan Elsass Nørby

Dato : 09-11-04 20:49

Hej!
Jeg er i gang med at tage Cmas** og har være ude og lure lidt på en semidry
våddragt ved navn "Oceanic Neos Titan" som består af 7 mm heldragt med 7 mm
shorty del. Jeg blev fortalt at den var varm, men nu vil jeg lige høre jer
om I kender den eller andre alternativer. Det handler mest om at jeg er en
frossenpind der gerne vil have maksimalt varme, men da jeg er nybegynder er
tørdragt ikke et alternativ, derfor dette indlæg.

Fra : JHyden

Dato : 10-11-04 00:23

Er der f.eks.nogen, som kan anbefale Mares Isotherm med
tørdragtslynlås. Jeg har ikke selv prøvet den, men det virker
tiltrækkende med et lag på 6 mm, hvis det virkelig er lige så varmt
som 2X7, fordi den har den lynlås.

Fra : Michael Hansen

Dato : 10-11-04 12:10

Hej
> [...]
> tørdragtslynlås. Jeg har ikke selv prøvet den, men det virker
> tiltrækkende med et lag på 6 mm, hvis det virkelig er lige så varmt

Har aldrig været særligt imponeret over varmen i min Isotherm. Desuden
er tørlynæåsen p....dyr at skifte så nu har jeg sat en alm i min og
bruger den kun hvis det er for varmt til tørdragt. Hvis du køber en
2x7 får du nok mere varme for pengene. Overvej en heldragt med
"shorty" over i stedet for longjohn med jakke...

Mvh. Michael

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 11-11-04 22:24

Helt enig.

Bruger selv en Mares 7 + 7 mm - heldragt + shorty. Er dejlig varm, også i
yderkanten af sæsonen... Hætten sidder på shorty'en, så om sommeren kan jeg
nøjes med at bruge heldragten og evt. hætte (ej nødvendig midt på
sommeren)...

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-11-04 13:22

"JHyden" <hyden@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tørdragtslynlås. Jeg har ikke selv prøvet den, men det virker
> tiltrækkende med et lag på 6 mm, hvis det virkelig er lige så varmt

Jeg mener ISOthermen på glimrende måde kombinerer alle ulemperne der er ved
hhv. tør- og våddragter.

Den har en dyr lynlås der kan gå i stykker og som generer over skuldrene.
Den har meget dårlig isolation på dybden. Isolationen er endda dårligere end
på en 2x7mm, da de 6mm bliver til næsten ingenting på 25m dybde.

At man kun bliver halvvåd i dragten er ikke nogen fordel. Moderne våddragter
har så lidt vandudskiftning at der spildes meget lidt energi den vej, når
først den smule vand der kommer i dragten er varmet op.

Isothermen har efter min mening kun et markedssegment - nye dykkere som ikke
har så mange erfaringer med udstyret. Så du gør det helt rigtige i at spørge
her på NG. Forvent dog ikke at alle er enige om hvad der er det rigtige svar

Mvh. Allan

Fra : HKN

Dato : 10-11-04 13:49

"Johan Elsass Nørby" <Johan.en@mail.dk> wrote in message

en hel masse

.........................men da jeg er nybegynder er
> tørdragt ikke et alternativ, derfor dette indlæg.

Lige om lidt er du måske blevet "bidt" af en gal dykker - og så skal du
bruge en tørdragt. Så spar pengene ved en dyr våddragt - køb en brugt i DBA
el.lign og se om det er noget for dig.

Mvh
Henrik

Fra : JHyden

Dato : 10-11-04 22:20

"Oceanic Neos Titan" ..... men nu vil jeg lige høre jer
> om I kender den eller andre alternativer. Det handler mest om at jeg er en
> frossenpind der gerne vil have maksimalt varme, men da jeg er nybegynder er
> tørdragt ikke et alternativ, derfor dette indlæg.

Jeg kender ikke dragten.
Selv begyndte jeg for 4 år siden at dykke i en Seeman Sub semi-dry
dragt. Den har jeg været meget tilfreds med, men relativ dyr er den.
Dragten skal passe perfekt og slutte tæt ved åbninger. Dette er
vigtigere end mærket. Find en butik, du stoler på og prøv mange
forskellige. Få sikkerhed ved en skriftlig fortrydelsesret (efter 1.
gang i vandet). Du kan også forsøge dig med brugt - men hav
tålmodighed - du kommer nok til at prøve mange, før du finder en der
passer perfekt. Jeg er enig i, at heldragt+overdel er at foretrække
fremfor long-johnn + jakke.

men da jeg er nybegynder er
> tørdragt ikke et alternativ, derfor dette indlæg.

Der er jo nogle, som mener, at man udmærket kan begynde i en tørdragt.
Vi har ikke praktiseret det i vores klub - man får jo et ekstra
opdriftssystem at kontrollere.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-11-04 22:48

On Wed, 10 Nov 2004 13:19:34 -0800, JHyden wrote:

> [...]
> tålmodighed - du kommer nok til at prøve mange, før du finder en der
> passer perfekt. Jeg er enig i, at heldragt+overdel er at foretrække

Enig, en fordel ved at have heldragten er, at hvis det så bliver meget
varmt så shorty'en er for meget, så kan du nøjes med at hive en ekstra
hætte med på dykkerturen og så bare dykke i heldragten (egner sig også
til alm. vandleg og lign om sommeren).

> men da jeg er nybegynder er
>
> Der er jo nogle, som mener, at man udmærket kan begynde i en tørdragt.
> Vi har ikke praktiseret det i vores klub - man får jo et ekstra
> opdriftssystem at kontrollere.

Jeg kan godt forstå man som nybegynder er lidt "bange" for tørdragten,
men det er altså ikke nogen større videnskab at dykke med. Personligt er
jeg idag glad for at jeg investerede i en tørdragt istedet for en
våddragt (lejede mig til våddragt inden jeg havde råd til tørdragten),
selvom der er dykkerture om sommeren hvor den er for varm, men det kan
løses ved at jeg skaffer mig en mindre inderdragt.

Jeg forstår så ikke helt din kommentar om ekstra opdriftssystem. IMO er
det meget uheldigt grænsende til det halvfarlige at anvende *både* vest
og dragt som opdriftsmiddel, netop fordi du så vil skulle holde styr på
begge dele når du stiger op på lavere vand. Jeg bruger selv kun min
dragt når jeg kommer under vandet, da jeg så kun har den at holde styr
på. Det kræver lidt mere tilvænning ift. vesten, da luften har mange
steder at være (inkl. i benene hvilket ikke er så fedt, derfor er
ankelbly nødvendigt for mig). Jeg håber ikke at der bliver undervist i
at bruge både dragt og vest ude i det ganske danske land.

/Thomas

Fra : HKN

Dato : 11-11-04 08:28

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> selvom der er dykkerture om sommeren hvor den er for varm, men det kan
> løses ved at jeg skaffer mig en mindre inderdragt.

Ja, eller man kan anskaffe en neoprentørdragt, så behøver man ikke nogen
underdragt om sommeren. Jeg bruger bare en t-shirt til at fange den værste
sved!

> [...]
> ankelbly nødvendigt for mig). Jeg håber ikke at der bliver undervist i
> at bruge både dragt og vest ude i det ganske danske land.

Det er vist et meget ømtåleligt punkt du her kommer ind på. Jeg bruger begge
dele. Jeg kommer kun lige så meget luft i dragten at jeg ikke får squeeze,
og afbalancerer med wingen. På den måde undgår jeg også en luftlomme, som
"cykler" frem og tilbage inde i dragten og måske ender i fødderne.

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-04 16:49

On Thu, 11 Nov 2004 08:27:43 +0100, HKN wrote:

> [...]
> underdragt om sommeren. Jeg bruger bare en t-shirt til at fange den værste

Ja, men nu syntes jeg ikke lige at jeg har lyst til at skifte min iøvrigt
gode tørdragt ud, det vil nok være billigere bare at købe en ny tyndere
inderdragt så

> [...]
> ikke får squeeze, og afbalancerer med wingen. På den måde undgår jeg
> også en luftlomme, som "cykler" frem og tilbage inde i dragten og

Ja, jeg er udemærket klar over at der findes folk der gør det på denne
måde... og selvfølgelig er det fint at man finder den metode der passer
een bedst selv, men derfra til at lære nye dykkere (eller blot
tørdragsdykkere) at de skal bruge både vest og dragt til opdriftskontrol
mener jeg er forkert, og det var egentlig det min kommentar gik på. I en
trilaminat skal der alligevel rimelig meget luft i for at undgå squeeze,
så kan man ligeså godt bruge den til de sidste også Jeg føler selv
at jeg er tilpas afbalanceret så jeg på 20-30 meter og korrekt
afbalanceret, ikke føler squeeze, men har heller ikke voldsomt meget luft
i dragten, uden at have for meget eller for lidt bly på (10kg på
hofterne og 1kg på ryggen+1kg lygte kanister på 15L flaske +1.8kg
ankelbly)

/Thomas

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-11-04 19:07

Prøv eventuelt en Waterproof (7mm) plus en tilhørende shorty med hætte. Har
fungeret fint for mig i 2 år helt ned til 0 grader vandtemperatur og 30
meters dybde. I begge tilfælde dyk på omkring en halv times tid, men så
fryser jeg dog også lidt om fingrene - men det er jo ikke dragtens skyld!

Det er dog værd at påpege at jeg brugte lang tid på at finde en dragt, der
sad godt på mig.

Mvh Kim Nielsen