Anbelfaling af sikkerheds-kurser ??
Fra : Michael

Dato : 09-11-04 09:33

Hej til alle
Da firmaet er blevet solgt fra vores moderselskab, som har stået for
alt hvad der havde med IT sikkerhed gører, skal vi nu til at stå på
egne ben, og i den forbindelse vil jeg hører om hvad/hvilke kurser der
kunne værer relevant for et firma med

80 pc(win2000/XP),
6 servere(win 2000 server),
cisco netværksudstyr,
En sap installation i USA,(hosted af nyt moderselskab)
En mailserver i USA (mdaemon7.0)(hosted af nyt moderselskab)

Alle forslag modtages med kyshånd !!!!

Michael

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-11-04 11:12

Michael wrote:
> [...]
> En sap installation i USA,(hosted af nyt moderselskab)
> En mailserver i USA (mdaemon7.0)(hosted af nyt moderselskab)

Det er nok svært at finde et kursus der dækker dem alle - Helt
grundlæggende méner jeg alle bør starte med Cisco's CCNA og derfra
supplere med kurser som dækker ens behov. Umiddelbart kan jeg varmt
anbefale Protego's CPSA som jeg selv er i gang med - den er specielt
(men ikke udelukkende) minded på Microsoft miljøer.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Michael

Dato : 09-11-04 11:22

Uffe S. Callesen wrote:

> [...]
> anbefale Protego's CPSA som jeg selv er i gang med - den er specielt
> (men ikke udelukkende) minded på Microsoft miljøer.

Okie
Nu er det ikke et krav at det skal dække det hele i et kursus, men er
der flere kurser der skal kædes sammen så er det også bare helt fint

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-11-04 13:10

Michael wrote:

> Okie
> Nu er det ikke et krav at det skal dække det hele i et kursus, men er
> der flere kurser der skal kædes sammen så er det også bare helt fint

Jeg kan på det allervarmeste anbefale Cisco's CCNA - den burde være et
krav inden folk fik lov til at rode professionelt med netværk IMHO. Hvad
du bygger oven på kan du nok bedste selv tage stilling til - Men et
kursus der involverer sikringen af MS platformen er nok et minimum.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-04 16:52

Den Tue, 09 Nov 2004 13:10:26 +0100 skrev Uffe S. Callesen:

> Jeg kan på det allervarmeste anbefale Cisco's CCNA - den burde være et
> krav inden folk fik lov til at rode professionelt med netværk IMHO.

IMHO skulle Cisco-fanatikere ikke have lov til at rode professionelt med
netværk.

Mvh
Kent

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-11-04 17:45

On 09 Nov 2004 15:51:46 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> IMHO skulle Cisco-fanatikere ikke have lov til at rode professionelt
> med netværk.

Kan du underbygge ovenstående bare en smule?

Hvad mener du med "Cisco-fanatikere"? Og hvorfor skulle
"Cisco-fanatikere" ikke have lov til arbejde med netværk?

-A

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-04 21:32

Den Tue, 09 Nov 2004 17:44:59 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

> Kan du underbygge ovenstående bare en smule?
>
> Hvad mener du med "Cisco-fanatikere"? Og hvorfor skulle
> "Cisco-fanatikere" ikke have lov til arbejde med netværk?

Folk der køber Cisco for navnet... Cisco er blevet netværkets Microsoft,
folk tror det er det eneste der duer, uden overhovedet at have kendskab
til konkurrenternes produkter. Står der Cisco på en Pentium maskine,
køber de den, uanset at den ikke engang kører IOS, men en dårlig
efterligning, der absolut ikke forstår IOS kommandoer.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-04 13:18

On 2004-11-09, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> køber de den, uanset at den ikke engang kører IOS, men en dårlig
> efterligning, der absolut ikke forstår IOS kommandoer.

Sikke noget sludder, PIXens software har aldrig været en
IOS-efterligning.

--
Andreas Plesner Jacobsen | My brain is my second favorite organ.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 10-11-04 14:43

On Wed, 10 Nov 2004 12:17:51 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Sikke noget sludder, PIXens software har aldrig været en
> IOS-efterligning.

Postulatet matcher meget fint clueniveauet i resten af Kent' posting.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-04 17:55

Den 10 Nov 2004 13:43:27 GMT skrev Sonny T. Larsen:

> Postulatet matcher meget fint clueniveauet i resten af Kent' posting.

Hvilken del? At Cisco-fanatikere (bemærk, fanatikere. Jeg har ikke
noget imod Cisco-folk generelt) ikke skulle have lov til at rode
med netværk?

Eller at samme fanatikere (som igen kun gælder fanatikerne) gladeligt
ville give en formue for en alm. PC bare der stod Cisco på den?

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-11-04 00:35

On 10 Nov 2004 16:54:41 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvilken del? At Cisco-fanatikere (bemærk, fanatikere. Jeg har ikke
>noget imod Cisco-folk generelt) ikke skulle have lov til at rode
>med netværk?

Hvorfor overhovedet gøre din kritik vendor-specifikt?

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-04 17:12

Den Thu, 11 Nov 2004 00:35:22 +0100 skrev Peter Brodersen:

> Hvorfor overhovedet gøre din kritik vendor-specifikt?

Det kom ligesom af at det indlæg jeg svarede på drejede sig om at
sende alle på et Cisco-kursus.

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-04 00:36

On 11 Nov 2004 16:12:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det kom ligesom af at det indlæg jeg svarede på drejede sig om at
>sende alle på et Cisco-kursus.

Fanatikere ved navn Kent burde ikke have lov til at skrive på usenet
(bemærk, fanatikere. Jeg har ikke noget imod Kent-folk generelt).

--
- Peter Brodersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-04 08:46

On Fri, 12 Nov 2004 00:36:02 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

> Fanatikere ved navn Kent burde ikke have lov til at skrive på usenet
> (bemærk, fanatikere. Jeg har ikke noget imod Kent-folk generelt).

Desværre er det svært at lave et filter på 'Author: Kent, Mode:
Fanatic', så jeg nøjes nok med et filter på 'Author: Kent'...

-A

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-11-04 09:06

Asbjorn Hojmark uttered:
> Desværre er det svært at lave et filter på 'Author: Kent, Mode:
> Fanatic', så jeg nøjes nok med et filter på 'Author: Kent'...

Man kunne jo bede Kent om at sætte en header når han kommer med
inflammerende udsagn :)

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-04 18:54

Den Fri, 12 Nov 2004 00:36:02 +0100 skrev Peter Brodersen:

> Fanatikere ved navn Kent burde ikke have lov til at skrive på usenet
> (bemærk, fanatikere. Jeg har ikke noget imod Kent-folk generelt).

Vil du ikke være sød og forklare hvori du ser det fanatiske i mit
indlæg?

Jeg ville da protestere lige så meget hvis nogen ville sende alle
på et Juniper-kursus før de fik lov til at rode med netværk, jeg har
bare aldrig været ude for en Juniper-fanatiker (Hermed ikke være
sagt at de ikke eksisterer, jeg har bare aldrig mødt en).

Jeg er godt klar over at jeg har postet nogen indlæg ind imellem der
har været lidt linux-fanatiker over, men jeg nævnte ikke Linux i det
indlæg som folk er så kritiske overfor. Det var faktisk de stakkels
Juniper-folk der skulle på Cisco-kursus hvis vedkommende fik sit
ønske opfyldt jeg tænkte på da jeg skrev indlægget.

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-11-04 02:18

On 12 Nov 2004 17:54:10 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Vil du ikke være sød og forklare hvori du ser det fanatiske i mit
>indlæg?

Bemærk, fanatikere. Jeg har ikke noget imod Kent-folk generelt.

Jeg siger det bare. På samme måde, som du har det med fanatiske
Cisco-folk. Som der heller ikke var nogen af i denne tråd.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-11-04 08:55

Den Sat, 13 Nov 2004 02:18:24 +0100 skrev Peter Brodersen:

> Bemærk, fanatikere. Jeg har ikke noget imod Kent-folk generelt.
>
> Jeg siger det bare. På samme måde, som du har det med fanatiske
> Cisco-folk. Som der heller ikke var nogen af i denne tråd.

Hvad kalder du en vil sende alle på Cisco-kursus, inden de får lov
at rode professionelt med netværk? Uanset om så vedkommende har
været med til at udvikle Juniper-routere, og har været på samtlige
non-Cisco netværks-kurser?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-11-04 23:47

Peter Brodersen wrote:

> Hvorfor overhovedet gøre din kritik vendor-specifikt?

Hvorfor stille krav om vendor-specifikke kurser?

--
Kasper Dupont

Fra : Lars Møller

Dato : 10-11-04 18:57

Kent Friis skrev:

> til konkurrenternes produkter. Står der Cisco på en Pentium maskine,

Definer lige Pentium maskine?! Er der en hvilken som helst maskine med
en Pentium processor?

Eller indgår der i dette andre faktorer, som chipset og bestykning iøvrigt??

> køber de den, uanset at den ikke engang kører IOS, men en dårlig
> efterligning, der absolut ikke forstår IOS kommandoer.

Der tager du vist alvorligt fejl. PIX OS er et eget system, og os der er
gamle nok til at huske det, ved at oprindeligt lignede det ikke ret
meget IOS. I de senere versioner har man så indført flere og flere ting
som gør det IOS "alike" men det vil jeg ikke kalde en efterligning,
nærmere en "service" for routerfolk (cisco-fanatikere .

> Mvh
> Kent

Idag kan det iøvrigt være lidt ligemeget, fordi alle såkaldte
"netværksfolk" kun kan benytte en GUI ting, så den bølge er PIX'en også
på med deres PDM.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-04 19:33

Den Wed, 10 Nov 2004 18:57:18 +0100 skrev Lars Møller:

> Definer lige Pentium maskine?! Er der en hvilken som helst maskine med
> en Pentium processor?
>
> Eller indgår der i dette andre faktorer, som chipset og bestykning iøvrigt??

Hvori ligger relevansen? Hvis man er fanatisk nok, køber man såmænd
en pap-kasse der står Cisco på

(Ligesom de Compaq bærbare som HP-fanatikerne (som ikke kan fordrage
Compaq) på mit arbejde køber. Det eneste der står HP på er kassen)).

> [...]
> meget IOS. I de senere versioner har man så indført flere og flere ting
> som gør det IOS "alike" men det vil jeg ikke kalde en efterligning,

Hvis jeg ikke husker galt, var PIX oprindeligt ikke et Cisco-produkt,
men kom fra et mindre firma de overtog.

> nærmere en "service" for routerfolk (cisco-fanatikere .

Nu er det ikke alle routerfolk jeg kalder Cisco-fanatikere. Og man kan
godt kunne li' IOS interfacet, uden at være Cisco-fanatiker (Personligt
kan jeg godt li' nogen af dens features - især forkortelserne).

> Idag kan det iøvrigt være lidt ligemeget, fordi alle såkaldte
> "netværksfolk" kun kan benytte en GUI ting, så den bølge er PIX'en også
> på med deres PDM.

Og uden at forstå en brik af det hele, går jeg ud fra :-/

Mvh
Kent

Fra : Lars Møller

Dato : 10-11-04 20:48

Kent Friis skrev:

> Hvori ligger relevansen? Hvis man er fanatisk nok, køber man såmænd
> en pap-kasse der står Cisco på

Jeg forstod kommentaren som "en PIX er blot en PC i en grøn kasse", og
det er vist ikke helt tilfældet, men arkitekturen er den samme ja.

> Hvis jeg ikke husker galt, var PIX oprindeligt ikke et Cisco-produkt,
> men kom fra et mindre firma de overtog.

Som så mange andre Cisco produkter, tag f.eks. Altiga der blev VPN 3000
serien. Mon ikke det er en strategi, at når et produkt viser fremgang på
grund af sin kvalitet, så risikere det at blive opkøbt af Cisco

> Nu er det ikke alle routerfolk jeg kalder Cisco-fanatikere. Og man kan
> godt kunne li' IOS interfacet,

Derfor var der også en i parentesen.

uden at være Cisco-fanatiker (Personligt
> kan jeg godt li' nogen af dens features - især forkortelserne).

Og forkortelserne virker f.eks. kke i de fleste billige efterligninger
jeg har set. Det værste til dato, er den indbyggede switch i en
SUN-Blade server.

> Og uden at forstå en brik af det hele, går jeg ud fra :-/

Det kunne jeg ikke have sagt bedre

> Mvh
> Kent

Mvh

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-04 22:04

Den Wed, 10 Nov 2004 20:47:44 +0100 skrev Lars Møller:

> Jeg forstod kommentaren som "en PIX er blot en PC i en grøn kasse", og
> det er vist ikke helt tilfældet, men arkitekturen er den samme ja.

Læs indlægget igen. Jeg skrev ikke PIX, men jeg kan da se at en del
valgte at læse det som PIX.

> Som så mange andre Cisco produkter, tag f.eks. Altiga der blev VPN 3000
> serien. Mon ikke det er en strategi, at når et produkt viser fremgang på
> grund af sin kvalitet, så risikere det at blive opkøbt af Cisco

Jeg har indtryk af det omvendte - at Cisco køber noget skrammel, og så
øger kvaliteten indtil det begynder at minde om deres egne produkter.

> Derfor var der også en i parentesen.

Tja, der var jo tydeligvis en del der blev ret fornærmede over min
kommentar om at Cisco-fanatikere, så jeg overvejer om det er fordi
jeg på en eller anden måde havde antydet at alle Cisco-folk var
fanatikere, eller der blot er mange herinde der opfatter sig selv
som Cisco-fanatikere...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-11-04 23:18

On 10 Nov 2004 18:33:22 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvis jeg ikke husker galt, var PIX oprindeligt ikke et Cisco-produkt,
> men kom fra et mindre firma de overtog.

Ja, PIX'en kom ud af opkøbet af NTI (Network Translation, Inc.) i
1995. Sammen med PIX fik de Web Cache Engine, der blev til ACNS og
Content Engines og Local Director, der i dag kan ses som CSM til
Cat6K.

Og OS'et i PIX hedder i øvrigt egentlig Finesse, men kaldes ofte blot
PIXOS.

Nu er der ikke noget specielt mærkeligt i, at Cisco køber mindre
firmaer op. Det har de gjort i mange år, og det startede med købet af
Crescendo i 1993, der senere resulterede i Catalyst 5000 og 6000.
Andre i samme stil et Grand Junction (1995), der har resulteret i
pizza-box switchene (1900, 2900, 3500 etc). Et af de senere års mange
succeser, IP-telefoniprodukterne, kom fra Selsius (1998).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Alex Holst

Dato : 09-11-04 17:54

Kent Friis wrote:
> IMHO skulle Cisco-fanatikere ikke have lov til at rode professionelt med
> netværk.

s/Cisco/Linux/
s/at rode professionelt med netværk/noget som helst/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-04 21:38

Den Tue, 09 Nov 2004 17:54:29 +0100 skrev Alex Holst:

> s/Cisco/Linux/
> s/at rode professionelt med netværk/noget som helst/

Hvis det var rettet mod mig, forsøger du så at sige at jeg som "Linux-
fanatiker" ikke brude have lov til at rode professionelt med VB.NET?

Mvh
Kent

Fra : Michael

Dato : 10-11-04 09:58

Kent Friis wrote:

> [...]
> fint

> IMHO skulle Cisco-fanatikere ikke have lov til at rode professionelt

EOD herfra Plonk!!!!!!!!!! (bozobin)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-11-04 21:15

In article <419080ae$0$300$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Michael wrote:
> [...]
> En sap installation i USA,(hosted af nyt moderselskab)
> En mailserver i USA (mdaemon7.0)(hosted af nyt moderselskab)

Det første må være at lære noget om AD og GPO, og så få låst
arbejdsstationerne ned. Ingen bruger skal være lokal admin etc.

Så generelt låse alle servere og arbejdsstationer ned, vær sikre
på de er patchet og har anti-virus samt personlig firewall (også
gerne på serverne).

Så kan du gå i gang med at lave en IT Sikkerhedspolitik. En sådan
kan være lige så vigtig som så meget andet såfremt man kommunikerer
den tilbrugerne, og den virker adfæærdsregulerende.

Så luk firewall'en for andet udgående end port 80+443+53.

Så kan du begynde at segmentere dit netværk op, gerne 802.1x
så du ikke får uautoriseret udstyr på. Eller en MAC sniffer
så du kan finde uautoriseret udstyr og tage affære med din
sikkerhedspolitik i hånden.

Hvad er dine problemer ? Virus og andet ondsindet kode ?
Beskyttelse af data ? Mod hvem ? Eller er dit problem spildt
produktivitet pga af brugere der f*cker deres maskiner fordi
de bruger dem til andet end arbejde ? Få klarlagt de overordnede mål
med en It Sikkerhedspolitik sammen med ledelsen, herefter kan du finde
ud af hvad der skal til for at implementere den. Men det er vigtigt den
kommer fra toppen.

Detailkendskab til 1000 produkter hjælper ikke såfremt det overordnede
sæt spilleregler og målikke er på plads.